Water

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Mello
Type: R1250RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Nieuweschans

Water

Ongelezen bericht door Mello »

Gisteren bij het naar binnen rijden van de -1200- het tuinhekje aan geraakt met de rechterkoffer. Hierdoor uit balans geraakt en ja hoor..... daar ging de RT op zijn rechterkant Oia
Gelukkig gebeurde dit stap voets en toen ik de RT niet meer kon houden stond ik al stil, dus de schade valt mee.
Kleine "gebruiker krasjes" op de rechterkoffer en het kleppendeksel.

Echter wat me opviel nadat ik de RT weer overeind had, dat er een beetje water lag op het pad ter hoogte waar de rubber mof van het cardan had gelegen. Ook zaten er een paar water druppels bij het cardan zelf.
Ik heb de mof bekeken en deze ziet er goed uit, geen haarscheuren of uit gedroogd. Verder zou ik niet weten waar dit water vandaan kwam. Kwam net van de TT en het heeft niet geregend.
Ook staat de RT altijd binnen.

Ondanks dat het niet veel water is geweest zou ik toch willen weten waar dit vandaan kwam. Heeft iemand hier ervaring mee of een idee.
Om de RT nu weer op zijn kant te leggen om te kijken vind ik niet zo goed idee........ -naughty-

Groet Johan
BOXERBOY

Re: Water

Ongelezen bericht door BOXERBOY »

Opgehoopt condenswater in de cardantunnel?

Spuit je de kotor af met een hogedrukspuit of heeft de vorige eigenaar dit baak gedaan?

De hogedrukspuit lijkt o zo gemakkelijk maar hoort niet in de buurt van een motorfiets te komen.... -naughty-

Ik zou die rubbermof er eens tussenuit peuteren en een kijkje nemen. Indien er water in zit dan zou dat hoofdzakelijk bij de cardan zitten omdat dat het laagste deel van je cardantunnel is.

Voor dit soort fratsen heb ik onlangs bij de Lidl zo'n geinig cameraatje op een flexibele slang, compleet met beeldscherm in de houder, gekocht.
Met de dimbare ingebouwde led's krijg je ineens kijk op zaken waar voorheen koning duisternis regeerde....
theridingman

Ongelezen bericht door theridingman »

@Topicstarter: ik zou me daar niet teveel zorgen over maken. Gaat gewoon rest water geweest zijn dat tijdens een vorige poetsbeurt of felle regenrit achter de rubber heeft gelopen. Ik zeg niet dat het ideaal is, maar dat kan je nooit helemaal tegenhouden, water vind elk klein kiertje of gaatje en daarna kan het er niet meer uit.

BOXERBOY schreef:Opgehoopt condenswater in de cardantunnel?
De hogedrukspuit lijkt o zo gemakkelijk maar hoort niet in de buurt van een motorfiets te komen.... -naughty-

.
Hiermee ben ik het slechts gedeeltelijk met je eens. Als je bedoelt dat je niet met je hogedrukspuit je lagers en rubbers mag fixeren kan ik je enkel gelijk geven, daar zijn die dingen niet zo blij mee. Echter kuis ik mijn motoren al vele jaren bij de carwash. Eerst lekker inzepen met de schuimlans, een beetje inwrijven met een zelf meegenomen spons, vervolgens spoelen met de hogedruklans en mijn moto is op een heel snelle en makkelijke manier weer schoon. En niet van toepassing op de RT maar bij mijn ktm met kettingaandrijving spuit ik mijn ketting ook helemaal schoon, alle zand en oude kettingvet restanten er af en thuis gekomen weer een nieuwe laag kettingvet erop alvorens in mijn garage te stallen. Dit wordt algemeen beschouwd als het slechtste wat je kan doen bij een ketting, uit eigen ervaring kan ik dit tegenspreken. Mijn kettingen gaan minstens even lang mee, het zijn vooral de zandkorrels die in de kettingen blijven hangen tussen de schakels die verhoogde slijtage veroorzaken, het nadeeltje van water op metaal te spuiten wordt ruimschoots gecompenseerd door het feit dat alle vuiligheid er tussenuit is de ketting elke keer weer wordt voorzien van vers vet.
Enfin, dit natuurlijk (gedeeltelijk) off topic, maar ik vond dit wel belangrijk genoeg om even te vermelden.
Mello
Type: R1250RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Nieuweschans

Ongelezen bericht door Mello »

Bedankt voor de reacties.
Een hoge drukspuit gebruik ik nooit -naughty- altijd een spons met een sopje om de RT te vertroetelen :-) RT is al dik 4 jaar in bezit dus dat dit van de vorige eigenaar af komt lijkt me sterk.

De rubber mof had ik al zo ver als mogelijk verschoven om te kijken of het hier vandaan kwam, maar geen spoor te bekennen. Een endoscoop hoort helaas niet tot mijn gereedschap.

Het zal wel ergens anders vandaan zijn gekomen........ waarvandaan laten we dan maar in het midden.
Zal me er verder niet druk over maken en mocht het onverhoopt toch te voorschijn komen dan vermeld ik het wel.

Groet Johan
BOXERBOY

Ongelezen bericht door BOXERBOY »

Mello schreef: De rubber mof had ik al zo ver als mogelijk verschoven om te kijken of het hier vandaan kwam, maar geen spoor te bekennen. Een endoscoop hoort helaas niet tot mijn gereedschap.

Het zal wel ergens anders vandaan zijn gekomen........ waarvandaan laten we dan maar in het midden.
Zal me er verder niet druk over maken en mocht het onverhoopt toch te voorschijn komen dan vermeld ik het wel.
De endoscoop kostte €49 bij de Lidl. Geen geld voor zo'n dingetje. Het werkt echt perfekt en scheelt je heel veel "rubber-nekken".

Ik zou toch graag even in de cardanschacht willen kijken indien het mijn motor zou zijn geweest. De aandrijfas is van staal en wil wel roesten.....

https://m.youtube.com/watch?v=lFyzj2PL6w0

BMW raadt aan om de aandrijfas bij 60.000 km te vervangen. Dit gaat dan voornamelijk om de kruiskoppelingen.
Dat ze dit aanraden, heeft een reden......

https://m.youtube.com/watch?v=IY3ecVIVEWA

De draagarm of cardanbuis staat bij stilstand, en zeker wanneer de motor op de middenbok staat, nooit horizontaal maar altijd wat schuin waarbij de cardanklok/achteras het laagste punt is. Mocht er toch water in de buis staan, dan zal dit naar het laagste punt lopen en niet vlakbij dat rubber te zien zijn...

Nou ja, misschien zie ik wel (was)beren.... :lol:

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”