RVS remleidingen monteren
Moderator: RT_Patrick
RVS remleidingen monteren
Een vriend met een GS heeft (zelf) RVS remleidingen gemonteerd, alleen voor. Volgens hem (en anderen die ik erover hoor) remt dat stukken beter. Heeft iemand ervaring met deze mod op een RT? Scheelt het echt zoveel? Ik heb op zich niet zoveel te klagen over het remvermogen van mijn remmen, maar beter is altijd goed natuurlijk. Doseerbaarheid is natuurlijk ook belangrijk. Is het met RVS remleidingen niet zo dat de remmen een stuk 'happiger' worden en meer als een soort 'aan/uit' systeem werken? Of is dat een kwestie van wennen?
Last: iemand een tip waar dit aan te schaffen? Ik vond één shop, maar daar zou ik €250 kwijt zijn voor beide remmen.
Last: iemand een tip waar dit aan te schaffen? Ik vond één shop, maar daar zou ik €250 kwijt zijn voor beide remmen.
- BeemerBert
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute
Re: RVS remleidingen monteren
Op mijn Honda Dominator ( geen ABS ) had ik ze ook, verschil was duidelijk merkbaar.
Op mijn R1150RT met integraal ABS heb ik er nog niet eens over gedacht :shock:
Dat ding remt al als een bezetene
Had ervaring met mijn Dominator en een BMW R1100RS ( zonder abs ) maar het duurde 2 maanden voordat de remmen van mijn RT en ik vriendjes werden :lol:
Bij mij zouden ze er alleen opkomen omdat ze een langere levensduur hebben als de mijne aan vervanging toe zijn en het prijsverschil niet spectaculair zou zijn.
Op mijn R1150RT met integraal ABS heb ik er nog niet eens over gedacht :shock:
Dat ding remt al als een bezetene

Had ervaring met mijn Dominator en een BMW R1100RS ( zonder abs ) maar het duurde 2 maanden voordat de remmen van mijn RT en ik vriendjes werden :lol:
Bij mij zouden ze er alleen opkomen omdat ze een langere levensduur hebben als de mijne aan vervanging toe zijn en het prijsverschil niet spectaculair zou zijn.
- han62
- Type: R1200RT
Mijn ervaring is dat je het verschil duidelijker merkt als de bestaande remleiding door de tand des tijds sterk is verouderd. als je remmen sponzig aanvoelen en verse remolie geeft niet de gewenste verbetering dan vervangen door staal. De remdruk is dan merkbaar harder.
R1200RT - Harley Heritage
http://i426.photobucket.com/albums/pp34 ... 0RT187.jpg[/IMG]
http://i426.photobucket.com/albums/pp34 ... 0RT187.jpg[/IMG]
Tsjaa...sponzig...op zich remmen ze goed, maar het vergt wel wat knijpwerk. Nou ben ik gezegend met een stel bankschroeven, dus ik red me wel. Maar ja...het kan altijd beter, en het 'pimp your Beemer' speelt ook mee. Wat dat betreft is dit ook nog een nuttige 'upgrade' ook. Na de reis naar Marokko heb ik 100% vertrouwen in mijn oude bankstel, dus ik blijf er de komende jaren nog wel op rijden. Dan is zo'n investering wel de moeite waard.
Mag ik vragen waar jij ze gevonden hadMike Philippens schreef:Last: iemand een tip waar dit aan te schaffen? Ik vond één shop, maar daar zou ik €250 kwijt zijn voor beide remmen.

Ik kom (alsmaar) uit op GoodRidge;

YBM-1522-4F (voor)
YBM-1522-1R (achter)
Bij Motorlife. Inderdaad een kit van GoodRidge.dutchmidiman schreef:Mag ik vragen waar jij ze gevonden hadMike Philippens schreef:Last: iemand een tip waar dit aan te schaffen? Ik vond één shop, maar daar zou ik €250 kwijt zijn voor beide remmen.:
Ik kom (alsmaar) uit op GoodRidge;![]()
YBM-1522-4F (voor)
YBM-1522-1R (achter)
[edit]
Grappig: ik vind ook Martijns Motor Webshop en die heeft ook GoodRidge, maar dan voor €80 voor de voorkant. Is €110 goedkoper dan bij Motorlife...

Volgens mij maakt Motorlife gewoon een fout met die prijs. Ik kwam ook een andere webshop tegen die door een tientje of 8 het spul levert. Ik snap ook niet hoe ze op 4 leidingen komen voor de voorremmen. Er komt 1 leiding van de rem en die splitst naar de 2 klauwen. Achterrem lijkt me niet zo hard nodig, toch?
Ik denk dat MotoLife wellicht zich gebaseerd heeft op de "prijslijst" op de navolgende link, en die is op zijn zachts gezegd, nogal rommelig;
http://www.goodridge.nl/gcat/bikecar/code/bike01.htm
http://www.goodridge.nl/gcat/bikecar/code/bike01.htm
- Baird
- 2024
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Voor de R1150RT met EVO is het me afgeraden omdat dan het systeem zich anders zou gaan gedragen, omdat ik met 2 vingers het ding in de ABS kan trekken heb ik er ook geen behoefte aan.
Voor systemen die op handkracht werken kan het wel schelen, maar of je daar als Rossi remmend op een natte weg met oude boomblaadjes bij +3 op zit te wachten?? ik weet het nog zo net niet
"If it works don't touch it" is een gevleugelde uitspraak !

Voor systemen die op handkracht werken kan het wel schelen, maar of je daar als Rossi remmend op een natte weg met oude boomblaadjes bij +3 op zit te wachten?? ik weet het nog zo net niet

"If it works don't touch it" is een gevleugelde uitspraak !
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Je moet wél even leren omgaan met de verbeterde remkracht. Dat moet je natuurlijk niet gaan doen als het glad is. Als je eenmaal weet hoe je de remkracht kunt doseren, is er niets aan de hand. Je kunt toch ook wennen aan een nieuwe motor? Zo ingewikkeld is dat niet lijkt me.Baird schreef:Voor systemen die op handkracht werken kan het wel schelen, maar of je daar als Rossi remmend op een natte weg met oude boomblaadjes bij +3 op zit te wachten?? ik weet het nog zo net niet![]()
Mee eens;
We worden allemaal geleerd de remmen "aan te leggen" en niet zo maar "ff knijpen".
Je voelt heel goed hoe de fiets reageert op de remmen, en past daarop je rem-kracht en -acties op aan.
Ik begrijp de topic-start zeker wel;
Het is net als bij banden, als die al-dan-niet bekant bijna versleten zijn, en je hebt nieuwe sloffen, dan merk je vrijwel gelijk een andere wegligging, gedrag, etc.
Hetzelfde is met de remleidingen.
De rem-leidingen van de BMW zijn ontworpen, zo geven de reparatie-handleidingen aan, om zich qua flexibiliteit te gedragen als stalen (ik vertaal dat dan naar inflexibel) remleidingen. Maar, deze remleidingen hebben door diverse invloeden (weer, wind, UV, temperatuur, maar ook de rem-vloeistof!) zeker geen eeuwig leven.
En dan praat ik even niet over scheurtjes, uitstulpingen, verminderde binnendiameter door een verkeerde knik e.d., maar puur het materiaal-gedrag door veroudering.
En zal je m.i. na het vervangen van een 9 jaar-oude flexibele "inflexibele" leidingen dat weldegelijk merken.
Dus wat dat betreft een legitiem topic waar ik mij helemaal in kan vinden.
Je hebt betere werking cq. gedrag, dus meer marges, dus veiligheid.
Althans, dat is mijn mening.
(zeker niet relevant: recentelijk merkte ik na een bezoek aan de garage voor o.h. auto, waarbij het vervangende vervoer door een splinternieuwe wagen ff een hele andere koppelings-gedrag gaf :lol: )
We worden allemaal geleerd de remmen "aan te leggen" en niet zo maar "ff knijpen".
Je voelt heel goed hoe de fiets reageert op de remmen, en past daarop je rem-kracht en -acties op aan.
Ik begrijp de topic-start zeker wel;
Het is net als bij banden, als die al-dan-niet bekant bijna versleten zijn, en je hebt nieuwe sloffen, dan merk je vrijwel gelijk een andere wegligging, gedrag, etc.
Hetzelfde is met de remleidingen.
De rem-leidingen van de BMW zijn ontworpen, zo geven de reparatie-handleidingen aan, om zich qua flexibiliteit te gedragen als stalen (ik vertaal dat dan naar inflexibel) remleidingen. Maar, deze remleidingen hebben door diverse invloeden (weer, wind, UV, temperatuur, maar ook de rem-vloeistof!) zeker geen eeuwig leven.
En dan praat ik even niet over scheurtjes, uitstulpingen, verminderde binnendiameter door een verkeerde knik e.d., maar puur het materiaal-gedrag door veroudering.
En zal je m.i. na het vervangen van een 9 jaar-oude flexibele "inflexibele" leidingen dat weldegelijk merken.
Dus wat dat betreft een legitiem topic waar ik mij helemaal in kan vinden.

Je hebt betere werking cq. gedrag, dus meer marges, dus veiligheid.
Althans, dat is mijn mening.
(zeker niet relevant: recentelijk merkte ik na een bezoek aan de garage voor o.h. auto, waarbij het vervangende vervoer door een splinternieuwe wagen ff een hele andere koppelings-gedrag gaf :lol: )
Dat is vaak, ook al je je eigen auto weer terug krijgt, merk je soms dat de koppeling is bijgesteld of het algeheel soepeler/beter lopen van de motor. Moet je ook weer even wennen.dutchmidiman schreef:(zeker niet relevant: recentelijk merkte ik na een bezoek aan de garage voor o.h. auto, waarbij het vervangende vervoer door een splinternieuwe wagen ff een hele andere koppelings-gedrag gaf :lol: )
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 11 Reacties
- 5206 Weergaves
-
Laatste bericht door Ton1959
-
- 4 Reacties