kwestie van wennen ?

Onderhoud, problemen en ervaringen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
franshoogenbosch

kwestie van wennen ?

Ongelezen bericht door franshoogenbosch »

goedendag allemaal ,
graag wil ik even mijn ervaring m.b.t. de wondere wereld van BMW versnellingsbakken delen met jullie . Sinds kort heb ik een r850r die ik , ondanks het koude weer , inmiddels een beetje begin te " begrijpen " . Vooral de versnelling is een wereld van verschil t.o.v. de oudere modellen . Bij mijn oude r65 , als ik opschakelde , haalde ik hem uit de versnelling , " wachtte " als het ware even en drukte dan door naar de volgende . Stel je hier niets geks bij voor .Dit "wachten " ging automatisch , zonder nadenken , even de druk van het schakelpedaal en dan verder naar de volgende versnelling . Bij het terugschakelen idem dito , met dit verschil dat ik een beetje tussengas gaf alvorens de lagere versnelling in te drukken . Als een mes door de boter ......Met deze motor is het echter heel anders . De verhalen die ik hier lees en ook wel eerder heb gehoord , komen ineens wel heel erg tot leven !!!! Inderdaad , ik moet heel zorgvuldig schakelen !!!! Gek genoeg is dit echter vooral tussen twee en drie wanneer ik opschakel . Het wordt beter , maar ik heb al een paar maal een onaangename ervaring gehad met geratel omdat ik niet snel genoeg de druk van de versnelling haalde ....
Bovendien merk ik dat ik vooral niet moet proberen om , net als bij mijn vorige motor , een "pauze " in te lassen . Als ik dat doe is geratel zeker het gevolg . Nee , ik tik nu het pedaal als het ware uit zijn versnelling en dat is dan genoeg ......Dan valt hij blijkbaar direct in zijn volgende . Heel mooi , maar ik moet er aan wennen .....Het is te koud om lange stukken te rijden , maar ik denk dat ik dikke vriendjes wordt met deze motor , alleen nog die nare onwil tussen twee en drie zien op te lossen ....verder rijdt hij als een zonnetje en kan ik haast niet wachten op het mooie weer .....
Vooralsnog ga ik leren hoe ik deze versnellingsbak met fluwelen handschoenen moet aanpakken . Dat moet gewoon lukken . By the way , zijn jullie nogal te spreken over dat peilglaasje voor de olie ? Geef mij maar de ouderwetse peilstok , veel duidelijker toch ? Of niet ?
Hoe dan ook , groeten uit een helaas ( maar wel mooi ) winters landschap , Frans
bmwalter
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
Land: nl
Woonplaats of omgeving: nijmegen

Re: kwestie van wennen ?

Ongelezen bericht door bmwalter »

Het peilglaasje gaat niet wennen. Gelukkig is het elektronische lage peil waarschuwingssysteem op de -1200- betrouwbaar genoeg om er nooit meer naar te hoeven kijken.
Schakelen went wel: gaat (bijna) altijd geluidloos....
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
EileRT
Erelid
Erelid
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Ongelezen bericht door EileRT »

Frans, dat peilglaasje kan op den duur (lees: door de loop der jaren) "ondoorzichtig" worden. . . _001
Ik heb het in ieder geval na 12 jaren dienst, laten vervangen en nu werkt het perfect. _004

Wat het schakelen betreft, dat is inderdaad even wennen. Je hoeft echt niet met een fluwelen aanpak te schakelen. Voordat je schakelt, even een beetje druk opbouwen met je voet tegen het schakelpedaal en na het inknijpen van de koppelingshendel, tik je 'em er zo in. En zoals je al zegt geen pauzes inlassen, daar houden onze Beemers niet van! :D
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
WaltzingMatilda
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

EileRT schreef:Frans, dat peilglaasje kan op den duur (lees: door de loop der jaren) "ondoorzichtig" worden. . . _001
Ik heb het in ieder geval na 12 jaren dienst, laten vervangen en nu werkt het perfect. _004

Wat het schakelen betreft, dat is inderdaad even wennen. Je hoeft echt niet met een fluwelen aanpak te schakelen. Voordat je schakelt, even een beetje druk opbouwen met je voet tegen het schakelpedaal en na het inknijpen van de koppelingshendel, tik je 'em er zo in. En zoals je al zegt geen pauzes inlassen, daar houden onze Beemers niet van! :D
Ben het met EileRT eens, het is belangrijk om eerst druk op te bouwen met je voet (terwijl je nog gas geeft) om daarna te schakelen.
Het schakelen gaat dan geruisloos. Zorg er ook voor dat je dat bij lage toerentallen doet, bij hogere toerentallen wil hij soms toch nog wel "ratelen".
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Ton1959
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Het kan bijna geluidloos al is het wel even wennen. Zit er geen speling op het mechanisme? En een juiste afstelling van de koppeling is ook wel fijn net als de juiste olie.
Het peilglaasje is in feite niks anders dan met een peilstok controleren. Bij beide moet men op de juiste manier olie peilen en moet de motor op een vlakke ondergrond staan.
WaltzingMatilda

Ton1959 schreef:Het kan bijna geluidloos al is het wel even wennen. Zit er geen speling op het mechanisme? En een juiste afstelling van de koppeling is ook wel fijn net als de juiste olie.
Het peilglaasje is in feite niks anders dan met een peilstok controleren. Bij beide moet men op de juiste manier olie peilen en moet de motor op een vlakke ondergrond staan.
Heeft de 850RT geen droge plaatkoppeling net als de 1100RT?
Die van mij wel :mrgreen:
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Ton1959
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Ton1959 »

WaltzingMatilda schreef:
Ton1959 schreef:Het kan bijna geluidloos al is het wel even wennen. Zit er geen speling op het mechanisme? En een juiste afstelling van de koppeling is ook wel fijn net als de juiste olie.
Heeft de 850RT geen droge plaatkoppeling net als de 1100RT?
Die van mij wel :mrgreen:
Natuurlijk ik dacht niet dat iemand daar al aan twijfelde.
WaltzingMatilda

oh.....gelukkig maar dan :D
Dingeman
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Ongelezen bericht door Dingeman »

Met de nodige aandacht en uiteraard een goed gehoor en gevoel, lukt het mij om geluidloos te schakelen zonder daarbij de koppeling te moeten gebruiken. Alleen ben je daar dan zo intensief mee bezig dat het teveel van je aandacht vergt, dit ten kostte van andere zaken bij het motorrijden.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
franshoogenbosch

Ongelezen bericht door franshoogenbosch »

allemaal bedankt voor jullie reacties . Ik ga er mee aan de slag . Ik heb er niet bij stil gestaan dat je zo'n peilglaasje voor de olie natuurlijk ook kunt laten vervangen .......soms zijn dingen zo voor de hand liggend dat je er net aan denkt !!
tot ziens op deze site , Frans

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Versnellingsbak & Koppeling”