spiegel met dode-hoek zicht
Moderator: RT_Patrick
spiegel met dode-hoek zicht
Beste mensen, weet iemand of en hoe je, vooral de linker buitenspiegel kunt vervangen door een model met een dode-hoek zicht? Misschien van een BMW auto?
Louis Titselaar.
Louis Titselaar.
Re: spiegel met dode-hoek zicht
Heren, bedankt, alle twee de opties heb ik ook aan gedacht, maar misschien dat er van een BMW auto zo'n spiegel in omloop was, zoals je bv ook iets van de knipperlichten kunt gebruiken van een auto.
Louis
Louis
- HansD
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Misschien kun je een bestaande autospiegel met dodehoekzicht op de maat van de RT laten bijsnijden en dan erover heen plakken?fam.titselaar schreef:Beste mensen, weet iemand of en hoe je, vooral de linker buitenspiegel kunt vervangen door een model met een dode-hoek zicht? Misschien van een BMW auto?
Louis Titselaar.
't Is maar een idee...
Hans
Je brengt mij wel op een idee, ooit, lang geleden, echt heel lang geleden, heb ik dode-hoek spiegeltjes gekocht die "stand-alone" waren met hun eigen knik-pootjes en opplak-voeten.
Aangezien ik de spiegel-gaten toch niet gebruik, zal ik ze eens opzoeken en kijken wat ik kan hobby-en.
Kom ik gelijk ook de verpakking tegen en weten we wie het leverde.
Nu moet ik alleen heel ver gaan zoeken waar ik die spiegeltjes verstopt heb, waarschijnlijk de schuur, in doos nr. 12
BTW. Hornig verkoopt deze spiegels ook;
http://www.motorradzubehoer-hornig.de/d ... iegel.html
Aangezien ik de spiegel-gaten toch niet gebruik, zal ik ze eens opzoeken en kijken wat ik kan hobby-en.
Kom ik gelijk ook de verpakking tegen en weten we wie het leverde.
Nu moet ik alleen heel ver gaan zoeken waar ik die spiegeltjes verstopt heb, waarschijnlijk de schuur, in doos nr. 12

BTW. Hornig verkoopt deze spiegels ook;
http://www.motorradzubehoer-hornig.de/d ... iegel.html
Hans, lijkt me wel iets, zal kijken of het lukt, maar niet binnen een paar dagen. Laat via dit forum weten hoe het afgelopen is. Bedankt.HansD schreef:Misschien kun je een bestaande autospiegel met dodehoekzicht op de maat van de RT laten bijsnijden en dan erover heen plakken?fam.titselaar schreef:Beste mensen, weet iemand of en hoe je, vooral de linker buitenspiegel kunt vervangen door een model met een dode-hoek zicht? Misschien van een BMW auto?
Louis Titselaar.
't Is maar een idee...
Hans
Louis.
Ondertussen, na het op- en uitruimen van de nodige dozen (etc) in de garage, eindelijk de 'handleitung" van mijn dodehoek-spiegels gevonden (die ik vooralsnog in de auto gebruik, en echt perfect vind)
Het is de "D + D Super-spiegel" en die heb ik al heel wat jaren. 1e montage was in de dienst-vento, dus dan is het 1997 geweest, schat ik zo in (de enige auto die ik nog steeds mis, als ik hier even zo eerlijk mag zijn).
En de fabrikant gevonden, en er is nog zelfs beter nieuws, men heeft ook een versie voor die motorräder
http://www.autozubehoer-spiegel.de/Zweiradspiegel.htm
De auto-versie kost ca. 17 euro in NL, per stuk, en bij de fabrikant in Deutschland 9,95 euro
Het is de "D + D Super-spiegel" en die heb ik al heel wat jaren. 1e montage was in de dienst-vento, dus dan is het 1997 geweest, schat ik zo in (de enige auto die ik nog steeds mis, als ik hier even zo eerlijk mag zijn).
En de fabrikant gevonden, en er is nog zelfs beter nieuws, men heeft ook een versie voor die motorräder

http://www.autozubehoer-spiegel.de/Zweiradspiegel.htm
De auto-versie kost ca. 17 euro in NL, per stuk, en bij de fabrikant in Deutschland 9,95 euro

Moest je op de brommerd niet gewoon over je schouder kijken? Dát en een blik in je spiegel, en ik kan me nauwelijks voorstellen dat er nog sprake is van een dode hoek. Bij de auto heb je dat wel, omdat er (tegenwoordig steeds meer) blik in de weg zit zodat je bij het over je schouder kijken ook niets ziet. Maar op de motor zie je toch prima?
- Berrybeer
- 2023
- Type: R1150RT
- Bijz: met alles d'rop & d'ran..
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Uden
Dat was eerlijk gezegd ook meteen mijn eerste gedachte toen ik 't las...
. Kan me echter van hééél vroeger nog wel goed herinneren dat je hoofd omdraaien bij 200+ Kmh nou ook weer niet zo'n pretje was! :lol:

Welke manoeuvres haal jij uit bij die snelheden als ik vragen mag? :lol: Ik zou voornamelijk rechtuit blijven rijden... :lol:Berrybeer schreef:Kan me echter van hééél vroeger nog wel goed herinneren dat je hoofd omdraaien bij 200+ Kmh nou ook weer niet zo'n pretje was! :lol:
- Berrybeer
- 2023
- Type: R1150RT
- Bijz: met alles d'rop & d'ran..
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Uden
Nou, zo'n 25 jaar geleden...(toen ik nog jong, vrijgezel en knap was :lol: ) kon 't mij niet hard genoeg gaan! Regelmatig ging ik dan samen met een paar vrienden ff naar Duitsland om daar de autobahnen te bewonderen....gas open en kin op de tank
. Toen had ik er wellicht wat een gehad aan zo'n dodehoekspiegel...want af en toe kwamen je voorliggers zó snel dichterbij, dat je niet eens de tijd had om je hoofd op te richten en over je schouder te kijken om ze in te halen..
.
De laaste jaren ben ik meer een easy rider..... :-) , heb een broertje dood aan snelwegen en ik rijd het liefste met de zonnebril op, dochterlief achter me en niet harder dan zo ergens tussen de 70 en 80 Kmh. Ik weet het....daar had ik geen dure BMW voor nodig en dat had ik best nog jaren op mijn vertrouwde Yamaha XV750SE kunnen doen (staat overigens te koop op MP), maar ja...mag pappa ook een keer iets voor zichzelf kopen??

De laaste jaren ben ik meer een easy rider..... :-) , heb een broertje dood aan snelwegen en ik rijd het liefste met de zonnebril op, dochterlief achter me en niet harder dan zo ergens tussen de 70 en 80 Kmh. Ik weet het....daar had ik geen dure BMW voor nodig en dat had ik best nog jaren op mijn vertrouwde Yamaha XV750SE kunnen doen (staat overigens te koop op MP), maar ja...mag pappa ook een keer iets voor zichzelf kopen??
Ligt er aan wat je over-de-schouder-kijken noemt;
Er is een eenvoudig testje die je kunt doen.
Ga op de motor zitten, van de standaard af (evt. zij-standaard uit, voor het geval dat), motor verder uit, beide voeten aan de grond.
Kijk dan over je schouder zoals je normaal gesproken doet (wel eerlijk zijn/doen, natuurlijk
) en let dan heel goed op of de motor beweegt (zijdelings, waarschijnlijk)
Herhaal dit evt. meerdere keren achterelkaar (pas wel op, sommige mensen worden dan misselijk, vandaar de zijstandaard uit)
Vraag eventueel iemand anders om te kijken of je fiets bewogen wordt.
Is dat inderdaad het geval, dan kijk je te ver over je schouder, je probeert over je rug te kijken! :shock:
Als je over de schouder kijkt (probeer altijd beide kanten, een mens heeft een zure en een zoete kant) dient de fiets absoluut niet te bewegen.
Beweegt de fiets wel, dan kijk je te ver.
En dan kan een blinde-hoek spiegel helpen dat eventueel te voorkomen.
En als je de spiegels goed hebt afgesteld heb je vrijwel geen dode-hoek als je goed (en op de juiste manier) over de schouder kijkt.
Helaas zijn beide lang niet altijd het geval.
En je dient, zo wordt ons allemaal geleerd toch?, elke 10 á 15 seconden in je spiegels te kijken, en een dodehoek-spiegel kan helpen een glimp op te vangen van het verkeer vlak achter je, naast je, etc.
Daarnaast vindt ik de spiegels op de RT te laag zitten
Er is een eenvoudig testje die je kunt doen.
Ga op de motor zitten, van de standaard af (evt. zij-standaard uit, voor het geval dat), motor verder uit, beide voeten aan de grond.
Kijk dan over je schouder zoals je normaal gesproken doet (wel eerlijk zijn/doen, natuurlijk

Herhaal dit evt. meerdere keren achterelkaar (pas wel op, sommige mensen worden dan misselijk, vandaar de zijstandaard uit)
Vraag eventueel iemand anders om te kijken of je fiets bewogen wordt.
Is dat inderdaad het geval, dan kijk je te ver over je schouder, je probeert over je rug te kijken! :shock:
Als je over de schouder kijkt (probeer altijd beide kanten, een mens heeft een zure en een zoete kant) dient de fiets absoluut niet te bewegen.
Beweegt de fiets wel, dan kijk je te ver.
En dan kan een blinde-hoek spiegel helpen dat eventueel te voorkomen.
En als je de spiegels goed hebt afgesteld heb je vrijwel geen dode-hoek als je goed (en op de juiste manier) over de schouder kijkt.
Helaas zijn beide lang niet altijd het geval.
En je dient, zo wordt ons allemaal geleerd toch?, elke 10 á 15 seconden in je spiegels te kijken, en een dodehoek-spiegel kan helpen een glimp op te vangen van het verkeer vlak achter je, naast je, etc.
Daarnaast vindt ik de spiegels op de RT te laag zitten

Ze zitten 'te laag' omdat ze deel uitmaken van de stroomlijn en je handen uit de wind houden. Normaal gesproken heb ik er geen last van, alleen de afgelopen vakantie had ik nogal wat troep op de buddy gestrapt waardoor ik niets meer in de spiegels zag. Spiegels op een pootje hadden dan handig geweest.dutchmidiman schreef:Daarnaast vindt ik de spiegels op de RT te laag zitten
@ Mike P;
Niet iedereen's bovenlichaam is even lang
Mij is geleerd dat je een "flauwe" bocht moet maken met je hoofd bij het kijken in de spiegels, oftewel je hoofd "vrijwel horizontaal", spiegel links, vooruit, spiegels rechts, vooruit, spiegel links, etc.
Bij mij en mijn RT is het in mijn beleving meer een parabool
@han62, mooi is inderdaad relatief, maar m.i. wel een prima oplossing
Niet iedereen's bovenlichaam is even lang

Mij is geleerd dat je een "flauwe" bocht moet maken met je hoofd bij het kijken in de spiegels, oftewel je hoofd "vrijwel horizontaal", spiegel links, vooruit, spiegels rechts, vooruit, spiegel links, etc.
Bij mij en mijn RT is het in mijn beleving meer een parabool

@han62, mooi is inderdaad relatief, maar m.i. wel een prima oplossing

Een jaartje geleden ofzo kocht ik bij Halfords voor niet al te veel geld twee opbouw panoramaspiegels.
D.m.v. een klemsysteem zet je deze vast aan de boven- of onderkant van de bestaande spiegelbehuizing. Bij m'n K-tje zitten ze aan de bovenkant van de eigen spiegels, bij een R moeten ze waarschijnlijk aan de onderkant geplaatst worden. De beeldkwaliteit is niet denderend maar je ziet wèl die auto schuin links of die fietser schuin rechts achter je.
Voordeel is dat je geen spiegeloppervlak van je originele spiegels kwijt bent, nadeel is misschien wel dat je de lak van je spiegelbehuizing kan beschadigen.
Eric
Wijziging 27/10/2009: Ik wist dat ik nog ergens een foto moest hebben van o.a. de brommer met die spiegeltjes erbij. Ik heb 't belangrijkste stukje eruit geknipt, vandaar dat de kwaliteit niet optimaal is. Maar een afbeelding maakt meer duidelijk dan 1000 woorden...

D.m.v. een klemsysteem zet je deze vast aan de boven- of onderkant van de bestaande spiegelbehuizing. Bij m'n K-tje zitten ze aan de bovenkant van de eigen spiegels, bij een R moeten ze waarschijnlijk aan de onderkant geplaatst worden. De beeldkwaliteit is niet denderend maar je ziet wèl die auto schuin links of die fietser schuin rechts achter je.
Voordeel is dat je geen spiegeloppervlak van je originele spiegels kwijt bent, nadeel is misschien wel dat je de lak van je spiegelbehuizing kan beschadigen.
Eric
Wijziging 27/10/2009: Ik wist dat ik nog ergens een foto moest hebben van o.a. de brommer met die spiegeltjes erbij. Ik heb 't belangrijkste stukje eruit geknipt, vandaar dat de kwaliteit niet optimaal is. Maar een afbeelding maakt meer duidelijk dan 1000 woorden...

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 15 Reacties
- 3249 Weergaves
-
Laatste bericht door job
-
- 6 Reacties