Iridium bougies
Moderator: RT_Patrick
-
- Berichten: 124
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:18
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Sommelsdijk
Re: Iridium bougies
Ook voor de DOHC zijn er wel degelijk iridium bougies, ik heb al een setje versleten.
Bekijk deze maar eens.
http://www.bmwgsclub.nl/forum/topic/567 ... ent-962525
-Freek-
Bekijk deze maar eens.
http://www.bmwgsclub.nl/forum/topic/567 ... ent-962525
-Freek-
Re: Iridium bougies
Als je de "standaard" bougie (nickel & koper) vergelijkt voor de DOHC (= MAR8B-JDS)
https://www.ngk.com/product.aspx?zpid=26330
Met dan deze aangegeven CR8EIX;
https://www.ngk.com/product.aspx?zpid=9676
Lijken qua specificaties redelijk overeen te komen.
Met 1 grote uitzondering, namelijk de geometrie.
Bij de DOHC is er bewust gekozen voor een zogenoemde meervoudige aarde-ring (multi-ground) rondom de electrode.
Die zit wel bij de nickel versie en niet bij de iridium versie;
En daarom geeft NGK bij de nickel versie aan dat deze specifiek bedoelt is voor de 1200 (GS) en bij de Iridium vele diverse andere motoren, behalve de BMW's.
Op andere fora wordt er melding van gemaakt dat sommige gebruikers van de iridium versie nog wel eens last hebben van zogenoemde misfires als ze de aanbevolen OEM bougies vervangen door platinum of iridium bougies.
Professionals uit die wereld van fabrikanten (!) van bougies bevelen aan dat je juist met "zachtere" bougies werkt in tegenstelling tot hardere, zoals Iridium of platina.
En op andere fora wordt weldegelijk aangegeven dat die extra schroefdraadlengte een mogelijk probleem kán geven omdat er roet op neer kán slaan omdat die schroefdraad iets zal uitsteken;
http://www.wunderlich.de/shop/en/ngk-sp ... r8eix.html
(klik op de link "This product fits to")
Of een Ad van Gils;
http://advangilsmotors.nl/media/Toepass ... s_2013.pdf
Maar goed, een ieder moet daarin zijn eigen afwegingen maken natuurlijk!
https://www.ngk.com/product.aspx?zpid=26330
Met dan deze aangegeven CR8EIX;
https://www.ngk.com/product.aspx?zpid=9676
Lijken qua specificaties redelijk overeen te komen.
Met 1 grote uitzondering, namelijk de geometrie.
Bij de DOHC is er bewust gekozen voor een zogenoemde meervoudige aarde-ring (multi-ground) rondom de electrode.
Die zit wel bij de nickel versie en niet bij de iridium versie;
En daarom geeft NGK bij de nickel versie aan dat deze specifiek bedoelt is voor de 1200 (GS) en bij de Iridium vele diverse andere motoren, behalve de BMW's.
Op andere fora wordt er melding van gemaakt dat sommige gebruikers van de iridium versie nog wel eens last hebben van zogenoemde misfires als ze de aanbevolen OEM bougies vervangen door platinum of iridium bougies.
Professionals uit die wereld van fabrikanten (!) van bougies bevelen aan dat je juist met "zachtere" bougies werkt in tegenstelling tot hardere, zoals Iridium of platina.
En op andere fora wordt weldegelijk aangegeven dat die extra schroefdraadlengte een mogelijk probleem kán geven omdat er roet op neer kán slaan omdat die schroefdraad iets zal uitsteken;
Als je kijkt bij de diverse leveranciers, zoals, bijvoorbeeld, Wunderlich, zijn ze heel duidelijk bij welke motoren je deze iridium versie wel kunt gebruiken:There's a couple more plugs in that category (thread, heat range, reach, etc.) requiring a 16mm socket, such as the NGK PMR8A, NGK CR8EIX, and Denso IU24. However, those plugs, while being the same reach as the OEM plug, have a couple of extra threads that will extend into the combustion chamber and collect carbon deposits, possibly creating problems when it's time to replace the plugs.
http://www.wunderlich.de/shop/en/ngk-sp ... r8eix.html
(klik op de link "This product fits to")
Of een Ad van Gils;
http://advangilsmotors.nl/media/Toepass ... s_2013.pdf
Maar goed, een ieder moet daarin zijn eigen afwegingen maken natuurlijk!
- RTTwoTone
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 31 mei 2013, 13:08
- Type: R1200RT
- Bijz: Two-Tone 2011
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Den Hoorn
Re: Iridium bougies
Ik hoop wel dat het goed gaat dan, heb ze nl ook gemonteerd. Nu 4500km mee gereden, nog geen problemen [WINKING FACE]
Hartelijke groeten van PLK-L01 aan alle forumleden
Hartelijke groeten van PLK-L01 aan alle forumleden
Re: Iridium bougies
Zal wel goed gaan, wat er op diverse fora aangegeven wordt is dat het kán een probleem geven.
En je merkt het zelf wel als je motor anders loopt dan normaal.
Meestal net zo goed of beter, maar als het minder dan voorheen is ...
En bij de vervangen/losdraaien van de Iridium bougies, ff voorzichtig zijn.
Inspecteer ze, met name het uiteinde van de schroefdraad.
Maar onze brandstof geeft over het algemeen een veel schonere verbranding, als je dat vergelijkt met, bijvoorbeeld de US.
Daar is de brandstofkwaliteit lager, dus meer risico op onvolledige verbranding, roet en andere vervuilingen.
En je merkt het zelf wel als je motor anders loopt dan normaal.
Meestal net zo goed of beter, maar als het minder dan voorheen is ...

En bij de vervangen/losdraaien van de Iridium bougies, ff voorzichtig zijn.
Inspecteer ze, met name het uiteinde van de schroefdraad.
Maar onze brandstof geeft over het algemeen een veel schonere verbranding, als je dat vergelijkt met, bijvoorbeeld de US.
Daar is de brandstofkwaliteit lager, dus meer risico op onvolledige verbranding, roet en andere vervuilingen.
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 21 aug 2016, 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 124
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:18
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Sommelsdijk
Re: Iridium bougies
Omdat er zoveel geschreven wordt ben ik er maar zelf mee aan de gang gegaan.
De code, type aanduiding, op de bougie vertelt van alles over de bougie.
Schroefdraadlengte, schroefdraad diameter, weerstand, warmtegraad , veredelde behuizing enz.enz.
Als je de specificaties van de officieel voorgeschreven bougie bekijkt heb je zoveel informatie dat je opzoek kan gaan naar een Iridium vervanger.
Voor de DOHC blokken kom je dan op de CR8EIX.
Mijn ervaring met de NGK Iridium bougies is zo goed in mijn 1100 en 1150 dat ik ze in de 1200 DOHC ook wilde hebben.
Dat de halve wereld beweert dat ze er niet zijn voor de DOHC blokken wil niet zeggen dat het zo is, dus heb dat eens onderzocht en op de CR8EIX uitgekomen.
Dit is waarschijnlijk het gevolg van technische nieuwsgierigheid.
Met de iridiums start de motor veel beter (vlotter) en loopt mooier.
Verdere problemen heb ik nog niet kunnen ontdekken na 40K dat ik nu met de bougies rij.
Dat ze 90K meegaan, wat je wel eens leest, is een fabel en absoluut niet waar.
Na 30K was de electrode afstand (0,75) met 0,1 mm toegenomen (0,85) en heb ze vervangen.
De vraag aan NGK wanneer een iridium bougie versleten is wordt, om duister rede, niet duidelijk beantwoord.
Ik ken inmiddels tientallen mensen die met de CR8EIX rijden in de DOHC en heb er nog geen gehoord met problemen.
Daar komt natuurlijk ook bij.....je kan en mag ze monteren maar het moet niet.
Heb je twijfels dan doe je het gewoon niet.
Ik heb ze er in en blijf dat doen omdat ze gewoon beter zijn en goedkoper, voor de echte Nederlanders
, dan de MAR8JDS.
-Freek-
De code, type aanduiding, op de bougie vertelt van alles over de bougie.
Schroefdraadlengte, schroefdraad diameter, weerstand, warmtegraad , veredelde behuizing enz.enz.
Als je de specificaties van de officieel voorgeschreven bougie bekijkt heb je zoveel informatie dat je opzoek kan gaan naar een Iridium vervanger.
Voor de DOHC blokken kom je dan op de CR8EIX.
Mijn ervaring met de NGK Iridium bougies is zo goed in mijn 1100 en 1150 dat ik ze in de 1200 DOHC ook wilde hebben.
Dat de halve wereld beweert dat ze er niet zijn voor de DOHC blokken wil niet zeggen dat het zo is, dus heb dat eens onderzocht en op de CR8EIX uitgekomen.
Dit is waarschijnlijk het gevolg van technische nieuwsgierigheid.
Met de iridiums start de motor veel beter (vlotter) en loopt mooier.
Verdere problemen heb ik nog niet kunnen ontdekken na 40K dat ik nu met de bougies rij.
Dat ze 90K meegaan, wat je wel eens leest, is een fabel en absoluut niet waar.
Na 30K was de electrode afstand (0,75) met 0,1 mm toegenomen (0,85) en heb ze vervangen.
De vraag aan NGK wanneer een iridium bougie versleten is wordt, om duister rede, niet duidelijk beantwoord.
Ik ken inmiddels tientallen mensen die met de CR8EIX rijden in de DOHC en heb er nog geen gehoord met problemen.
Daar komt natuurlijk ook bij.....je kan en mag ze monteren maar het moet niet.
Heb je twijfels dan doe je het gewoon niet.
Ik heb ze er in en blijf dat doen omdat ze gewoon beter zijn en goedkoper, voor de echte Nederlanders

-Freek-
Re: Iridium bougies
Denk dat de fabrikant toch ook wel wat over te zeggen heeft of een bougie geschikt is voor een bepaalde voertuig, me dunkt.FreekC schreef:Dat de halve wereld beweert dat ze er niet zijn voor de DOHC blokken wil niet zeggen dat het zo is,
Zij zullen echt niet dansen naar de pijpen van BMW lijkt mij, en ongetwijfeld hun redenen hebben dat er een bepaalde bougie voorgeschreven wordt.
Dat gemakkelijker starten is inderdaad vaak de ervaringen die je leest.FreekC schreef:Met de iridiums start de motor veel beter (vlotter) en loopt mooier.
Maar dat niet weg dat problemen weldegelijk kúnnen voor komen, zoals het mogelijk "rottig lopen" en de eerder aangehaalde roet/koolstof-afzetting op de draaduiteinde. Het 1e merk je snel genoeg, het 2e pas bij het verwijderen van de bougies, dus vandaar het advies dat in ieder geval voorzichtig te doen.FreekC schreef:Verdere problemen heb ik nog niet kunnen ontdekken na 40K dat ik nu met de bougies rij.
Ik heb het wel ergens gelezen dat er een richtlijn, ik zoek het op en vermeld het zodra ik het gevonden heb,FreekC schreef:Dat ze 90K meegaan, wat je wel eens leest, is een fabel en absoluut niet waar.
De vraag aan NGK wanneer een iridium bougie versleten is wordt, om duister rede, niet duidelijk beantwoord.
Ligt er aan of je het advies volgt van de fabrikant(en).FreekC schreef:Daar komt natuurlijk ook bij.....je kan en mag ze monteren maar het moet niet.
Sommige volgen die tot achter de komma, en anderen zijn creatief en zoeken naar alternatieve mogelijkheden.

Zowel NGK alsook Denso (en een paar merken meer) vermelden ook geen Iridium-versie voor de DOHC.
Wel degene van koper/nikkel.

Meer is te vinden door te zoeken via g00gle op sleutelwoorden zoals "iridium", "sparkplug", "R1200RT", "DOHC", in diverse & willekeurige combinaties.
-
- Berichten: 124
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:18
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Sommelsdijk
Re: Iridium bougies
Ja, de richtlijnen van BMW............. daar heb ik niet zoveel mee.
Die maloten zeggen ook dat je niet aan de gasklep eindaanslag schroeven mag draaien....??!!
http://www.bmwgsclub.nl/forum/topic/666 ... -verschil/
Maar zoals ik al schreef...........doe wat je goed lijkt.
Wil je je aan de voorschriften van Herr BMW houden .......ik zal je niet tegen houden.
Het is alleen jammer dat je jezelf en je motor te kort doet.
Het kan beter op vele vlakken.
-Freek-
Die maloten zeggen ook dat je niet aan de gasklep eindaanslag schroeven mag draaien....??!!
http://www.bmwgsclub.nl/forum/topic/666 ... -verschil/
Maar zoals ik al schreef...........doe wat je goed lijkt.
Wil je je aan de voorschriften van Herr BMW houden .......ik zal je niet tegen houden.
Het is alleen jammer dat je jezelf en je motor te kort doet.
Het kan beter op vele vlakken.
-Freek-
Re: Iridium bougies
Dat is m.i. een verkeerde aanname, BMW schrijft geen bougies voor, de fabrikant van de bougies bepaalt dat.FreekC schreef:Ja, de richtlijnen van BMW............. daar heb ik niet zoveel mee.
Wil je je aan de voorschriften van Herr BMW houden .......ik zal je niet tegen houden.
Hoogstens samenwerken c.q overleg.
Want BMW heeft verder niets te zeggen over Denso, Bosch, NGK et al.
En vele fabrikanten van bougies hebben (ook) iridium (en platina) bougies, behalve voor de DOHC uitvoering.
Dat valt met dergelijke bougies wel mee, anders dan het vaak iets beter/sneller starten en iets langere levensduur.FreekC schreef:Het is alleen jammer dat je jezelf en je motor te kort doet.
Het kan beter op vele vlakken.
In principe voldoen de OEM voorgeschreven bougies verder prima.
Behalve de redelijk hoge prijs die BMW voor de bougies vraagt, maar dat geldt voor vrijwel elk onderdeel op de BMW's.
Ik vindt echt heel apart dat je hiermee suggereert dat als je geen iridium monteert, je motor en jezelf te kort doet.

Een ieder maakt daarin zijn eigen afwegingen natuurlijk.
Of is dit ook een soort van evangelie?

-
- Berichten: 124
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:18
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Sommelsdijk
Re: Iridium bougies
Ja, we zouden natuurlijk een hele welles-nietes discussie kunnen opstarten maar dat lijkt me niet nodig en ongewenst.
Feit blijft en daar hoef je geen evangelist voor te zijn, dat de iridium bougies gewoon beter zijn en goedkoper. (mijn ervaring)
Een ander feit blijft dat ook Herr BMW niet de wijsheid in pacht heeft en er regelmatig naast zit met diverse zaken.
Een BMW boxers, olie/lucht gekoeld, die uit de fabriek komen/kwamen lopen en rijden niet optimaal, ook daar hoeven we niet over te discussiëren.
Iridium bougie kunnen bijdragen aan een betere loop, net als goed synchroniseren.
Maar ook nu weer, je hoeft er niets aan te doen maar het kan en het mag en zal m.i. alleen het rij plezier verhogen.
-Freek-
Feit blijft en daar hoef je geen evangelist voor te zijn, dat de iridium bougies gewoon beter zijn en goedkoper. (mijn ervaring)
Een ander feit blijft dat ook Herr BMW niet de wijsheid in pacht heeft en er regelmatig naast zit met diverse zaken.
Een BMW boxers, olie/lucht gekoeld, die uit de fabriek komen/kwamen lopen en rijden niet optimaal, ook daar hoeven we niet over te discussiëren.
Iridium bougie kunnen bijdragen aan een betere loop, net als goed synchroniseren.
Maar ook nu weer, je hoeft er niets aan te doen maar het kan en het mag en zal m.i. alleen het rij plezier verhogen.
-Freek-
Re: Iridium bougies
Inderdaad, laten we dat niet doen, maar voor de volledigheid horen daar de kritische kanttekeningen wel/ook bij.FreekC schreef:Ja, we zouden natuurlijk een hele welles-nietes discussie kunnen opstarten maar dat lijkt me niet nodig en ongewenst.
Klopt, goedkoper en over het algemeen beter.FreekC schreef:.. dat de iridium bougies gewoon beter zijn en goedkoper. (mijn ervaring)
Met de kanttekening dat het kán voor komen dat de motor juist niet beter gaat lopen, soms zelfs slechter.
Denk meer dat het gotspe aan BMW's kant is, net zoals o zo vele andere merken dat ook praktiseren.FreekC schreef:Een ander feit blijft dat ook Herr BMW niet de wijsheid in pacht heeft en er regelmatig naast zit met diverse zaken.
Maar je kunt altijd de BMW verkopen en op een ander merk overstappen.

Dat is een plaat die blijft hangen, het is maar hoe je het bekijkt en wat je verwachtingen en ervaringen zijn.FreekC schreef:Een BMW boxers, olie/lucht gekoeld, die uit de fabriek komen/kwamen lopen en rijden niet optimaal, ook daar hoeven we niet over te discussiëren.
Sommige zijn zeer tevreden en sommige niet, dat is een individuele keuze en overweging.
Maar dat er aanzienlijke verbeteringen mogelijk zijn op diverse vlakken is een feit, daar staan hele fora mee vol en hebben de Wunderlich's, Verholen's en Hornig's van deze wereld een goede boterham aan.
-
- Berichten: 124
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:18
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Sommelsdijk
Re: Iridium bougies
Nou.......... een boxer die slechter loopt op iridium bougies heb ik nog niet meegemaakt maar de vraag is dan natuurlijk weer of het aan de bougies ligt of aan iets anders of een combinatie van factoren.
Van missers van andere merken ben ik niet op de hoogte omdat ik me niet met andere merken bezig hou.
Mijn BMW verkopen, nou nee, dat is niet de bedoeling, ik ben juist erg merk trouw de laatste 40 jaar.
Maar dit alles valt dan ook onder de " kritische kanttekeningen" om aan te geven dat er verbeteringen mogelijk zijn.
Ook blijft de plaat niet hangen maar blijf ik mensen er op attenderen dat het beter kan.
Als je niet weet dat er veranderingen mogelijk zijn zul je tevreden moeten zijn met wat je hebt of koopt.
Verder vind ik de producten van de genoemde bedrijven voor 85% onnodige meuk maar ook hier weer ... 't is mijn persoonlijke mening en daar hoeft niemand het mee eens te zijn.
Laten we tot de eind conclusie komen dat er veel verbeteringen mogelijk zijn en dat eenieder zelf mag bepalen daar iets mee te doen of niet.
-Freek-
Van missers van andere merken ben ik niet op de hoogte omdat ik me niet met andere merken bezig hou.
Mijn BMW verkopen, nou nee, dat is niet de bedoeling, ik ben juist erg merk trouw de laatste 40 jaar.
Maar dit alles valt dan ook onder de " kritische kanttekeningen" om aan te geven dat er verbeteringen mogelijk zijn.
Ook blijft de plaat niet hangen maar blijf ik mensen er op attenderen dat het beter kan.
Als je niet weet dat er veranderingen mogelijk zijn zul je tevreden moeten zijn met wat je hebt of koopt.
Verder vind ik de producten van de genoemde bedrijven voor 85% onnodige meuk maar ook hier weer ... 't is mijn persoonlijke mening en daar hoeft niemand het mee eens te zijn.
Laten we tot de eind conclusie komen dat er veel verbeteringen mogelijk zijn en dat eenieder zelf mag bepalen daar iets mee te doen of niet.
-Freek-
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Iridium bougies
Het is volgens mij geen kwestie van welles nietes.
Om maar even onpartijdig te zijn in deze hebben jullie beide belangrijke punten aangegeven. Ik begrijp wat Freek zegt maar ook wat Rob zegt.
Soms is er geen gelijk of ongelijk. Jullie geven hierboven de voor en nadelen aan.
Ik geef hierbij wel aan dat ik ook dingen gedaan heb waardoor de importeur prettig verrast was. Dingen die bij hun niet bekend waren of als mogelijk werden gezien werden bij ons gedaan. Uiteindelijk ga je dingen uitproberen en je bouwt ervaring op. Probeer die dingen niet uit terwijl je motor of auto onder garantie zit omdat je dan altijd aan het kortste eind trekt. En als ik een Dohc zou hebben zou ik wel testen na +- 6 maanden of de bougies er goed uitkomen voor ik ze laten liet zitten.
Ik heb ervaren dat de iridium bougies goed werken in mijn motor maar geen ervaring met andere types of merken hiermee.
Het is met banden een beetje hetzelfde verhaal. Ze worden niet snel vrijgegeven voor een bepaald type maar dat wil nog niet zeggen dat ze niet geschikt zijn.
Tevens snap ik dat en dat doe ik soms ook dat iemand graag op safe speelt. Daarmee bedoel ik dat je absoluut niks wilt testen dat afwijkt van de norm. Hiermee loop je geen risico en ook daar is niks verkeerds mee. BMW koos jaren voor Castrol en ik gebruik Motorex maar ook Castrol trouwens.
Ik probeer maar te zeggen alles wat je kan toevoegen is gezegd en beide hebben sterke argumenten nu is het aan de lezer. Jullie zijn beide hier met hetzelfde doel volgens mij en dat is het delen van ervaringen en meningen. Volgens mij hebben jullie beide met deze discussie veel mensen verder geholpen.
Om maar even onpartijdig te zijn in deze hebben jullie beide belangrijke punten aangegeven. Ik begrijp wat Freek zegt maar ook wat Rob zegt.
Soms is er geen gelijk of ongelijk. Jullie geven hierboven de voor en nadelen aan.
Ik geef hierbij wel aan dat ik ook dingen gedaan heb waardoor de importeur prettig verrast was. Dingen die bij hun niet bekend waren of als mogelijk werden gezien werden bij ons gedaan. Uiteindelijk ga je dingen uitproberen en je bouwt ervaring op. Probeer die dingen niet uit terwijl je motor of auto onder garantie zit omdat je dan altijd aan het kortste eind trekt. En als ik een Dohc zou hebben zou ik wel testen na +- 6 maanden of de bougies er goed uitkomen voor ik ze laten liet zitten.
Ik heb ervaren dat de iridium bougies goed werken in mijn motor maar geen ervaring met andere types of merken hiermee.
Het is met banden een beetje hetzelfde verhaal. Ze worden niet snel vrijgegeven voor een bepaald type maar dat wil nog niet zeggen dat ze niet geschikt zijn.
Tevens snap ik dat en dat doe ik soms ook dat iemand graag op safe speelt. Daarmee bedoel ik dat je absoluut niks wilt testen dat afwijkt van de norm. Hiermee loop je geen risico en ook daar is niks verkeerds mee. BMW koos jaren voor Castrol en ik gebruik Motorex maar ook Castrol trouwens.
Ik probeer maar te zeggen alles wat je kan toevoegen is gezegd en beide hebben sterke argumenten nu is het aan de lezer. Jullie zijn beide hier met hetzelfde doel volgens mij en dat is het delen van ervaringen en meningen. Volgens mij hebben jullie beide met deze discussie veel mensen verder geholpen.
-
- Berichten: 124
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:18
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Sommelsdijk
Re: Iridium bougies
En daar gaat het om!!
-Freek-
-Freek-
Re: Iridium bougies
Ben ik het ook mee eens.
En er zijn zondermeer ook goede argumenten, ervaringen, overwegingen en adviezen.
Alleen de stelling dat jezelf en/of de motor te kort doet, vindt ik te stellig, sorry.
En wat betreft BMW kwam ik ooit eens tegen;


En er zijn zondermeer ook goede argumenten, ervaringen, overwegingen en adviezen.
Alleen de stelling dat jezelf en/of de motor te kort doet, vindt ik te stellig, sorry.
En wat betreft BMW kwam ik ooit eens tegen;
BMW sort of treats it's customers like mushrooms - feed us BS and keep us in the dark.

- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Iridium bougies
Gelukkig hoeft niet iedereen alles uit te proberen. En ik ben blij dat iedereen op zijn eigen manier nieuwsgierig is. Iedereen kan ook iets leren van zijn eigen fouten of net het tegenovergestelde een ander helpen met de verbetering. Dit deed ik ook toen ik mijn Enfield had. Allerlei experimenten met klepspeling om te kijken wat het effect was op het rijgedrag en het geluid dat de stoterstangen maakte. Ik kreeg meer vermogen door aanpassen klepspeling en ontstekingstijdstip. Maar het is niet altijd een win /win situatie.Inspector Gadget schreef:Ben ik het ook mee eens.![]()
En er zijn zondermeer ook goede argumenten, ervaringen, overwegingen en adviezen.
Alleen de stelling dat jezelf en/of de motor te kort doet, vindt ik te stellig, sorry.
En wat betreft BMW kwam ik ooit eens tegen;
BMW sort of treats it's customers like mushrooms - feed us BS and keep us in the dark.
Ik kreeg ook ooit de deksel op mijn neus hier toen ik begon over de voordelen van de iridium bougies. Maar tot nu toe gebruik ik ze nog.
Soms ga ik ook voor de veilige keuze omdat ik de andere mogelijkheid al getest zag door één van onze klanten. Maar ik weet wel welke risico's ik kan nemen en welke niet. Als kind was ik al een gevaar in huis omdat werkelijk alles getest werd. Maakt niet uit of dat het om brandbare stoffen ging of elektriciteit. Maar je word wat voorzichtiger door fouten die je maakt maar af en toe moet ik wel iets testen hoor. Op naar het volgende onderwerp zou ik zeggen.
-
- Berichten: 124
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:18
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Sommelsdijk
Re: Iridium bougies
En ook dat is een persoonlijke mening, waar niks mis mee is.Inspector Gadget schreef:Alleen de stelling dat jezelf en/of de motor te kort doet, vindt ik te stellig
Als je niet weet dat er veranderingen mogelijk zijn doe je je zelf ook niet te kort. :mrgreen:
-Freek-
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2314
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: Iridium bougies
Mooie inhoudelijke discussie! Ik zie nuttige input van zowel Freek C als Inspector Gadget. Inderdaad ook hierbij de terechte kanttekening van Ton1959 dat het uiteindelijk aan de lezer is, om zijn/haar eigen keuze te maken, gebaseerd op de pro's en contra's aangedragen door voornoemde heren. Interessante kost
Bert M

![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
- Baird
- 2024
- Berichten: 4370
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Iridium bougies
Dit weekend een beurt uitgevoerd en uiteraard even naar de bougies gekeken, NGK iridium. Ik kreeg de secundaire bougies er lastig uit en was bang dat ik de draad aan het slopen was. Er zat een beetje kool aan de uiteinden, later het verhaal hier gelezen dat het schroefdraad deel langer kan zijn dan de ori bougies en dus koolaanslag kan optreden op de draad. Dit mogelijk lengteverschil ga ik nog checken en als dat zo is dat komen er de volgende keer weer gewone bougies in, kapotte draad in een bougiegat is een van de laatste problemen waar ik een oplossing voor wil uitvoeren. 

Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Re: Iridium bougies
Het klopt dat de secundaire bougies iets meer vervuilen dan de primaire bougies, dat heb ik in mijn "zoektocht" wel vaker gelezen.
Niet relevant bij de 1150RT twinspark (omdat er 2 verschillende bougies gebruikt worden, 14mm én 12mm) maar bij de 1200 serie wordt geadviseerd bij elke beurt de bougies daarom te roteren.
Ik weet niet welk exact modellen NGK je gemonteerd hebt, maar als je de geadviseerde modellen gemonteerd hebt, zou je m.i. helemaal geen last moeten hebben van de extra schroefdraad.
Volgens opgave zijn de Iridium's voor de 1150RT;
BKR7EIX
en
DCPR8EIX
Ik ben geen expert en weet natuurlijk ook niet of je dat bij elke beurt gedaan hebt, maar misschien is het te adviseren bij elke beurt de bougies te demonteren, inspecteren en schoonmaken?

Niet relevant bij de 1150RT twinspark (omdat er 2 verschillende bougies gebruikt worden, 14mm én 12mm) maar bij de 1200 serie wordt geadviseerd bij elke beurt de bougies daarom te roteren.
Ik weet niet welk exact modellen NGK je gemonteerd hebt, maar als je de geadviseerde modellen gemonteerd hebt, zou je m.i. helemaal geen last moeten hebben van de extra schroefdraad.
Volgens opgave zijn de Iridium's voor de 1150RT;
BKR7EIX
en
DCPR8EIX
Ik ben geen expert en weet natuurlijk ook niet of je dat bij elke beurt gedaan hebt, maar misschien is het te adviseren bij elke beurt de bougies te demonteren, inspecteren en schoonmaken?

- Baird
- 2024
- Berichten: 4370
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Iridium bougies
Inspector Gadget schreef:Het klopt dat de secundaire bougies iets meer vervuilen dan de primaire bougies, dat heb ik in mijn "zoektocht" wel vaker gelezen.![]()
Niet relevant bij de 1150RT twinspark (omdat er 2 verschillende bougies gebruikt worden, 14mm én 12mm) maar bij de 1200 serie wordt geadviseerd bij elke beurt de bougies daarom te roteren.
Ik weet niet welk exact modellen NGK je gemonteerd hebt, maar als je de geadviseerde modellen gemonteerd hebt, zou je m.i. helemaal geen last moeten hebben van de extra schroefdraad.
Volgens opgave zijn de Iridium's voor de 1150RT;
BKR7EIX
en
DCPR8EIX
Ik ben geen expert en weet natuurlijk ook niet of je dat bij elke beurt gedaan hebt, maar misschien is het te adviseren bij elke beurt de bougies te demonteren, inspecteren en schoonmaken?
Ik gebruik uiteraard de modellen die NGK voorschrijft, nummers even niet bij de hand.
Bij iedere beurt gaan de bougies er even uit om te inspecteren zoals in het onderhoudsvoorschrift staat, er kan altijd een foute tussen zitten. Bij de TwinSpark kun je dan met een zaklamp in het gat van de secundaire schijnen en door het gat van de primaire de zuiger inspecteren op overmatige koolafzetting bijv.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Re: Iridium bougies
Tank je misschien altijd/geregeld bij dezelfde "witte" pomp?
Als die overjarige "ex-overheid" brandstof heeft ingekocht, kán dat extra vervuiling geven.
En daardoor deze keer er meer last van hebt (koolafzetting) dan de vorige keren.

Als die overjarige "ex-overheid" brandstof heeft ingekocht, kán dat extra vervuiling geven.
En daardoor deze keer er meer last van hebt (koolafzetting) dan de vorige keren.
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Iridium bougies
Koolafzetting word veroorzaakt door olieverbruik of een erg rijk mengsel. Bij het erin schroeven is het belangrijk dat er geen vuil tussen bougie en kop komt dus goed zuiver maken. En niet te vast draaien.
- Baird
- 2024
- Berichten: 4370
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Iridium bougies
Ook al heb ik een analoog horloge toch gebruik ik voor bougies altijd een momentsleutel, het blijft staal in aluminium draaien met alle risico's van dien.Ton1959 schreef:Koolafzetting word veroorzaakt door olieverbruik of een erg rijk mengsel. Bij het erin schroeven is het belangrijk dat er geen vuil tussen bougie en kop komt dus goed zuiver maken. En niet te vast draaien.

Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Iridium bougies
Ik wist dat dit antwoord zou komen.Baird schreef:Ook al heb ik een analoog horloge toch gebruik ik voor bougies altijd een momentsleutel, het blijft staal in aluminium draaien met alle risico's van dien.Ton1959 schreef:Koolafzetting word veroorzaakt door olieverbruik of een erg rijk mengsel. Bij het erin schroeven is het belangrijk dat er geen vuil tussen bougie en kop komt dus goed zuiver maken. En niet te vast draaien.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht