Nieuw hier of niet dacht al eens eerder aangemeld.
Moderator: RT_Patrick
Forumregels
NIEUW HIER? LEES DAN OOK EVEN DIT >>
NIEUW HIER? LEES DAN OOK EVEN DIT >>
Nieuw hier of niet dacht al eens eerder aangemeld.
Hallo ben Bart,
Rijd al een jaar of 25 bmw's momenteel een r100 rt 1978 en recentelijk een r1100 rt 1996.
Voorheen k100 rt ex politie en later rs.
Doe meeste onderhoud zelf, bij de k veelal koppelingen en demperhuizen op de primaire as ect. Heb me r100 grotendeels gereviseerd enkelt nog eens de bings afstellen/schoonmaken.
Momenteel gerommel met de recentelijk aangeschafte r1100 rt, had gelezen dat de vernellingsbakken niet zo best waren en denk dat wel te kunnen beamen. Momenteel nog in garantie, maar is me niet geheel duidelijk wat de oorzaak is, tot voor kort in 5de versnelling na gas geven of afremmen in deze versnelling is er na enige tijd een hapering voelbaar. Niet op het moment zelf van gas geven of afremmen maar net iets later. Tot op
heden zijn de tandwielen van de 5de vervangen, hapering nog steeds voelbaar. Schakel ik niet naar zijn 5 maar stop bij 4, alles perfect, schakel ik wel naar 5 en trek alleen op in deze versnelling misschien de eerste keer een hapering maar daarna niet meer. Afremmen alleen dan door terugschakelen naar 4 en daarin afremmen. Conclusie zover als er in de 5de versnelling een belasting plaats vind in 1 richting dan is er geen hapering, is er een belasting in beide richtingen dan is er een hapering voelbaar maar ook weer niet altijd maar wel terugkerend. Dacht eventueel aan de demper op de uitgaande as, ik ben 100 kg (2 meter lang vandaar) plus motor is bijna 400 kg, misschien redelijk belastend voor die demper, en misschien de verhoudingen in de 5de versnelling waardoor je dan die hapering/schok voelt en niet in zijn 1 2 3 4. Maar eerlijk gezegd geen idee. Motor nog onder garantie dus zelf de boel nog niet uit mekaar gehad.
Iemand soortgelijk euvel, ben reuze benieuwd.
Momenteel na vervanging tandwielen dus nog steeds die hapering/schok, tevens heftige trillingen in alle versnellingen bij toenemend toerental gierend geluid uit de bak bij afremmen op motor. Vermoed versnellingsbak ter zielen. En misschien wel een olie gebrek in de bak, aangezien bij wegrijden dealer het ok leek, maar na zo'n 125 km het mis ging.
Motor gaat retour dealer.
Groeten Bart
Rijd al een jaar of 25 bmw's momenteel een r100 rt 1978 en recentelijk een r1100 rt 1996.
Voorheen k100 rt ex politie en later rs.
Doe meeste onderhoud zelf, bij de k veelal koppelingen en demperhuizen op de primaire as ect. Heb me r100 grotendeels gereviseerd enkelt nog eens de bings afstellen/schoonmaken.
Momenteel gerommel met de recentelijk aangeschafte r1100 rt, had gelezen dat de vernellingsbakken niet zo best waren en denk dat wel te kunnen beamen. Momenteel nog in garantie, maar is me niet geheel duidelijk wat de oorzaak is, tot voor kort in 5de versnelling na gas geven of afremmen in deze versnelling is er na enige tijd een hapering voelbaar. Niet op het moment zelf van gas geven of afremmen maar net iets later. Tot op
heden zijn de tandwielen van de 5de vervangen, hapering nog steeds voelbaar. Schakel ik niet naar zijn 5 maar stop bij 4, alles perfect, schakel ik wel naar 5 en trek alleen op in deze versnelling misschien de eerste keer een hapering maar daarna niet meer. Afremmen alleen dan door terugschakelen naar 4 en daarin afremmen. Conclusie zover als er in de 5de versnelling een belasting plaats vind in 1 richting dan is er geen hapering, is er een belasting in beide richtingen dan is er een hapering voelbaar maar ook weer niet altijd maar wel terugkerend. Dacht eventueel aan de demper op de uitgaande as, ik ben 100 kg (2 meter lang vandaar) plus motor is bijna 400 kg, misschien redelijk belastend voor die demper, en misschien de verhoudingen in de 5de versnelling waardoor je dan die hapering/schok voelt en niet in zijn 1 2 3 4. Maar eerlijk gezegd geen idee. Motor nog onder garantie dus zelf de boel nog niet uit mekaar gehad.
Iemand soortgelijk euvel, ben reuze benieuwd.
Momenteel na vervanging tandwielen dus nog steeds die hapering/schok, tevens heftige trillingen in alle versnellingen bij toenemend toerental gierend geluid uit de bak bij afremmen op motor. Vermoed versnellingsbak ter zielen. En misschien wel een olie gebrek in de bak, aangezien bij wegrijden dealer het ok leek, maar na zo'n 125 km het mis ging.
Motor gaat retour dealer.
Groeten Bart
- EileRT
- Erelid
- Berichten: 4589
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Nieuw hier of niet dacht al eens eerder aangemeld.
Hallo Bart,
Van harte welkom op ons mooie
!
Balen dat je zo'n start maakt met jouw
. Ik rij zelf ook dit type RT maar ondervind geen enkel probleem. Mijn RT is van 2000 en heeft een lage kilometerstand, maar ik weet dat de versnellingsbakken van 1995 en 1996 problemen gaven. In 1997 is er op de versnellingsbak een modificatie geweest. De kilometerstand van jouw RT is ook een mede bepalende factor.
Ik heb niet de technische kennis om jouw probleem te analyseren. Er zijn ongetwijfeld forumleden die hier meer over kunnen vertellen.
Gelukkig zit jouw motor nog in de garantie en zal de dealer of dealeRT dit moeten oplossen. Als deze garant staat voor zijn product behoort dit zo zijn. Je kunt ook een andere (onafhankelijke) expert de motor laten beoordelen. Dat oordeel neem je dan mee naar diegene die jou de motor onder garantie heeft verkocht. Als je er met de dealer niet uitkomt kan je dat laatste altijd nog doen. Je kunt bijvoorbeeld naar Erik van Lent of MSA.
Ik hoop dat jouw probleem spoedig wordt opgelost zodat je kan genieten van jouw RT!
Eilert
Van harte welkom op ons mooie

Balen dat je zo'n start maakt met jouw

Ik heb niet de technische kennis om jouw probleem te analyseren. Er zijn ongetwijfeld forumleden die hier meer over kunnen vertellen.
Gelukkig zit jouw motor nog in de garantie en zal de dealer of dealeRT dit moeten oplossen. Als deze garant staat voor zijn product behoort dit zo zijn. Je kunt ook een andere (onafhankelijke) expert de motor laten beoordelen. Dat oordeel neem je dan mee naar diegene die jou de motor onder garantie heeft verkocht. Als je er met de dealer niet uitkomt kan je dat laatste altijd nog doen. Je kunt bijvoorbeeld naar Erik van Lent of MSA.
Ik hoop dat jouw probleem spoedig wordt opgelost zodat je kan genieten van jouw RT!
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Laatst gewijzigd door EileRT op 24 jan 2016, 19:20, 6 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- WILBMW
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 10 sep 2013, 20:27
- Type: R1200RT
- Bijz: full optional
- Land: Holland
- Woonplaats of omgeving: Marknesse
Re: Nieuw hier of niet dacht al eens eerder aangemeld.
Hoi Bart,
Het bekende probleem! Ik heb jou probleem exact hetzelfde gehad. Mijn 1100rt van 1996 met toen 46.000km "bokte" in derde versnelling. Helaas tijdens het proefrijden (3 jaar geleden) ook 1 keer gehad maar verder niets meer gevoeld. Dus zonder zorgen voor zacht prijsje gekocht van een particulier.
Maar na veel op pad te zijn geweest en ook in de zomer van 2013 nog met zoon 2800km te hebben gereden door de bergen van Frankrijk, begon ineens ook de vijfde versnelling af en toe te bokken. Dit verontrustte mij zeer, temeer dat bij het bokken van de versnelling (maakte niet uit derde of vijfde) het achterwiel telkens even blokkeerde. En dit vond ik los van het lastige ook gevaarlijk. Ondanks dat ik precies wist wanneer het gebeurde. Ik kon het zelfs manipuleren moest dit worden verholpen. Zoektocht op het net leerde mij dat de schakkelvorken in de bak soms tijdens het rijden tussen 2 versnellingen in gaat zoeken! Na de zoveelste toer vernam ik los van de problemen met de bak dat de koppeling ging slippen. Uiteindelijk heb ik vorig jaar (56.000km) de koppelingsplaat vervangen en een gereviseerde versnellingsbak gekocht bij: Motorhuubie (zie markplaats advertentie: 969112105 (invullen in zoekveld)). Nu rijdt mijn rt-tje als nieuw. Mijn maat gaf mij onlangs wel aan dat deze versnellingsbak meer jankt. Maar ik heb 10.000km garantie dus we houden het in de gaten.
Resume: laat je niet afwimpelen maar eis een gereviseerde bak of maak koop ongedaan kostte mij uiteindelijk € 1.100,-
Het bekende probleem! Ik heb jou probleem exact hetzelfde gehad. Mijn 1100rt van 1996 met toen 46.000km "bokte" in derde versnelling. Helaas tijdens het proefrijden (3 jaar geleden) ook 1 keer gehad maar verder niets meer gevoeld. Dus zonder zorgen voor zacht prijsje gekocht van een particulier.
Maar na veel op pad te zijn geweest en ook in de zomer van 2013 nog met zoon 2800km te hebben gereden door de bergen van Frankrijk, begon ineens ook de vijfde versnelling af en toe te bokken. Dit verontrustte mij zeer, temeer dat bij het bokken van de versnelling (maakte niet uit derde of vijfde) het achterwiel telkens even blokkeerde. En dit vond ik los van het lastige ook gevaarlijk. Ondanks dat ik precies wist wanneer het gebeurde. Ik kon het zelfs manipuleren moest dit worden verholpen. Zoektocht op het net leerde mij dat de schakkelvorken in de bak soms tijdens het rijden tussen 2 versnellingen in gaat zoeken! Na de zoveelste toer vernam ik los van de problemen met de bak dat de koppeling ging slippen. Uiteindelijk heb ik vorig jaar (56.000km) de koppelingsplaat vervangen en een gereviseerde versnellingsbak gekocht bij: Motorhuubie (zie markplaats advertentie: 969112105 (invullen in zoekveld)). Nu rijdt mijn rt-tje als nieuw. Mijn maat gaf mij onlangs wel aan dat deze versnellingsbak meer jankt. Maar ik heb 10.000km garantie dus we houden het in de gaten.
Resume: laat je niet afwimpelen maar eis een gereviseerde bak of maak koop ongedaan kostte mij uiteindelijk € 1.100,-
Re: Nieuw hier of niet dacht al eens eerder aangemeld.
Hoi EileRT,
Bedankt voor je reactie, toen ik hem kocht had die 64000, ondertussen zo'n 3500 km gedaan en afgezien van dat euvel in zijn 5, prima motor. Laat wel weten hoe het gaat verlopen. Wordt denk pas Dinsdag vervolg, maandag zijn ze dicht.
Tot op heden trouwens prima geholpen, jammer dat de bak het niet overleeft heeft.
Gr Bart
Bedankt voor je reactie, toen ik hem kocht had die 64000, ondertussen zo'n 3500 km gedaan en afgezien van dat euvel in zijn 5, prima motor. Laat wel weten hoe het gaat verlopen. Wordt denk pas Dinsdag vervolg, maandag zijn ze dicht.
Tot op heden trouwens prima geholpen, jammer dat de bak het niet overleeft heeft.
Gr Bart
Re: Nieuw hier of niet dacht al eens eerder aangemeld.
Hee Wilbmw,
Naast dat ze de tandwielen van de 5 haden vervangen, hebben ze ook de fork van de 5de vervangen, was blijkbaar redelijk versleten. Beetje benieuwd waar al dat vijzel is gebleven, maja misschien als je olie regelmatig vervangen was, het op die wijze werd afgevoerd.
Ben een beetje in afwachting van Dinsdag, dan zijn ze weer open en ga ik horen wat het plan van aanpak wordt.
Laat weten hoe het verloopt, bedankt voor de info.
Trouwens dat van een achterwiel dat stopt met draaien spreekt mij ook niet zo aan, als je een stevige 120 gaat met al die idioten achter je.
Gr Bart
Naast dat ze de tandwielen van de 5 haden vervangen, hebben ze ook de fork van de 5de vervangen, was blijkbaar redelijk versleten. Beetje benieuwd waar al dat vijzel is gebleven, maja misschien als je olie regelmatig vervangen was, het op die wijze werd afgevoerd.
Ben een beetje in afwachting van Dinsdag, dan zijn ze weer open en ga ik horen wat het plan van aanpak wordt.
Laat weten hoe het verloopt, bedankt voor de info.
Trouwens dat van een achterwiel dat stopt met draaien spreekt mij ook niet zo aan, als je een stevige 120 gaat met al die idioten achter je.
Gr Bart
- WILBMW
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 10 sep 2013, 20:27
- Type: R1200RT
- Bijz: full optional
- Land: Holland
- Woonplaats of omgeving: Marknesse
Re: Nieuw hier of niet dacht al eens eerder aangemeld.
Hoi Bart,
Dat blokkeren is maar een fractie hoor. Maar is net in een snelle bocht er listig. Wat ik je nog wel wil meegeven wat ik heb meegemaakt met mijn rt-tje is dat ik mijn koppakkingen heb laten vervangen. Wat bleek mijn motor had dus heel weinig km gelopen toen ik hem kocht 46.oookm in 17jaar tijd. Ik ben de motor flink gaan belasten zoals beschreven 2.800km door Frankrijk met volle bepakking en met mijn zoon. Na plusminus 2.400km begon mijn motor langs de koppakking te lekken. Wat bleek de pakkingen waren verstaft doordat ze eigenlijk te weinig waren belast. Oftewel tip van mij: probeer je motor goed uit want in de garantie doet het minder pijn.
Dat blokkeren is maar een fractie hoor. Maar is net in een snelle bocht er listig. Wat ik je nog wel wil meegeven wat ik heb meegemaakt met mijn rt-tje is dat ik mijn koppakkingen heb laten vervangen. Wat bleek mijn motor had dus heel weinig km gelopen toen ik hem kocht 46.oookm in 17jaar tijd. Ik ben de motor flink gaan belasten zoals beschreven 2.800km door Frankrijk met volle bepakking en met mijn zoon. Na plusminus 2.400km begon mijn motor langs de koppakking te lekken. Wat bleek de pakkingen waren verstaft doordat ze eigenlijk te weinig waren belast. Oftewel tip van mij: probeer je motor goed uit want in de garantie doet het minder pijn.
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2314
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: Nieuw hier of niet dacht al eens eerder aangemeld.
Van harte welkom op ons mooie
! Veel veilige en plezierige kilometers toegewenst en natuurlijk veel sleutelplezier
Bert M


![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
-
- 2023
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 24 dec 2014, 15:00
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Wissenkerke
Re: Nieuw hier of niet dacht al eens eerder aangemeld.
Hallo Bart
Hier nog een
rijder van heel dichtbij, als je een andere
wil horen of ... ik woon om de hoek.
Tom
Hier nog een


![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Tom
Re: Nieuw hier of niet dacht al eens eerder aangemeld.
Hee Wilbmw,
Thx voor de info, heb de motor nu bijna 3 maanden, heb ook driemaanden garantie, maar dat terzijde, tot op heden iets van 3500 km gemaakt, doorgaans rondje veerse meer als het weer het toelaat, anders rondje oosterschelde. Bij gunstig weer ga ik er mee naar me werk.
Ritje van zo'n 140 km roundtrip.
Dus gebruik hem redelijk, nog geen ander zaken kunnen ontdekken, behalve dan die happer in zijn 5.
Status nu is dus naar mijn idee versnellingsbak terziele na vervanging tandwielen 5de versnelling en schakelvork.
Is Dinsdag dus de motor zaak had me gebeldt en komt de motor ophalen.
Wordt dus vervolgt.
Groeten Bart
Thx voor de info, heb de motor nu bijna 3 maanden, heb ook driemaanden garantie, maar dat terzijde, tot op heden iets van 3500 km gemaakt, doorgaans rondje veerse meer als het weer het toelaat, anders rondje oosterschelde. Bij gunstig weer ga ik er mee naar me werk.
Ritje van zo'n 140 km roundtrip.
Dus gebruik hem redelijk, nog geen ander zaken kunnen ontdekken, behalve dan die happer in zijn 5.
Status nu is dus naar mijn idee versnellingsbak terziele na vervanging tandwielen 5de versnelling en schakelvork.
Is Dinsdag dus de motor zaak had me gebeldt en komt de motor ophalen.
Wordt dus vervolgt.
Groeten Bart
Re: Nieuw hier of niet dacht al eens eerder aangemeld.
Hee Tom,
Om welke hoek moet ik kijken?
Is niet verkeerd ff sniffen en luister naar een andere r1100rt
Me zwager heeft een gs1150 dus das geen vergelijk helaas.
Niet zo gek veel tijd denk alleen op een Zondag.
Hoorde van de dealer dat ik de motor niet te veel moet vergelijken met het motor gedrag van een k of een R100, hm...... Ik weet wel hoe het motor/rijgedrag was voor de reparatie en nu. Zat te denk om ff een testrit te maken op een vergelijkbare om te kijken hoe die zich in zijn 5de versnelling gedraagd. Maja heb naast bmw ook een tijdje kawa en honda en suzuki en yamaha gereden en nog nooit dat gedrag in zijn 5 of 6 de versnelling meegemaakt. Trouws mijn autotje heeft met +2 ton ook geen gehaper in zijn hoogste versnelling.
Misschien naief van mij uit maar kan niet geloven dat bmw een versnellingsbak verzint waar dat gedrag normaal moet worden gevonden.
Maar ff een ander checken is niet verkeerd.
Gr Bart
Ps weet niet hoe maar ik woon dus in Kortgene.
Om welke hoek moet ik kijken?
Is niet verkeerd ff sniffen en luister naar een andere r1100rt
Me zwager heeft een gs1150 dus das geen vergelijk helaas.
Niet zo gek veel tijd denk alleen op een Zondag.
Hoorde van de dealer dat ik de motor niet te veel moet vergelijken met het motor gedrag van een k of een R100, hm...... Ik weet wel hoe het motor/rijgedrag was voor de reparatie en nu. Zat te denk om ff een testrit te maken op een vergelijkbare om te kijken hoe die zich in zijn 5de versnelling gedraagd. Maja heb naast bmw ook een tijdje kawa en honda en suzuki en yamaha gereden en nog nooit dat gedrag in zijn 5 of 6 de versnelling meegemaakt. Trouws mijn autotje heeft met +2 ton ook geen gehaper in zijn hoogste versnelling.
Misschien naief van mij uit maar kan niet geloven dat bmw een versnellingsbak verzint waar dat gedrag normaal moet worden gevonden.
Maar ff een ander checken is niet verkeerd.
Gr Bart
Ps weet niet hoe maar ik woon dus in Kortgene.
-
- 2023
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 24 dec 2014, 15:00
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Wissenkerke
Re: Nieuw hier of niet dacht al eens eerder aangemeld.
Hallo Bart
Dan zijn we met twee die niet veel tijd hebben. Ik stuur je een pb, zondag is Prima.
ps de hoek van Wissenkerke
Tom
Dan zijn we met twee die niet veel tijd hebben. Ik stuur je een pb, zondag is Prima.
ps de hoek van Wissenkerke
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Tom
Re: Nieuw hier of niet dacht al eens eerder aangemeld.
Hee Tom,
Das inderdaad om de hoek.
Das inderdaad om de hoek.
Re: Nieuw hier of niet dacht al eens eerder aangemeld.
Motor weer een tijdje retour, volgens dealer pico bello niks mis mee.
Momenteel staat die in de schuur deels uitmekaar gehaald, en heeft die geen zin om aan te slaan.
Los daarvan is nu de schok, die nog steeds aanwezig is in zijn 5 nu ook is zijn 3, maar dan alleen bij optrekken.
Maar momenteel dus geheel niet aanslaan, motor begon te happeren alsof je de noodstop heel snel aan uitzette, als die dan was afgeslagen bleef de toerenteller naald nog wat na springen, ondanks dat de motor niet meer rond ging. Denk of kortsluiting of hall sensor defect.
Mocht iemand dit ook wel eens gehad hebben, graag even ervaring delen.
Dat geschok zoeken we later wel uit.
Iedereen fijne pasen, komt goed uit kunnen we een dag extra hobby'n
Momenteel staat die in de schuur deels uitmekaar gehaald, en heeft die geen zin om aan te slaan.
Los daarvan is nu de schok, die nog steeds aanwezig is in zijn 5 nu ook is zijn 3, maar dan alleen bij optrekken.
Maar momenteel dus geheel niet aanslaan, motor begon te happeren alsof je de noodstop heel snel aan uitzette, als die dan was afgeslagen bleef de toerenteller naald nog wat na springen, ondanks dat de motor niet meer rond ging. Denk of kortsluiting of hall sensor defect.
Mocht iemand dit ook wel eens gehad hebben, graag even ervaring delen.
Dat geschok zoeken we later wel uit.
Iedereen fijne pasen, komt goed uit kunnen we een dag extra hobby'n
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2314
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: Nieuw hier of niet dacht al eens eerder aangemeld.
Dat is balen, maar wel even een verzoek: graag technische vragen, graag in een nieuw topic in de juiste categorie op het forum plaatsen...
Bert M
Moderator
Bert M
Moderator
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!