distrubutieketting spannen

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
lettow

distrubutieketting spannen

Ongelezen bericht door lettow »

Kan iemand mij vertellen hoe je de distrubutieketting moets spannen of vervangen? het rammelt nogal in mij motorblok! (twinspark)
Ik ben wel wat technisch, maar ik heb de motor net en ben nog niet zo op de hoogte van al het "wel en wee" van de beroemde boxermotor.

Bvhd. Riny
PaulRS

Re: distrubutieketting spannen

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Dat spul heeft volgens Herr BMW het eeuwige leven en is dus onderhoudsvrij.

Alleen wil de linker spanner wel slijten en dan wat rammelen.
Deze spanners zijn veer belast en oliedruk gestuurd zodra de motor loopt, alleen de linker zit 'op z'n kop' en daar loopt de olie uit.
Bij elke start moet er hier eerst olie heen, dit hoor je en geeft slijtage.

De remedie is een spanner erin van een 1200, die hebben een terugslagklep die de olie erin houdt.

De rechter spanner loopt niet leeg en heeft dit probleem niet,

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Beamietoo

Ongelezen bericht door Beamietoo »

PaulRS heeft de probleem toegelicht. Vaak is dat geluid iets minder bij een warme motor temperatuur.
Hier is een goede uitleg over de DIY remedie
http://advwisdom.hogranch.com/Wisdom/Ca ... rSwap.html" onclick="window.open(this.href);return false;

en hier heb je de BMW bestel nr 11 31 2 325 563

Suc6,
Kenny
Wally 42
Type: R1200RT
Bijz: Ex KLPD
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Den Helder

Ongelezen bericht door Wally 42 »

Hallo RT''ers

Dit ratelen bij het starten m.n aan de linkerkant was mij ook al opgevallen.
Ik heb de olie vervangen door een dikkere 20W50 omdat ik dacht dat de olie te dun was en hierdoor te snel
terugliep het carter in.
Hij doet dit 3 of 4 klappen en dan is het weg, ik weet dit al aan de km stand (103.000) de gebruikelijke slijtage.
Gellukig is er logische verklaring voor en ook weer een remedie.
Werkt deze ook op een 850 trouwens ?

Gr Peter
Beamietoo

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Peter,

Een beetje ratel bij starten is geen probleem. Alleen als dat ratel niet binnen omg. 2-5 sec niet ophoud moet je onderhoud plegen.
Dikkere olie zal geen verbetering opleveren maar ik kan wel jouw logica volgen. STP (scientifically treated petroleum) bv. is een zeer dik stroopachtige olie tovoeging die soms slijtage euvels kon verhelpen maar het is een pleister een geen fix.
Met 103.000 kms heb je nog heel lang om te gaan voor dat je over revisies moeten bedenken :D
En ja het is hetzelfde onderdeel nr. voor de R850RT. De 850 en 1100 verschillen in de cylinder inhoud 848 en 1085 resp.

Gr,
Kenny

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”