hallo allemaal

Wij stellen het op prijs dat nieuwe forumleden zich hier even introduceren alvorens tot posten over te gaan.

Moderator: RT_Patrick

arvidiem

hallo allemaal

Ongelezen bericht door arvidiem »

Hallo allemaal, als beginnend BMW rijder zal ik mij even voorstellen.
Mijn naam is Robert, wonend in de altijd mooie achterhoek en sinds vorige week Ben ik eigenaar van een 1150 rt.. 2002 en 73000 km. Gekocht van een particulier inclusief 2 nieuwe banden, autocom en navigatie.
De banden zijn er gisteren onder gelegd door Peeters motorservice in Lichtenvoorde. 27 mei gaat de motor daar nog voor een kleine beurt alvorens om op 2 juni voor een week af te zakken naar Italië.
Ik Ben er inmiddels wel achter dat het opschakelen iets anders verloopt als op mijn inmiddels verkochte Honda vfr.
Heeft er iemand tips om dit iets soepeler te laten verlopen, en dan bedoel ik met name het te proberen voorkomen van het inhouden tijdens de schakel momenten. Iemand tips? Ik hoor het graag.

Verder veel complimenten voor deze site, ik Ben hier al heel wat wijzer geworden.

Groet Robert
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: hallo allemaal

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Hallo Robert,

welkom op het RT-forum en natuurlijk bedankt voor je compliment.
Ik wens je veel plezier met je -1150- .
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
EileRT
Erelid
Erelid
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Ongelezen bericht door EileRT »

Hallo Robert,

Van harte welkom op ons mooie RT-forum en gefeliciteerd met de aanschaf van een -1150- ! _004

De BMW schakelt zeker anders dan de Honda. Soms hoor je bij het schakelen de bekende "klak". Dit komt omdat de BMW een droge plaat koppeling heeft. Wat helpt om soepel te schakelen, is om een beetje druk met je voet tegen de schakelpook te geven. Dan de koppeling in en dan gaat deze soepel in de volgende versnelling. Wat ook helpt is Motorex Prisma ZX voor in de versnellingsbak (ook voor de cardan).

In ieder geval vele plezierige kilometers toegewenst met je RT en het is een ideale toermotor om mee naar Italië te reizen! Big RT Smile

[groet] Eilert
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
arvidiem

Dank je wel voor de vlotte reacties, leuk zo' n actief Forum.
Wat ik bedoelde met het schakelen is het volgende.
Zodra ik wil schakelen Doe ik het gas terug, koppeling in, schakelen, koppeling terug en gas geven. Het moment tussen koppeling terug en gas geven laat de motor afremmen op de motor/ cilinders?? Hoe kan ik dit soepeler laten verlopen, cq dat afremmen verminderen?
Zoals gezegd Ben ik nog een leek op een BMW, zal nog veel ervaringen op moeten doen, maar misschien heeft iemand alvast een tip voor mij.
Alvast bedankt maar weer voor de hopelijk vele reacties.

Groet Robert
EileRT
Erelid
Erelid
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Woonplaats of omgeving: Drachten

Ongelezen bericht door EileRT »

Ik zou bij het op- of terugschakelen (bij het opvangen daarvan met de koppeling) de motor wat meer toeren geven. Verder rustig opvangen met je koppeling. En het is net als fietsen, eenmaal geleerd en je weet niet beter . . . :D _004

[groet] Eilert
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
arvidiem

Hallo Eilert,

Wederom bedankt voor de vlotte reactie.
Morgenochtend weer naar huis op de motor, zal ik het gelijk eens proberen. Al doende ga ik het zeker leren.

Groet Robert
Ton1959
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Ton1959 »

arvidiem schreef:Dank je wel voor de vlotte reacties, leuk zo' n actief Forum.
Wat ik bedoelde met het schakelen is het volgende.
Zodra ik wil schakelen Doe ik het gas terug, koppeling in, schakelen, koppeling terug en gas geven. Het moment tussen koppeling terug en gas geven laat de motor afremmen op de motor/ cilinders?? Hoe kan ik dit soepeler laten verlopen, cq dat afremmen verminderen?
Zoals gezegd Ben ik nog een leek op een BMW, zal nog veel ervaringen op moeten doen, maar misschien heeft iemand alvast een tip voor mij.
Alvast bedankt maar weer voor de hopelijk vele reacties.

Groet Robert
Wat jij aangeeft is het sneller terugvallen in toerental tijdens het opschakelen. Daar kan je weinig aan doen. Alleen iets sneller opschakelen misschien. Maar over een paar weken ben je deze motor gewend en dan weet je niet beter. Op het moment dat je de koppeling intrekt word de versnellingsbak en het achterwiel niet aangedreven . Alleen het vliegwiel kan er dan nog voor zorgen dat de motor sneller of langzamer afremt op de motor. Een licht vliegwiel geeft een betere acceleratie maar meer terugval bij het schakelen en een zwaarder vliegwiel een slechtere acceleratie maar minder terugval. Zelf vind ik een zwaar vliegwiel fijner. Een motor die langzaam reageert heb ik geen probleem mee maar een ander kiest meer voor de betere acceleratie het is een kwestie van smaak maar het verschil went snel. Nu vergelijk je nog met de VFR maar die ben je zo weer vergeten. Maar de tip van Eilert help ook. Door een lichte druk uit te oefenen op de versnellingspook haal je de speling al uit de scharnierpunten en gaat het schakelen directer. En voor ik het vergeet Welkom hier Robert en succes met de motor.
arvidiem

Hallo Ton,

Ook jij bedankt voor de vlotte reactie.
Gelijk weer wat kennis opgedaan over het vliegwiel.
Na het rijden op de Honda had ik altijd veel last van polsen nek en schouders, wat erin resulteerde dat ik steeds minder ging rijden. Wat een verademing is daarom deze BMW, als ik dit toch allemaal eerder had geweten. Ik stap weer met plezier op de motor en zal dus weer vele kilometers gaan rijden. Vele kilometers om te oefenen haha.

Groet Robert
Bert M
Erelid
Erelid
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Ongelezen bericht door Bert M »

Van harte welkom op ons mooie en actieve RT-forum! Het berijden van de boxer-aangedreven RT's vergt in den beginne ietsjes gewenning, maar dat komt best goed! Veel veilige en plezierige kilometers toegewenst _004

[groet]

Bert M
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
arvidiem

Dank je wel Bert,

Vanmorgen bij thuiskomst viel mij op dat de voorpoten onder de olie/ vet zaten. Blijkt waarschijnlijk dat de sealings?? Lek/ kapot zijn . contact gehad met Lichtenvoorde en dit wordt gelijk meegenomen met de aanstaande kleine beurt. Valt gelukkig dus mee, was er al van geschrokken.

Als jullie al mijn beslommeringen zat zijn hoor ik het graag, anders vind ik dit contact wel gezellig haha. ( nee Ben niet eenzaam)

Groet Robert
L-Franssen1986
Type: R1150RT
Bijz: Goed onderhouden in 2016 3e eigenaar
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Ongelezen bericht door L-Franssen1986 »

Hallo Robert.

Fijne motor of niet dan. Zelf rijdt ik ook een R1150RT. Hiervoor een K1100LT BMW gehad en zelfs daar zit nog wel het nodige verschil in met schakelen.

Heel veel rijplezier en veilige kilometers toegewenst van uit Zuid-Limburg.

Groeten Leroy Franssen.
BMW SAVED MY LIVE
Ton1959

arvidiem schreef:Dank je wel Bert,

Vanmorgen bij thuiskomst viel mij op dat de voorpoten onder de olie/ vet zaten. Blijkt waarschijnlijk dat de sealings?? Lek/ kapot zijn . contact gehad met Lichtenvoorde en dit wordt gelijk meegenomen met de aanstaande kleine beurt. Valt gelukkig dus mee, was er al van geschrokken.

Als jullie al mijn beslommeringen zat zijn hoor ik het graag, anders vind ik dit contact wel gezellig haha. ( nee Ben niet eenzaam)

Groet Robert
Nou ja misschien mag ik er even op wijzen dat dit gedeelte eigenlijk is om je eigen voor te stellen. En dan plaats je de problemen weer bij de juiste categorie op het forum. Dan worden ze sneller gelezen.
arvidiem

Oeps Sorry,

Zal het draadje gelijk sluiten.

Groet robert
arvidiem

Of de beheerder? Big RT Smile
Ton1959

Ach is geen ramp maar je kan hetzelfde bericht plaatsen op de daarvoor bestemde plaats dan krijg je meer reacties denk ik. Big RT Smile
Bert M
Erelid
Erelid
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Ongelezen bericht door Bert M »

Sluiten hoeft niet hoor, maar Ton heeft wel gelijk. Gewoon ff een nieuw draadje aanmaken en dan komt het vanzelf weer goed.

[groet]

Bert M
Moderator
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Plaats reactie

Terug naar “Nieuw hier? Graag eerst even voorstellen”