Allroadband op de RT
Moderator: RT_Patrick
Allroadband op de RT
Ik ga in oktober een paar weken op de RT naar Marokko, samen met 5 andere mannen (Team Short Way Down). Aangezien wij niet alleen op de asfaltwegen blijven, en ook hier en daar een gravelroad of zandpad mee willen pakken, probeer ik me daar zo goed mogelijk op voor te bereiden. Zaterdag kwamen we er achter dat mijn banden nu nog wel in orde zijn, maar de naar schatting 8.000Km die we gaan afleggen zullen ze niet meer gaan redden. Ik ga dus nieuwe banden eronder leggen, en de huidige bewaar ik voor als de nieuwe weer versleten zijn.
Niet dat ik echt offroad wil gaan rijden met dat bankstel, een band die beter geschikt is voor gravel enzo is nooit weg. Ik wil dus graag een allroadband laten monteren, zoals bijvoorbeeld op een GS zit. Nu heb ik een afwijkende velgmaat, ik denk doordat ik een ex-overheids RT heb. Momenteel zitten er Michelin Pilot Road 2 op in de volgende maat:
Voor 110/80ZR 18
Achter 150/70ZR 17
Terwijl er dit op 'hoort' te zitten:
Voor 120/70ZR 17
Achter 160/60ZR 18
Op zich niet verkeerd, want een groot voorwiel is gunstig voor offroad (enduro's hebben vaak 19" of 21"). Ik wil graag achter een Continental Trail Attack (150/70 R 17 M/C 69V TL) en voor een Pilot Road 1. Die 'oude' PR heeft een iets ander profiel patroon dat beter zou zijn voor zand en grindpaadjes. Een andere reden voor een allroadband is de stevigheid. Dergelijke banden hebben een ander karkas en rijden minder makkelijk lek op steentjes enzo. Volgens mij kan dit geen kwaad. GSen rijden ook op Trail Attacks en een van de teamleden heeft ook een PR1 voorop (en een Metzler Tourance achter). De Conti heeft bovendien een flink diep profiel en volgens tests uitstekende eigenschappen. Overigens zijn er geen allroad banden in 18", anders had ik ook een TA voorop geprikt. Maar ze zijn er niet. Volop in 19"-21". Hooguit een verdwaalde crossband ofzo, maar die is op voordat ik Nederland uit ben.
Iemand die hier een zinnig woord over kan zeggen? Ik zou niet weten of dit vaker is gedaan. Een RT komt natuurlijk niet vaak buiten het asfalt, maar ik zie niet waarom het niet zou kunnen. Kan natuurlijk zijn dat het niet lekker rijdt, maar dan zou een GS ook voor geen meter moeten rijden. Het is dezelfde velg en op de rijhoogte na is de machine hetzelfde (ok, de wielbasis is 1cm korter). Ik ken de vuistregels enzo, dat je gelijke banden voor en achter moet hebben, maar ik hoor van zat mensen dat het nu ook weer geen wet van meden en perzen is.
Niet dat ik echt offroad wil gaan rijden met dat bankstel, een band die beter geschikt is voor gravel enzo is nooit weg. Ik wil dus graag een allroadband laten monteren, zoals bijvoorbeeld op een GS zit. Nu heb ik een afwijkende velgmaat, ik denk doordat ik een ex-overheids RT heb. Momenteel zitten er Michelin Pilot Road 2 op in de volgende maat:
Voor 110/80ZR 18
Achter 150/70ZR 17
Terwijl er dit op 'hoort' te zitten:
Voor 120/70ZR 17
Achter 160/60ZR 18
Op zich niet verkeerd, want een groot voorwiel is gunstig voor offroad (enduro's hebben vaak 19" of 21"). Ik wil graag achter een Continental Trail Attack (150/70 R 17 M/C 69V TL) en voor een Pilot Road 1. Die 'oude' PR heeft een iets ander profiel patroon dat beter zou zijn voor zand en grindpaadjes. Een andere reden voor een allroadband is de stevigheid. Dergelijke banden hebben een ander karkas en rijden minder makkelijk lek op steentjes enzo. Volgens mij kan dit geen kwaad. GSen rijden ook op Trail Attacks en een van de teamleden heeft ook een PR1 voorop (en een Metzler Tourance achter). De Conti heeft bovendien een flink diep profiel en volgens tests uitstekende eigenschappen. Overigens zijn er geen allroad banden in 18", anders had ik ook een TA voorop geprikt. Maar ze zijn er niet. Volop in 19"-21". Hooguit een verdwaalde crossband ofzo, maar die is op voordat ik Nederland uit ben.
Iemand die hier een zinnig woord over kan zeggen? Ik zou niet weten of dit vaker is gedaan. Een RT komt natuurlijk niet vaak buiten het asfalt, maar ik zie niet waarom het niet zou kunnen. Kan natuurlijk zijn dat het niet lekker rijdt, maar dan zou een GS ook voor geen meter moeten rijden. Het is dezelfde velg en op de rijhoogte na is de machine hetzelfde (ok, de wielbasis is 1cm korter). Ik ken de vuistregels enzo, dat je gelijke banden voor en achter moet hebben, maar ik hoor van zat mensen dat het nu ook weer geen wet van meden en perzen is.
- HansD
- Berichten: 3354
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: Allroadband op de RT
Hoi Mike,
Waarom ga je niet gewoon eens met een dealer praten die ervaring heeft met GS-en.
Van Harte in AMersfoort of zo. Ik denk dat die je best willen adviseren...
Hans
Waarom ga je niet gewoon eens met een dealer praten die ervaring heeft met GS-en.
Van Harte in AMersfoort of zo. Ik denk dat die je best willen adviseren...
Hans
Re: Allroadband op de RT
Dat denk ik ook. Maar dan willen ze er meteen banden bij verkopen denk ik...HansD schreef:Waarom ga je niet gewoon eens met een dealer praten die ervaring heeft met GS-en.
Van Harte in AMersfoort of zo. Ik denk dat die je best willen adviseren...

Ik heb overlegd met mensen die zelf ook GS rijden en goed gekeken op het GS forum. Deze combo werkt op die machines prima. Ik denk niet dat er veel mensen op het onzalige idee komen om deze banden op een RT te monteren, dus wat een dealer erover kan zeggen weet ik ook niet.
- HansD
- Berichten: 3354
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: Allroadband op de RT
Mike,
Ik verbaas me er altijd over dat mensen gewoon antwoord geven als je het maar vraagt. Dan kan een moeilijk probleem na een babbeltje met de juiste man of vrouw soms zo maar als sneeuw voor de zon verdwijnen.
Naar een GS dealer gaan was maar een idee. Mooi dat je andere GS liefhebbers gevonden hebt...
Hans
Ik verbaas me er altijd over dat mensen gewoon antwoord geven als je het maar vraagt. Dan kan een moeilijk probleem na een babbeltje met de juiste man of vrouw soms zo maar als sneeuw voor de zon verdwijnen.
Naar een GS dealer gaan was maar een idee. Mooi dat je andere GS liefhebbers gevonden hebt...
Hans
Re: Allroadband op de RT
Snap ik Hans, de suggestie wordt ook zeer gewaardeerd! Maar ik heb al wat research gedaan op het GS forum en in de groep zit ook iemand met een GS dus vandaar dat ik al wist wat op die motor 'werkt'. Vanavond bij de bandenspecialist langs, kijken of hij nog iets weet. Hij is immers alleen maar met banden bezig.HansD schreef:Ik verbaas me er altijd over dat mensen gewoon antwoord geven als je het maar vraagt. Dan kan een moeilijk probleem na een babbeltje met de juiste man of vrouw soms zo maar als sneeuw voor de zon verdwijnen. Naar een GS dealer gaan was maar een idee.
Ik zat ook al te denken om zo'n reactiestang van een GS te monteren, maar daar dacht ik een beetje te laat aan. Zoiets verandert het rijgedrag van de motor best wel, dus daar moet je goed aan wennen, en dat gaat nu even niet meer lukken. Ik laat wel weten hoe het met die Trail Attack rijdt.
(heel stiekem wist ik al dat ik die band erop ging zetten, maar dacht dat er misschien iemand een hele goede reden weet om het juist niet te doen, of een echte ervaring had)
- Hazeldonk
- Berichten: 740
- Lid geworden op: 24 dec 2008, 15:25
- Type: R1200RT
- Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Dordrecht
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Allroadband op de RT
Wat ik mij afvraag is of die band het gewicht van de RT + ongetwijfeld lading en jouw wel kan dragen? De RT is nu niet bepaald een licht fietsje.Mike Philippens schreef:HansD schreef:Ik verbaas me er altijd over dat mensen gewoon antwoord geven als je het maar vraagt. Dan kan een moeilijk probleem na een babbeltje met de juiste man of vrouw soms zo maar als sneeuw voor de zon verdwijnen. Naar een GS dealer gaan was maar een idee.
Ik laat wel weten hoe het met die Trail Attack rijdt.
groet,
Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.
Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT
Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT
Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Re: Allroadband op de RT
Niet zo heel veel zwaarder als een GS. Geen enkel probleem. Een GSA met koffers is bijna net zo zwaar als een RT (zonder koffers 256Kg). Ik heb dat gecheckt en in de typeaanduiding van de band zit een gewichtsklasse en die valt binnen de specificaties.Hazeldonk schreef:Wat ik mij afvraag is of die band het gewicht van de RT + ongetwijfeld lading en jouw wel kan dragen? De RT is nu niet bepaald een licht fietsje.
Ik heb ze er net onder laten zetten. Dat wil zeggen: de Trail Attack achterop en een Pilot Road 2 voor. De PR1 is er niet (in Nederland) in 'mijn' maat. Helaas, maar goed, de PR2 is ook goed. Onderweg naar huis niets geks gemerkt van vreemd gedrag of instabiliteit. Die paar bochtjes die ik moest maken op rotondes enzo gingen prima. Sturen wordt volgens mij sowieso voornamelijk door de voorband bepaald. Ook op de snelweg geen bibbers of zwalken bemerkt. Ik ga zaterdag er op uit, want de band moet ingereden worden voordat ik zondag de VRO ga doen.
- Hazeldonk
- Berichten: 740
- Lid geworden op: 24 dec 2008, 15:25
- Type: R1200RT
- Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Dordrecht
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Allroadband op de RT
Nou dan wens ik je gewoon ontzettend veel rij plezier!!!Mike Philippens schreef:Niet zo heel veel zwaarder als een GS. Geen enkel probleem. Een GSA met koffers is bijna net zo zwaar als een RT (zonder koffers 256Kg). Ik heb dat gecheckt en in de typeaanduiding van de band zit een gewichtsklasse en die valt binnen de specificaties.Hazeldonk schreef:Wat ik mij afvraag is of die band het gewicht van de RT + ongetwijfeld lading en jouw wel kan dragen? De RT is nu niet bepaald een licht fietsje.
Ik heb ze er net onder laten zetten. Dat wil zeggen: de Trail Attack achterop en een Pilot Road 2 voor. De PR1 is er niet (in Nederland) in 'mijn' maat. Helaas, maar goed, de PR2 is ook goed. Onderweg naar huis niets geks gemerkt van vreemd gedrag of instabiliteit. Die paar bochtjes die ik moest maken op rotondes enzo gingen prima. Sturen wordt volgens mij sowieso voornamelijk door de voorband bepaald. Ook op de snelweg geen bibbers of zwalken bemerkt. Ik ga zaterdag er op uit, want de band moet ingereden worden voordat ik zondag de VRO ga doen.


R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.
Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT
Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT
Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Re: Allroadband op de RT
Hallo Mike,
Alle eerste wens ik je heel veel plezier met je avontuur naar Morokko !
Mijn bescheiden mening is dat de banden zou alleen je helpen om meer grip op onverharde wegens te krijgen MAAR...
De GS heeft een andere houding qua stuur, zit en voetsteunen. Mijn ervaring is dat de op zand/ grind jouw gewicht heel anders op de fiets verdelen.
Dwz soms moet je wat langer in een achterwards zithouding blijven on de gewicht op de voorwiel te ontlasten. Ook moet je soms op de voetsteunen staan en de fiets vanonder laat doen wat die wil om in een wieberig maar rechtelijn te blijven. Uiteraard is de RT niet voor deze doeleinden ontworpen.
MIJN advies is even met een off-road instructeur te praten om meer te weten.
Succes,
Kenny
Alle eerste wens ik je heel veel plezier met je avontuur naar Morokko !
Mijn bescheiden mening is dat de banden zou alleen je helpen om meer grip op onverharde wegens te krijgen MAAR...
De GS heeft een andere houding qua stuur, zit en voetsteunen. Mijn ervaring is dat de op zand/ grind jouw gewicht heel anders op de fiets verdelen.
Dwz soms moet je wat langer in een achterwards zithouding blijven on de gewicht op de voorwiel te ontlasten. Ook moet je soms op de voetsteunen staan en de fiets vanonder laat doen wat die wil om in een wieberig maar rechtelijn te blijven. Uiteraard is de RT niet voor deze doeleinden ontworpen.
MIJN advies is even met een off-road instructeur te praten om meer te weten.
Succes,
Kenny
Re: Allroadband op de RT
Nou, ik weet niet of ze zozeer meer grip geven in zand en grind. Het zijn geen noppenbanden. Het zal best wel wat schelen door de diepere groef en dat ie breder uitloopt (het zand kan er in weglopen). In modder is het misschien ook iets beter, maar het voornaamste is het stevigere karkas van de band. Je rijdt over grind en zandpaden met veel (scherpe) steentjes. En daar rij je een normale band erg makkelijk op lek. Die traktors als de GS zijn ook niet echt pure terreinmachines. Het diepe zand kun je gewoon schudden (250Kg+ voor de kale machine met bepakking...) dus alleen een beetje grind en wat zandpaadjes.ksimon schreef:Mijn bescheiden mening is dat de banden zou alleen je helpen om meer grip op onverharde wegens te krijgen
Vergeet niet dat 95% van de GS rijders nooit in het zand komt. Ik heb expres deze band gekozen om zijn goede rij-eigenschappen op zowel droog als nat wegdek. Een Michelin Road Pilot 2 is beter natuurlijk, maar daarmee loop ik weet het risico van lekrijden.
Mwaa...we gaan ook niet hele dagen offroad rijden. Dat schiet niet op nl. Je haalt dan maar 40Kmh, en we willen heel Marokko door. We gaan dus zo af en toe eens op avontuur. Die houding heb ik al geoefend en de GS heeft een iets andere geometrie, maar toch kun je zo best rijden. Hele dagen wordt waarschijnlijk wat vermoeiender doordat je verder naar voren leunt. Maar goed, we zien wel hoe het gaat, en als het niet gaat, doen we het niet meer. Simpel. Het is geen pure offroad vakantie.MAAR...
De GS heeft een andere houding qua stuur, zit en voetsteunen. Mijn ervaring is dat de op zand/ grind jouw gewicht heel anders op de fiets verdelen.
Dwz soms moet je wat langer in een achterwards zithouding blijven on de gewicht op de voorwiel te ontlasten. Ook moet je soms op de voetsteunen staan en de fiets vanonder laat doen wat die wil om in een wieberig maar rechtelijn te blijven. Uiteraard is de RT niet voor deze doeleinden ontworpen.
En wat dat 'speciaal ontworpen' betreft: vroegâh reed met op een MZ 250cc 2-takt de hele wereld over. Ook ging men met een Enfield door de jungle van India. Allemaal lang vòòr er offroadbanden waren. Ik maak me niet zo druk om de geschiktheid van het bankstel. Ik geloof dat het allemaal prima gaat lukken. We moeten het ook niet moeilijker maken dan het is. En zoals ik al zei: als het niet gaat of de fiets blijkt ongeschikt, gaan we gewoon door over de asfaltweggetjes. Die allroad banden zijn puur voor een extra beetje grip en de stevigheid.
Re: Allroadband op de RT
@Hazeldonk: Ik heb nog even opgezicht hoe dat nou precies zit met de belasting van die Trail Attack tov de Road Pilot:
Ik had achterop een Michelin Road Pilot 2 150/70 ZR17 69W en nu zit er een Continental ContiTrail Attack 150/70 VR17 69V.
De V op de Conti betekent dat ik me moet beperken tot 240Kmh. Op de Micheling had ik 270Kmh gekund...
De 69 is een indicatie van het gewicht wat de band aan kan en die is bij beiden gelijk (325Kg). De voorband is hetzelfde als voorheen en die heeft 58 staan, wat neerkomt op 236Kg.
Dus technisch is er geen bezwaar of gevaar op dat front. Het leek me goed om dat nog even te onderstrepen. Ik zal de ervaringen hier melden. Mochten meer mensen op het onzalige idee komen om zoiets te doen...
Ik had achterop een Michelin Road Pilot 2 150/70 ZR17 69W en nu zit er een Continental ContiTrail Attack 150/70 VR17 69V.
De V op de Conti betekent dat ik me moet beperken tot 240Kmh. Op de Micheling had ik 270Kmh gekund...

Dus technisch is er geen bezwaar of gevaar op dat front. Het leek me goed om dat nog even te onderstrepen. Ik zal de ervaringen hier melden. Mochten meer mensen op het onzalige idee komen om zoiets te doen...
Re: Allroadband op de RT
Net even Lek & Linge gereden om de banden te 'scrubben'. Ik heb morgen VRO1 training en dan wil ik banden hebben die geen gladde randjes hebben 
Aangezien de voorband een gewone wegband is, stuurt het gewoon perfect. Geen verschil te merken. De achterkant doet gewoon mee, geen enkel wazig gevoel of minder comfort te bemerken. Mijn eerste indruk is dat het vooralsnog geen bal uitmaakt. In een recente test van MotoPlus kwam ie als beste uit de bus (op een GS) op het droge. Op een natte baan kwamen de Anakee-2 en Tourance EXP iets beter uit de bus. Verder kwam ie als beste bij levensduur en de noodstop uit het vergelijk. Alleen vergelijken ze deze banden nooit met normale wegbanden natuurlijk.
Onderweg naar Marokko en aldaar zullen we genoeg gekke wegen tegenkomen. Ik laat weten hoe ze daarbij bevallen.
[edit]
Bij de VRO zoals verwacht geen enkel probleem ondervonden. De Train Attacks hebben geen 'schaamrandjes' meer en hij is geen moment uit het gareel geweest. Perfecte band dus!
Nog iets uitgevonden: ik had al eerder opgemerkt dat de R850RT-P (politieuitvoering) een afwijkende velgmaat heeft. De achtervelg had ik al geïdentificeerd als zijnde gelijk aan die van de GS, dus een 17" spaakvelg. Alleen de 18" gespaakte voorvelg was nog een raadsel. De GS heeft nl een 19" gespaakte velg, dus vroeg ik me af welke velg BMW nog meer heeft in die maat met spaken ipv lichtmetaal. Tot ik op Marktplaats een velg van een R1200C te koop zag...dat is namelijk een 18" spaakwiel. Ik zal nog eens precies kijken naar de maten die bij mij op de velg staan, maar ik denk wel dat het 'm is. Ik vroeg het me af omdat ik me niet kon voorstellen dat BMW alleen voor de pliesie een velg maakt. En ik zie voor de R1100RT-P ook steeds 17" voor en achter staan. Ofwel hebben die mensen het fout, of BMW heeft alleen op de 850RT-P die afwijkende maten gehanteerd. Voor mij even belangrijk, want mijn velgen zien er vreselijk uit. Ik wil dus nog een keer een stel nette velgen van marktplaats oppikken. Nog steeds spaken, want dat heeft zo zijn voordelen. En ik vind het wel mooi.

Aangezien de voorband een gewone wegband is, stuurt het gewoon perfect. Geen verschil te merken. De achterkant doet gewoon mee, geen enkel wazig gevoel of minder comfort te bemerken. Mijn eerste indruk is dat het vooralsnog geen bal uitmaakt. In een recente test van MotoPlus kwam ie als beste uit de bus (op een GS) op het droge. Op een natte baan kwamen de Anakee-2 en Tourance EXP iets beter uit de bus. Verder kwam ie als beste bij levensduur en de noodstop uit het vergelijk. Alleen vergelijken ze deze banden nooit met normale wegbanden natuurlijk.
Onderweg naar Marokko en aldaar zullen we genoeg gekke wegen tegenkomen. Ik laat weten hoe ze daarbij bevallen.
[edit]
Bij de VRO zoals verwacht geen enkel probleem ondervonden. De Train Attacks hebben geen 'schaamrandjes' meer en hij is geen moment uit het gareel geweest. Perfecte band dus!
Nog iets uitgevonden: ik had al eerder opgemerkt dat de R850RT-P (politieuitvoering) een afwijkende velgmaat heeft. De achtervelg had ik al geïdentificeerd als zijnde gelijk aan die van de GS, dus een 17" spaakvelg. Alleen de 18" gespaakte voorvelg was nog een raadsel. De GS heeft nl een 19" gespaakte velg, dus vroeg ik me af welke velg BMW nog meer heeft in die maat met spaken ipv lichtmetaal. Tot ik op Marktplaats een velg van een R1200C te koop zag...dat is namelijk een 18" spaakwiel. Ik zal nog eens precies kijken naar de maten die bij mij op de velg staan, maar ik denk wel dat het 'm is. Ik vroeg het me af omdat ik me niet kon voorstellen dat BMW alleen voor de pliesie een velg maakt. En ik zie voor de R1100RT-P ook steeds 17" voor en achter staan. Ofwel hebben die mensen het fout, of BMW heeft alleen op de 850RT-P die afwijkende maten gehanteerd. Voor mij even belangrijk, want mijn velgen zien er vreselijk uit. Ik wil dus nog een keer een stel nette velgen van marktplaats oppikken. Nog steeds spaken, want dat heeft zo zijn voordelen. En ik vind het wel mooi.
Re: Allroadband op de RT
Vandaag de profieldiepte opgenomen van de banden na de Marokko trip. Ik heb 7857 gereden met de Conti TA achter en de Michelin PR2 voor. De Conti heeft nog 6,5mm over (origineel 9mm). Kan dus nog wel even mee. De MPR2 voor heeft iets meer als 3mm over. Ik weet niet wat die origineel heeft.
Deze kilometers zijn ruim 5000 snelwegkilometers, een dagje VRO, en de wegen in Marokko. Een redelijk deel daarvan was door de bergen, dus van oor op oor en een paar honderd km over behoorlijk slechte wegen waarbij af en toe het asfalt totaal ontbrak en we over gravel moesten (stenen, putten, the works). Ook slecht asfalt waarop het niet fijn rijden was. Soms heel glad en soms juist heel ruw asfalt. Heel inconsistent dus.
De 7300km van de Short Way Down trip zijn gemaakt met bepakking (zijkoffers, topkoffer, tanktas, bagage op de buddy en twee 1.5L tankjes aan weerszijden van de motor). Ik heb daar geen last van gehad. Je merkt dat de motor zwaarder is, maar de handling werd er niet heel ernstig door beïnvloed. Ik kon nog steeds van oor op oor in de bergetappes.
De banden hebben me geen moment in de steek gelaten. Ik ben wel eens weggegleden in bochten als er olie of zand lag, maar nooit onvoorspelbaar of eng. En als het eng was, lag dat aan de weg...
Deze combinatie heeft me niet teleurgesteld. Op de terugweg hadden we de hele dag regen in Frankrijk en moesten we door de Pyreneën in de regen. Dat was niet fijn, maar de banden hielden het goed. We reden de auto's voorbij in de stromende regen... 
Deze kilometers zijn ruim 5000 snelwegkilometers, een dagje VRO, en de wegen in Marokko. Een redelijk deel daarvan was door de bergen, dus van oor op oor en een paar honderd km over behoorlijk slechte wegen waarbij af en toe het asfalt totaal ontbrak en we over gravel moesten (stenen, putten, the works). Ook slecht asfalt waarop het niet fijn rijden was. Soms heel glad en soms juist heel ruw asfalt. Heel inconsistent dus.
De 7300km van de Short Way Down trip zijn gemaakt met bepakking (zijkoffers, topkoffer, tanktas, bagage op de buddy en twee 1.5L tankjes aan weerszijden van de motor). Ik heb daar geen last van gehad. Je merkt dat de motor zwaarder is, maar de handling werd er niet heel ernstig door beïnvloed. Ik kon nog steeds van oor op oor in de bergetappes.
De banden hebben me geen moment in de steek gelaten. Ik ben wel eens weggegleden in bochten als er olie of zand lag, maar nooit onvoorspelbaar of eng. En als het eng was, lag dat aan de weg...


- GOOVAEF
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 18 nov 2009, 16:02
- Type: R1150RT
Re: Allroadband op de RT
interessant verhaal met die banden..
heb je toevallig ivm je "short way down" ook gedacht aan alu bakken (ipv de plastic-dozen) voor je RT?
(heb zelf al een hoop herstellingen aan de standaard-rommel moeten aanbrengen)
kan er zelf niks over vinden (en ik moet geen gs!)
heb je toevallig ivm je "short way down" ook gedacht aan alu bakken (ipv de plastic-dozen) voor je RT?
(heb zelf al een hoop herstellingen aan de standaard-rommel moeten aanbrengen)
kan er zelf niks over vinden (en ik moet geen gs!)
Re: Allroadband op de RT
Nope! Die plestik dingen deden en doen het nog steeds prima. Geen moment aan gedacht, want die alu dingen zijn gruwelijk duur en misschien zelfs een beetje te hoog ivm de uitlaat. Op de GS zit dat allemaal anders, én die motor is ook nog eens hoger (10cm meer veerweg).GOOVAEF schreef:interessant verhaal met die banden..
heb je toevallig ivm je "short way down" ook gedacht aan alu bakken (ipv de plastic-dozen) voor je RT?
(heb zelf al een hoop herstellingen aan de standaard-rommel moeten aanbrengen)
kan er zelf niks over vinden (en ik moet geen gs!)
De andere BMW (een GS) die mee reed had ook normale BMW touring koffers, dus het is niet eens verplicht op zo'n GS. Ik zal je zeggen: voor de rit dacht ik nog 'als dit bevalt, koop ik misschien een GS'. Maar nu denk ik daar heel anders over. De RT is dè perfecte reismachine. In zon en regen doet ie het perfect. Bij zon zet ik het scherm laag, zodat ik de wind op de kop heb. In de regen scherm omhoog en verwarming aan. Veel beter beschermd als op de GS (hoewel de 1200GS iets beter is als de 1100GS). Ook op slechte wegen heeft de RT zich prima gehouden. Ik ben 2x tot het nokje van de voorveer gegaan. Dat waren putten die ik nét niet meer kon ontwijken. Dan maar er overheen ipv jezelf onderuit remmen. Ik moet erbij zeggen dat ik a)spaakvelgen heb; die zijn iets beter voor als je slecht terrein treft. Een gietwiel wil wel eens breken/barsten en b)ik mijn veren nét had laten reviseren bij HyperPro. Dan is dus alles dik in orde. Ook heb ik een 'bashplate' onder de motor zitten, die net als de spaakvelgen hoort bij de politie uitvoering van de RT die ik heb.
Een GS heeft meer grondspeling, een kortere wielbasis, langere veerweg en een 19" voorwiel. Ik heb 18" (normaal RT is 17"), dus dat is al niet slecht voor het terrein dat we tegen kwamen. Maar al met al is het me niets tegen gevallen. Een GS is maar krap 30Kg lichter dan de RT, dus zolang je geen extreme toestanden uit wilt halen is het heel goed te doen op een RT. Ik kwam er overigens een paar tegen in Marokko. Geen idee of die ook (bewust) de avontuurlijke wegen hebben opgezocht zoals wij, maar er zijn dus meer helden op een RT in Afrika. Dus ik blijf voorlopig bij mijn RT. Juist na deze tocht ben ik nóg meer verknocht geraakt aan mijn witte paard. Hij heeft me niet in de steek gelaten en geen krimp gegeven, ook niet bij een monsteretappe in 40-45graden, slecht terrein, haarspelbochten en zeer slechte benzine... Ik blijf tot de laatste snik doorrijden op deze bak. Een RT kan heel veel. Pas als je, net als de mannen van Long Way Round door Mongolië en Siberië wilt, is een GS (of liever iets lichters, KTM bv) veel beter geschikt. Maar zelfs die GSsen wilden op een gegeven moment niet verder. Niet omdat ze stuk gingen, maar omdat het niet verder ging (geen weg, wilde diepe rivier e.d.)
Ben je zelf een avontuur van plan op je RT?
- GOOVAEF
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 18 nov 2009, 16:02
- Type: R1150RT
Re: Allroadband op de RT
Hallo,
sorry voor de late reactie, net terug van de "witte sector".
Voorlopig geen grootse plannen meer, net mijn heup verbouwd en 6 md geen boxerplezier meer..
Wel goed te horen dat je koffers geen krimp gaven op zwaar terrein. De mijne zijn op mijn laatste alpen-trip( op fijn asfalt!!) toch gescheurd aan de achterste ophang-haak>>met stalen -op maat gefoefelde-platen degelijk hersteld. Ze waren resp. 10,5 en 11 kg totaal gewicht. normaal mag max 10 kg, maar op mooie wegen is er toch enige marge mogelijk denk ik..
Spaken geven meer souplesse, maaar zouden je koffers ook steviger zijn dan standaard , denk je?
Nog veel plezier gewenst!
Francis
sorry voor de late reactie, net terug van de "witte sector".
Voorlopig geen grootse plannen meer, net mijn heup verbouwd en 6 md geen boxerplezier meer..
Wel goed te horen dat je koffers geen krimp gaven op zwaar terrein. De mijne zijn op mijn laatste alpen-trip( op fijn asfalt!!) toch gescheurd aan de achterste ophang-haak>>met stalen -op maat gefoefelde-platen degelijk hersteld. Ze waren resp. 10,5 en 11 kg totaal gewicht. normaal mag max 10 kg, maar op mooie wegen is er toch enige marge mogelijk denk ik..
Spaken geven meer souplesse, maaar zouden je koffers ook steviger zijn dan standaard , denk je?
Nog veel plezier gewenst!
Francis
Re: Allroadband op de RT
Da's minder (voor dit moment). Hopelijk levert dit tijdelijk ongemak veel goeds op voor de toekomst!GOOVAEF schreef:sorry voor de late reactie, net terug van de "witte sector".
Voorlopig geen grootse plannen meer, net mijn heup verbouwd en 6 md geen boxerplezier meer..
Zo! Nooit gedacht dat ze kapot konden. Ik heb alleen mijn binnentassen gewogen en die waren zo'n 5Kg per stuk dacht ik. Ik had voor een deel van de trip ook een spanbandje om de koffers gedaan. Dat is een soort tick van me. Ooit een keer gelezen dat een bandje om je koffer wel slim was. Ik deed het bandje om de ophanging heen, zodat als ie zou breken hij niet meteen van de motor af zou vallen. Een soort extra veiligheid, alleen niet altijd even handig aan te brengen. Op de slechte wegen heb ik het er wel om gehad. Misschien geeft het een extra stevigheid aan de constructie.Wel goed te horen dat je koffers geen krimp gaven op zwaar terrein. De mijne zijn op mijn laatste alpen-trip( op fijn asfalt!!) toch gescheurd aan de achterste ophang-haak>>met stalen -op maat gefoefelde-platen degelijk hersteld. Ze waren resp. 10,5 en 11 kg totaal gewicht. normaal mag max 10 kg, maar op mooie wegen is er toch enige marge mogelijk denk ik..
Mijn koffers zijn gewoon de standaard touring koffers. Normaal zitten bij politie motoren zogenaamde city koffers. Die hebben een platte deksel. Bij deze heeft de vorige eigenaar er gewoon normale koffers op gedaan.
- GOOVAEF
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 18 nov 2009, 16:02
- Type: R1150RT
Re: Allroadband op de RT
Ja bedankt, op 1dag 30 jaar ouder..maar vanaf nu per week terug 1 jaar jonger..
Was ik vergeten te vermelden: ik doe bij iedere reis ook spanbanden dubbel om men koffers en dit op de zelfde manier als jij..
Tis wel een heel verschil als je slechts 5 kg laadt...Wij hebben -het hoogstnodige- super licht kampeermateriaal en dito andere spullen bij; maar met 2 op 1 motor geraken we niet onder de 10 kg per koffer..(wat eigenlijk toegelaten is)
Ik heb ooit op een US site van BMW- accessoires zelfs gezien dat er extra diepe kofferdeksels verkrijgbaar zijn die de inhoud bijna verdubbelen, tss tss?!
We hebben ook al een 1-wielige aanhager overwogen (rijdt naar 't schijnt geweldig), maar omwille van de zéér forse prijs en extreme snelheidsbeperking (oa 60km/u in Duitsland) laten we dat ook maar.
Enfin, we zullen zien wat het in de toekomst geeft.
Als t weer gebeurt, ga ik proberen zelf alu-bakken ineen te reveteren..heb nu tijd genoeg om te mediteren

Was ik vergeten te vermelden: ik doe bij iedere reis ook spanbanden dubbel om men koffers en dit op de zelfde manier als jij..
Tis wel een heel verschil als je slechts 5 kg laadt...Wij hebben -het hoogstnodige- super licht kampeermateriaal en dito andere spullen bij; maar met 2 op 1 motor geraken we niet onder de 10 kg per koffer..(wat eigenlijk toegelaten is)
Ik heb ooit op een US site van BMW- accessoires zelfs gezien dat er extra diepe kofferdeksels verkrijgbaar zijn die de inhoud bijna verdubbelen, tss tss?!
We hebben ook al een 1-wielige aanhager overwogen (rijdt naar 't schijnt geweldig), maar omwille van de zéér forse prijs en extreme snelheidsbeperking (oa 60km/u in Duitsland) laten we dat ook maar.
Enfin, we zullen zien wat het in de toekomst geeft.
Als t weer gebeurt, ga ik proberen zelf alu-bakken ineen te reveteren..heb nu tijd genoeg om te mediteren

Re: Allroadband op de RT
Ja...jij hebt iemand achterop en gaat nog kamperen ook. Ik was in mijn eentje en had alleen basic camping gear bij me: tent,slaapzak. Die spullen had ik in een Ortlieb waterdichte zak op de buddy gebonden (die was een kilo of 9 dacht ik). In de koffers zaten alleen kleren en spulletjes voor 1 persoon. We waren niet van plan om veel te gaan camperen, dus de algemene spullen waren verdeeld. Dus vandaar dat ik aan +/- 5kg/koffer kwam.GOOVAEF schreef:Was ik vergeten te vermelden: ik doe bij iedere reis ook spanbanden dubbel om men koffers en dit op de zelfde manier als jij..
Tis wel een heel verschil als je slechts 5 kg laadt...Wij hebben -het hoogstnodige- super licht kampeermateriaal en dito andere spullen bij; maar met 2 op 1 motor geraken we niet onder de 10 kg per koffer..(wat eigenlijk toegelaten is)
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 20 Reacties
- 6604 Weergaves
-
Laatste bericht door Baird