Het filmpje is te zien op you tube bij de diverse organisaties die deelnemen in het platform.
Slagzin: Wat moet je nog meer doen om gezien te worden?

Moderator: RT_Patrick
Bert M schreef:Zolang er een verschil is tussen kijken en zien, zorg ik dat ik van tevoren probeer te zien of er vanuit 4-wieligen wel gekeken wordt...
![]()
Bert M
Want alleen gekken en dwazen blijven in het donker (ook) door razen & blazen.
Eilert, als je hier in het Verenigd Koninkrijk, ziet wat (met name beginnende) motorrijders zich permitteren, dan zouden je de haren te bergen rijzen... Geen licht voeren (ook niet in de regen), in trainingspak (liefst synthetisch én zo donker mogelijk!) en gympen op de motor, plaats op de weg: liefst tegen de meest linker streep aan... En echt hoor, zelfs ik als motorrijder, zie ze niet tot nauwelijks.EileRT schreef:.... Er zijn inderdaad mensen die argeloos rijden en zich veilig wanen in hun voornamelijk vierwielige voertuigen en zich nauwelijks bewust zijn van het overige verkeer....
Het is duidelijk dat niet alleen bestuurders van auto's, maar ook van motoren op een onverantwoorde manier rijden. Onvoorstelbaar. En ja, je komt ze in het verkeer tegen en dan vraag je je af waar ze eigenlijk mee bezig zijn . . . :shock:Bert M schreef:Eilert, als je hier in het Verenigd Koninkrijk, ziet wat (met name beginnende) motorrijders zich permitteren, dan zouden je de haren te bergen rijzen... Geen licht voeren (ook niet in de regen), in trainingspak (liefst synthetisch én zo donker mogelijk!) en gympen op de motor, plaats op de weg: liefst tegen de meest linker streep aan... En echt hoor, zelfs ik als motorrijder, zie ze niet tot nauwelijks.
De cijfers van motorongelukken zijn in Engeland relatief gezien inderdaad beduidend hoger dan in Nederland . . .Bert M schreef:Motorrijden in Engeland is een vrij Darwinistische bezigheid. Een dodental van 339 in 2014, goed voor 19% van het totaal aantal dodelijke ongevallen. Het aantal gewond geraakte motards bedroeg in 2014 maar liefst 20366!!! In 2014 kwamen in Nederland 55 motorrijders om het leven. (Het Verenigd Koninkrijk heeft met 61 mln inwoners circa 4 maal zoveel inwoners dan Nederland)
Helemaal mee eens, Ton. Een fantastisch land zowel met de motor als ook met de auto. Eén van de dingen die mij opvalt, is dat de 'Think Bike' -campagne eigenlijk alleen maar gericht is op de bestuurders van 4-wieligen, terwijl zeker op het gedrag van de beginnende rijders erg veel is aan te merken. De oudere categorie die ik zelf regelmatig tref in motor-walhalla Matlock, is juist wel (vaak) op en top voorzien van uitrusting. Ergens is dus iets in de loop van de tijd misgegaan in de bewustwording.Ton1959 schreef:Het was niet altijd zo in Engeland. Toen ik er ging wonen in de jaren 80 reden veel Engelsen nog netjes. Maar ze lijken allemaal voort wat meer gehaast in het verkeer nu. Maar aangezien de ouders vaak ook een stuk jonger zijn word het er bij de jongeren iets minder in gestampt dat ze vooral voorzichtig moeten zijn. En het blijft natuurlijk een land waar het toch wat natter is dan hier in bepaalde streken. En een land wat meer heuvelachtig is en het ook leuk kan zijn om lekker te sturen.
Bert M schreef:Helemaal mee eens, Ton. Een fantastisch land zowel met de motor als ook met de auto. Eén van de dingen die mij opvalt, is dat de 'Think Bike' -campagne eigenlijk alleen maar gericht is op de bestuurders van 4-wieligen, terwijl zeker op het gedrag van de beginnende rijders erg veel is aan te merken. De oudere categorie die ik zelf regelmatig tref in motor-walhalla Matlock, is juist wel (vaak) op en top voorzien van uitrusting. Ergens is dus iets in de loop van de tijd misgegaan in de bewustwording.Ton1959 schreef:Het was niet altijd zo in Engeland. Toen ik er ging wonen in de jaren 80 reden veel Engelsen nog netjes. Maar ze lijken allemaal voort wat meer gehaast in het verkeer nu. Maar aangezien de ouders vaak ook een stuk jonger zijn word het er bij de jongeren iets minder in gestampt dat ze vooral voorzichtig moeten zijn. En het blijft natuurlijk een land waar het toch wat natter is dan hier in bepaalde streken. En een land wat meer heuvelachtig is en het ook leuk kan zijn om lekker te sturen.
![]()
Bert M
Bert M schreef:Het Nederlandse systeem voor het behalen van het motorrijbewijs is zeer intensief en legt (in mijn ervaring) de nadruk op voertuigbeheersing en praktisch verkeersinzicht. In Engeland ligt de nadruk veel meer op droge theoretische kennis. De eerste stap die je doet is het aanvragen van je oefenvergunning. Vervolgens ga je een ochtend of middag op een afgesloten terrein een oefenrondje maken. Het maakt daarbij niet zoveel uit of je een paar keer omvalt. Je krijgt dan het papiertje waarmee je op een 125 cc met L-platen, gewoon zonder verdere lessen zelfstandig de weg (behalve de snelwegen) op mag en vervolgens ga je binnen twee jaar op voor je examen. En de lat ligt op het examen veel minder hoog dan in Nederland, zolang je de theorie maar beheerst. Geen ideaal systeem in mijn optiek
![]()
Bert M
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!