Vreemdgaan

Alles op OFF TOPIC gebied

Moderator: RT_Patrick

blackers
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Vreemdgaan

Ongelezen bericht door blackers »

Oh jee, wat nu? Morgen een proefrit op een bijna nieuwe K1200LT. Kan niks beloven, maar misschien scheiden binnenkort onze wegen.
En mede hierdoor misschien wel wat lekkers in de uitverkoop (mooi comfortzadel, vrijwel nieuw Z Techniek V stream scherm/hoog model, binnentassen en tanktas).

Maar voor hetzelfde geld rijdt ie als een zachte drol en blijf ik bij mijn 1200RT. Per slot van rekening heb ik al een K.

[groet]
Laatst gewijzigd door blackers op 30 okt 2014, 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
Franky
Type: R1150RT
Bijz: onze eerste BMW - witte richtingaanwijzers
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Re: Vreemdgaan

Ongelezen bericht door Franky »

in elk geval een veilige en leuke proefrit gewenst ;)
Grts Franky
beckysmile

Ongelezen bericht door beckysmile »

Als het waait tijdens je proefrit, weet ik de uitkomst al. Gebeurde mij ook, reed fijn, maar die zijwind..... -naughty-

Toch een fijne rit gewenst.

Groet, Aad
basplehn
Type: R1200RT/LC
Bijz: Tourscherm, Topkoffer en NAV V
Woonplaats of omgeving: Heesch

Ongelezen bericht door basplehn »

Veel plezier met de proefrit _004

Als oude K rijder wil ik jou als tip meegeven, kijk en voel of dat er geen teken is van een slippende koppeling.
Het droge koppelinghuis wil wel eens nat worden omdat er olie via de drukas het koppelinghuis in loopt vanwege een pakking die na jaren uitgedroogd raakt.
Kan zijn dat deze vervangen is, dus even navragen.

Mocht je een K gaan rijden, kun je via http://www.bmwk.nl veel informatie vinden zoals op deze forum.

[groet]
Bas
BMW K1200GT (2003) Graugrun Metallic
BMW R1200RT LC (2014) Kalistograu Metallic Matt
white
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Landgraaf

Ongelezen bericht door white »

De K1200LT rijdt super.

Van zijwind heb ik (ook K1200LT) minder last dan mijn vrouw die een R1100RT rijd, waarschijnlijk ligt ie wat vaster op de weg door zijn gewicht.
Ieder model motor heeft zijn sterke en minder sterke punten, naast de koppeling is dat bv ook het groot lager van het achterwiel wat bij de LT nog wel eens aan gort loopt.

Voordeel van die fiets is dat je heerlijk rustig kunt touren, maar dat hij zich ook heel sportief laat berijden.

1 Tip: stapvoets rijden gaat het makkelijkst met trekkende motor. Gas erop, voetrem erbij, en indien nodig wat koppeling.
Dan heb je totaal geen last van het gewicht, en laat ie zich heel makkelijk besturen.
Zodra je optrekt is het net een op maat gemaakte fiets :mrgreen:

Veel plezier vandaag, en succes met je beslissing!
beckysmile

@ white,

ik moet mijn uitspraak even nuanceren, een K1200LT heeft meer last van zijwind als een R11xxRT zonder topkoffer. Met topkoffer is de R ook zijwindgevoelig.
Voordeel van de R is dat dat topkoffer er na 10 seconden af is, en bij de K is dat voor zo ver ik weet niet eens mogelijk.
Zit je met z'n 2en er op, maakt het denk ik niets meer uit of je K of R rijdt, tenminste voor wat betreft zijwindgevoeligheid.

Groet, Aad
blackers

Het is een beetje appels met peren vergelijken gebleken. De K is een prachtige motor, maar is totaal anders dan een R. Laat ik beginnen dat ik totaal geen last had van de extra 100 kilo. De 1e rotonde (al na 200 meter) nam ik zonder een enkel probleem. Zacht zoevend verplaats je jezelf met het grootste gemak. En maar proberen te schakelen naar zijn 6..gaat niet verder dan 5 (is meer overdrive). Invoegen en inhalen op de snelweg; een fluitje van een cent. Meteen het gevoel dat je dat uren kunt volhouden. De zithouding is comfortabel edoch een beetje lui. Je gaat er ook een beetje naar rijden. Schroef je de snelheid op, dan blijkt dat mijn V stream ruit op de R toch veel beter is dan de standaard op de K. Dus die zou sowieso vervangen moeten worden. De motor is voorzien van een mooie audio-installatie (radio/cd). Alleen met de oordoppen in is dat een vrij zinloos gebeuren.

Maar ondanks alles nu (nog) niet het gevoel van YES en ik vind dat dat er eigenlijk vanaf het begin moet zijn, wil je overstappen van een R naar een K.

Qua motorrijden geeft de R meer beleving.

Voorlopig: niet waarschijnlijk dat ik overstap op de K.

[groet]
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
white

beckysmile schreef:@ white,

Voordeel van de R is dat dat topkoffer er na 10 seconden af is, en bij de K is dat voor zo ver ik weet niet eens mogelijk.

Groet, Aad
Hoi Aad.

De topkoffer is in dat opzichtaltijd een factor die zorgt voor instabiliteit.
Dat is ook de reden dat er genoeg mensen zijn die ervoor kiezen om de topkoffer van de K1200LT te verwijderen.
Dat is 5 minuten werk en ziet er er best goed uit.
Op de plaats van de koffer krijg je dan afwerkplaten in alle soorten materiaal en kleur. Een voorbeeld:

Afbeelding

Je krijgt ook prachtige chromen platen, ziet echt goed uit.
Je bent dan natuurlijk wel je achterste speakers kwijt, maar het rijgedrag word beduidend makkelijker volgens degene die het geprobeerd hebben.
Laatst gewijzigd door white op 01 nov 2014, 07:44, 1 keer totaal gewijzigd.
white

Hoi Blackers.

Ruit, zadel en koplamp van de K1200LT zijn inderdaad niet BMW waardig, daarnaast kan me voorstellen als je een 6 bak gewend bent, dat je iets "mist".

De LT is een tourbuffel, het onderuit zitten herken ik wel een beetje van in het begin.
Ik heb dan ook gekozen voor een rugsteun, wat heel prettig is gebleken in de loop van de tijd.

Voor wat betreft de stereo, het volume is snelheidsafhankelijk in te stellen en gaat daarbij zeker door de oordoppen heen.
Ik ben ook een voorstander van het rijden met oordoppen, wel op maat gemaakte met filters erin.
Spraak en muziek komt er gewoon door, ruis en andere omgevingsgeluiden worden buiten gehouden.
Perfecte oplossing.

Je kunt dus heel veel aanpassen naar je eigen wensen, dat gaat echter niet bij het gevoel dat je beleeft tijdens het rijden.
En dat is toch waar motorrijden over gaat, de beleving.
Na het "vreemdgaan" waardeer je nu je eigen fiets weer een stuk meer, en dat is goud waard :mrgreen:

Misschien ga je de volgende keer vreemd met een K1600GT/L.
Sportievere houding, zesbak, en gigantisch veel vermogen.
Ben wel benieuwd wat dan je oordeel zou zijn, ik durf het niet..... :oops:
Bert M
Erelid
Erelid
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Ongelezen bericht door Bert M »

white schreef: Misschien ga je de volgende keer vreemd met een K1600GT/L.
Big RT Smile

Rijden is kopen, leert mijn ervaring... :oops:

[groet]
Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
blackers

Bert M schreef:
Big RT Smile

[groet]
Bert M
Mijn zwager heeft een bloedmooie 1600; al meerdere malen zijn aanbod om er een stukje mee te gaan rijden kunnen weerstaan; juist om die reden. [groet]
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
hv121456

Ongelezen bericht door hv121456 »

Bert M schreef:
Big RT Smile

[groet]
Bert M
Niet mee eens. Voor de aanschaf de RT-LC enkele dagen een K1600GT op proef gehad. Veel vermogen. Naar zeggen een geweldig geluid. Hoor er alleen weinig van. Je zit immers voor de uitgang van de uitlaat. Verder... groot, krachtig en toch niet mijn motor.

De RT-LC is voor mij en de wijze waarop ik de motor gebruik de betere keus.

Gelukkig is het subjectief en afhankelijk van je behoefte.
beckysmile

White,

dat is nieuwe info voor mij, ik had gedacht dat dat verwijderen veel meer werk zou zijn.
Voor mijn gebruik echter redelijk zinloos, ik rijd bijna altijd zonder topkoffer, behalve als mijn directeur :mrgreen: mee gaat, die wil graag met rugleuning rijden, en gelijk heeft ze.
En om nou elke keer te gaan sleutelen.....
Maar daarom rijd ik dus RT
white

Ik zou niet zonder willen of kunnen rijden, ze liggen eigenlijk altijd vol...
Indien ik spulletjes moet meenemen slinger ik er al snel de aanhanger erachter _004
Maarten1985

Ongelezen bericht door Maarten1985 »

hv121456 schreef:Niet mee eens. Voor de aanschaf de RT-LC enkele dagen een K1600GT op proef gehad. Veel vermogen. Naar zeggen een geweldig geluid. Hoor er alleen weinig van. Je zit immers voor de uitgang van de uitlaat.
Bij het optrekken in hogere toeren was het geluid toch duidelijk hoorbaar voor mij. Het verbruik ligt dan wel een stuk hoger.

Wat betreft de topkoffer die voor instabiliteit zorgt is bijna net hetzelfde als zijkoffers die je motor (een GS bijvoorbeeld) te breed maken. Ik rij altijd met alle koffers erop. Mijn grote topkoffer van de RT-LC is een paar maanden later geleverd. De eerste keer dat ie erop zat was het inderdaad een groot verschil. Maar na enkele dagen voelde ik die koffer zelfs niet eens meer. Wat ik bedoel: de koffers dat is kwestie van het gewoon worden. Net zoals het 'leren' rijden met een ander type of merk motorfiets dat de eerste paar kilometers ook een beetje anders aanvoelt.
consigliere

Ongelezen bericht door consigliere »

blackers schreef:
Bert M schreef:
Big RT Smile

[groet]
Bert M
Mijn zwager heeft een bloedmooie 1600; al meerdere malen zijn aanbod om er een stukje mee te gaan rijden kunnen weerstaan; juist om die reden. [groet]
Heb een K1600 GTL gehad. Prima motor maar 6 cilinder gevoel viel mij tegen. Ben weer gelukkig op een RT.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “RT Café”