Koppelen bmw audio aan cardocommunicatieset.

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Toerrijder013

Koppelen bmw audio aan cardocommunicatieset.

Ongelezen bericht door Toerrijder013 »

Hallo, ik ben sinds gisteren de trotse bezitter van een nieuwe r1200rt. Ik heb inmiddels de bmwnavigator en mijn iPhone aan mijn cardoheadset kunnen koppelen. Dit ging prima. echter als ik de ingebouwde bmw audio aan de headset wil koppelen, herkent hij deze wel maar bij het daadwerkelijkekoppelen, krijg ik steeds de melding " mislukt". Weet iemand hierheen oplossing voor? Alvast bedankt.
Trouwens het is even wennen,vooral met het electronisch gas,maar hij rijdt heerlijk. [groet]
R1nus
Type: R1200RT
Bijz: Mistachterlicht, stang op stuur voor nav. e.d.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amsterdam

Re: Koppelen bmw audio aan cardocommunicatieset.

Ongelezen bericht door R1nus »

Hallo,

Trouwens icon_welcome

We vinden het prettig als je je even voorstelt:
viewforum.php?f=43

Ik heb zelf de SRC C3 pro Cardo en daar kan je maar 1 apparaat koppelen via Bluetooth.
Als ik rij zonder navigatie dan heb ik mijn telefoon gekoppeld en als ik met navigatie rij dan heb ik mijn TomTom
(Rider 400) gekoppeld aan de Cardo en de telefoon gekoppeld aan de TomTom.

Het is niet mogelijk om beide apparaten tegelijk aan de Cardo te koppelen. Ik heb van alles geprobeerd maar als ie met de ene verbinding maakt verbreekt de andere. :cry:
Bij het koppelen worden de apparaten wel juist benoemd door de Cardo. "mobiele telefoon aangesloten"
of "navigatie aangesloten".
Als beide apparaten aan staan heeft de TomTom voorrang op koppelen t.o.v. de telefoon.
Alleen als ik (een dag) later weer ga rijden zonder TomTom moet ik in mijn telefoon even kijken naar gekoppelde apparaten en dan verbinding maken, waarna de telkens automatisch verbinding maakt.
De TomTom maakt telkens automatisch verbinding als ik deze aan heb staan. _004

Ik weet niet welk type Cardo je heb maar omdat de SRC C3 pro vrij nieuw is vermoed ik dat met de andere Cardo's hetzelfde is.

Maar even een ander vraagje. In de Cardo zit ook een FM-radio met de keuze om 6 zenders in te stellen?

[groet]
Rinus
Een probleem is pas een probleem, als je er geen oplossing voor kunt vinden.
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het ligt er inderdaad aan exact welke Cardo model je hebt.
Sommige basismodellen bluetooth headsets van sommige fabrikanten hebben soms slechts 1 bluetooth kanaal en kunnen dus maar 1 actieve verbinding onderhouden, hoewel je wel meerdere apparaten kunt aanmelden. (als gemak/comfort als je regelmatig van voertuig of gps switched)

Vaak zijn degene die bij een GPS meegeleverd worden ook het basis model omdat men er dan vanuit gaat dat de GPS aan de helm aanmeld en de telefoon aan de GPS.
Die bundeling van een basis bluetooth headset met een GPS is gedaan om de kosten redelijk(er) te houden.

Bij het BMW audiosysteem ligt het soms nog ietwat lastiger, daar is de volgorde van aanmelden (en aanzetten!) heel erg belangrijk, heb ik begrepen.

Soms is het handiger om de audio bedraad aan te sluiten op de GPS, de telefoon (via bluetooth) aan de GPS en de helm (via bluetooth) aan de GPS.
De GPS heeft meerdere bluetooth kanalen en kan dan als een "schakelaar" fungeren.
Toerrijder013

Dank voor jullie reacties. Volgens mij kan ik de radio niet-bedraad aansluiten op de navigator 5. Alles zit trouwens ingebouwd. Ik zeg er wel gelijk bij dat ik niet zo technisch ben. Voorheen had ineen rt 2005 met een zumo 550 en daar heb ik nooit problemen gehad met mijn cardo. Ook mijn iPhone was hier op aangesloten en zowel de zumo als de telefoon, waren via mijn headset te horen.

Wederom alvast bedankt voor het meedenken.
Inspector Gadget

Alleen had je 2005 1200RT's audio-systeem géén bluetooth, dus vandaar dat je dat probleem ook niet had. ;)

Desondanks, het is belangrijk te weten welke Cardo je hebt? _001
Ik neem aan dat je dus nog steeds de Zumo 550 gebruikt. :?

En je geeft aan "..nieuwe 1200RT", is dat dus de 1200RT-LC of anders van welk bouwjaar (2010, 2014 e.d.) _001
Want zelfs daartussen zitten verschillen in het bluetooth systeem omdat BMW zelf die niet gemaakt heeft maar in licentie van (o.a.) Alpine.

Kortom, gaarne wat meer details. _004
Toerrijder013

Ik heb nu de nieuwe r 1200rt bouwjaar 2015. De audioset zit ingebouwd en ik heb de bmw navigator 5 als navigatiesysteem.
Voorheen had ik een bmw r1200 rt van 2005. Hier zat geen radio in.
De cardo set die ik heb is volgens mij een van de eerste. Er zit geen cm of andere dingen op. Het is een duoset.
Deze was altijd gekoppeld aan de zumo550 en mijn iPhone.
Ik heb nu de cardo wel kunnen koppelen aan mijn iPhone en aan de bmw navigator 5, maar niet aan de audio.
Als ik dit probeer herkent de audio de cardo wel , maar bij het koppelen krijg ik steeds de melding mislukt.
Ik hoop dat je aan deze info genoeg hebt.
Groetjes
Ferry
Inspector Gadget

Waarschijnlijk heb je dan 1 van de Scala Rider serie, vermoed ik.
Als het goed is staat het exacte model aangegeven op je headset-bedieningspaneel, onderaan of onderop.
Anders ff een foto plaatsen. :!:
Aangezien Cardo enkele tientallen modellen heeft. ;)

Maar, ik denk dat je mogelijk er rekening mee moet gaan houden dat aan jou huidige headset nimmer de BMW audio gekoppeld kan gaan worden.
Aangezien het BMW audio systeem naar alle waarschijnlijkheid A2DP (= stereo geluid over bluetooth) verwacht (en vereist) en jou huidige headset dat niet ondersteund en daarom de BMW audio systeem na aanmelding (pairen) de verbinding verbreekt.
Kijk in de handleiding van je headset of daarin A2DP aangegeven wordt.
Ik heb een sterk vermoeden dat daar wel HFP (Hands Free Profile) en HSP (Head Set Profile) aangegeven staat, wat noodzakelijk is voor "gelijktijdige" communicatie met GPS & GSM.

Tevens zal het naar alle waarschijnlijkheid zo zijn dat je huidige headset "slechts" 2x bluetooth kanalen heeft, 1x voor GPS en 1x voor GSM.
Misschien mogelijk nog wel een aansluiting voor MP3 via een bedrade aansluiting? _001 (al dan niet via een mini-jack aansluiting op je bedieningspaneel van je Cardo setje.
Toerrijder013

Klopt ik heb een scala-rider teamset. Ik heb zojuist het boekje gevonden. Er staat niets in over HSP of HFP. De BMW Audio heeft het wel over A2DP.
Ik begrijp dus dat ik een nieuwe headset zal moeten kopen. Heb jij een suggestie.?
Inspector Gadget

Je hebt waarschijnlijk, om exacter te zijn de Cardo Scala Rider.
Teamset of Duo betekend 2x headsets.
http://www.cardosystems.com/user_files/ ... _dutch.pdf

Dat systeem is inderdaad alleen maar "slechts" 2x bluetooth kanalen. Maar heeft ook een MP3 ingang. (bedraad)

Ik weet niet waarom je de BMW audio wilt horen?
Is dat persé?

Je zou ook kunnen proberen of via de BMW Navigator 5 desondanks (die verwacht namelijk ook A2DP headset) een MP3 bestandje op jou huidige headset afgespeeld wordt.
Ik vermoed van niet, maar wie weet of de BMW Navigator 5 daar wat soepel mee om gaat.
Als je dan wel MP3 hoort op jou headset, is dat misschien een overweging waard.

Je moet ook begrijpen dat het BMW Audio systeem wat, ehm, eigenwijs is in de implementatie, daar zijn ook al de nodige draadjes over geweest.
Oftewel nogal wisselende ervaringen, en successen. :$
Oftewel, een andere c.q nieuwe headset is geen garantie dat het altijd, al dan niet vlekkeloos of helemaal niet, werkt.

Vandaar mijn vraag of het persé moet of dat de "muziek" van je boxer tussen de benen ook voldoende kan zijn. ;)

Ik zou sowieso even je handleiding van het BMW Audio systeem volledig & goed doorlezen wat zij daar zoal over aangeven over BMW's bluetooth.
Want wat ik er van begrepen heb uit de documentatie, verbind je de helmset alleen (!) met de BMW Audio systeem, de BMW Navigator 5 met het BMW Audio systeem en je GSM met je helmset. (en dus niet verbinden met de BMW Audio systeem en niet met de BMW Navigator 5!);

Nadat je eerst bij zowel je helmset alsook bij de BMW Navigator 5 alle bluetooth pairing gewist hebt, staat in de documentatie zoiets aangegeven als: (volgorden zal niet kloppen, dat moet je nog ff zelf nazien)
- BMW Navigator 5 verbinden met BMW Audio systeem.
- Je helmset verbinden met alleen de BMW Audio systeem.
- Je GSM verbinden met je helmset.

Naast de volgorden zal ook het (elke keer) aanzetten van de apparaten van belang zijn, heb ik begrepen.

Voordat je eventueel gaat overwegen een nieuwe helmset aan te schaffen, zou je dat allemaal nog eens kunnen proberen.

Qua merk & compatibiliteit lees ik goede ervaringen met het merk Sena.
Maar ik spreek geen voorkeuren uit, ik hou mijn communicatie op de motor heel basic.
Bij is het inderdaad de "muziek" van de boxer en aanwijzingen van de GPS.
Daar hoort muziek of radio niet bij in mijn optiek. Maar ieder zijn eigen mening & wensen natuurlijk!
Toerrijder013

Allereerst bedankt voor je uitvoerige reactie en de moeite die je genomen hebt.
Ik heb nog een oude rider set. Hier zit geen mp3 ingang in. Het is echt nog een oudje.
Als ik jouw reactie zo lees, denk ik dat een systeem wat wel bedraad is, ook nog wel eentonige zou kunnen zijn.
Ik heb zelf den shoei neotec helm en mijn vrouw moet een nieuwe helm kopen. Mogelijk dat dit een eventuel keuze ook nog beïnvloedt. Ik ga je reacties nog eens uitvoerig lezen en bestuderen.
Nogmaals bedankt voor je reacties
Inspector Gadget

Graag gedaan! _004
Ik maak je eventuele keuzes er niet gemakkelijker er op wellicht, maar hopelijk voorkom ik wel een eventuele verlies van veel tijd e.d.

En wellicht dat anderen op het forum ook nog ideeën en/of tips hebben.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”