Navigator V: routegeheugen is vol

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Lemoi
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Navigator V: routegeheugen is vol

Ongelezen bericht door Lemoi »

nou, ben je lekker aan het toeren en ook een beetje spelen met de Nav V, zegt ie eerst "route berekening niet mogelijk" en daarna "routegeheugen is vol". Dus uit met de navigator pret. Nu maar eens uitzoeken waarom dat zo is.
doov650

Re: Navigator V: routegeheugen is vol

Ongelezen bericht door doov650 »

Werk je met een Apple?

Dan worden de routes niet werkelijk uit het geheugen gewist.
OP www.javawa.nl kun je cleanEject downloaden om dit te fixen.
Lemoi

Dank je voor je info.

Het gebeurde gewoon onderweg tijdens rijden waar ik onderweg af en toe naar alternatieven kijk.
Ik heb wel de OnRoute motorkaart erop staan, misschien heeft dat invloed (en ik heb windows voor als ik hem aan de pc hang)

Zal vandaag of morgen eens kijken hoe of wat
doov650

Lemoi schreef:Dank je voor je info.

Het gebeurde gewoon onderweg tijdens rijden waar ik onderweg af en toe naar alternatieven kijk.
Ik heb wel de OnRoute motorkaart erop staan, misschien heeft dat invloed (en ik heb windows voor als ik hem aan de pc hang)

Zal vandaag of morgen eens kijken hoe of wat
Dan zet je Onroute toch op een SD kaartje?
Lemoi

Staat ie al, op de sd card in de nav v. 32 GB
doov650

Lemoi schreef:Staat ie al, op de sd card in de nav v. 32 GB
dan kan het probleem niet zijn. _005
Lemoi

nee, maar bedankt voor het meedenken!
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik weet niet of je vaak met gedownloade routes werkt en die weer laat herbereken op de GPS zelf?

Want dan maakt de GPS vele waypoints aan, en die komen dan allemaal (!) in de (totale!) lijst van naartoe te navigeren punten te staan.
Naast zaken zoals je track-log e.d

Ik heb ff gezocht wat de exacte specificaties zijn van waypoints, routes en tracks van de BMW NAV V, maar die heb ik ff zo snel niet kunnen vinden.

Maar mogelijk staat die bij jou GPS te vol.

Je kunt die wissen op het apparaat zelf of met JaVaWa Device Manager.
BaseKramp e.d doet dat niet.
Zie binnen JaVaWa -> More about this device, als je binnen JaVaWa de BMW Motorrad Navigator V selecteert.
Kijk dan met name naar de GPX, voices, poi en vehicle symbols bestanden.

Handmatig kan ook;

"Waarheen" -> Opgeslagen & Recent.
Instellingen -> Informatie, dan scrollen naar de reisgeschiedenis (tracklog) en daar de tracklog wissen.
scan
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Ongelezen bericht door scan »

Mijn werkwijze is nadat ik een aantal dagen op stap ben geweest om alle benodigde bestanden en POI te wissen.
Ik maak daartoe de gehele GPX directory leeg door alle bestanden die er in staan te deleten.
Hoe minder ballast hoe beter die werkt.
Tenslotte heb je alle bestanden al in "BaseKramp" (© leuk gevonden. Die houden we erin!) staan.
Inspector Gadget

:lol: _004

Afhankelijk hoe je kaarten (in de GPS) "discoverable" staan voor BaseKramp, zal je soms een redelijke waslijst aan "vreemde" route-punten/waypoints e.d. in de linker column zien, zoals "001", "001", "13" en zo een hele reeks aan nummers.
Je kunt ze zien, maar niet wissen binnen BaseKramp.

Overigens, die “Route Memory Full“ of ”Route Calculation Error: Not Enough Memory Available” kan meerdere oorzaken hebben;

- Zorg dat de firmware (en de vele andere bestanden) van de GPS up-to-date is, via WebUpdater en/of GarminExpress.
- Wis de historie en routes, trails/track-logging. (zie https://support.garmin.com/support/sear ... 0000000%7D)
- Het kán soms (!) noodzakelijk zijn een "hele" lange route (zegge vanaf 700 ~ 800km en meer) die meerdere landen behelst, in stukken te knippen.
Door bijvoorbeeld een route te maken van A naar B, van B naar C, van C naar D, en hou dan een route-lengte aan van (ongeveer) 500 Km maximaal.
- Zorg dat je altijd maar 1 route-map geselecteerd hebt, als je (ook) OnRoute kaarten hebt, Garmin's kunnen af-en-aan soms (foutief) meerdere kaarten gelijktijdig selecteren.
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 30 aug 2015, 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Kees
Type: R1100RT
Bijz: Origineel
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn

Ongelezen bericht door Kees »

Mooi uitgedrukt: Basekramp

De zoekfunctie naar plaatsen e.d. vind ik nog steeds een ramp.
Gisteren nog geprobeerd een route uit te zetten naar zuid Bretagne.
Invullen van alle gegevens en variaties daarop leverde niet de gewenste eindbestemming op.
Dan maar Google Earth geprobeerd.
Alleen de vijfcijferige postcode ingevuld en bingo.
Misschien kan Garmin dit systeem overnemen!

Met groet,
Kees
Inspector Gadget

Er is inderdaad het nodige te verbeteren aan BaseKramp, maar het vinden van een adres heb ik vrij weinig problemen mee? _001
(ik gebruik dan de verrekijker icoon rechts onderin en zoek (ook) op postcode)

Toegegeven, MapSource was daarin wat gebruikersvriendelijker.
Maar in mijn optiek, ik kan het faliekant mis hebben, zitten de vergelijkbare zoek-functies ook in BaseKramp, alleen soms ietwat "verstopt" en/of moet je het net ff op een andere manier doen & "oplossen".

Net zoals zovele andere bedrijven heeft ook Garmin ingezet op de "cloud", en dat heeft impact. Op je systeem en op je GPS.
Veel "vervuiling", en een redelijke hoeveelheid "bloatware". Wat als gemak dient maar niet altijd de snelheid c.q performance ten goede komt.

Maar, geef het nog een paar jaar en BaseKramp zal ongetwijfeld weer verbeterd zijn.
Vergeet niet dat MapSource al heel wat jaren bestond en ontwikkelingen heeft doorgemaakt.
BaseKramp komt net kijken wat dat betreft. ;)

Voor de humor nog ff een afbeelding en dan weer back on-topic;
20150823174232.jpg
Kees

Dat is misschien mijn probleem, maar na lang speuren kan ik geen verrekijker icoon ontdekken?

Zoals altijd zal er wel een oplossing zijn maar _001

Groet,
Kees
Inspector Gadget

Ik heb welliswaar een Mac maar bij mij rechts-onderin;
2015-08-30_20-35-54_01.jpg
Lemoi

Inspector Gadget schreef::lol: _004

Afhankelijk hoe je kaarten (in de GPS) "discoverable" staan voor BaseKramp, zal je soms een redelijke waslijst aan "vreemde" route-punten/waypoints e.d. in de linker column zien, zoals "001", "001", "13" en zo een hele reeks aan nummers.

Overigens, die “Route Memory Full“ of ”Route Calculation Error: Not Enough Memory Available” kan meerdere oorzaken hebben;

- Zorg dat de firmware (en de vele andere bestanden) van de GPS up-to-date is, via WebUpdater en/of GarminExpress.
- Wis de historie en routes, trails/track-logging. (zie https://support.garmin.com/support/sear ... 0000000%7D)
- Het kán soms (!) noodzakelijk zijn een "hele" lange route (zegge vanaf 700 ~ 800km en meer) die meerdere landen behelst, in stukken te knippen.
Door bijvoorbeeld een route te maken van A naar B, van B naar C, van C naar D, en hou dan een route-lengte aan van (ongeveer) 500 Km maximaal.
- Zorg dat je altijd maar 1 route-map geselecteerd hebt, als je (ook) OnRoute kaarten hebt, Garmin's kunnen af-en-aan soms (foutief) meerdere kaarten gelijktijdig selecteren.
firmware is up to date. Kaarten schakel ik aan en uit als ik ze nodig heb (dus alleen onroute voor motorwegen aan en rest uit.

Maar misschien is het de lengte, was van ergens bij trier naar den bosch. Misschen was dat wat.
Tracks had ik al gedelete.

Maar ik zal nog eens met JDW kijken

Alleen bedankt voor het meedenken! _004
Inspector Gadget

Graag gedaan! _004

Hopelijk heb je de oplossing, dat lezen we dan wel weer.

PS: Door de samenstelling & details van de onRoute motorkaarten is de hoeveelheid gegevens bij een route aanmerkelijk groter als bij "gewone" routekaarten heb ik bemerkt. Mogelijk/waarschijnlijk (kies een optie a.u.b :lol: ) omdat een route via OnRoute veel "complexer" (en ik mijn optiek: veel completer) is versus de "gewone" routekaarten. Dus mogelijk ook bij de wat langere routes ook veel meer route-punten.
Ikzelf had & heb jou probleem nog niet meegemaakt, maar ik gebruik de OnRoute motorkaarten niet om routes van te voren te plannen. :$

Als je een voorbeeld hebt wil ik het zeker wel eens uitproberen op mijn OnRoute kaarten. :idea: _001
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 31 aug 2015, 09:41, 1 keer totaal gewijzigd.
doov650

"LemoiMaar misschien is het de lengte, was van ergens bij trier naar den bosch. Misschen was dat wat.
Alleen bedankt voor het meedenken! _004
Dat zal het zijn. Heb al eerder gemerkt dat je op de motorkaart geen lange routes op de Garmin zelf moet plannen.
Kees

Inspector Gadget schreef:Ik heb welliswaar een Mac maar bij mij rechts-onderin;
:O , bij mij niets van dat alles.

Ga eerst maar eens met vakantie en zal mij er daarna in verdiepen.

Groet,
Kees
doov650

Kees schreef:
Inspector Gadget schreef:Ik heb welliswaar een Mac maar bij mij rechts-onderin;
:O , bij mij niets van dat alles.

Ga eerst maar eens met vakantie en zal mij er daarna in verdiepen.

Groet,
Kees
Op mijn Mac vind ik hem daar ook!
DesertStrom
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Ongelezen bericht door DesertStrom »

Kees schreef: .... De zoekfunctie naar plaatsen e.d. vind ik nog steeds een ramp.....
Aangezien ik ook nog wel eens ruzie heb met de zoekfunctie in BC, doe ik het zoeken in Google Maps en kopiëer/plak het vervolgens in BC.
Werkt supersnel, in een paar seconden klaar.
Ik kan het proberen zelf uit te leggen, maar onderstaande video doet dit stukken beter:
[media]_d1KDmuAiH0[/media]
Inspector Gadget

De zoekfunctie van MapSource was ook ff wennen, maar gaf mij altijd meer suc6 dan BaseKramp.

PS: Het verrekijker-symbool recht onderin zoals bij BaseKramp Mac zit er inderdaad niet in bij de PeeCee versie.
Daar is het zoeken naar een adres <CTRL> <ALT> A naar verluid.
Hans Vaessen
Type: Ik heb een andere motor
Woonplaats of omgeving: Wierden

Ongelezen bericht door Hans Vaessen »

Wat me zelf opvalt is dat de zoekfunctie in combinatie van de laatste basecamp met de laatste kaart (2016.1) weer aanmerkelijk beter is geworden.

Dat ook de kaartversie van invloed is was een verrassing voor me. Vooral bij het zoeken op postcode/huisnummer (zelfs bij gewoon intypen in de balk rechtsboven) zie je vaak dat het in de 2015 kaart nog een probleem is terwijl 2016.1 het in een halve seconde feilloos weet te vinden.

Ergo: give it a try!

Hou me aanbevolen voor 'probleemgevallen' overigens.
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Lemoi

heb wat plek vrij gemaakt op intern geheugen. Nu doet ie het weer goed. de vraag is alleen waar al dat gehuegen voor gebruikt wordt. Kaart zelf is iets van ruim 3 GB en de rest? Zie meerdere grote files
Inspector Gadget

Je kunt inderdaad de nodige "opruiming" houden.
Maar dat zal hoofdzakelijk de taal- en spraakbestanden zijn, naast de Help-bestanden e.d.

Bij mijn BMW Navigator V heb ik:
138,9 Mb vrij van de 134,1 Mb op de systeem partitie
108,8 Mb vrij van de 7,56Gb op de hoofdpartje, waarbij ik de gehele Europa-kaart geïnstalleerd heb staan. Dus volledige dekking.
9,98 Gb vrij van de 15,91Gb op het geheugenkaarte waar ik OnRoute Benelux en OnRoute BeneluxDACH geïnstalleerd hebt staan.

T.z.t zal ik dat dus moeten omwisselen als de Garmin route-kaart groter wordt.

Welke grote bestanden zie jij dan staan?
Lemoi

op intern geheugen zijn de grote files:
onder directory .system:
- Gmap3d.img 817 MB (zal dus de 3d overlay zijn)
- Gmapdem.img 310 MB
- Gmapprom.img 3.8 GB (zal dus de kaart zijn)

tevens heb ik nog een GUPDATEGCD staan van 70 Mb. zou verwachten dat dat voor de update is en weg zou kunnen. Maar dat risico ga ik niet nemen ;-)

Dan heb ik nog een directory onder .system die SID heet met volgende inhoud:
- D3175180A.SID 265MB
- D3176180A.SID 322 MB
- D3414170A.SID 164 MB
- D3427160A.SID 215 MB
- D5677010A.SID 309 MB

Zou niet weten waarvoor deze zouden kunnen zijn (heb ook nog niet geprobeerd om dit uit te zoeken)

Nu 472 MB vrij (verwijdert zijn de handleidingen en paar stemmen en help)

Op de externe SD kaart staan de onroute motor kaarten (dus niet de "1001 routes") en file onder "garmin\JCV"een file D3408190A.jcv van 390 Mb.Iemand een idee war die voor is?

Dan nog 25.6 GB vrij
Inspector Gadget

Lemoi schreef:op intern geheugen zijn de grote files:
..{knip}...
- Gmapdem.img 310 MB
Dat is de hoogte-model van de basis-kaart.
Je kunt wel proberen deze te verwijderen maar naar verluid zal deze opnieuw geïnstalleerd worden bij elke kaart-update.
En ik denk dat je deze dus ook beter kunt laten staan.
Lemoi schreef: ..{knip}...
Dan heb ik nog een directory onder .system die SID heet met volgende inhoud:
- D3175180A.SID 265MB
.. knip ..
Op het WayPoint forum gevonden;
D3414170A.sid = Fastrouting
D3175180A.sid = Instasearch
D5677010A.sid = External Point Adressing
D3176180A.sid = Adress Search
D3427160A.sid = TrafficTrendsv3
Lemoi schreef:Nu 472 MB vrij (verwijdert zijn de handleidingen en paar stemmen en help)
Denk dat je dan alles gedaan hebt wat je kunt doen zonder de stabiliteit en/of functioneren van het apparaat nadeling te beïnvloeden.
Lemoi schreef: file onder "garmin\JCV"een file D3408190A.jcv van 390 Mb.
JCV's zijn het kruispuntenoverzicht bestand (Junction View), als je op de weg diezelfde borden tegenkomt opdat je in 1 oogopslag kunt zien welke richting je moet aanhouden.
Je zult op je gehele systeem altijd maar 1x een dergelijk JCV bestand moeten tegenkomen.
Waarschijnlijk heeft GarminExpress die op je SD kaartje geïnstalleerd omdat er onvoldoende ruimte was in de BMW NAV 5 ten tijde van de installatie/upgrade naar je huidige kaart.
Lemoi

ROb, dank je voor het uitzoeken! Hoef ik dat niet meer te doen.
Nu maar hopen dat ik het probleem in de toekomst niet meer krijg
Inspector Gadget

Graag gedaan, uiteraard!

Ik verwacht dat mogelijkerwijs de eerst volgende NTU route-kaart update toch al snel weer zo'n 150Mb (en wellicht zelfs meer) groter zal zijn versus de voorgaande versie.
En er een punt komt dat (wederom, zoals bij de Zumo 660) de volledige kaart niet meer in het toestel past en dus op het geheugenkaartje moet.
En dat werkt ook prima, dat heb ik al eens gedaan, alle OnRoute op het toestel en de grote route-kaart (samen met de .GMA & .UNL bestand) op het geheugenkaartje.

Misschien dat ik dat ter voorbereiding ga doen voordat ik GarminExpress de update laat uitvoeren.
Sowieso maak ik van tevoren een bestand-voor-bestand backup via Total Commander/FastCommander/Double Commander/DCommander/Commander One.
Vertrouwen is goed, controle is beter.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Over: GPS en navigatie”