radio antenne

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Smurf
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Schijndel

radio antenne

Ongelezen bericht door Smurf »

Op mijn 1200 RT heb ik een radioantenne gemonteerd zitten rechts op de kuip> Door weersinvloeden is het zwarte omhulsel waarmee de antenne vast zit aan de kuip kapot gegaan.Was totaal verweerd.
Nu ben ik dus op zoek naar zo'n nieuw "dopje" maar tevens heb ik geconstateerd dat de schroef waarmee e.e.a. vanonder de kuip wordt vastgezet meedraaid en dus niet meer vast gezet kan worden van buiten de kap. Hoe kom ik op zo'n handig mogelijke manier bij de aansluiting onder de kap. Welke delen moet ik dan verwijderen ?
Inspector Gadget

Re: radio antenne

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

De radio-antenne van de 1200RT (tot de waterbuffel, LC, want die ken ik verder niet) blinkt niet uit in bepaald goed radio-ontvangst.
Daarnaast zijn de vervangende delen bij de BMW dealeRT belachelijk duur. Serieus. :O

Gaarne wat foto's van de delen die je bedoelt, beschadigt zijn & je naar op zoek bent.

Dat meedraaien van de antenne in de kuip is helaas ook een gekend probleem.

Om daar gemakkelijk(er) bij te komen;
1. Haal je spiegel los.
2. draai de 2x torx aan de bovenkant los, dan komt de bovenste spiegelafdekking los. (pas op: hou je hand in de buurt, die afdekking gaat er heel gemakkelijk vanaf glijden!)

Als je met een zaklantaarn dan naar binnen kijkt in/door het "grote" ronde gat, zie je als het goed is, de oeroude vrouwtje-mannetje antenne-stekkers zitten, waarschijnlijk bij jou nog opgeknoopt met een tie-rap aan de bovenkant.
PAS OP: ga niet lopen trekken aan die kabel, die "coax" is super-flimsy, de ader bestaat maar uit 1 koperen, heel dun draadje, een draadbreuk is zo ontstaan.
En zie je daar ook de moer (en als het goed is, ook de metalen achterplaat met aarde-kabel) die je met enig kunst-en-vliegwerk kunt proberen aan te draaien.

Bij de waterbuffel (LC) is het dezelfde als de K1600, met andere stekkers (veel betere, met vergrendeling) en verlopen.
Maar som is het effectiever om de antenne te vervangen door 1tje die wel beter radihontvangst geeft. ;)
Smurf
Woonplaats of omgeving: Schijndel

Ongelezen bericht door Smurf »

Bedankt inspector
Ik ga eens kijken of het mij een deze dagen gaat lukken.
De spiegel eraf halen is dat een kwestie van het spiegelhuis rustig naar je toe trekken ?
Inspector Gadget

Smurf schreef:De spiegel eraf halen is dat een kwestie van het spiegelhuis rustig naar je toe trekken ?
Correct.
Anders moet je ff de Spiegel Smurf erbij halen. :lol:

Inderdaad voorzichtig rechtstandig, hoewel soms ook enigszins iets wrikken nodig zal zijn, aan de zwarte plastic rand trekken.
Blijf het wel goed vasthouden opdat de spiegel daarna niet op de grond dondert. :shock:
Tenzij je een vangdraadje aan de spiegel is gemonteerd maar dat verwacht ik van niet.

Zo ziet die antenne-connector eruit, vrij stompzinnig van BMW om dat daar zo in te "proppen";

Aan de antenne zelf: (en dus gevoelig voor draadbreuk in de coax-kabel)
2015-08-10_20-14-46.jpg
En hetgeen wat naar je radio loopt en zeer waarschijnlijk opgeknoopt zit met een ty-rap;
2015-08-10_20-16-35.jpg
2015-08-10_20-16-35.jpg (29.71 KiB) 157 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 17 aug 2015, 15:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Mariecke
Bijz: 2005, Granit-grau, Topkoffer, Xenon
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Ongelezen bericht door Mariecke »

Ik had vorig jaar een nieuwe antenne nodig, zonder bevestiging e.d.

Deze bleek echter niet los te koop en inderdaad duur (geloof iets van 80 euro)

Heb uiteindelijk deze bij Quispel Motoren in Deurne gekocht, snelle levering en goede service

http://www.quispelmotoren.nl/
BMW R 1200 RT (2005) 10/2014 -
Suzuki GSF 650 SA Bandit (2005) 05/2007 -
Honda NTV 650 Revere (1989) 06/2006 - 05/2007
Honda V45 Sabre (1988) 03/2006 - 06/2006

When nothing goes right, go left
Inspector Gadget

Terwijl het een onversterkte antenne is, dus zonder elektronica, echt niets bijzonders. :shock:

Je zou in principe elke (goede) fm-autoradio antenne kunnen plaatsen, mits je die extra kabellengte kunt wegwerken.
Want echt veel ruimte zit er niet, en aan de (BMW) antenne zelf zit niet meer dan een (circa) 15 cm coax mét connector, in tegenstelling tot een "gewone" autoradio-antenne.
Bij een "gewone" autoradio-antenne zit al snel een paar meter coax tussen de antenne en de connector.
https://www.conrad.nl/nl/baseline-unive ... 78994.html

Ikzelf heb er voor gekozen de antenne van de K1600 te plaatsen, 1 kabel, 1 geheel, met connectoren die vergrendelen et cetera.
Wel bij een slopeRT gekocht, want bij de BMW dealeRT zal die ongetwijfeld al helemaal de hoofdprijs kosten. :$

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”