Een gratis forum voor iedereen die van BMW Motorrad houdt. Hier deel je informatie, ervaringen en ritverhalen met andere BMW Motorrad-liefhebbers. Of je nu rijdt of fan bent, je bent welkom!
Naar aanleiding van de eerdere discussie, in verband met het per ongeluk tanken van een klein beetje diesel in de brandstoftank van een RT, biedt het in dit topic de gelegenheid, de resultaten van een goed onderbouwde test te delen. Omdat het hierbij om een test met een zo wetenschappelijk mogelijk karakter gaat, is het belangrijk om een paar spelregels af te spreken:
- De test dient zo goed mogelijk gedocumenteerd te worden, door foto's, meet gegeven etc. en reproduceerbaar te zijn.
- Conclusies op basis van testresultaten en niet op basis van 'gevoel'
- Discussies worden enkel en alleen op inhoudelijke argumenten gevoerd
Zoals altijd geldt dat het uitvoeren van de test voor eigen risico plaats vindt en dat het nimmer aansprakelijkheid aanvaardt voor welke gevolgen dan ook.
Aangezien ik de veroorzaker ben van deze discussie zet ik mijn motor gegevens als eerste op lijn.
Rekening houdend dat als ik een 'nieuwe' motor koop deze al redelijk snel compleet wordt nagezien.
Het onderhoud wat zeker invloed heeft op de verbruiken heb ik er daarom ook bij geplaatst.
Omdat de eerste tankbeurten het meeste verschil laten zien heb ik die gedetailleerder over genomen.
Verder heb ik de gemiddelde verbruiken per kalender jaar vermeld. Ik rijd alleen voor de hobby en doe dat ook in de winter. Ook dient er rekening gehouden te worden met de zomerse temperaturen die een iets wat gunstiger brandstof verbruik laat zien. Duidelijk zichtbaar is dat het rijden van langere afstanden ook gunstiger is voor het verbruik.
08-08-2007 1 op 13,3
09-12-2007 1 op 12,9
01-01-2008 1 op 13,2
24-02-2008 1 op 13,0 Kleppen gesteld, gesynchroniseerd, bougies en luchtfilter vervangen
Vanaf begin maart, na de onderhoudsbeurt, ben ik begonnen met diesel bij te mengen.
20-04-2008 1 op 14,0
25-04-2008 1 op 16,3 toertocht gereden
04-05-2008 1 op 16,8 toertocht gereden
20-05-2008 1 op 14,6
22-05-2008 1 op 18,6 heenreis Luxemburg
24-05-2008 1 op 16,9 toeren in Luxemburg
26-05-2008 1 op 17,4 toeren in Luxemburg
26-05-2008 1 op 18,6 terugreis
07-06-2008 1 op 17,3 toertocht gereden
10-06-2008 1 op 17,1 toertocht gereden
21-06-2008 1 op 17,6 Lange afstand
28-08-2008 1 op 15,9
28-09-2008 1 op 17,1 toertocht gereden
12-10-2008 1 op 16,9
Ieder jaar geef ik een gedeelte van de motor een grote beurt. Dit doe ik in drie gedeelten. Dus iedere 3 jaar heb ik de gehele motor weer doorlopen. In 2011 en 2014 zijn de kleppen weer gesteld en is alles weer gesynchroniseerd. De onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn of beperkte levensduur hebben (luchtfilter, remblokken, snaren, motorolie e.d.) worden uiteraard regelmatig nagezien en zo nodig vervangen.
De gemiddelde verbruiken per jaar;
2007 1 op 13,2
2008 1 op 15,9
2009 1 op 16,1
2010 1 op 15,3
2011 1 op 16,4
2012 1 op 16,8
2013 1 op 15,9
2014 1 op 17,8
2015 1 op 17,9
Eigenlijk zou je een aantal van dezelfde motoren moeten hebben, bij een rollenbank (voor motorfietsen geschikt). Vervolgens een 0-meting doen, dus met benzine volgens het voorschrift een bepaalde cyclus "rijden" op de proefstand. Deze meting herhalen. Vervolgens overstappen op bijgemengde diesel, en precies dezelfde cyclus doen.
Zo sluit je de meeste onzekerheden zoals wind, hellingshoek, temperatuur en route uit. Je kunt hier ook als extraatje vermogen meten.
Ik begrijp dat dit lastig is. Bij ons op de HTS hebben we enkele proefstanden hiervoor, die uiteraard ook te huur zijn. Ik vermoed dat dat te ver gaat.
Ik heb best wat uitgebreide data over het verbruik van mijn 1150RS (zie ander topic. Ik heb overigens nog geen verband gevonden tussen temperatuur en verbruik), en heb even overwogen mee te doen aan dit experiment. Het risico durf ik nog wel aan, maar ik vind het nogal omslachtig in de uitvoering. Daarbij zou ik enkel iets zinnigs kunnen zeggen over het verbuik.
Maar je laat het benzineverbruik nu zien in je lijst maar heb je het dieselverbruik gewoon hierin verwerkt? Je verbruikt nu toch diesel en benzine. Ik ben wel zeer nieuwsgierig naar het verbruik bij degene die het gaan proberen.
Ton1959 schreef:Maar je laat het benzineverbruik nu zien in je lijst maar heb je het dieselverbruik gewoon hierin verwerkt? Je verbruikt nu toch diesel en benzine. Ik ben wel zeer nieuwsgierig naar het verbruik bij degene die het gaan proberen.
vermoedelijk is dat gewoon het benzine+diesel- dus brandstofverbruik. :)
Ik ben ook bijzonder benieuwd naar het verbruik! Nogmaals, ik vind het wel een beetje een gedoe aan de pomp.
Je moet natuurlijk ook rekening houden met een placebo-effect: "oh, ik heb diesel getankt en nu ga ik zuiniger rijden!" en dan ga je er vervolgens naar rijden.
ben een kritische denker:
1:13,3 voor een R1100RT: hier is duidelijk iets mis met de motor of je moet constant als Lorenzo aan het gas hangen
1:17,9 voor een R1100RT: komt in de buurt van wat ik haalde met mijn R1100RT, meestal tussen 1:18-1:20
de kritische noot: Is de verbetering in verbruik gerelateerd aan de mengsmering die je bent gaan toepassen, aan gewoon fatsoenlijk onderhoud of is je rijstijl veranderd?
De beste test zou zijn dat je een 10.000km geen diesel bij mengt en kijkt wat er dan gebeurd voordat we allerlei andere testopstellingen in het leven roepen.
Baird schreef:ben een kritische denker: 1:13,3 voor een R1100RT: hier is duidelijk iets mis met de motor of je moet constant als Lorenzo aan het gas hangen
1:17,9 voor een R1100RT: komt in de buurt van wat ik haalde met mijn R1100RT, meestal tussen 1:18-1:20
de kritische noot: Is de verbetering in verbruik gerelateerd aan de mengsmering die je bent gaan toepassen, aan gewoon fatsoenlijk onderhoud of is je rijstijl veranderd?
De beste test zou zijn dat je een 10.000km geen diesel bij mengt en kijkt wat er dan gebeurd voordat we allerlei andere testopstellingen in het leven roepen.
Scherp, een goede waarneming! Dat doet de waarnemingen van Isaac al wel wankelen mijns inziens...
Baird schreef:ben een kritische denker: 1:13,3 voor een R1100RT: hier is duidelijk iets mis met de motor of je moet constant als Lorenzo aan het gas hangen
1:17,9 voor een R1100RT: komt in de buurt van wat ik haalde met mijn R1100RT, meestal tussen 1:18-1:20
de kritische noot: Is de verbetering in verbruik gerelateerd aan de mengsmering die je bent gaan toepassen, aan gewoon fatsoenlijk onderhoud of is je rijstijl veranderd?
De beste test zou zijn dat je een 10.000km geen diesel bij mengt en kijkt wat er dan gebeurd voordat we allerlei andere testopstellingen in het leven roepen.
Scherp, een goede waarneming! Dat doet de waarnemingen van Isaac al wel wankelen mijns inziens...
Jeroen
Die waarneming had ik nog even voor mezelf gehouden. Mijn ongunstigste verbruik had ik toen ik mijn motor net gekocht had. Was zo rond de 1 op 16/17. Nu ligt mijn ongunstigste verbruik op 1 op 17 en het beste op 1 op 21,4. Er moet iets serieus fout zijn met de motor of de rijstijl als je zo'n ongunstig verbruik had voordat je de diesel ging toevoegen. Op zich is je verbruik nu volgens mij niks beter dan degene die op gewone benzine rijden. De eerste keren diesel toevoegen zou zeker een gunstiger brandstofverbruik kunnen geven omdat het bijna hetzelfde doet als een brandstofsysteemreiniger. Maar er is geen reden waarom dit verbruik steeds beter zou worden volgens mij . Maar als iemand het wil testen zullen we het praktijk verhaal krijgen. Ik blijf benieuwd.
Ik zal vanaf nu in ieder geval mijn verbruik met benzine gaan noteren zodat er een 'eerlijke' beeld is van wat ik nu precies verbruik.
Zijn er mensen die mij kunnen helpen met het meten van compressie?