mankementjes r1100rt

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
pmlselten

mankementjes r1100rt

Ongelezen bericht door pmlselten »

Ik heb sinds een dag of 2 een r1100rt gekocht uit 1995. Het apparaat bevalt me uitstekend, maar vind hem naar mijn idee wat rauw lopen.
Kan zijn dat ik hem/haar vergelijk met mijn vorige japanner met een lijnmotortje.

De volgende dingen vallen mij op, bij koudestart is het net alsof ik een riem hoor slippen, dit is na een minuutje of zo weg.
Stationair draaien op choke gaat netjes, blijft ook goed lopen. Haal ik deze choke eraf bij 3 streepjes en moet hem dan bij een kruising
stationair laten draaien, zakt de motor vaak terug naar 600 rpm en schokt dan ook wat. Hij loopt dan wat onregelmatig. Het lijkt alsof de bougie af en toe een keer overslaat. Soms blijft hij mooi lopen rond de 1100 rpm.

Bij het rijden met constant gas (rond 3000 rpm) is het net alsof de motor zelf gas geeft, weer loslaat, gas geeft etc.
Bij het doortrekken is het ook net alsof de motor niet alles geeft wat hij heeft, alsof hij inhoud. Bij gas los onder het rijden hoor ik hem ook knallen in de uitlaat.

Geen idee wat de "kwaaltjes" zijn van deze machine en of dat rauwe lopen een tipisch iets is van de boxermotor?

Bij afhalen van de motorfiets vertelde de verkoper dat zij de motor nog afgespoten hadden en dat hij daarna niet wilde lopen. Zij hebben hem/haar toen laten uitlezen bij een BMW dealer en hebben verder geen storingen etc gevonden.

Ik heb een half jaar garantie gekregen op de motor en zal ook binnenkort terug gaan met een lijstje met kwaaltjes. Wat van bovenstaande dingen zijn nu echt belangrijk om te melden en welke dingen zouden zelfs crusiaal zijn om te laten repareren?

Groetjes van een beginnend RT rijder.
BeemerBert
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute

Re: mankementjes r1100rt

Ongelezen bericht door BeemerBert »

Alleen degelijk laten afstellen en synchroniseren, dan zijn normaal alle kwaaltjes ( op het slippen van de riem na ) opgelost :D

Hier vindt je heel veel info:

viewforum.php?f=35" onclick="window.open(this.href);return false;

Bert
Roadrunner

Re: mankementjes r1100rt

Ongelezen bericht door Roadrunner »

Het slippen van de multiriem kan betekenen dat deze is versleten of niet op de vereiste spanning staat. Effe checken dus (kunststof deksel aan de voorzijde van het blok even losmaken, dan zie je de riem. Als de riem breekt kan dit schade aan de hallgevers opleveren en dat wil je niet.

Het 'rommelen' rond de 3.000 toeren bij constante snelheid is het bekende (en gevreesde ;) ) konstantfahrruckeln (kfr). Goed afstellen en frisse bougies kan deels helpen, maar het hoort ook een beetje bij een monospark boxer.

Groet,

Tom.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”