
Niet dat ik er niet mee kan leven (meet toch altijd met de analoge meter) maar wie kan mij vertellen waar dit aan kan liggen?
Moderator: RT_Patrick
Dat wordt wat lastiger; in de regio zijn de dealers dun gezaaid, de dichtstbijzijnde voert thans een Motoportlogo. Mijn ervaring met hun servicegerichtheid is nou niet zo overweldigend, ook al heb ik al aardig wat (teveel?) centjes bij hun gelaten.Inspector Gadget schreef:Toch zullen de BMW sensoren over het algemeen redelijk tot zeer goed moeten kloppen qua meetwaardes.
Uiteraard loopt de temperatuur van de band en ook bandendruk flink op als je een paar minuten rijdt, maar de boordcomputer compenseert dat altijd door het terug te rekenen naar een druk bij een temperatuur van 20 graden Celcius.
Vandaar dat je ziet dat de bandendruk altijd "gelijk" blijft.
Anders zou je wel eens van je zadel kunnen rollen dat de druk met een bar of wat oploopt.De meetwaarden van het RDC en mijn analoge meter kwamen altijd goed overeen (meting bij koude banden) met een verschil van max. 0.1 bar +/-.
Wat mij bevreemd is dat ineens 0,4 bar lager wordt getoond dan normaal en ook nog eens tegelijkertijd aan beide wielen.
Stond toevallig je motor gedurende enige tijd in de brandende zon?![]()
Je analoge meter compenseert niet voor de temperatuur, de RDC namelijk.Hij (of is 't zij?) stond zo'n 30 min. met de kont richting zon voordat ik ging rijden. Ik heb ruim 15 minuten gereden, een rustige rit, waarna ik thuis met de analoge meter de gebruikelijke 2,4 bar (v) en 2.8 bar (a) mat. Het motordisplay bleef steeds 2.0 en 2.4 tonen, ook nadat ik weer was opgestapt. Daarna nog een leuk toertje van een paar uur gemaakt, met steeds dezelfde lage waardes in het display.
Andere mogelijke oorzaken waar ik ff snel zo aan denk;
- De RDC waardes kloppen wel, je analoge meter wijkt toch af.
Oplossing:
Probeer eens waar er ook een digitale meting is, (auto met RDC, mede-RT rijder in jou buurt, bevriende garage, etc) en doe de meting ook met jou analoge meter.
Je zou denken, dan koop ik toch zo'n handzame digitale meter, alleen blijken die in de praktijk ook nogal eens af te wijken.
(tenzij je een dure koopt, die zijn over het algemeen nauwkeuriger)
PS: Als je bij de garage langs gaat, hebben ze vaak ook een zogenoemde wake-up tool, dan kan je a-la-minuut de RDC waardes zien.Ik weet vrijwel 100% zeker dat mijn analoogje nauwkeurig weergeeft. Overigens denk ik dat het weggedrag wel héél anders zou zijn geweest met een bandendruk van écht de getoonde waardes in het display van de motoRT.
Ooit heeft een digitaal metertje hardhandig contact gemaakt tussen mijn schoenzool en oprit en heb er een knoopcelbatterij aan overgehouden. Gekocht bij een zichzelf érg waarderende organisatie (waar ik overigens dit jaar 40 jaar lid van ben).
Je tip om langs te gaan bij een garage lijkt me een prima idee, tenminste als mijn servicegerichte autodealer de passende wake-up tool heeft. Ga ik navragen.
- De RDC batterijen beginnen langzaam leeg te raken waardoor de meetwaardes niet meer kloppen.
Oplossing:
Ultimo de sensoren vervangen of via de "bekende" methode de batterijen eruit hakken en nieuwe batterijen monteren via hotglue.
De batterij is van het lithium-type, en die heeft een vrij constante spanningsafgifte tot aan het einde, waarop de spanning vrij snel naar beneden wegvalt. Dan zal je "opeens" na een paar weken helemaal geen RDC waardes meer zien.
Vervangen vind ik een in verhouding dure optie; voor beide oplossingen zullen de banden verwijderd moeten worden. De sensoren zullen niet door de ventielopening passen, laat staan de elders genoemde CR 20XX batterijen :) . Dat zal dan bij een bandenwissel moeten gebeuren, indien het euvel aan de batterijen ligt.
- Er zit een storingsbron op de motor die interfereert met het RDC signaal.
De frequenties waarop RDC werkt, worden ook gebruikt door andere draadloze apparaten.
Hoewel die gebruikte techniek ook een zogenoemde ID meestuurt, kán het voor komen dat er verstoring ontstaat.
Oplossing:
Denk na over welke apparaten je recentelijk op je motor gemonteerd hebt, en schakel deze eventueel tijdelijk uit.Het enige wat ik onlangs gemonteerd heb is de Garmin Zumo 590 houder (craddle heet 't geloof ik) ter vervanging van de 660 houder op dezelfde accessoire-connector. De Zumo wordt zoals gebruikelijk middels blauwe tand gekoppeld met de SRC-headset en de Samsung Phone.
- De software van je motor heeft last van een bepaalde bug.
Oplossing:
Ga bij je bevriende BMW dealeRT langs en vraag of er een update voor jou motor beschikbaar is.
Graag gedaan.sibbe schreef:Maar in ieder geval wederom hartstikke bedankt voor het meedenken -top- .
Vandaar dat ik jou, met alle respect, analoge meter begin te wantrouwen.sibbe schreef:Wat mij bevreemd is dat ineens 0,4 bar lager wordt getoond dan normaal en ook nog eens tegelijkertijd aan beide wielen.
Van welk bouwjaar is jou RT?sibbe schreef:Dat wordt wat lastiger; ...
Dat zou in principe mogelijk wel enige afwijking in de meting voor de analoge meter kunnen geven, want die compenseert niet voor de temperatuur.siebke schreef:Hij (of is 't zij?) stond zo'n 30 min. met de kont richting zon voordat ik ging rijden.
Ik had verwacht dat de analoge meter een hogere temperatuur dan zou hebben aangegeven bij die langere rit (vandaar ook dat je die altijd met koude banden moet meten) dus dan zou ik die analoge meter eerder gaan verdenken.siebke schreef: Ik heb ruim 15 minuten gereden, een rustige rit, waarna ik thuis met de analoge meter de gebruikelijke 2,4 bar (v) en 2.8 bar (a) mat. Het motordisplay bleef steeds 2.0 en 2.4 tonen, ook nadat ik weer was opgestapt. Daarna nog een leuk toertje van een paar uur gemaakt, met steeds dezelfde lage waardes in het display.
Wat doet jou geloven dat jou analoge meter niet "opeens" afwijkend kan zijn?siebke schreef:De meetwaarden van het RDC en mijn analoge meter kwamen altijd goed overeen (meting bij koude banden) met een verschil van max. 0.1 bar +/-.
Wat mij bevreemd is dat ineens 0,4 bar lager wordt getoond dan normaal en ook nog eens tegelijkertijd aan beide wielen.
Met alle respect maar een RDC acht ik over het algemeen toch iets meer betrouwbaar & nauwkeurig qua meting dan een analoge meter.sibbe schreef:k weet vrijwel 100% zeker dat mijn analogie nauwkeurig weergeeft.
Dat ben ik helemaal met je eens, ikzelf bemerk een te lage druk als deze (circa) 0,2~ 0,3 bar afwijkt met de voor mij gekozen waardes. Met name in de bochten. Maar, je moet wel eerlijk tegenover jezelf zijn;sibbe schreef:Overigens denk ik dat het weggedrag wel héél anders zou zijn geweest met een bandendruk van écht de getoonde waardes in het display van de motoRT.
Als je binnen enkele minuten na stilstand de bandendruk meet, zal de RDC nog wel werkzaam zijn.siebke schreef:Je tip om langs te gaan bij een garage lijkt me een prima idee, tenminste als mijn servicegerichte autodealer de passende wake-up tool heeft. Ga ik navragen.
We zijn natuurlijk geen vervanging van de garagist als het gaat om mogelijke storingen, maar ik heb een dure meter die elk jaar gekalibreerd wordt/werd met dank aan de, ach dat laat ik verder in het midden, de RDC is bij mij heel nauwkeurig, minder dan 0,1 bar afwijking.siebke schreef:Misschien toch een forumlid dat hierin ervaringsdeskundige is en weet wat er precies aan de hand is?
Ik zou dat inderdaad pas doen als het echt, echt nodig is.siebke schreef:Vervangen vind ik een in verhouding dure optie; voor beide oplossingen zullen de banden verwijderd moeten worden. De sensoren zullen niet door de ventielopening passen, laat staan de elders genoemde CR 20XX batterijen :) . Dat zal dan bij een bandenwissel moeten gebeuren, indien het euvel aan de batterijen ligt.
Zover mij bekend, zijn (o.a) die knipperlicht-automaat instellingen iets wat je bewust en niet zo 1-2-3 kunt instellen, het zit redelijk "diep" in de configuratie via de BMW Diagnose apparatuur.sibbe schreef:Kan ik wellicht meteen de automatisch-knipperlicht-uit instelling laten blokkeren, die ongevraagd weer ingesteld is bij de beurt door de dealeRT.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!