kwestie van wennen ?
Moderator: RT_Patrick
kwestie van wennen ?
goedendag allemaal ,
graag wil ik even mijn ervaring m.b.t. de wondere wereld van BMW versnellingsbakken delen met jullie . Sinds kort heb ik een r850r die ik , ondanks het koude weer , inmiddels een beetje begin te " begrijpen " . Vooral de versnelling is een wereld van verschil t.o.v. de oudere modellen . Bij mijn oude r65 , als ik opschakelde , haalde ik hem uit de versnelling , " wachtte " als het ware even en drukte dan door naar de volgende . Stel je hier niets geks bij voor .Dit "wachten " ging automatisch , zonder nadenken , even de druk van het schakelpedaal en dan verder naar de volgende versnelling . Bij het terugschakelen idem dito , met dit verschil dat ik een beetje tussengas gaf alvorens de lagere versnelling in te drukken . Als een mes door de boter ......Met deze motor is het echter heel anders . De verhalen die ik hier lees en ook wel eerder heb gehoord , komen ineens wel heel erg tot leven !!!! Inderdaad , ik moet heel zorgvuldig schakelen !!!! Gek genoeg is dit echter vooral tussen twee en drie wanneer ik opschakel . Het wordt beter , maar ik heb al een paar maal een onaangename ervaring gehad met geratel omdat ik niet snel genoeg de druk van de versnelling haalde ....
Bovendien merk ik dat ik vooral niet moet proberen om , net als bij mijn vorige motor , een "pauze " in te lassen . Als ik dat doe is geratel zeker het gevolg . Nee , ik tik nu het pedaal als het ware uit zijn versnelling en dat is dan genoeg ......Dan valt hij blijkbaar direct in zijn volgende . Heel mooi , maar ik moet er aan wennen .....Het is te koud om lange stukken te rijden , maar ik denk dat ik dikke vriendjes wordt met deze motor , alleen nog die nare onwil tussen twee en drie zien op te lossen ....verder rijdt hij als een zonnetje en kan ik haast niet wachten op het mooie weer .....
Vooralsnog ga ik leren hoe ik deze versnellingsbak met fluwelen handschoenen moet aanpakken . Dat moet gewoon lukken . By the way , zijn jullie nogal te spreken over dat peilglaasje voor de olie ? Geef mij maar de ouderwetse peilstok , veel duidelijker toch ? Of niet ?
Hoe dan ook , groeten uit een helaas ( maar wel mooi ) winters landschap , Frans
graag wil ik even mijn ervaring m.b.t. de wondere wereld van BMW versnellingsbakken delen met jullie . Sinds kort heb ik een r850r die ik , ondanks het koude weer , inmiddels een beetje begin te " begrijpen " . Vooral de versnelling is een wereld van verschil t.o.v. de oudere modellen . Bij mijn oude r65 , als ik opschakelde , haalde ik hem uit de versnelling , " wachtte " als het ware even en drukte dan door naar de volgende . Stel je hier niets geks bij voor .Dit "wachten " ging automatisch , zonder nadenken , even de druk van het schakelpedaal en dan verder naar de volgende versnelling . Bij het terugschakelen idem dito , met dit verschil dat ik een beetje tussengas gaf alvorens de lagere versnelling in te drukken . Als een mes door de boter ......Met deze motor is het echter heel anders . De verhalen die ik hier lees en ook wel eerder heb gehoord , komen ineens wel heel erg tot leven !!!! Inderdaad , ik moet heel zorgvuldig schakelen !!!! Gek genoeg is dit echter vooral tussen twee en drie wanneer ik opschakel . Het wordt beter , maar ik heb al een paar maal een onaangename ervaring gehad met geratel omdat ik niet snel genoeg de druk van de versnelling haalde ....
Bovendien merk ik dat ik vooral niet moet proberen om , net als bij mijn vorige motor , een "pauze " in te lassen . Als ik dat doe is geratel zeker het gevolg . Nee , ik tik nu het pedaal als het ware uit zijn versnelling en dat is dan genoeg ......Dan valt hij blijkbaar direct in zijn volgende . Heel mooi , maar ik moet er aan wennen .....Het is te koud om lange stukken te rijden , maar ik denk dat ik dikke vriendjes wordt met deze motor , alleen nog die nare onwil tussen twee en drie zien op te lossen ....verder rijdt hij als een zonnetje en kan ik haast niet wachten op het mooie weer .....
Vooralsnog ga ik leren hoe ik deze versnellingsbak met fluwelen handschoenen moet aanpakken . Dat moet gewoon lukken . By the way , zijn jullie nogal te spreken over dat peilglaasje voor de olie ? Geef mij maar de ouderwetse peilstok , veel duidelijker toch ? Of niet ?
Hoe dan ook , groeten uit een helaas ( maar wel mooi ) winters landschap , Frans
- bmwalter
- Berichten: 387
- Lid geworden op: 12 jul 2010, 20:17
- Type: Ik heb een andere motor
- Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: nijmegen
- Locatie: Nijmegen
Re: kwestie van wennen ?
Het peilglaasje gaat niet wennen. Gelukkig is het elektronische lage peil waarschuwingssysteem op de
betrouwbaar genoeg om er nooit meer naar te hoeven kijken.
Schakelen went wel: gaat (bijna) altijd geluidloos....

Schakelen went wel: gaat (bijna) altijd geluidloos....
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
- EileRT
- Erelid
- Berichten: 4583
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: kwestie van wennen ?
Frans, dat peilglaasje kan op den duur (lees: door de loop der jaren) "ondoorzichtig" worden. . .
Ik heb het in ieder geval na 12 jaren dienst, laten vervangen en nu werkt het perfect.
Wat het schakelen betreft, dat is inderdaad even wennen. Je hoeft echt niet met een fluwelen aanpak te schakelen. Voordat je schakelt, even een beetje druk opbouwen met je voet tegen het schakelpedaal en na het inknijpen van de koppelingshendel, tik je 'em er zo in. En zoals je al zegt geen pauzes inlassen, daar houden onze Beemers niet van!

Ik heb het in ieder geval na 12 jaren dienst, laten vervangen en nu werkt het perfect.

Wat het schakelen betreft, dat is inderdaad even wennen. Je hoeft echt niet met een fluwelen aanpak te schakelen. Voordat je schakelt, even een beetje druk opbouwen met je voet tegen het schakelpedaal en na het inknijpen van de koppelingshendel, tik je 'em er zo in. En zoals je al zegt geen pauzes inlassen, daar houden onze Beemers niet van!

Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- WaltzingMatilda
- Berichten: 884
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: kwestie van wennen ?
Ben het met EileRT eens, het is belangrijk om eerst druk op te bouwen met je voet (terwijl je nog gas geeft) om daarna te schakelen.EileRT schreef:Frans, dat peilglaasje kan op den duur (lees: door de loop der jaren) "ondoorzichtig" worden. . .![]()
Ik heb het in ieder geval na 12 jaren dienst, laten vervangen en nu werkt het perfect.![]()
Wat het schakelen betreft, dat is inderdaad even wennen. Je hoeft echt niet met een fluwelen aanpak te schakelen. Voordat je schakelt, even een beetje druk opbouwen met je voet tegen het schakelpedaal en na het inknijpen van de koppelingshendel, tik je 'em er zo in. En zoals je al zegt geen pauzes inlassen, daar houden onze Beemers niet van!
Het schakelen gaat dan geruisloos. Zorg er ook voor dat je dat bij lage toerentallen doet, bij hogere toerentallen wil hij soms toch nog wel "ratelen".
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: kwestie van wennen ?
Het kan bijna geluidloos al is het wel even wennen. Zit er geen speling op het mechanisme? En een juiste afstelling van de koppeling is ook wel fijn net als de juiste olie.
Het peilglaasje is in feite niks anders dan met een peilstok controleren. Bij beide moet men op de juiste manier olie peilen en moet de motor op een vlakke ondergrond staan.
Het peilglaasje is in feite niks anders dan met een peilstok controleren. Bij beide moet men op de juiste manier olie peilen en moet de motor op een vlakke ondergrond staan.
- WaltzingMatilda
- Berichten: 884
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: kwestie van wennen ?
Heeft de 850RT geen droge plaatkoppeling net als de 1100RT?Ton1959 schreef:Het kan bijna geluidloos al is het wel even wennen. Zit er geen speling op het mechanisme? En een juiste afstelling van de koppeling is ook wel fijn net als de juiste olie.
Het peilglaasje is in feite niks anders dan met een peilstok controleren. Bij beide moet men op de juiste manier olie peilen en moet de motor op een vlakke ondergrond staan.
Die van mij wel :mrgreen:
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: kwestie van wennen ?
Natuurlijk ik dacht niet dat iemand daar al aan twijfelde.WaltzingMatilda schreef:Heeft de 850RT geen droge plaatkoppeling net als de 1100RT?Ton1959 schreef:Het kan bijna geluidloos al is het wel even wennen. Zit er geen speling op het mechanisme? En een juiste afstelling van de koppeling is ook wel fijn net als de juiste olie.
Het peilglaasje is in feite niks anders dan met een peilstok controleren. Bij beide moet men op de juiste manier olie peilen en moet de motor op een vlakke ondergrond staan.
Die van mij wel :mrgreen:
- WaltzingMatilda
- Berichten: 884
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: kwestie van wennen ?
oh.....gelukkig maar dan 

Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
- Dingeman
- Berichten: 599
- Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
- Type: R1200RT
- Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: West Brabant
Re: kwestie van wennen ?
Met de nodige aandacht en uiteraard een goed gehoor en gevoel, lukt het mij om geluidloos te schakelen zonder daarbij de koppeling te moeten gebruiken. Alleen ben je daar dan zo intensief mee bezig dat het teveel van je aandacht vergt, dit ten kostte van andere zaken bij het motorrijden.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Re: kwestie van wennen ?
allemaal bedankt voor jullie reacties . Ik ga er mee aan de slag . Ik heb er niet bij stil gestaan dat je zo'n peilglaasje voor de olie natuurlijk ook kunt laten vervangen .......soms zijn dingen zo voor de hand liggend dat je er net aan denkt !!
tot ziens op deze site , Frans
tot ziens op deze site , Frans
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht