Xenon voor auto in de motor??

Xenon, LED, mistlampen, storingen en aanpassingen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Wally 42
Type: R1200RT
Bijz: Ex KLPD
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Den Helder

Xenon voor auto in de motor??

Ongelezen bericht door Wally 42 »

Na vorige week een mooie trip te hebben gemaakt (4 landen tocht) was mijn dashboard verlichting doorgebrand.
Nu moet om dat te vervangen het hele dashboard eruit.
Toen ik nieuwe lampjes ging halen zag ik op de balie een aanbieding liggen van een Xenonset voor 99 Euro.
Volgens de man zaten er 2 balasten of hoe heten die dingen bij en kon ik er 2 motoren mee doen.
Nu is mijn vraag kan dit en heeft iemand van jullie hier ervaring mee.
Volgens de verkoper was het allemaal wat groter uitgevoerd dan als een set voor de motor die compacter is.
Het hele dashboard ligt er nu toch af dus kan ik het mooi wegbouwen en heb dan nog een setje over die ik dan
weer kan verkopen.Dus ben ik voor 50 euro klaar.
Mvg Peter
Dave

Re: Xenon voor auto in de motor??

Ongelezen bericht door Dave »

Het voordeel van motorsetjes is inderdaad dat je de (kleine) ballast goed weg kunt bouwen achter de kuip, maar er zitten nog wat meer kastjes bij waarvan de functie mij eerlijk gezegd ontgaat. Ik zal proberen vanavond een beschrijvinkje van de inbouw online te zetten, zoals ik het heb gedaan (met een motorsetje, dat weer wel).
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

De auto-set heeft vaak een grotere ballast.
Dus montage kan een stuk lastiger zijn.

Ik heb zelf de Pilot "Mono" kit, maar nog niet gemonteerd :oops:
http://www.pilotxenon.com/media/Image/b ... %20Kit.pdf

Daar zit echt een hele kleine ballast bij, die m.i. beter te monteren is.

Het "extra" kastje kan twee dingen zijn;

- Als het om een H4 vervanger gaat, wordt dmv. een trek-relais de Xenon lamp verplaatst waardoor het brandpunt-afstand aangepast wordt, voor de groot-licht stand.
Een H4 lamp heeft immers twee gloeidraden (twee gloeidraden in 1 glazen bol)
Aangezien Xenon "maar" 1 lamp is, wordt middels een stuur-relais "gezien" dat je groot-licht inschakelt, en de trek-relais in de voet van de H4 Xenon-lamp geactiveerd.

- Bij mono-setjes is vaak de onsteker (Xenon wordt gestart met een hele hoge spanning om daarna terug te schakelen, net als bijv. TL-verlichting) extern in-line (lees: opgenomen in de kabel-boom) om zo een kleine(re) ballast te hebben.

Belangrijk is in ieder geval, dat je voor je fiets ik met klem adviseer een Xenon systeem die via een aparte aansluiting de voeding (uit de accu) betrekt om de Xenon lamp te ontsteken. Er zijn (goedkopere) kits in omloop die al hun voeding uit de bestaande lamp-fitting halen, wat niet aan te bevelen is.
Nadeel is dus dat je bij zo'n aparte voedingsaansluiting een kabel op de plus-pool en min-pool van je accu moet aansluiten, maar dat komt m.i. de veiligheid ten goede.
Mike Philippens

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

dutchmidiman schreef:Nadeel is dus dat je bij zo'n aparte voedingsaansluiting een kabel op de plus-pool en min-pool van je accu moet aansluiten, maar dat komt m.i. de veiligheid ten goede.
Waarom is dat veiliger? De Xenon heeft toch minder Watt als de halogeen lamp? Ik ben geen electriciën, dus ik druk me waarschijnlijk te simpel uit, maar als er bij Xenon minder gevraagd wordt kan het nooit zo zijn dat de bestaande stroomleiding te zwaar belast zou worden. Toch?

En BTW: ik weet niet hoe het bij de BMW RT is, maar bij Xenon is heel erg belangrijk dat de lamp/lens/glas voor de lamp geschikt is voo Xenon. Het is nl een ander soort lamp, met een ander verspreidingspatroon. Je ziet veel oudere auto's rondrijden met aftermarket Xenon en het is geen gezicht. Als ze dan al de hoogte goed hebben gesteld, is het bestaande glas totaal niet geschikt om het licht van de Xenon lamp goed te verspreiden en krijg je één grote lichtbundel die alle kanten op gaat, behalve in één gerichte bundel naar waar ie moet. Heel irritant voor tegenliggers, en daarmee veel gevaarlijker als halogeen.
Ik heb het bij een collega op de 1150GSA gezien en die heeft het door de dealer laten inbouwen en die GSA heeft blijkbaar een geschikt glas ervoor zitten. De lamp schijnt keurig waar ie moet schijnen.

Let daar goed op, want het is a)geen gezicht en b)gevaarlijk en c)verboden. De wet is redelijk vaag maar als Oom Agent vindt dat je iedereen verblindt, mag je het er weer uit slopen. En terecht wat mij betreft.
Inspector Gadget

Mike Philippens schreef:Waarom is dat veiliger? De Xenon heeft toch minder Watt als de halogeen lamp?
Xenon heeft een (kortstondige) inschakel-piek die vele malen hoger is dan bij Halogeen.
Er is bekend dat bij koekblikken van sommige merken de ruitenwisser-motor (eigenlijk de electronica die daar in zit) defect raakt als je Xenon monteerd.
Mike Philippens schreef: En BTW: ik weet niet hoe het bij de BMW RT is, maar bij Xenon is heel erg belangrijk dat de lamp/lens/glas voor de lamp geschikt is voor Xenon.
Klopt, voor Xenon dient het armatuur en het glas/lens voor aangepast te worden om hinder e.d. te voorkomen.
Naast niveau-regeling en wis-was installatie. Althans, voor koekblikken.

Voor auto's is het inderdaad in mei van dit jaar de wet voor aangepast. Omdat een auto APK-keurings-plichtig is.
En er inderdaad vele "sjonnie-bakkies" rondreden met zeer hinderlijke en foute Xenon (of gelijkende) verlichting.

Voor een fiets geldt vooralsnog deze regelgeving nog niet.

Fietsen kennen geen APK-verplichting (nog niet, althans), alleen een type-goedkeuring.

Desalniettemin zal een "booskijker" je inderdaad een prent kunnen geven als je fiets niet op orde is.
Maar niet omdat Xeon geinstalleerd, maar omdat het verkeerd afgesteld staat, niet goed werkt, en hinder veroorzaakt of gevaar voor andere weggebruikers.

Vergeet niet dat hoe kleiner en/of ronder het glas/lens en koplamp is, hoe beter de gerichtheid is als je zo'n enorme bats licht gebruikt.
En hoe minder verstrooïng rond-om, en dus ook geen hinder aan anderen.

E.e.a. valt en staat ook met het feit dat de Xenon lamp in de goede positie gemonteerd is, zo ook de koplamp, geen krassen of breuken op het glas zitten, het glas niet vuil is, etc, etc.

De wet is niet vaag voor noch auto's noch fietsen, het zijn brede kaders die wildgroei (lees: misbruik en onjuist gebruik) tegen moeten gaan, waarin de afgelopen 3 á 4 jaar het toch flink mis bleek te zijn. (omdat er geen regelgeving was die hierop anticipeerde).

Xenon is levensreddent voor iemand die kleurenblind en nachtblind is, kan ik uit nabije ervaring aangeven.
Mits in de juiste koplamp en/of goed geinstalleerd en gecontroleerd en juist gebruikt.

En voor auto's zijn daar eindelijk aanpassingen in de regelgeving voor gekomen.
Voorschreident inzicht heet dat.
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 23 sep 2009, 04:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Mike Philippens

dutchmidiman schreef:Vergeet niet dat hoe kleiner en/of ronder het glas/lens en koplamp is, hoe beter de gerichtheid is als je zo'n enorme bats licht gebruikt.
En hoe minder verstrooïng rond-om, en dus ook geen hinder aan anderen.
Hmmm, ik weet het niet. Ik heb genoeg motoren rond zien rijden waarbij ik alleen maar één grote lichtvlek zag. Ook de commentaren op de fora dat mensen ineens een zee van licht voor zich zien (dwz ze verlichten alles wat voor zich is, niet alleen de weg) spreekt boekdelen. Niet alle armaturen zijn ervoor geschikt. En zoveel kleiner zijn de motorkoplampen niet in vergelijking met een auto.
Op de GSA van mijn collega was het duidelijk te zien dat het een projectiearmatuur is, en de Xenon ziet er prima uit. Geen lichtvlek. Eigenlijk zie je niets, behalve dat wát verlicht is, veel helderder oplicht (en een bundel die wat verder reikt natuurlijk). Het moet niet zo zijn alsof je een 'bigfinger' aanzet.

Of het bij de RT ook zo is weet ik niet, ik geef alleen maar aan dat het niet altijd zo hoeft te zijn dat het allemaal zomaar kan.
Xenon is levensreddent voor iemand die kleurenblind en nachtblind is, kan ik uit nabije ervaring aangeven.
Mits in de juiste koplamp en/of goed geinstalleerd en gecontroleerd en juist gebruikt.
Tsja...ik weet het niet (bedoel je kleurenblind als motorrijder met Xenon of als iemand die jou zou moeten zien?). Als ik de GSA van mijn collega in mijn achteruitkijkspiegel zag, vind ik nou niet dat ie zoveel extra opvalt. Het is meer dat ie zelf beter en meer ziet. Het zijn juist de incorrect gemonteerde Xenon lampen of de ongeschikte armaturen die zo'n lichtvlek produceren zodat het meer lijkt of je groot licht voert. Ik heb dus zo mijn twijfels. Ik zou niet met een motor willen rondrijden die alleen maar opvalt omdat ik vreselijk irritant licht verspreid.
koekblikken
[offtopic]moet dat nou steeds? Automobilisten (ik ben er één van) zijn net zo goed weggebruikers. Ik vind die term meer passen bij het MF-nivo eigenlijk... ;)[/offtopic]
Inspector Gadget

Mike Philippens schreef:Hmmm, ik weet het niet. Ik heb genoeg motoren rond zien rijden waarbij ik alleen maar één grote lichtvlek zag. Ook de commentaren op de fora dat mensen ineens een zee van licht voor zich zien (dwz ze verlichten alles wat voor zich is, niet alleen de weg) spreekt boekdelen. Niet alle armaturen zijn ervoor geschikt.
Een armatuur voor Xenon heeft altijd een lens voor de lamp zitten. Zonder een lens is een armatuur zeker en vast minder geschikt voor gebruik met Xenon.
Het verstooid, is niet gericht genoeg, en schijnt vrijwel alle kanten op.
Sterker nog, fabrikanten van Xenon-producten geven in hun specificaties ook aan dat in hun ontwerpen een lens in de armatuur.

Een paar jaar geleden zou ik het met je eens geweest zijn, ware het niet dat tegenwoordig 's nachts veel verlichting op de snelwegen uit staat of in dim-stand. Elk stukje extra verlichting die je hebt is m.i. van belang.

Ik weet ook niet of de RT met een Xenon-oplossing zo'n goed idee is, maar kan wel.
Of het slim en verstandig is, is deel twee. Of je er zo veel meer mee ziet, ik denk het wel.
Of je andere weggebruikers mee zou hinderen, weet ik niet.
Dat dient zeker ook aandacht te krijgen als je met after-market Xenon aan de slag gaat.

Wat betreft nachtblindheid (en dan de echte) en kleurenblindheid (die er in verschillende soorten en types zijn, heb ik begrepen), heb ik een familie-lid die hierdoor beperking had op welke momenten (en met wie) in de auto gereden kon worden. Sinds opnieuw hetzelfde merk en type auto vorig jaar gekocht is, maar uitgerust met OEM Xenon, zijn de beperkingen voor wat betreft de nachtblindheid vrijwel teniet gedaan. Met halogeen verlichting was het voor deze persoon een ernstige beperking, wat ook op het rijbewijs stond vermeld, zijnde 05.01. (en 05.05, overigens) Deze codes zijn komen te vervallen na herkeuring en overleg.

koekblikken
[offtopic]moet dat nou steeds? Automobilisten (ik ben er één van) zijn net zo goed weggebruikers. Ik vind die term meer passen bij het MF-nivo eigenlijk... ;)[/offtopic]
Ik ben ook een auto-mobilist en zag deze term alhier vaak gebezigt worden, vandaar.
Er is zelfs een topic op dit geweldige forum door 1 van de mods van gemaakt;
viewtopic.php?f=47&t=339&start=0&hilit=koekblik" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar goed, ik heb al mijn topics gezocht en aangepast, hoop dat je tevreden bent 8-) (.....)
Je wilt overigens niet weten wat motorrijders in andere fora genoemd worden :shock:

Graag in het vervolg dergelijke op- en aanmerking via PB, ik wil het graag gezellig houden op dit forum.
Jij hebt jou mening, en ik de mijne, en laten we het daar bij houden.
Mike Philippens

dutchmidiman schreef:Maar goed, ik heb al mijn topics gezocht en aangepast, hoop dat je tevreden bent 8-) (.....)
Je wilt overigens niet weten wat motorrijders in andere fora genoemd worden :shock:
Het is niet de bedoeling om je af te zeiken ofzo. Ik erger me aan al dat soort typeringen van groepen in het algemeen. Het zijn generalisaties en leidt alleen maar tot een wereld van 'hunnie' en 'wij' en dat is niet goed. Ik weet dan anderen het ook doen, maar dat is natuurlijk nooit een reden. Maar laten we het inderdaad gezellig houden. En dit is daar een onderdeeltje van vind ik.
moh_fan
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: N-Br

Ongelezen bericht door moh_fan »

Mike Philippens schreef:Ik vind die term meer passen bij het MF-nivo eigenlijk...
Jôh...?
Mike Philippens schreef:Ik erger me aan al dat soort typeringen van groepen in het algemeen.
Misschien flauw, maar je doet er zelf ook aan mee.
De mens plaatst nu eenmaal graag anderen, maar ook zichzelf in hokjes. Soms bewust, soms onbewust.
Bedoel... ik zit hier ook in een eRTee-hok.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Verlichting & Elektronica”