wobbert schreef:Of de accu is gewoon op. Tis nog wel de originele.
Als het de Varta of Exide accu is (met name de Exide) kan ik mij er iets bij voorstellen, dat is een accu die matig is at best.
wobbert schreef:Hij was niet helemaal leeg, alleen de startmotor wilde niet meer.... Daarna meteen de druppellader eraan gehangen en na 4 uren kon ik um al weer starten.
Desondanks zoals je aangeeft, sowieso de accu laten doormeten, daar zijn meters voor die kunnen aangeven hoe fris-en-fruitig je accu nog is.
Ook zou het geen kwaad kunnen, gezien de leeftijd & de km's, als de accu nog "redelijk" is, ook te kijken of de startmotor vervuilt is, de aansluitingen, massa en dergelijke. Tenzij het uit de meting heel evident is dat de accu niet meer voldoende puf heeft.
wobbert schreef: Ik heb het in de de laatste maanden gewoon wel eens vaker gehad. Kan er niet echt een peil optrekken waar het nou precies in zit.
Omgevingstemperatuur, lees koude, is van slechte invloed op elke accu.
Als de accu dan ook nog niet meer zo fris-en-fruitig is, is koud weer meestal de genade-klap voor de accu.
Vandaar ook dat relatief veel accu's defect gaan in de winter-periode.
Dan een paar keer proberen te starten kan al einde-oefening betekenen voor die accu.
wobbert schreef:En achterste accessoire stekker heb ik maar kan ik idd omzetten naar directe aansluiting op accu. Goede tip! Thx.
Links-achter zit de OEM accessoires-aansluiting die aangestuurd wordt vanuit de ZFE ("CAN-bus").
Rechts-achter is ook voorbereid voor een zelfde accessoires-stekker, je moet alleen ff een gaatje maken in de tupperware, en een (waterdichte) stekker naar keuze monteren. Van een mede-

lid had ik een speciaal voor de 1200rt ontwikkelde oplossing (lees exact op maat, voorzien van alle materialen, zekering e.d) van PowerLet overgenomen.
Maar een stekker voorzien van oogjes voor aansluiten direct op de accu, een zekering, de accessoires-stekker en zo voort, volstaat natuurlijk ook prima.
wobbert schreef:En hoe stel je je dit voor: 'Sowieso is het met het koude weer raadzaam goed/beter voor je accu te zorgen'. Knuffelen?

Naast het aan de lader hangen, kan je eventueel ook overwegen de accu in te pakken met speciale folie.
Of het helpt? Geen idee!