Zonnecel lader

Keuze, onderhoud en laadsystemen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Ozz

Zonnecel lader

Ongelezen bericht door Ozz »

Ik heb in de vakantie een zonnecel druppellader gekocht bij de Action.
Koste maar € 9,95 + de kosten van het altijd missende (DIN) BMW stekkertje.
Tegen het raam van de garage plakken, stekker erin en het lampje gaat knipperen, zelfs bij een bewolkte dag is er licht genoeg.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel enigszins sceptisch ben, maar voor die prijs avontuur ik het wel.
Wordt wel duidelijk aangegeven als druppelaar en niet als lader, er brandt nog geen minilampje op.

Heeft iemand overigens ervaring met dit soort apparaten?
Inspector Gadget

Re: Zonnecel lader

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Wij gebruiken ze ook, maar alleen de echt grote versies, proffesionele kwaliteit en daardoor ook een stuk duurder.

Wat altijd belangrijk is de hoeveelheid Watt welke een zonnecell kan genereren.
Voor een goede samenwerking met je accu als drupperlader, moet dat, dacht ik, 10% van je accu-capaciteit in ampere/uur.
Maar dat zou ik moeten nazien, ergens (blader, blader)

Als de accu in goede conditie is, werken ze prima.
Inspector Gadget

Update;

Voor de grap eens een maandje gemeten etc, en met een model als deze wordt de accu perfect op lading gehouden;
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=855976
vioma

Ongelezen bericht door vioma »

Mijn ducato(fiat) word zeer weinig gebruikt en staat de hele winter en zomer al aan de action lader van 9,95 euro, werkt perfect. De accu is nog steeds vol.
frederik

Ongelezen bericht door frederik »

vioma schreef:Mijn ducato(fiat) word zeer weinig gebruikt en staat de hele winter en zomer al aan de action lader van 9,95 euro, werkt perfect. De accu is nog steeds vol.
Dat vraag om een plaatje !

Frederik
Paul

Ongelezen bericht door Paul »

Het is alleen jammer dat deze s' nachts niet werkt.
Mijn motor staat in de voortuin en ik heb geen 220 daar.
Een zonnecel lader zou een uitkomst zijn.
Misschien dat mijn ABS dan wel werkt en ik niet iedere keer een herstart moet maken.

Maar in het donker werkt dit natuurljik niet. _001
Inspector Gadget

De hoeveel licht die er wel is in 24 uur is ruim voldoende, ik gebruik het nu zo'n 5 maanden en het werkt perfect!

Belangrijk is dat als je een zonnecel gebruikt, is dat deze voldoende (electrische) Watt's kan produceren.
Oftewel, genoeg laadstroom.

Als het (echt) donker is, werkt de zonnecel natuurlijk niet, maar je zult verbaast zijn hoe weinig licht de zonnecel nodig heeft om z'n werk te kunnen doen, zelfs op een bewolkte en zelfs regenachtige dag!
Paul

Ongelezen bericht door Paul »

Ik gebruik mijn BMW dagelijks voor woonwerk.
Dus als hij aan de lader staat zal het s'nachts zijn.
Maar in de zomertijd kan het wel helpen. Nu ga ik weg in het donker en kom in het donker thuis.
HenkvanR
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Spanje
Woonplaats of omgeving: Torrox Costa

Ongelezen bericht door HenkvanR »

Hallo allemaal
Ik zie steeds maar weer berichten over aan de lader zetten..... ik heb een nieuwe accu odyssey pc680 aangeschaft en mijn R1100RT hoeft werkelijk nooit aan de lader. Zelfs ABS werkt altijd en hij staat gerust wel eens een paar dagen stil maar ik heb nooit een probleem.
groet Henk
[groet]
HenkvanR -1200-
Inspector Gadget

Ja, dat zal dan eeen uitdaging worden, met deze periode van het jaar.

Is eventueel een optie een zonnecel te plaatsen daar waar de fiets overdag staat?
Bijv. een redelijk goede zonnecel op de topkoffer, laadsnoer onder de zadel en dan weer op de 12 volt aansluiting aan de zijkant :idea:

Of een zonnecel op de bagage-drager achter als je geen top-koffer gebruikt.

3 of 4 watt (= ca. 350 mA) is redelijk voldoende om je accu gedurende de dag op een redelijk niveau te houden, heb ik bemerkt.
vioma

Ongelezen bericht door vioma »

Paul schreef:Ik gebruik mijn BMW dagelijks voor woonwerk..
Dan hoeft hij nooit aan de lader ook s'nachts niet, een druppel lader gebruik je alleen als de motor een aantal maanden stilstaat. Die van mij staat geregeld 2 of 3 weken stil en staat dan ook niet aan de lader. Als de accu in orde is kan hij gerust een maand zonder lader. Behalve als er een stroomvretend alarm op zit.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Accu & Opladers”