Wie kent: Recycle van Novitech
Moderator: RT_Patrick
Wie kent: Recycle van Novitech
Wie kent dit of heeft dit al voor z'n boxer besteld? En zo ja, doet het wat het beloofd?
Link: http://www.novitech.nl
Link: http://www.novitech.nl
- Ronald K
- Berichten: 109
- Lid geworden op: 02 jun 2013, 17:20
- Type: R1100RT
- Bijz: Zumo 350,
Xenon,
Laseruitlaat,
Corbin seat - Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Spijkenisse
Re: Wie kent: Recycle van Novitech
Als je de zoekfunctie gebruik zou hebben had je onder andere dit gevonden:
search.php?keywords=ReCyclizer%E2%80%A6
En, ja, sommigen zweren erbij maar velen zullen je vertellen dat het goed afstellen van je Boxer dit soort hulpmiddelen overbodig maken.
In onderstaand forumdeel van dit forum zal je er ook veel over tegen komen:
viewforum.php?f=35
Een goed forum (
het
) heeft (bijna) alles al een keer behandeld dus vaak werkt het zoeken ernaar perfect.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
search.php?keywords=ReCyclizer%E2%80%A6
En, ja, sommigen zweren erbij maar velen zullen je vertellen dat het goed afstellen van je Boxer dit soort hulpmiddelen overbodig maken.
In onderstaand forumdeel van dit forum zal je er ook veel over tegen komen:
viewforum.php?f=35
Een goed forum (


![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
BMW R1100RT - Honda VFR750 - Honda CX500 - Kawasaki GTR1000 - BMW R1100RT
- strik
- Berichten: 238
- Lid geworden op: 23 sep 2012, 19:31
- Type: R1100RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zwolle
- Contacteer:
Re: Wie kent: Recycle van Novitech
Een alternatief waar sommige forumleden blij mee zijn:
http://www.sol2.be/Performance/NLD/Theory/page.html
http://www.sol2.be/Performance/NLD/Theory/page.html
Omdat beelden meer zeggen dan 1000 woorden. https://www.3xfilm.nl/motorcrossfilm-laten-maken
Re: Wie kent: Recycle van Novitech
Pas wel op dat sommige claims echt "gebakken lucht" zijn of tenminste je doet fronzen.
Zoals;
En
Leuke claim maar dus weinig zinvol.
Kort gesteld, dergelijke oplossingen bevatten niet veel meer dan een weerstand, soms ook temperatuursafhankelijk (PTC of NTC), die de OEM temperatuursensor die *in* het luchtfilterhuis (!) fopt dat het daar kouder is, waardoor het motormanagement wat meer brandstof inspuit. En dat kan de fabrieks-af arm afgestelde BMW's (anders voldoen ze niet aan de emissie-eisen) wat soepeler laten lopen.
Het is weerstands-tuning, niets meer en niets minder.
Iemand met een soldeerbout en een beetje elektronica-kennis kan het ook zelf maken.
De duurste onderdelen? De connectors om die "sensor" tussen het motormanagement en je OEM temperatuursensor te plaatsen, toch al gauw enkele euro's.
Alle andere stellingen dat er geavanceerde elektronica in een dergelijke oplossing zit, is echt je reinste onzin.
Zoals;
Dat is pure en totale onzin *tenzij* je degene neemt met een externe/verlengde sensor en ook nog die sensor zo positioneert dat de warmte van de motor zelf geen invloed kan hebben.De belangrijkste component van de ACCELERATOR module™ is een sensor die de buitentemperatuur zeer goed meet.
En
Bij dergelijke extremen zal je motor niet meer werken en het menselijk lichaam zal ondertussen ook de nodige problemen ondervinden.De ACCELERATOR module™ is ontworpen om te werken in alle temperatuubereiken, namelijk van -30 ° C tot +80 ° C.
Leuke claim maar dus weinig zinvol.
Kort gesteld, dergelijke oplossingen bevatten niet veel meer dan een weerstand, soms ook temperatuursafhankelijk (PTC of NTC), die de OEM temperatuursensor die *in* het luchtfilterhuis (!) fopt dat het daar kouder is, waardoor het motormanagement wat meer brandstof inspuit. En dat kan de fabrieks-af arm afgestelde BMW's (anders voldoen ze niet aan de emissie-eisen) wat soepeler laten lopen.
Het is weerstands-tuning, niets meer en niets minder.
Iemand met een soldeerbout en een beetje elektronica-kennis kan het ook zelf maken.
De duurste onderdelen? De connectors om die "sensor" tussen het motormanagement en je OEM temperatuursensor te plaatsen, toch al gauw enkele euro's.
Alle andere stellingen dat er geavanceerde elektronica in een dergelijke oplossing zit, is echt je reinste onzin.
Re: Wie kent: Recycle van Novitech
Ontzettend fijn om een deskundige visie te lezen.
Als je de koudelucht sensor plaatst in de aanzuigbuis
van de luchtfilter. Is dat een goede plek?
Als je de koudelucht sensor plaatst in de aanzuigbuis
van de luchtfilter. Is dat een goede plek?
Re: Wie kent: Recycle van Novitech
Dat is afhankelijk welk merk weerstand-tuning je hebt;
Namelijk of deze nog een eigen (!) temperatuur-afhankelijke weerstand bevat.
Wat niet altijd het geval is.
Sommige modellen bevatten alleen een weerstand in serie.
Maar dat zou de leverancier je moeten kunnen vertellen danwel op hun website vermeld moeten staan.
Als die *geen* eigen temperatuursensor heeft, maakt de plaatsing dus niets uit, aangezien dat dan alleen de temperatuur van de OEM temperatuursensor in het luchtfilterhuis zelf (zie tekening met rode pijl) wordt dan gebruikt. Er zijn merken en modellen waarbij het, als het ware, een verlengkabeltje is die tussen je OEM luchtsensor en het motormanagement plaatst.
En het geheim *in* die kabel of 1 van de connectors zit. En er zijn modellen met een extra, externe sensor. (die worden soms de luxe modellen genoemd); Daarbij heb je wat meer vrijheid die externe sensor in de buitenlucht te plaatsen, van de motorwarmte vandaan.
De beste plek is onderaan nabij je koplamp of nabij de balhoofd van de motor, uit de rijwind en weg van de motorwarmte.
Maar ruim *naast* de aanzuigbuis en dan zo ver mogelijk niet boven het motorblok zelf, is ook een goede plek.
Namelijk of deze nog een eigen (!) temperatuur-afhankelijke weerstand bevat.
Wat niet altijd het geval is.
Sommige modellen bevatten alleen een weerstand in serie.
Maar dat zou de leverancier je moeten kunnen vertellen danwel op hun website vermeld moeten staan.
Als die *geen* eigen temperatuursensor heeft, maakt de plaatsing dus niets uit, aangezien dat dan alleen de temperatuur van de OEM temperatuursensor in het luchtfilterhuis zelf (zie tekening met rode pijl) wordt dan gebruikt. Er zijn merken en modellen waarbij het, als het ware, een verlengkabeltje is die tussen je OEM luchtsensor en het motormanagement plaatst.
En het geheim *in* die kabel of 1 van de connectors zit. En er zijn modellen met een extra, externe sensor. (die worden soms de luxe modellen genoemd); Daarbij heb je wat meer vrijheid die externe sensor in de buitenlucht te plaatsen, van de motorwarmte vandaan.
De beste plek is onderaan nabij je koplamp of nabij de balhoofd van de motor, uit de rijwind en weg van de motorwarmte.
Maar ruim *naast* de aanzuigbuis en dan zo ver mogelijk niet boven het motorblok zelf, is ook een goede plek.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Eric r1200rt
- Berichten: 320
- Lid geworden op: 02 dec 2012, 08:08
- Type: R1200RT
- Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Limburg
Re: Wie kent: Recycle van Novitech
Ik heb de temperatuur sensor in de de lucht aanzuigbuis geplaatst, lijkt me dat je dan de temperatuur meet die er toe doet.
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
Re: Wie kent: Recycle van Novitech
Dat is op zich ook een prima plek maar hoe heb je het dan gemonteerd?Eric r1200rt schreef:Ik heb de temperatuur sensor in de de lucht aanzuigbuis geplaatst, lijkt me dat je dan de temperatuur meet die er toe doet.
Gaatje geboord om de sensor-voeler in door te kunnen voeren?

- Henk7777
- Berichten: 331
- Lid geworden op: 01 jun 2015, 15:39
- Type: R1250GS
- Bijz: 40 jaar GS editie
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Ter Aar
- Locatie: Ter Aar
Re: Wie kent: Recycle van Novitech
Ik heb deze.. http://www.sol2.be/Performance/NLD/Home/page.html op mijn R1200RT LC
temp sensor in aanzuigbuis van luchtfilter geplaatst..
kan niet meer zonder..
Henk7777
temp sensor in aanzuigbuis van luchtfilter geplaatst..
kan niet meer zonder..
Henk7777
BMW R1250GS 40 jaar GS editie 2021
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Kawasaki Z750 H ltd 1981
- HansD
- Berichten: 3352
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: Wie kent: Recycle van Novitech
Voor een R1200RT LCHenk7777 schreef:Ik heb deze.. http://www.sol2.be/Performance/NLD/Home/page.html op mijn R1200RT LC
temp sensor in aanzuigbuis van luchtfilter geplaatst..
kan niet meer zonder..
Henk7777

Wat merk je voor verschil?
- Eric r1200rt
- Berichten: 320
- Lid geworden op: 02 dec 2012, 08:08
- Type: R1200RT
- Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Limburg
Re: Wie kent: Recycle van Novitech
Inderdaad gaatje geboord en toen vast gezet, in eerste instantie met ductape, dat bleek niet zo goed te houden, Notten heeft m bij onderhoudsbeurt beter vast gezet (ik meen met kit)
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
Re: Wie kent: Recycle van Novitech
Niet iedereen zal willen boren in het luchthuis maar dat is wel een oplossing.Eric r1200rt schreef:Inderdaad gaatje geboord en toen vast gezet, in eerste instantie met ducktape, dat bleek niet zo goed te houden, Noten heeft m bij onderhoudsbeurt beter vast gezet (ik meen met kit)
Duct tape (maar duck tape is ook een geaccepteerde naam heb ik begrepen) van tegenwoordig is meer plastic dan textiel en met name de hechting valt mij heel erg tegen.
Tenzij je degene hebt die het leger gebruikt, dat is nog wel de goede.
Ok, kit dus, waarschijnlijk silicone, blijft ook heel redelijk plakken en zonder sporen achter te laten, te verwijderen.
Dank!

Denk desondanks dat ik ze, heb er verschillende liggen, ooit ga monteren.

Wat dat betreft heb ik hogere verwachtingen van de Performance Controler.

- Henk7777
- Berichten: 331
- Lid geworden op: 01 jun 2015, 15:39
- Type: R1250GS
- Bijz: 40 jaar GS editie
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Ter Aar
- Locatie: Ter Aar
Re: Wie kent: Recycle van Novitech
HansD schreef:Voor een R1200RT LCHenk7777 schreef:Ik heb deze.. http://www.sol2.be/Performance/NLD/Home/page.html op mijn R1200RT LC
temp sensor in aanzuigbuis van luchtfilter geplaatst..
kan niet meer zonder..
Henk7777![]()
Wat merk je voor verschil?
motor loopt stationair beter, regelmatiger..
pakt beter op bij laag toerental..
rotondes pak ik een versnelling hoger, 2e of 3e..
Het is allemaal net ff lekkerder...
Henk7777
BMW R1250GS 40 jaar GS editie 2021
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Kawasaki Z750 H ltd 1981
- HansD
- Berichten: 3352
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: Wie kent: Recycle van Novitech
Dank je.
Ik had niet verwacht dat dit bij de nieuwe RT nog verschil zou maken; en ik ben zelf behoorlijk tevreden over hoe het nieuwe blok loopt;
maar kennelijk staat deze ook erg arm afgesteld (mijn conclusie) en is er nog ruimte voor verbetering.
Ik heb het bij de vorige RT ook gedaan, maar daar vond ik het verschil nauwelijks merkbaar: alleen iets betere rondloop/koppel bij stationair toerental en verder niks.
Misschien toch gewoon eens proberen.... (baat het niet, dan schaadt het hoogstens Euro 45)
Ik had niet verwacht dat dit bij de nieuwe RT nog verschil zou maken; en ik ben zelf behoorlijk tevreden over hoe het nieuwe blok loopt;
maar kennelijk staat deze ook erg arm afgesteld (mijn conclusie) en is er nog ruimte voor verbetering.
Ik heb het bij de vorige RT ook gedaan, maar daar vond ik het verschil nauwelijks merkbaar: alleen iets betere rondloop/koppel bij stationair toerental en verder niks.
Misschien toch gewoon eens proberen.... (baat het niet, dan schaadt het hoogstens Euro 45)
Re: Wie kent: Recycle van Novitech
Naar mijn voorzichtige inschatting zou er mogelijk (enig?HansD schreef:Ik heb het bij de vorige RT ook gedaan, maar daar vond ik het verschil nauwelijks merkbaar: alleen iets betere rondloop/koppel bij stationair toerental en verder niks.
Misschien toch gewoon eens proberen.... (baat het niet, dan schaadt het hoogstens Euro 45)

Aangezien er versies zijn met een eigen temperatuursensor en er zijn versies met niets meer dan een (niet-temperatuursafhankelijke) weerstand.
Maar uitproberen is het beste advies inderdaad.

Re: Wie kent: Recycle van Novitech
Is het dan beter om een versie zonder of met losse temperatuur sensor te kopen?
Re: Wie kent: Recycle van Novitech
Waarschijnlijk bedoel je externe temperatuursensor, maar ik begrijp je vraagstelling;Menno_Motor schreef:Is het dan beter om een versie zonder of met losse temperatuur sensor te kopen?
Het is afhankelijk welk "merk" weerstands-tuning je aanschaft c.q. gebruikt.
Als de "maker" aangeeft dat ze (ook nog) een eigen temperatuur-sensor hebben (en niet alleen een serie-weerstand), krijg je in mijn optiek mogelijk een "nauwkeuriger" resultaat als die "weerstand-tuning" een externe sensor heeft.
Want die kan je beter plaatsen in de buitenlucht (bijvoorbeeld luchtfilter-behuizing, zie voorgaande reacties) versus de temperatuursensor die *in* de kabel/connector-versie zit.
Die in de kabel/connector versie (dus zonder externe temperatuursensor) zal, in mijn optiek althans, mogelijk meer de motorwarmte kunnen oppikken.
En als er dan een temperatuurafhankelijke weerstand zit *in* die kabel/connector-versie, zal dat de temperatuurmeting nadeling kunnen beïnvloeden, het is dan immers niet meer de "buitentemperatuur" die dan gemeten wordt.
Zo te zien is de Recycleer-dinges alleen weerstand en geen verdere (extra) temperatuursensor.
En die Belgische weer wel, vermoed ik, maar dat zou ik moeten nameten.
Maar, het moge bekend zijn, ik blijf het toch ook een zekere mate van "snake oil" vinden.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht