Nou....eens kijken of ik het - in het kort- kan uitleggen

. De BMW stond (en staat nogsteeds) op MP en aangezien er maar zo'n 3000 Km op de teller stond had ik vorige week een afspraak met de verkoper gemaakt (ene Rene uit Groesbeek).
Aangezien het mijn 'droommotor' moest worden, sprak ik met de verkoper af dat de BMW eerst door Erik v L gekeurd zou worden. Het door hem gevraagd handgeld weigerde ik op dat moment al omdat ik er een vreemd gevoel bij had....zo was de verkoper 'vergeten' de kentekenpapieren mee te nemen...

Wel deelde de verkoper mij mee dat de BMW een dag eerder door de RDW was gekeurd omdat het een Duits exemplaar betreft en er zat ook idd een nieuw nederlands kentekenplaat op.
Vorige week dinsdagochtend heeft Erik de BMW gekeurd en ook toen was de verkoper de kentekenpapieren 'vergeten'.
Erik v L belde mij al vrij direct na zijn keuring op en beaamde de lage km-stand en verder was de BMW is een zeer goede technische staat, alleen.....er zat geen BMW frame op! Erik had het framenummer in een database ingevoerd en daar werd het niet als een BMW-frame erkend. Ook toen Erik navraag bij BMW-Nederland deed, kreeg hij hetzelfde te horen; het frame is niet door BMW gemaakt

. Toen ben ik zelf op het net gaan speuren en ben het volgende aan de weet gekomen, let wel; het volgende is in Duitsland van toepassing, hoe het in NL zit weet ik niet, maar goed...
* Als men om de één of andere reden een nieuw BMW-frame nodig heeft, dan mogen officiële BMW-dealers het oude frame innemen en het betreffende frame-nummer in het nieuwe frame dupliceren (op papier blijft het dan gewoon dezelfde BMW)
* onder bepaalde omstandigheden (welke dat precies in Duitslaand zijn ben ik helaas niet aan de weet gekomen), kan / mag ook een particulier garagebedrijf een "nieuw" frame maken. Dan moet de BMW wel eerst worden voorgeleid aan de Duitse TÜV en die slaan er, na goedkeuring, een zgn. TP-frame nummer in. TP staat dan voor 'technische prüfung" en in de reeks cijfers zit dan de code van het garagebedrijf. Alleen, dan wordt ook meteen het garagebedrijf als fabrikant van de motor gezien!
Het frame van de BMW in Groesbeek blijkt gemaakt te zijn door een garagebedrijf "Heinemann Kerken" en toen ik die verkoper daarvan telefonisch op de hoogte bracht, reageerde hij met de woorden 'ik dacht al zoiets op het kentekenbewijs gezien te hebben!". Hij wist er dus van af, logisch eigenlijk want die naam zal de RDW ook wel op het kentekenbewijs gezet hebben.
Ik kan niet tot een ander oordeel komen dat de BMW ooit ergens in Duitsland is gestolen, compleet geript is, men zich van het originele frame ontdaan heeft en er vervolgens gewoon een ander frame onder gezet heeft. Het is nu helaas wel zo dat die motor in Groesbeek nu volkomen legaal in Nederland is; hij staat niet als gestolen geregistreerd en er zit zelfs een authentieke NAP-pas bij! (inderdaad, met die lage km-stand).
Het zou eigenlijk niet mogen...maar goed, ik ben heel blij met die keuring van Erik en hoop van ganser harte dat hij aanstaande vrijdag niet iets 'bijzonders" vindt.
Wordt vervolgd.....