Rammel geluid dashboard.. vervelend

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
MoneyFor

Rammel geluid dashboard.. vervelend

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Ik heb sinds een 3 tal dagen een zeer vervelend gerammel ter hoogte van het dashboard ( tellers ), je kan het geluid het beste vergelijken met een glazen bokaal en doe daar wat schroeven of spijkers en begin er mee schudden. Het probleem is dat ik het geluid stilstaand niet kan reproduceren, het is er enkel als ik rijd. Als ik stil sta en de motor draait stationair is er uiteraard ook niets te horen, enkel als ik begin te rijden begint het gerammel. Ik heb gisterenavond de volledige kuipbekleding inclusief ruit eraf gehaald om te kijken maar niets gevonden of opgemerkt. Daarna alles opnieuw gemonteerd en goed vastgeschroefd. Waar mogelijk heb ik tussen de plastiek bekleding stukjes tochtstrip gekleefd om daar het gerammel uit te sluiten. Ik was vanochtend nog geen 5meter aan het rijden en daar was het gerammel weer :evil: .

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn ? of misschien ook meegemaakt ?

mvg Kris
Inspector Gadget

Re: Rammel geluid dashboard.. vervelend

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Kijk eens goed IN je koplamp, mogelijk is daar een onderdeel of zoiets achtergebleven.
Mogelijk dat je aan de voorzijde er niets van ziet, maar anders moet je ff bij een garage langs gaan waar ze een inspectie-camera hebben, a la een endoscoop camera.
Dan kan je via de opening van 1 van de gloeilampen kijken.

Ander mogelijkheid is (ets in) de brandstoftank.
Wees daar wel voorzichtig mee, liefst alleen in en naar kijken als deze helemaal leeg (en goed opgedroogd) is. :$
Maar dat kan je het beste overlaten aan de BMW dealeRT, zeer grote gevaarsetting!
/Editted.
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 08 aug 2015, 08:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Eric r1200rt
Type: R1200RT
Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Limburg

Ongelezen bericht door Eric r1200rt »

Let op: de meest gevaarlijke brandstoftank is een tank die bijna leeg is. Een beetje benzine is al genoeg om de tank met benzine damp te vullen en afhankelijk van de temperatuur kan er een explosief mengsel ontstaan. Eigenlijk is een benzine tank die tot aan de rand gevuld is, het meest veilig .....(wel is er natuurlijk altijd nog gevaar van een explosief mengsel boven de tank).

O ja, even spoelen met water is niet gegarandeerd effectief, heb een demo gezien waar een vat 3 keer werd gespoeld met wat water, bleek er vervolgens toch nog een explosief mengsel te zijn (er was nog steeds een beetje brandstof aanwezig).
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
Isaac
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Ongelezen bericht door Isaac »

Komt het geluid niet van de remklauwen? Dit is vrij eenvoudig te testen door de voorrem tijdens het rammelen iets wat aan te trekken zonder het gas terug te draaien. Als het kleine veertje van de schoentjes is gebroken of "vergeten" is na onderhoud dan kan dat ook een rammel geven die uit het dashboard lijkt te komen. Na onderhoud staat meestal alles in het vet en heb je de klacht niet. Naar mate het vet in de tijd langzaam oplost gaat de speling toenemen daarmee ook het rammelen.
Inspector Gadget

Eric r1200rt schreef:Let op: de meest gevaarlijke brandstoftank is een tank die bijna leeg is.
Geenszins wil ik impliceren dat hij daar zelf mee aan de slag gaat, de meeste garagisten weten wel hoe ze daarmee moeten omgaan.
MoneyFor

Inspector Gadget schreef:Kijk eens goed IN je koplamp, mogelijk is daar een onderdeel of zoiets achtergebleven.
Mogelijk dat je aan de voorzijde er niets van ziet, maar anders moet je ff bij een garage langs gaan waar ze een inspectie-camera hebben, a la een endoscoop camera.
Dan kan je via de opening van 1 van de gloeilampen kijken.

Ander mogelijkheid is (ets in) de brandstoftank.
Wees daar wel voorzichtig mee, liefst alleen in en naar kijken als deze helemaal leeg (en goed opgedroogd) is. :$
Maar dat kan je het beste overlaten aan de BMW dealeRT, zeer grote gevaarsetting!
/Editted.
Allen alvast bedankt voor jullie reactie en meedenken,

In de koplamp is niets veranderd maar kan ik controleren, heb zelf zo'n camera, ooit gekocht om in de leidingen te kijken en heeft zijn nut in de auto ook al bewezen :D
In de benzine tank lijkt me onwaarschijnlijk, deze zat volledig vol op het moment dat het gerammel begon en het lijkt toch echt meer van vooraan te komen, ik zo zeggen
uit het tellerblok, precies of alle lampjes liggen er los in, dat gevoel krijg ik :mrgreen:

Dat van die remklauwen kijk ik zeker ook even na, ik hou jullie op de hoogte.

Ik hou jullie op de hoogte van inspecties.
Inspector Gadget

Namens iedereen, graag gedaan _004
Niets is zo vervelend als datgene wat je constant irriteert.

PS:
De brandstoftank loopt volgens mij bijna vrijwel helemaal tot vooraan de dashboard.
Ik weet dat men soms de brandstofstrip-uiteinde (via niet-OEM oplossing) verzwaart wordt. wellicht dat die losgeraakt is? _001

De lampjes in de dashboard kunnen niet loszitten, het zijn led's die op een printplaat vastzitten. ;)

Naast remklauwen;
Kijk ook of er iets in de (holle) as van het voorwiel gestoken is, bijvoorbeeld ten behoeve van het gemak van opbokken van de voorzijde.

Ik roep maar wat. :$
MoneyFor

Volgende kan uitgesloten worden:

In de koplamp heb ik met de inspectie camera niets opgemerkt dat er los inlag of niet in thuis hoorde.

De remblokken... ik heb een stukje gereden en tijdens het gerammel de voor-rem zachtjes aangetrokken zodat de speling eruit was, geen oplossing, het gerammel blijft.

De benzine strip heb ik eruit gehaald middels volledige demontage van de benzine stop, topcover (plastiek afwerking) en dan zulk een rood plastiek dop met een rubber eronder en hier hangt dan de benzine meter strip aan. Ook hier niets abnormaals aan opgemerkt, er zat nog een weinig benzine in de tank maar durfde toch niet goed met mijn inspectiecamera in de tank gaan en heb dan maar met een led lampje van ver genoeg van de tank verwijderd deze belicht en zo in de tank gekeken en heb daar niets gezien wat zo kunnen wijzen op een niet oem modificatie voor de strip.

In de holle as zit niets, ik gebruik zelf om hem op te blokken een metalen staaf die ik erdoor steek, ik doe dit iedere keer dat hij in de garage gestald word ( iedere dag dus ) op deze manier nooit geen platte kanten aan de banden mocht hij langer dan voorzien stil blijven staan. Hierbij dus ook uitgesloten dat er iets in de as zit.

Nu weet ik het ff niet meer, misschien hopen dat het verdwijnt zoals het gekomen is......plotseling :mrgreen:
Inspector Gadget

PS: ongetwijfeld heb je dat gedaan maar ik vermeld het ff voor de zekerheid:
Kijk ook goed in de randen aan de binnenkant van de koplamp, er zit relatief veel ruimte waar zich van alles kan nestelen.

En anders keer een geluidsopname maken en plaatsen op YT. :idea:
_001

Andere plekken waar je eventueel nog kunt kijken;
- In het luchtfilterhuis, aanzuigpijp, dat traject dus.
- Onder de brandstoftank. (je zit relatief dichtbij met je hoofd, dus hoor je dat redelijk goed ook al is het volume relatief zacht)
- Stuurpennen loshalen en die links-rechts kantelen om te horen of daar wat in zit.
- Voorvork (yes, I know)
- Vering voorzijde (als je ESA hebt: daar zoude servo-motor mogelijk in stukken kunnen liggen)

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”