Motor slaat aan maar na 2 seconden weer af
Moderator: RT_Patrick
- fg1150rt
Motor slaat aan maar na 2 seconden weer af
Hallo,
Na al een tijdje vage startproblemen gehad te hebben, zoals het compleet wegvallen van de display bij het starten waarbij de klok op "0" gaat, het volgende:
De motor slaat na het starten vlot aan, blijft dan 2 seconden lopen en slaat dan af.
Het lijkt alsof er brandstofgebrek is.
Wat mij ook is opgevallen is dat het (originele) BMW alarm anders (niet meer goed?) werkt.
Voorheen was de procedure:
- sleutel in contact omdraaien, dan met afstandbediening start(wegrijblokkering) uitzetten met afstandbediening waarna display olietemp./brandstofmeter ging "branden" en starten.
- sinds een service aan de motor start de motor zonder het afzetten van de wegrijblokkering terwijl het systeem na afzetten van de motor wel aangaf, met een licht en geluidsignaal, dat de wegrijblokkering was ingeschakeld...
Wat vreemd is: de motor start dus wel maar de controle led van het alarm blijft branden!
Het is een R1150RT twin spark uit 2003, met 52.000km op de teller.
Iemand ideeën wat de oorzaak zou kunnen zijn?
Groet, Frans
Na al een tijdje vage startproblemen gehad te hebben, zoals het compleet wegvallen van de display bij het starten waarbij de klok op "0" gaat, het volgende:
De motor slaat na het starten vlot aan, blijft dan 2 seconden lopen en slaat dan af.
Het lijkt alsof er brandstofgebrek is.
Wat mij ook is opgevallen is dat het (originele) BMW alarm anders (niet meer goed?) werkt.
Voorheen was de procedure:
- sleutel in contact omdraaien, dan met afstandbediening start(wegrijblokkering) uitzetten met afstandbediening waarna display olietemp./brandstofmeter ging "branden" en starten.
- sinds een service aan de motor start de motor zonder het afzetten van de wegrijblokkering terwijl het systeem na afzetten van de motor wel aangaf, met een licht en geluidsignaal, dat de wegrijblokkering was ingeschakeld...
Wat vreemd is: de motor start dus wel maar de controle led van het alarm blijft branden!
Het is een R1150RT twin spark uit 2003, met 52.000km op de teller.
Iemand ideeën wat de oorzaak zou kunnen zijn?
Groet, Frans
Re: Motor slaat aan maar na 2 seconden weer af
Het wegvallen van de display en reset van de tijdklok in een indicatie dat of de accu te leeg is om vlot te kunnen starten of dat de startmotor te zwaar draait waardoor deze onevenredig te veel stroom trek uit de accu waardoor de accuspanning te laag zakt.
Maar je symptomen kunnen ook duiden op problemen met het BMW alarm.
Bijvoorbeeld dat de batterijen ín het alarm aan het leegraken zijn waardoor het alarm een bepaalde default-configuratie nu heeft.
Het BMW alarm haalt zijn voeding uit de accu tenzij de spanning van de accu te laag zakt.
En dat de spanning van de accu te laag zakt kan je weer zien door het wegvallen van de display & reset van de tijdklok.
In de Handige Download sectie van het forum kan je de handleiding vinden van het BMW Alarm, en hoe je zelf deze kunt programmeren (het Stappen-plan waar je de geluidssignalen e.d. kunt instellen)
Werken de functies van Paniek Alarm & inschakelen/uitschakelen van het alarm via de AB wel juist?
Maar je symptomen kunnen ook duiden op problemen met het BMW alarm.
Bijvoorbeeld dat de batterijen ín het alarm aan het leegraken zijn waardoor het alarm een bepaalde default-configuratie nu heeft.
Het BMW alarm haalt zijn voeding uit de accu tenzij de spanning van de accu te laag zakt.
En dat de spanning van de accu te laag zakt kan je weer zien door het wegvallen van de display & reset van de tijdklok.
In de Handige Download sectie van het forum kan je de handleiding vinden van het BMW Alarm, en hoe je zelf deze kunt programmeren (het Stappen-plan waar je de geluidssignalen e.d. kunt instellen)
Werken de functies van Paniek Alarm & inschakelen/uitschakelen van het alarm via de AB wel juist?

-
- Type: R1200RT
- Bijz: comfort zadel, knie pads, smalle deksels
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: 020
Als de klok op 0 springt na het starten wil dat zeggen dat de complete spanningsboog was is.
Controleer hierbij eens of de bouten van de accu niet zijn los getrild, eventueel de boutjes, door voer lussen insmeren voor betere geleiding.
Puntje 2 speelt bij mij ook, maar een paar seconde een klein beetje gas geven en de choke zorgt ervoor dat alles vlot blijft lopen de rest van de tijd. Hoe dat komt geen idee, maar het kan jou misschien ook helpen.
Punt 3: no idea, op de 1100 van mij zit geen alarm.
Controleer hierbij eens of de bouten van de accu niet zijn los getrild, eventueel de boutjes, door voer lussen insmeren voor betere geleiding.
Puntje 2 speelt bij mij ook, maar een paar seconde een klein beetje gas geven en de choke zorgt ervoor dat alles vlot blijft lopen de rest van de tijd. Hoe dat komt geen idee, maar het kan jou misschien ook helpen.
Punt 3: no idea, op de 1100 van mij zit geen alarm.
- Ton1959
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
Met het koudere weer vallen ook veel slechte accu's uit.
- fg1150rt
Dank voor de reacties.
Accu is getest met Ctek lader en de accu is een AGM Motobatt met 20 Amp. en geeft geen foutmeldingen
Bij een volgeladen accu (volgens display Ctek) start de motor helemaal nu niet meer en display slaat nu weer helemaal weg.
Startmotor maakt moeizaam een paar slagen.
Kennelijk lekt de spanning dus helemaal weg...
Maar beginnen bij de accu (verbindingen) misschien?
Accu is getest met Ctek lader en de accu is een AGM Motobatt met 20 Amp. en geeft geen foutmeldingen
Bij een volgeladen accu (volgens display Ctek) start de motor helemaal nu niet meer en display slaat nu weer helemaal weg.
Startmotor maakt moeizaam een paar slagen.
Kennelijk lekt de spanning dus helemaal weg...
Maar beginnen bij de accu (verbindingen) misschien?
Aansluitingen van en naar de accu én de startmotor.
En wellicht dat je startmotor vervuilt is, waardoor deze moeilijk(er) ronddraait.
Maar ik heb begrepen dat je al eens bij Kenny geweest bent voor onderhoud, misschien afspraak maken.

En wellicht dat je startmotor vervuilt is, waardoor deze moeilijk(er) ronddraait.
Maar ik heb begrepen dat je al eens bij Kenny geweest bent voor onderhoud, misschien afspraak maken.

- fg1150rt
Goed idee om bij Kenny langs te gaan maar dan moet de RT eerst weer rijdend zijn 

-
- Bijz: R1100GS + R1150RT + R1200GS Adventure + K1100LT
- Woonplaats of omgeving: Tussen zee en Zaan
Start jouw motor eens met behulp van een paar startkabels. Als je startmotor moeizaam ronddraait ligt het, of aan je accu, of aan de startmotor. Als je zegt dat je accu goed is, maar je display wegvalt tijdens het starten, dan denk ik haast dat het aan de startmotor moet liggen. Laat je weten wat de oorzaak was, als je RT is gerepareerd.
Laatst gewijzigd door concours op 02 nov 2015, 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.
R1100RT; R1150RT; R1100GS; R1200GSA; K1100LT (ex. Jos WRSM)
Alleen kom je zo moeilijk bij de accu-aansluitingen bij de 11xxRT. 

- sacuL
- Type: R1150RT
- Bijz: een mooie zwarte met LED daglicht verlichting.
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Utrecht
Dag Rob,
EEN TIP !
Daar heb ik een handige oplossing voor gevonden.
Twee loze en afgedopte dikke stukjes accukabel aan de polen erbij
Zo is in tijd van nood ook onderweg de zaak snel opgelost
Deze liggen netjes opgerold in de lege ruimte van het zekeringenbakje.
sacuL.
EEN TIP !
Daar heb ik een handige oplossing voor gevonden.
Twee loze en afgedopte dikke stukjes accukabel aan de polen erbij

Zo is in tijd van nood ook onderweg de zaak snel opgelost

Deze liggen netjes opgerold in de lege ruimte van het zekeringenbakje.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
"LEKKER DUURT ALTIJD TE KORT"
Dank voor die tip.
En nog een tip;
BMW heeft/had speciaal zogenoemde post-kit, waarbij je op de plus-pool van de startmotor een handige jump-start aansluiting maakte;
En nog een tip;
BMW heeft/had speciaal zogenoemde post-kit, waarbij je op de plus-pool van de startmotor een handige jump-start aansluiting maakte;
- fg1150rt
Even een domme vraag maar waar zit de startmotor precies?
En hoe kom er er bij?
Iemand misschien een plaatje/foto???
En hoe kom er er bij?
Iemand misschien een plaatje/foto???
-
Links onder aan de motor. Net even schuin boven je schakelpook. Maar ga daar nog maar niet aan rommelen. Ik zou zeggen check eerst even hoe de motor start als je veel spanning hebt, zoals met een extra startkabel. Even je buddy eraf halen en 2 bouten van je tank lossen. Je kunt dan de tank iets optillen en daaronder zit je accu. Blokje hout onder je tank zetten, dat hij blijft staan. En dan een paar kabels aansluiten op de motoraccu en je autoaccu. Je auto niet starten. Als jouw startmotor van je RT dan wel goed ronddraait, dan weet je zeker dat het of een te lage motoraccu is, of een te zwaar draaiende (defecte) startmotor is.
- fg1150rt
Bedankt Hans!
Van 't weekend maar eens expirimenteren :roll:
Van 't weekend maar eens expirimenteren :roll:
- fg1150rt
Helaas, alles gecheckt maar de motor slaat niet aan
Dat wordt de hulp inroepen van een professional ben ik bang.
Laat tzt wel weten wat nou precies de oorzaak is.
De startmotor staat boven aan mijn lijstje

Dat wordt de hulp inroepen van een professional ben ik bang.
Laat tzt wel weten wat nou precies de oorzaak is.
De startmotor staat boven aan mijn lijstje

- Bert M
- Erelid
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Heb je de correcte werking van de jiffy-veiligheidsschakelaar en/of de noodstopschakelaar al gechecked?
Bert M
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
-
Als de startmotor moeizaam rondgaat, zoals je vertelde en het display wegvalt tijdens het indrukken van de startknop, dan is het een 12V voeding probleem. Denk dat je het echt daar moet zoeken. Vlgs mij wonen we niet te ver van elkaar. Als je een trekhaak hebt, dan mag je bij mij een motortrailer komen lenen om jouw RT evt. naar de dealer te kunnen brengen.
- fg1150rt
Bedankt voor t aanbod maar helaas geen trekhaak onder de Alfa...
Maar Motoport komt em volgende week ophalen.
Maar Motoport komt em volgende week ophalen.
- fg1150rt
Even een updeetje:
De
is vrijdag opgehaald.
Zaterdag werd ik gebeld met de mededeling dat de startmotor overleden was
. Die gingen ze vervangen.
Vandaag werd ik gebeld dat het alarm ook niet meer werkt zoals het zou moeten, zodat de motor nog steeds niet aanslaat
Ze gaan dus het alarm ontkoppelen en dan moet ie het weer doen. Fingers crossed! :-)
Dus: mijn vermoedens zijn uitgekomen. Startmotor en alarm waren de boosdoeners!
Wordt vervolgd
De

Zaterdag werd ik gebeld met de mededeling dat de startmotor overleden was

Vandaag werd ik gebeld dat het alarm ook niet meer werkt zoals het zou moeten, zodat de motor nog steeds niet aanslaat

Ze gaan dus het alarm ontkoppelen en dan moet ie het weer doen. Fingers crossed! :-)
Dus: mijn vermoedens zijn uitgekomen. Startmotor en alarm waren de boosdoeners!
Wordt vervolgd
-
Was dus toch de startmotor. Troost je met de gedachte dat ook de startmotor van mijn R1150RT uit '03 ook op een gegeven moment de geest had gegeven. Maar ja, als het euvel weer verholpen is kan je er voorlopig weer tegen. Tot motors 

Laatst gewijzigd door concours op 27 nov 2015, 08:26, 1 keer totaal gewijzigd.
- Baird
- 2024
- Bijz: R1200GS LC
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
2003...?concours schreef:Was dus toch de startmotor. Troost je met de gedachte dat ook de startmotor van mijn R1150RT uit '93 ook op een gegeven moment de geest had gegeven. Maar ja, als het euvel weer verholpen is kan je er voorlopig weer tegen. Tot motors
Hartelijke groeten van D6503 aan alle forumleden
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
-
- Type: R1100RT
- Woonplaats of omgeving: Maassluis
Wat ik niet begrijp is dat als een motor goed start een start motor stuk kan zijn.
Als ik lees dat na het vervangen van de startmotor de motor nog niet goed werkt heb ik daar toch een andere gedachte over.
Ik verwacht eigenlijk dat door het 2e probleem de startmotor gewoon door het vele starten (proberen) stuk is gegaan.
Zo'n startmotor is nu eenmaal gemaakt om kort te werken en kan bij veelvuldig starten zijn warmte niet kwijt.
Dat na vele malen starten ook het klokje uit gaat verwonderd mij dan ook niets.
Bij de handelaar heeft daar gegarandeerd een externe voedingsbron (2e accu o.i.d.) op gestaan.
De gevolg schade lijkt mij dan duidelijk. De kennis schiet in mijn ogen daar te kort.
Als ik lees dat na het vervangen van de startmotor de motor nog niet goed werkt heb ik daar toch een andere gedachte over.
Ik verwacht eigenlijk dat door het 2e probleem de startmotor gewoon door het vele starten (proberen) stuk is gegaan.
Zo'n startmotor is nu eenmaal gemaakt om kort te werken en kan bij veelvuldig starten zijn warmte niet kwijt.
Bij de handelaar heeft daar gegarandeerd een externe voedingsbron (2e accu o.i.d.) op gestaan.
De gevolg schade lijkt mij dan duidelijk. De kennis schiet in mijn ogen daar te kort.
- Baird
- 2024
- Bijz: R1200GS LC
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Isaac schreef:Wat ik niet begrijp is dat als een motor goed start een start motor stuk kan zijn.
+1
Tot nu toe is alleen naar de gevolgschade gekeken, niet naar het oorspronkelijk probleem: waarom slaat de motor af na 2 seconden?
Brandstofdruk: brandstof filter; verstopt luchtfilter: verwijder het filter tijdelijk ; stinkt de uitlaat naar benzine als hij afgeslagen is? Spanning TPS sensor: meten en opnieuw calibreren; vonkt de bougie : waarschijnlijk wel anders loopt hij geen 2 seconden. Verwijder het alarm en koop een goed slot.
etc etc Back to the basics dus!
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
-
Is jouw motor inmiddels weer helemaal gerepareerd?
- fg1150rt
Sorry dat het vervolg even heeft geduurd( druk druk druk hè :mrgreen: ) maar de RT rijdt weer prima.
De startmotor was, naar nu is gebleken, al vanaf begin dit jaar aan het overlijden want de problemen tav de complete uitval van de stroom hadden zich al een aantal malen voorgedaan...
Daar kwam het niet goed meer functioneren van het alarm nog eens overheen.
Dus:
- de startmotor is vervangen
- het alarm is afgekoppeld en werkt nu niet meer
Gevolg:
- weer een goed startende en rijdende motor!
Eind goed al goed
De startmotor was, naar nu is gebleken, al vanaf begin dit jaar aan het overlijden want de problemen tav de complete uitval van de stroom hadden zich al een aantal malen voorgedaan...
Daar kwam het niet goed meer functioneren van het alarm nog eens overheen.
Dus:
- de startmotor is vervangen
- het alarm is afgekoppeld en werkt nu niet meer
Gevolg:
- weer een goed startende en rijdende motor!
Eind goed al goed

-
Thanks for the update. En weer wat geleerd. 

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
-
Nieuw bericht Motor valt uit, en binnen een paar seconden weer aan
door badweather » » in KFR & Motormanagement - 18 Reacties
- 6386 Weergaves
-
Laatste bericht door Benji