BMW led mistlampen op de R1200RT LC
Moderator: RT_Patrick
- HansD
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
BMW led mistlampen op de R1200RT LC
Zijn er meer mensen die de BMW led mistlampen hebben gemonteerd op de nieuwe RT? Ik begrijp werkelijk niets van de bediening daarvan en vraag me af op er iemand is die het wel begrijpt:
Ik heb 2 knoppen op mijn linker schakelunit: 1 standaard aanwezige schakelaar waarmee ik kan schakelen tussen "angel eyes" en centraal dimlicht. Daarnaast is een schakelaar bijgeplaatst voor de bediening van de led lampen. Simpel zou je zeggen. Ook heb ik 2 indicatielampjes: 1 in het bovenste display voor de led lampen, en 1 iets lager voor de angel eyes (vandaar de "A" die ik af en toe in het dashboard zie?).
Ik ben er inmiddels achter dat de motor deze lampen zelf schakelt afhankelijk van 2 dingen: de hoeveelheid daglicht, en of de motor loopt. Ook lijkt het erop dat er niet alleen geschakeld wordt op dag/nacht, maar ook iets ertussen in: schemering. Als dat klopt heb ik al 6 mogelijke combinaties.
Het gevolg is dat ik elke morgen weer verrast wordt met welke verlichting de BMW nu weer voert. Ikzelf heb daar maar weinig over te zeggen!
Ook onthoudt de motor maar beperkt de stand van de vorige dag en wordt 's ochtends wakker met led lichten uit en Angel eyes aan.
Is er iemand met dezelfde ervaring die hier iets van begrijpt?
Ik heb 2 knoppen op mijn linker schakelunit: 1 standaard aanwezige schakelaar waarmee ik kan schakelen tussen "angel eyes" en centraal dimlicht. Daarnaast is een schakelaar bijgeplaatst voor de bediening van de led lampen. Simpel zou je zeggen. Ook heb ik 2 indicatielampjes: 1 in het bovenste display voor de led lampen, en 1 iets lager voor de angel eyes (vandaar de "A" die ik af en toe in het dashboard zie?).
Ik ben er inmiddels achter dat de motor deze lampen zelf schakelt afhankelijk van 2 dingen: de hoeveelheid daglicht, en of de motor loopt. Ook lijkt het erop dat er niet alleen geschakeld wordt op dag/nacht, maar ook iets ertussen in: schemering. Als dat klopt heb ik al 6 mogelijke combinaties.
Het gevolg is dat ik elke morgen weer verrast wordt met welke verlichting de BMW nu weer voert. Ikzelf heb daar maar weinig over te zeggen!
Ook onthoudt de motor maar beperkt de stand van de vorige dag en wordt 's ochtends wakker met led lichten uit en Angel eyes aan.
Is er iemand met dezelfde ervaring die hier iets van begrijpt?
Laatst gewijzigd door HansD op 01 okt 2014, 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.
- mdcpc
- Land: België - Belgique
- Woonplaats of omgeving: Brugge
- Contacteer:
Re: BMW led mistlampen op de R1200RT LC
led mistlampen en angel-eyes branden nooit samen!
Mistlampen branden enkel als je dimlicht aan staat en de knop van je mistlichten bediend is.
Dus als je Angel-eyes aan zet dan branden enkel die. Zoals je aangeeft schakelt die over naar dimlicht bij te zwak buitenlicht zoals tunnel of avond/nacht.
Als je schakelaar van je mistlichten aan stond springen die ook aan omdat die brand samen met dimlicht.
Dus mogelijkheden:
Angel-eyes of
dimlicht of
dimlicht + mistlichten
Mistlampen branden enkel als je dimlicht aan staat en de knop van je mistlichten bediend is.
Dus als je Angel-eyes aan zet dan branden enkel die. Zoals je aangeeft schakelt die over naar dimlicht bij te zwak buitenlicht zoals tunnel of avond/nacht.
Als je schakelaar van je mistlichten aan stond springen die ook aan omdat die brand samen met dimlicht.
Dus mogelijkheden:
Angel-eyes of
dimlicht of
dimlicht + mistlichten
-------
Marc
Marc
- HansD
Dat zou je denken, maar ik heb toch echt ook een keer de mistlampen EN de Angel eyes aangehad. Hoe dat kan weet ik dus niet, en ik kan het niet reproduceren.mdcpc schreef:led mistlampen en angel-eyes branden nooit samen!
Dus mogelijkheden:
Angel-eyes of
dimlicht of
dimlicht + mistlichten
De A in je dashboard is niet de aanduiding voor je angel eyes, maar voor ingeschakelde automatische verlichting.
Bij voldoende licht branden dan alleen de angel eyes, bij schemering schakelt de Beemer volautomatisch over naar dimlicht.
Met de lichtschakelaar zet je de automatische verlichting uit en brandt het dimlicht bij voortduring ( net als op de vorige versie waarop helemaal geen bediening van de dimlichten mogelijk was) en zie je de A niet meer. Indien in de automodus naar dimlicht wordt overgeschakelt blijf je de A zien en dooft het symbool met het strooilicht.
De ledlampen heb ik niet, daar kan ik niets zinnigs over zeggen
Bij voldoende licht branden dan alleen de angel eyes, bij schemering schakelt de Beemer volautomatisch over naar dimlicht.
Met de lichtschakelaar zet je de automatische verlichting uit en brandt het dimlicht bij voortduring ( net als op de vorige versie waarop helemaal geen bediening van de dimlichten mogelijk was) en zie je de A niet meer. Indien in de automodus naar dimlicht wordt overgeschakelt blijf je de A zien en dooft het symbool met het strooilicht.
De ledlampen heb ik niet, daar kan ik niets zinnigs over zeggen
- HansD
Gelukkig nog iemand die de manual leest, dank je. Ik ga ook nog eens bij de dealer navragen of hij daar iets kan instellen, bijv. welke instelling actief wordt als je het contact aan zet.
Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat je zelf in het menu "instellingen" de keuze kan maken om de lichtautomaat al dan niet aan te zetten.HansD schreef:Gelukkig nog iemand die de manual leest, dank je. Ik ga ook nog eens bij de dealer navragen of hij daar iets kan instellen, bijv. welke instelling actief wordt als je het contact aan zet.
Het menu "instellingen" werkt overigens alleen als de motor stilstaat.
Inmiddels voel ik me de light versie van Inspector Gadget

-
- Bijz: Full options, Ztechnik Vstream
- Woonplaats of omgeving: Beverwijk
Ik ga het zaterdag allemaal direct proberen! Vroeg me eerlijk gezegd wel af wanneer de LED's uberhaupt aan mogen volgens de wet... Maar dat is dus sowieso geen issue, begrijp ik: altijd samen met dimlicht! :-)
R1200RT 2012, Lightgrey metallic
R1200RT 2014 LC, Kallistograu metallic mat
-
- Bijz: Full options, Ztechnik Vstream
- Woonplaats of omgeving: Beverwijk
Mmmm.... laat deze foto nu zien dat de angel eyes en led's toch samen branden? Zaterdag weten we het zeker! :lol:

R1200RT 2012, Lightgrey metallic
- HansD
Ik wil hier niet de discussie over het voeren van verlichting herhalen (zie een ander draadje). Volgens mij zijn de angel eyes volgens bmw dagrijlampen die alleen overdag vol kunnen branden. Ze hebben ook een stand sierverlichting, waarbij ze wel branden maar niet fel. De led lampen worden als mistlampen gezien met een aparte bedieningsknop. Ik gebruik ze overdag als extra dagrijlicht, en s avonds moeten ze uit.ruudRTlc schreef:Ik ga het zaterdag allemaal direct proberen! Vroeg me eerlijk gezegd wel af wanneer de LED's uberhaupt aan mogen volgens de wet... Maar dat is dus sowieso geen issue, begrijp ik: altijd samen met dimlicht! :-)
Ow, oeps! Ik heb ze overdag uit en als het donker is aanstaan. :-) Maar dan enkel op snelwegen en met druk verkeer. Tijdens het filefilteren, bijvoorbeeld. En je zou het niet gelogen, maar zelfs dan zien mensen je soms over het hoofd.HansD schreef:... 's avonds moeten ze uit.
Uit mijn ervaring werken de verlichting op de nieuwe RT inderdaad als volgt: DRLs of dimlicht (met DRLs die zwakker branden), of dimlicht + mistlampen. De enige keer dat DRLs en mistlampen tegelijk branden is wanneer je het contact aanzet. Maar na ca. 5-10 seconden gaan de mistlampen weer uit, of als je de motor start. Tenzij je je in het donker bevindt, je dimlicht aangaat en je mistlampen al aan stonden.
Ik moet overigens opmerken dat de lichtopbrengst ('s nachts) fenomenaal is. Zeker aan de zijkanten. De politie heeft me nog niet staande gehouden omdat ik met deze lichten aan rij en ik heb nog geen tegenliggers gehad die begonnen te seinen. Dat was met xenon op de oude RT wel wat anders.
- HansD
Eerlijk gezegd heb ik ze ook altijd aan. Ze zijn netjes afgesteld en niemand heeft er kennelijk last van.
Ik ben misschien wat irritant s avonds, maar wordt wel beter gezien. Bekende discussie - als het zover komt betaal ik de boete wel.
Ik ben trouwens bezig om achter net zoiets te bereiken. Als het lukt laat ik wel weten.
Ik ben misschien wat irritant s avonds, maar wordt wel beter gezien. Bekende discussie - als het zover komt betaal ik de boete wel.
Ik ben trouwens bezig om achter net zoiets te bereiken. Als het lukt laat ik wel weten.
- 1-handed
- Type: R1200RT
- Bijz: www.1-handed.com
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Sappemeer
- Contacteer:
Nog een vraag betreffende de LED lampen ( origineel BMW GS/RT LC )
Kan een set overnemen van een forum lid
Lees alleen dat deze niet LOS te schakelen zijn
lijkt me vreemd , natuurlijk word die bij de GS/RT LC aangesloten aan de originele kabelboom en aangemeld door de dealer
Mijn RT heeft die functie niet denk ik ??
Wil ze dan rechtstreeks aansluiten en met een schakelaar bedienen , wie weet of die mogelijk is ???
Kan een set overnemen van een forum lid

Lees alleen dat deze niet LOS te schakelen zijn

lijkt me vreemd , natuurlijk word die bij de GS/RT LC aangesloten aan de originele kabelboom en aangemeld door de dealer
Wil ze dan rechtstreeks aansluiten en met een schakelaar bedienen , wie weet of die mogelijk is ???
BeRT
www.1-handed.com
www.1-handed.com
- basplehn
- Bijz: Tourscherm, Topkoffer en NAV V
- Woonplaats of omgeving: Heesch
Hans, de keren dat wij groepsgewijs reden was jij heel goed zichtbaar en ik heb geen hinder van jouw led stralers ondervonden
Gr Bas

Gr Bas
BMW K1200GT (2003) Graugrun Metallic
BMW R1200RT LC (2014) Kalistograu Metallic Matt
BMW R1200RT LC (2014) Kalistograu Metallic Matt
- HansD
Samen met de leds is bij mij ook een extra schakelaar gemonteerd.1-handed schreef:Nog een vraag betreffende de LED lampen ( origineel BMW GS/RT LC )
Kan een set overnemen van een forum lid![]()
Lees alleen dat deze niet LOS te schakelen zijn![]()
- HansD
Bedankt Bas, goed om te horen.basplehn schreef:Hans, de keren dat wij groepsgewijs reden was jij heel goed zichtbaar en ik heb geen hinder van jouw led stralers ondervonden![]()
Gr Bas
- ErikS
- 2024
- Type: R1250RT
- Bijz: met TFT en nu ook met Android auto en MRA
- Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
- Contacteer:
Wat wil je aan de achterkant dan? Mistachterlicht?HansD schreef:Eerlijk gezegd heb ik ze ook altijd aan. Ze zijn netjes afgesteld en niemand heeft er kennelijk last van.
Ik zit daar namelijk ook op te wachten. Volgens mijn dealer (vHarten) is de hardware er inmiddels al wel van BMW maar moet de software voor de LC nog worden aangepast. en hij heeft nog geen idee wanneer dat gebeurt en wat het gaat kosten.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFTmet radio en BMW navigatie. En met My Route App en een Carpuride 702 voor Android Auto motor!!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT
- HansD
Ik wil 2 led lampen bijplaatsen links en rechts, vooral achterlicht, maar als ik knipper- en remlicht ook aan de praat krijg is het meegenomen. Kwestie van meten van de bestaande bekabeling. En natuurlijk afwachten wat de canbus/cfe gaat doen, wel/niet waarschuwingslampje of zelfs afsluiten van de stroom.ErikS schreef:Wat wil je aan de achterkant dan? Mistachterlicht?HansD schreef:Eerlijk gezegd heb ik ze ook altijd aan. Ze zijn netjes afgesteld en niemand heeft er kennelijk last van.
Ik zit daar namelijk ook op te wachten. Volgens mijn dealer (vHarten) is de hardware er inmiddels al wel van BMW maar moet de software voor de LC nog worden aangepast. en hij heeft nog geen idee wanneer dat gebeurt en wat het gaat kosten.
Ook moet het eenvoudig te verwijderen zijn voor als ik naar het buitenland ga, want ik wil geen gedonder.
Ik kwam deze tegen en vond ik wel aardig:
http://www.optronicsinc.com/PRODUCTS/LE ... riesID=557
- Lemoi
- Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch
een tweede achterunit bestellen en parallel aansluiten?
- HansD
Heb ik ook aan gedacht, maar dat geeft niet het gewenste effect. Ik wil met name bredere lichten om beter op te vallen.Lemoi schreef:een tweede achterunit bestellen en parallel aansluiten?
- Lemoi
ah ok
2x achtelicht units bestellen en parallel aansluiten?
Ja dan wordt het toch iets zelf maken. Knipperlicht zou je gewoon aftermarket kunnen nemen genoeg keuze. En voor het licht misschien LED strip?
2x achtelicht units bestellen en parallel aansluiten?

Ja dan wordt het toch iets zelf maken. Knipperlicht zou je gewoon aftermarket kunnen nemen genoeg keuze. En voor het licht misschien LED strip?
- HansD
De meeste led achterlichten kunnen al alle 3, dus dat is makkelijk (achterlicht, knipperlicht en remlicht - zoek maar eens op STT leds: in het engels: stop, turn , tail). De Optronics lampen hierboven genoemd zijn daar een voorbeeld van.Lemoi schreef:ah ok
2x achtelicht units bestellen en parallel aansluiten?![]()
Het is alleen even zoeken om te kijken of die signalen ook af te tappen zijn van het bestaande armatuur. Bij de vorige RT was er bijvoorbeeld geen apart remsignaal, maar waren achterlicht en remlicht gecombineerd in 1 lamp, en 1 gloeidraad. De CFE moduleerde deze lamp, en dat was dan het achterlicht, Als je remde stuurde de CFE vol signaal (ongemoduleerd) naar het zelfde lampje , en dat ziet er dan uit als achterlicht.
De vraag is dus of dat bij de nieuwe RT nog zo is. Ik vermoed van niet omdat dit nu leds zijn. Veel leds gebruikt voor achterlichten bij auto's en trucks hebben 3 aansluitingen: 1 aarde, 1 achterlicht (lage intensiteit), en een aparte remlichtaansluiting (hoge intensiteit). Ik hoop dat de nieuwe RT dat ook heeft. Dan moet het parallel aansluiten relatief makkelijk zijn...
- Lemoi
voor beide gevallen is er wel een oplossing te bedenken. Was de vorige PWM of gewoon op spannigns niveau geregeld?
Zal eens kijken naar die lampies (als je het mijn vriendin vraagt, dan moetren het wel Philips lampies zijn :-) )
Zal eens kijken naar die lampies (als je het mijn vriendin vraagt, dan moetren het wel Philips lampies zijn :-) )
- HansD
Volgens Dmm/inspectorgadget was het pulse modulatie.Lemoi schreef:voor beide gevallen is er wel een oplossing te bedenken. Was de vorige PWM of gewoon op spannigns niveau geregeld?
- Lemoi
Als het dan PWM is zou je dezelfde LED's voor Rem en normaal licht kunnen gebruiken (als het dus 1 draadje is.
Maar goed, lijkt me verstandig om dat eerst uit te zoeken voordat er naar oplossingen gekeken wordt :-)
Maar goed, lijkt me verstandig om dat eerst uit te zoeken voordat er naar oplossingen gekeken wordt :-)
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht