Guillaume
Moderator: RT_Patrick
Forumregels
NIEUW HIER? LEES DAN OOK EVEN DIT >>
NIEUW HIER? LEES DAN OOK EVEN DIT >>
Guillaume
Hier een berichtje van nieuweling Guillaume.
Sinds drie dagen trotse bezitter van een R1200RT (Saphirschwarz met lifestyle pakket).
Vrijdagavond 05.06.09 om 18.30 uur opgehaald.
Als nu net 60 plusser ben ik vorig jaar (na ruim 20 jaar) weer opgestapt. Destijds gestopt met een rode (oudere) Kawa Z 550 en vorig jaar in mei, gekozen voor een zwarte Honda NT 700A (Deauville). Dit vanwege zijn Twin, cardan, uiterlijk en royale kofferruimte en zijn prestaties in zijn prijsklasse.
Voor kort woon/werverkeer en eenvoudige tochten een prachtige en betrouwbare zuinige machine (23,4/100 gemiddeld gaf die aan toen ik hem inleverde!!) zo heb ik ervaren, maar toch ...
We rijden veel met zijn tweeën (zeker zo’n 80%). Ik was blij dat Ellie, mijn vrouw en maatje (toch al erg voorzichtig en soms wat bang in het verkeer), vorig jaar in mei dit besluit ondersteunde en “mee opstapte”. Immers, dan pas is het genieten voor twee.
Voor haar (en ook mijn) comfort ben ik (handmatig) blijven stellen aan de vering en demping en hebben we zelfs een aangepaste buddysit overwogen. Deze had ik bij verschillende Deauville gebruikers gezien als hulpmiddel voor meer zit- en rijcomfort. Misschien heb ik niet goed genoeg gesteld en doe ik de (overigens fraaie) motor, gezien prijs/prestatieverhouding, te kort. Echter, onderweg hoorde we ook de ervaring van andere Deauvillelisten.
Met steeds meer drempels op onze secundaire wegen(vaak onberekenbaar hoog en zonder uniformiteit aangelegd), de terugkerende klassieke klinkers/kasseien en vaak hobbelige buitenwegen, met boomwortels onder het asfalt (vaak op leuke landelijke tochten) geen prettig vooruitzicht. Daarnaast troffen we bij koffiestops de ontspannen Pan en RT (duo)rijders en keken we steeds meer naar die machines i.p.v. van ons te concentreren op het eigen rijden met de Deauville. We schuwden steeds vaker de autoweg, langere afstanden en de hobbels.
Wetende dat; we nu in de 3 provincienhoek (Brabant, Zeeland en Z.Holland) wonen en werken (zo’n 50 km van Breda, Goes en Rotterdam) en onze roots liggen in de drielandenhoek (“Limburg”, België, Duitsland) dan is duidelijk dat we na een (toeristische) rit zuidwaarts die dag uitgeblust zijn en eerst een slaapgelegenheid opzochten om pas de volgende dag te toeren in het ons vertrouwde Limburgse “klein Zwitserland”, de naburige Ardennen of de Eifel.
Reden voor ons om na een jaar en 9.000 km verder van machine te wisselen en na een proefrit te kiezen voor de R1200RT. Eigenlijk hadden we hem eerst een paar weekenden willen huren om zo een weloverwogen beslissing te nemen. Huren lukte in onze omgeving niet al te makkelijk of hadden we gewoonweg het geduld niet voor. Na de proefrit waren we eigenlijk al verkocht en dacht ik: “dit is foute boel, wordt de portemonnee trekken.....”. Zo geschiedde. De aanbiedingen van BMW (prijs + lifestyle pakket) in aanmerking nemende viel het verlies achteraf nog mee en hebben we de knoop snel door gehakt.
Vandaag, 375 km verder op de BMW, hadden we niet verwacht dat het verschil zo groot zou zijn. De R1200RT stuurt prachtig en reageert perfect.
Het is gewoon veel fijner, makkelijker en comfortabeler rijden.
Ook de bochten en wegligging. Een en al comfort. Zeker de vering en ESA.
Ook het verstelbaar scherm is prachtig en een ervaring. Wat een verschil en helemaal de boxer. Een klokje (of beter gezegd een echte klok) met een prachtig sonoor geluid, geen scherpe metaalklank maar een goed geoliede soepele (soms bonkende/stampende) machine. De functie van de balans as is duidelijk merkbaar bij iets meer toeren dan stationair. Gewoon prachtig! Op de Deauville was het werken, nu is het genieten. Ben net een uurtje alleen weg geweest om het voertuig in mijn eentje nog wat te verkennen. ESA opnieuw afstellen en gaan. Heerlijk, ook nu. Parkeerplaats opgezocht en wat bijzondere verrichtingen gedaan, inclusief noodstops. Wat een machine, te gek.
We kunnen nog veel meer positieve zaken noemen maar dat wisten jullie natuurlijk al lang. En ..... mag het ook voor de dubbele kostprijs en mogelijk dubbele km-kosten, zult u zeggen.
Voor we met vragen komen eerst nog wat meer kilometers maken.
We beginnen te wennen aan:
- de spiegels (weinig zicht achter de motor, vooral met duo)
- bediening richtingaanwijzers (los van de typisch BMW opstelling zouden ze ergonomischer onder de handvaten kunnen zitten.
- schakelpedaal (erg kort op voetsteun)
Heb net nog getankt 20,3 liter, 5.61/100 geeft die gemiddeld aan. Ook dat is even wennen, al geeft de catalogus 3,6 bij 90 en 4.8 bij 120.
Tripteller krijg ik niet ingesteld, zal aan mij liggen. Zelfs met opnieuw het instructieboekje erbij lukte het niet. Zo ook met het juist instellen van gedimd licht blijf ik (met het hefboompje onder de kap) hannesen. De lampen raken zelfs de verkeersborden tot ergernis van medeweggebruikers, zo lieten ze weten. Foute boel, gelukkig nog niet in het donker hoeven te rijden. Moet komende week dealer nog even precies vragen.
Goh.., ik schrik, veel te lang verhaal. Sorry.
Tot slot dan: we denken toch een goede keuze gemaakt te hebben en verheugen ons op de eerste motorvakanties. Om te oefenen eerst dit jaar maar eens niet verder dan Limburg, de Eifel en de Belgische en Luxemburgse Ardennen. Daarnaast heeft Nederland zelf nog veel leuke plekjes. Voorlopig kunnen we vooruit.
Allen veel behouden km gewenst, mede namens Ellie,
Guillaume
R1200RT Saphirschwarz
Sinds drie dagen trotse bezitter van een R1200RT (Saphirschwarz met lifestyle pakket).
Vrijdagavond 05.06.09 om 18.30 uur opgehaald.
Als nu net 60 plusser ben ik vorig jaar (na ruim 20 jaar) weer opgestapt. Destijds gestopt met een rode (oudere) Kawa Z 550 en vorig jaar in mei, gekozen voor een zwarte Honda NT 700A (Deauville). Dit vanwege zijn Twin, cardan, uiterlijk en royale kofferruimte en zijn prestaties in zijn prijsklasse.
Voor kort woon/werverkeer en eenvoudige tochten een prachtige en betrouwbare zuinige machine (23,4/100 gemiddeld gaf die aan toen ik hem inleverde!!) zo heb ik ervaren, maar toch ...
We rijden veel met zijn tweeën (zeker zo’n 80%). Ik was blij dat Ellie, mijn vrouw en maatje (toch al erg voorzichtig en soms wat bang in het verkeer), vorig jaar in mei dit besluit ondersteunde en “mee opstapte”. Immers, dan pas is het genieten voor twee.
Voor haar (en ook mijn) comfort ben ik (handmatig) blijven stellen aan de vering en demping en hebben we zelfs een aangepaste buddysit overwogen. Deze had ik bij verschillende Deauville gebruikers gezien als hulpmiddel voor meer zit- en rijcomfort. Misschien heb ik niet goed genoeg gesteld en doe ik de (overigens fraaie) motor, gezien prijs/prestatieverhouding, te kort. Echter, onderweg hoorde we ook de ervaring van andere Deauvillelisten.
Met steeds meer drempels op onze secundaire wegen(vaak onberekenbaar hoog en zonder uniformiteit aangelegd), de terugkerende klassieke klinkers/kasseien en vaak hobbelige buitenwegen, met boomwortels onder het asfalt (vaak op leuke landelijke tochten) geen prettig vooruitzicht. Daarnaast troffen we bij koffiestops de ontspannen Pan en RT (duo)rijders en keken we steeds meer naar die machines i.p.v. van ons te concentreren op het eigen rijden met de Deauville. We schuwden steeds vaker de autoweg, langere afstanden en de hobbels.
Wetende dat; we nu in de 3 provincienhoek (Brabant, Zeeland en Z.Holland) wonen en werken (zo’n 50 km van Breda, Goes en Rotterdam) en onze roots liggen in de drielandenhoek (“Limburg”, België, Duitsland) dan is duidelijk dat we na een (toeristische) rit zuidwaarts die dag uitgeblust zijn en eerst een slaapgelegenheid opzochten om pas de volgende dag te toeren in het ons vertrouwde Limburgse “klein Zwitserland”, de naburige Ardennen of de Eifel.
Reden voor ons om na een jaar en 9.000 km verder van machine te wisselen en na een proefrit te kiezen voor de R1200RT. Eigenlijk hadden we hem eerst een paar weekenden willen huren om zo een weloverwogen beslissing te nemen. Huren lukte in onze omgeving niet al te makkelijk of hadden we gewoonweg het geduld niet voor. Na de proefrit waren we eigenlijk al verkocht en dacht ik: “dit is foute boel, wordt de portemonnee trekken.....”. Zo geschiedde. De aanbiedingen van BMW (prijs + lifestyle pakket) in aanmerking nemende viel het verlies achteraf nog mee en hebben we de knoop snel door gehakt.
Vandaag, 375 km verder op de BMW, hadden we niet verwacht dat het verschil zo groot zou zijn. De R1200RT stuurt prachtig en reageert perfect.
Het is gewoon veel fijner, makkelijker en comfortabeler rijden.
Ook de bochten en wegligging. Een en al comfort. Zeker de vering en ESA.
Ook het verstelbaar scherm is prachtig en een ervaring. Wat een verschil en helemaal de boxer. Een klokje (of beter gezegd een echte klok) met een prachtig sonoor geluid, geen scherpe metaalklank maar een goed geoliede soepele (soms bonkende/stampende) machine. De functie van de balans as is duidelijk merkbaar bij iets meer toeren dan stationair. Gewoon prachtig! Op de Deauville was het werken, nu is het genieten. Ben net een uurtje alleen weg geweest om het voertuig in mijn eentje nog wat te verkennen. ESA opnieuw afstellen en gaan. Heerlijk, ook nu. Parkeerplaats opgezocht en wat bijzondere verrichtingen gedaan, inclusief noodstops. Wat een machine, te gek.
We kunnen nog veel meer positieve zaken noemen maar dat wisten jullie natuurlijk al lang. En ..... mag het ook voor de dubbele kostprijs en mogelijk dubbele km-kosten, zult u zeggen.
Voor we met vragen komen eerst nog wat meer kilometers maken.
We beginnen te wennen aan:
- de spiegels (weinig zicht achter de motor, vooral met duo)
- bediening richtingaanwijzers (los van de typisch BMW opstelling zouden ze ergonomischer onder de handvaten kunnen zitten.
- schakelpedaal (erg kort op voetsteun)
Heb net nog getankt 20,3 liter, 5.61/100 geeft die gemiddeld aan. Ook dat is even wennen, al geeft de catalogus 3,6 bij 90 en 4.8 bij 120.
Tripteller krijg ik niet ingesteld, zal aan mij liggen. Zelfs met opnieuw het instructieboekje erbij lukte het niet. Zo ook met het juist instellen van gedimd licht blijf ik (met het hefboompje onder de kap) hannesen. De lampen raken zelfs de verkeersborden tot ergernis van medeweggebruikers, zo lieten ze weten. Foute boel, gelukkig nog niet in het donker hoeven te rijden. Moet komende week dealer nog even precies vragen.
Goh.., ik schrik, veel te lang verhaal. Sorry.
Tot slot dan: we denken toch een goede keuze gemaakt te hebben en verheugen ons op de eerste motorvakanties. Om te oefenen eerst dit jaar maar eens niet verder dan Limburg, de Eifel en de Belgische en Luxemburgse Ardennen. Daarnaast heeft Nederland zelf nog veel leuke plekjes. Voorlopig kunnen we vooruit.
Allen veel behouden km gewenst, mede namens Ellie,
Guillaume
R1200RT Saphirschwarz
- JOS WRSM
- Erelid
- Berichten: 4383
- Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
Re: Guillaume
Hallo Guillaume,
Welkom op het forum en gefeliciteerd met je mooie aanwinst. Wat leuk dat je eega Ellie ook meegeniet als duo.
Wel een verschil die 1200 met een Deauville he? We hebben ook een Deauville gehad. Een werkelijk prachtige, zuinige en betrouwbare fiets maar . . . met z'n tweetjes echt iets te licht.
Voor de rest genoten van je verhaal en ik verwacht binnenkort wel een fotootje van je aanwinst op SHOWEN DIE R1200RT.
Jullie plezier gewenst en voor vragen kun je hier altijd terecht want er is veel know-how op dit forum.
grtz
Jos
Welkom op het forum en gefeliciteerd met je mooie aanwinst. Wat leuk dat je eega Ellie ook meegeniet als duo.
Wel een verschil die 1200 met een Deauville he? We hebben ook een Deauville gehad. Een werkelijk prachtige, zuinige en betrouwbare fiets maar . . . met z'n tweetjes echt iets te licht.
Voor de rest genoten van je verhaal en ik verwacht binnenkort wel een fotootje van je aanwinst op SHOWEN DIE R1200RT.
Jullie plezier gewenst en voor vragen kun je hier altijd terecht want er is veel know-how op dit forum.
grtz
Jos
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Jos WRSM
Re: Guillaume
Dag Jos,
Hartelijk dank voor je reactie en warm welkom. Vooral ook dank voor het vele en goede werk samen met je (onze) collega's. Ik heb al veel gelezen maar heb nog heel veel in te halen. Interessante bijdrage van vele motorliefhebbers. Complimenten aan allen en zeker aan jullie voor beheer, moderatie en alles wat erbij komt kijken.
Zal z.s.m. een foto maken als het weer dit weer toe laat en deze plaatsen.
Nogmaals dank en alle goeds, Guillaume
Hartelijk dank voor je reactie en warm welkom. Vooral ook dank voor het vele en goede werk samen met je (onze) collega's. Ik heb al veel gelezen maar heb nog heel veel in te halen. Interessante bijdrage van vele motorliefhebbers. Complimenten aan allen en zeker aan jullie voor beheer, moderatie en alles wat erbij komt kijken.
Zal z.s.m. een foto maken als het weer dit weer toe laat en deze plaatsen.
Nogmaals dank en alle goeds, Guillaume
- han62
- Berichten: 378
- Lid geworden op: 16 nov 2008, 18:07
- Type: R1200RT
- Locatie: Budel
Re: Guillaume
Hallo Re: Guillaume,
Mooi verhaal. Je opmerkingen over de spiegels herken ik ook de modellen zonder kuip en met de spiegels op het stuur /hendels hebben een beter zicht naar achteren maar ja daar zullen we moeten leren leven.
Het schijnt een cronisch probleem te zijn bij de 1200RT van de te hoge koplampafstelling misschien alleen bij de modellen met Esa als je het hendeltjes verstelt blijft het licht nog te hoog. Ik had ook dat alle verkeersborden goed verlicht werden en tegenliggers zijn er niet blij mee.
je kan de hoogte verstellen met behulp van een pijpsleuteltje M13 Ik heb het inmiddels ook gedaan maar moet het toch nog even na stellen al is het al en stuk beter. de ervaring leert dat de dealer het ook gewoon met een sleuteltje wat lager draait. de meeste motordealers hebben niet zo'n koplampafstelapparaat wat bij de autodealers een verplicht onderdeel is bij de APK keuring.
Maar goed als dat het enige is dan mag je niet mopperen toch?
In ieder geval veel veilige kilometers gewenst
Met vr gr
Han
Mooi verhaal. Je opmerkingen over de spiegels herken ik ook de modellen zonder kuip en met de spiegels op het stuur /hendels hebben een beter zicht naar achteren maar ja daar zullen we moeten leren leven.
Het schijnt een cronisch probleem te zijn bij de 1200RT van de te hoge koplampafstelling misschien alleen bij de modellen met Esa als je het hendeltjes verstelt blijft het licht nog te hoog. Ik had ook dat alle verkeersborden goed verlicht werden en tegenliggers zijn er niet blij mee.
je kan de hoogte verstellen met behulp van een pijpsleuteltje M13 Ik heb het inmiddels ook gedaan maar moet het toch nog even na stellen al is het al en stuk beter. de ervaring leert dat de dealer het ook gewoon met een sleuteltje wat lager draait. de meeste motordealers hebben niet zo'n koplampafstelapparaat wat bij de autodealers een verplicht onderdeel is bij de APK keuring.
Maar goed als dat het enige is dan mag je niet mopperen toch?
In ieder geval veel veilige kilometers gewenst
Met vr gr
Han
R1200RT - Harley Heritage
http://i426.photobucket.com/albums/pp34 ... 0RT187.jpg[/IMG]
http://i426.photobucket.com/albums/pp34 ... 0RT187.jpg[/IMG]
Re: Guillaume
Dag Han,
Dank voor je reactie en het delen van je ervaring en kennis. Ik wil zeker niet mopperen, ben zeer in mijn sas met de nieuwe machine. Ik verbaas me alleen, gelezen ook jouw ervaring, dat men de machines nieuw af fabriek zo afleverd.
Ik ga zeker je tip proberen. Inmiddels heb ik de DVD van BMW binnen met "Repair Manuals" en heb direct deze situatie opgezocht. Je hebt gelijk. BMW schrijft als volgt:
Instelmaten (zie schets):
(a): afstand koplamp tot projectievlak (10 meter)
(b): hoogte van het midden van de koplamp (als lijn op projectievlak tekenen
(c): afstand licht-donkergrens (15 cm boven b weer een lijn tekenen)
Controle:
- Motor op vlakke ondergrond zetten.
- Veerelement op "STD" en motorfiets belasten met 85 kg (lees: belasten met rijder)
- Hendel (3) bij de koplampafstelschroef (1) in neutrale stand (in rijrichting) zetten
Koplampafstelling corrigeren:
- Motor starten.
- Hoogte-instelling van de lichtbundel met behulp van de stelbout (1) met de hand verstellen
- Asymmetrie van lichtbundel met behulp steeksleutel op stelbouten (2), afhankelijk van links/rechts verkeer, instellen.
Vanuit rijder gezien:
1) ca 15 cm links uit het midden, boven (achter hendel 3)
2) ca 15 cm rechts uit het midden, beneden
De tekening + foto krijg ik niet in dit bericht geplaats (mijn onhandigheid of onwetentheid hoe), maar probeer ik je rechtstreeks te mailen.
Nogmaals dank, succes, veel motorgenoegen en ook jij veel veilige kilometers.
Guillaume
Dank voor je reactie en het delen van je ervaring en kennis. Ik wil zeker niet mopperen, ben zeer in mijn sas met de nieuwe machine. Ik verbaas me alleen, gelezen ook jouw ervaring, dat men de machines nieuw af fabriek zo afleverd.
Ik ga zeker je tip proberen. Inmiddels heb ik de DVD van BMW binnen met "Repair Manuals" en heb direct deze situatie opgezocht. Je hebt gelijk. BMW schrijft als volgt:
Instelmaten (zie schets):
(a): afstand koplamp tot projectievlak (10 meter)
(b): hoogte van het midden van de koplamp (als lijn op projectievlak tekenen
(c): afstand licht-donkergrens (15 cm boven b weer een lijn tekenen)
Controle:
- Motor op vlakke ondergrond zetten.
- Veerelement op "STD" en motorfiets belasten met 85 kg (lees: belasten met rijder)
- Hendel (3) bij de koplampafstelschroef (1) in neutrale stand (in rijrichting) zetten
Koplampafstelling corrigeren:
- Motor starten.
- Hoogte-instelling van de lichtbundel met behulp van de stelbout (1) met de hand verstellen
- Asymmetrie van lichtbundel met behulp steeksleutel op stelbouten (2), afhankelijk van links/rechts verkeer, instellen.
Vanuit rijder gezien:
1) ca 15 cm links uit het midden, boven (achter hendel 3)
2) ca 15 cm rechts uit het midden, beneden
De tekening + foto krijg ik niet in dit bericht geplaats (mijn onhandigheid of onwetentheid hoe), maar probeer ik je rechtstreeks te mailen.
Nogmaals dank, succes, veel motorgenoegen en ook jij veel veilige kilometers.
Guillaume
-
- Berichten: 678
- Lid geworden op: 04 mar 2009, 22:00
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: N-Br
Re: Guillaume
Mooi verhaal Guillaume!
Fijne motorfiets hè? Weet er alles van!
Welkom op 't forum!
Erg goed van je om even wat oefeningetjes te doen met je nieuwe fiets! Heb je al eens overwogen om een cursus te volgen?
Is aanbevelenswaardig; je leert de moto beter kennen en het geeft een enorme boost in zelfvertrouwen.
Je kunt alleen rijden, maar ook met duo je oefeningen doen.
Het is een goede inverstering in m.n. eigen veiligheid.
Dubbele km-kosten? Nee hoor. Het ligt natuurlijk geheel aan het gebruik van de rechterhand, maar mijn gemiddelde, gemeten over bijna 50.000km
ligt op 1:20,6 (4,85/100) met een dal van 1:13,2 (7,75/100)en een piek van 1:22,5 (4,44/100).
Voor onderhoudsbeurten betaalde ik gemiddeld €267,--
Waardes uit het logboek van mijn vorige 12RT. Mijn huidige laat identieke getallen zien.
Tripteller-knop werkt met lang of kort drukken. Kort drukken is wisselen tussen Trip1 , Trip2 en Totaal.
Staat de dagteller op Trip1 en houdt je de knop even ingedrukt, dan zal de teller resetten.
Het licht moet je gewoon, als het je zelf niet lukt met dopsleutel 13, laten afstellen door je garage.

Have fun!
Fijne motorfiets hè? Weet er alles van!
Welkom op 't forum!
Erg goed van je om even wat oefeningetjes te doen met je nieuwe fiets! Heb je al eens overwogen om een cursus te volgen?
Is aanbevelenswaardig; je leert de moto beter kennen en het geeft een enorme boost in zelfvertrouwen.
Je kunt alleen rijden, maar ook met duo je oefeningen doen.
Het is een goede inverstering in m.n. eigen veiligheid.
Dubbele km-kosten? Nee hoor. Het ligt natuurlijk geheel aan het gebruik van de rechterhand, maar mijn gemiddelde, gemeten over bijna 50.000km
ligt op 1:20,6 (4,85/100) met een dal van 1:13,2 (7,75/100)en een piek van 1:22,5 (4,44/100).
Voor onderhoudsbeurten betaalde ik gemiddeld €267,--
Waardes uit het logboek van mijn vorige 12RT. Mijn huidige laat identieke getallen zien.
Tripteller-knop werkt met lang of kort drukken. Kort drukken is wisselen tussen Trip1 , Trip2 en Totaal.
Staat de dagteller op Trip1 en houdt je de knop even ingedrukt, dan zal de teller resetten.
Het licht moet je gewoon, als het je zelf niet lukt met dopsleutel 13, laten afstellen door je garage.

Have fun!
Re: Guillaume
Dank voor je reactie moh_fan.
Ik overweeg inderdaad z.s.m. VRO1 te doen, zeker nu jezelf daar zo positief over bent.
Knap van je hoe je alles bijgehouden hebt. Mooi naslagwerk en materiaal om me direct (positief) van repliek te dienen. Dit zijn bemoedigende cijfers. Heb me voorgenomen dit ook zo te gaan bijhouden. Je kunt er veel uitlezen.
Heb net nog eens opnieuw de tripknop geprobeerd. Lukt echt niet, nog kort, nog lang, hard of zacht zelfs niet met een dun rond voorwerp zodat ik de knop daadwerkelijk goed indruk. Zal dit bij de 1000 km beurt melden.
Dank voor je tekening. Het plaatsen lukte me niet moet nog alles over de forummogelijkheden goed nalezen, anders vraag ik je t.z.t., hoe dit te plaatsen, zoals een foto van de R1200RT.
Fijn om van de kennis en wetenschap van je collega RT ' jers gebruik te mogen maken.
Nogmaals dank, alle goeds en veel rijplezier met veilige km. Geniet.
Guillaume
Ik overweeg inderdaad z.s.m. VRO1 te doen, zeker nu jezelf daar zo positief over bent.
Knap van je hoe je alles bijgehouden hebt. Mooi naslagwerk en materiaal om me direct (positief) van repliek te dienen. Dit zijn bemoedigende cijfers. Heb me voorgenomen dit ook zo te gaan bijhouden. Je kunt er veel uitlezen.
Heb net nog eens opnieuw de tripknop geprobeerd. Lukt echt niet, nog kort, nog lang, hard of zacht zelfs niet met een dun rond voorwerp zodat ik de knop daadwerkelijk goed indruk. Zal dit bij de 1000 km beurt melden.
Dank voor je tekening. Het plaatsen lukte me niet moet nog alles over de forummogelijkheden goed nalezen, anders vraag ik je t.z.t., hoe dit te plaatsen, zoals een foto van de R1200RT.
Fijn om van de kennis en wetenschap van je collega RT ' jers gebruik te mogen maken.
Nogmaals dank, alle goeds en veel rijplezier met veilige km. Geniet.
Guillaume
Re: Guillaume
Yes, weer een R1200RT'er erbij. Guillaume welkom!
Zoals moh_fan al aangaf is het volgen van een extra rijopleiding erg nuttig. Een aantal weken geleden heb ik met mijn RT een VRO2 cursus gevolgd.
Tijdens deze opleidingsdag met veel bijzondere verrichtingen (parkoersjes, waterbak, noodstop, remmen in de bocht etc.) kom je er achter dat er veel, heel veel mogelijk is met je fiets (zolang je techniek maar goed is...)
Tijdens het middagprogramma, bochtentechniek, (VRO wordt gegeven op het Politiecircuit in Lelystad), zul je merken dat je knap hard met zo'n toch wel forse fiets je rondjes over het circuit kunt blazen
Als je wat knaken kunt vinden zou ik je aanraden (eigenlijk iedereen wel...) om zo'n cursus te volgen. Erg goed voor je zelfvertrouwen en vertrouwen in je brommeRT.
Zoals moh_fan al aangaf is het volgen van een extra rijopleiding erg nuttig. Een aantal weken geleden heb ik met mijn RT een VRO2 cursus gevolgd.
Tijdens deze opleidingsdag met veel bijzondere verrichtingen (parkoersjes, waterbak, noodstop, remmen in de bocht etc.) kom je er achter dat er veel, heel veel mogelijk is met je fiets (zolang je techniek maar goed is...)
Tijdens het middagprogramma, bochtentechniek, (VRO wordt gegeven op het Politiecircuit in Lelystad), zul je merken dat je knap hard met zo'n toch wel forse fiets je rondjes over het circuit kunt blazen

Als je wat knaken kunt vinden zou ik je aanraden (eigenlijk iedereen wel...) om zo'n cursus te volgen. Erg goed voor je zelfvertrouwen en vertrouwen in je brommeRT.
Re: Guillaume
Hoi Egghead,
Dank voor je reactie en delen van je ervaring.
Ga ik zeker doen. Heb net gekeken bij KNMV. Op 12.07 is er nog ruimte.
Probeer me daar in te schrijven. Goede machine beheersing is natuurlijk alles, veilig en geeft zelfvertrouwen.
Bedank en veel (veilig) rijplezier.
Guillaume
Dank voor je reactie en delen van je ervaring.
Ga ik zeker doen. Heb net gekeken bij KNMV. Op 12.07 is er nog ruimte.
Probeer me daar in te schrijven. Goede machine beheersing is natuurlijk alles, veilig en geeft zelfvertrouwen.
Bedank en veel (veilig) rijplezier.
Guillaume
- han62
- Berichten: 378
- Lid geworden op: 16 nov 2008, 18:07
- Type: R1200RT
- Locatie: Budel
Re: Guillaume
Via Quispel Motoren in Deurne kun je ook een MRT opleiding volgen kost maar ca 50.00 bestaat uit een deel theorie een deel op afgesloten terrein en een deel in de praktijk op de weg.
Je kan ook met een klein groepje een instructeur huren kost dan 250.00 heb ik ook gedaan voor mijn vrouw mijn dochter en schoonzoon en ikzelf. je kan dan precies aangeven wat en waar je meer aandacht voor wilt.
Met vr gr
Han
Je kan ook met een klein groepje een instructeur huren kost dan 250.00 heb ik ook gedaan voor mijn vrouw mijn dochter en schoonzoon en ikzelf. je kan dan precies aangeven wat en waar je meer aandacht voor wilt.
Met vr gr
Han
R1200RT - Harley Heritage
http://i426.photobucket.com/albums/pp34 ... 0RT187.jpg[/IMG]
http://i426.photobucket.com/albums/pp34 ... 0RT187.jpg[/IMG]
- HansD
- Berichten: 3355
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: Guillaume
Guillaume,
Welkom op het forum. Leuk om zo'n enthousiast verhaal te lezen over de ervaringen met je nieuwe RT.
Was voor mij ook goed om de ervaringen met een R1200RT eens te horen. (ik rijd zelf een R1100RT).
Ik zit namelijk stiekum aan een lease R1200RT te denken.....
Hans
Welkom op het forum. Leuk om zo'n enthousiast verhaal te lezen over de ervaringen met je nieuwe RT.
Was voor mij ook goed om de ervaringen met een R1200RT eens te horen. (ik rijd zelf een R1100RT).
Ik zit namelijk stiekum aan een lease R1200RT te denken.....
Hans
Re: Guillaume
Beste Guillaume,
Ook ik vond de originele spiegels te weinig zicht geven, en heb dus twee extra spiegels gemonteerd op 't stuur.
Voor velen niet zo mooi waarschijnlijk, maar mij bevalt het goed.
In februari heb ik een RMT cursus gedaan; ik kan het aanraden. Er valt aan rijstijl en -techniek altijd wel wat bij te spijkeren. Ik ga door met extra cursussen, om de paar jaar bijvoorbeeld, dat houd je scherp.
Ook ik vond de originele spiegels te weinig zicht geven, en heb dus twee extra spiegels gemonteerd op 't stuur.
Voor velen niet zo mooi waarschijnlijk, maar mij bevalt het goed.
In februari heb ik een RMT cursus gedaan; ik kan het aanraden. Er valt aan rijstijl en -techniek altijd wel wat bij te spijkeren. Ik ga door met extra cursussen, om de paar jaar bijvoorbeeld, dat houd je scherp.
- dhr
- Berichten: 450
- Lid geworden op: 20 jun 2008, 13:05
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: Alpine Weiss
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Westfriesland
- Locatie: Hoorn NH
- Contacteer:
Re: Guillaume
Over VRO/RMT e.d. hebben we ook al een ander draadje
Maar inderdaad erg nuttig omdat je er:
1: dingen leert die je nog nooit hebt gedaan zoals uitwijken tijdens noodstop en andere "gekke" dingen
2: alles nog een keer op scherp zet
3: vreemde ogen met je meekijken en je opmerkzaammaken op slordigheidjes die er altijd weer in sluipen.
Ik zelf doe in het najaar, omdat ik de winter door rijd, altijd (elk jaar) mezelf een dagje kado om alles weer op scherp te hebben voor het winterseizoen, en het is ook nog eens errug leuk om te doen!
Maar inderdaad erg nuttig omdat je er:
1: dingen leert die je nog nooit hebt gedaan zoals uitwijken tijdens noodstop en andere "gekke" dingen
2: alles nog een keer op scherp zet
3: vreemde ogen met je meekijken en je opmerkzaammaken op slordigheidjes die er altijd weer in sluipen.
Ik zelf doe in het najaar, omdat ik de winter door rijd, altijd (elk jaar) mezelf een dagje kado om alles weer op scherp te hebben voor het winterseizoen, en het is ook nog eens errug leuk om te doen!
Laatst gewijzigd door dhr op 11 jun 2009, 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.
R1100RT (1997)+ | R1100RT (1996)+ | Honda ST1300 (2007)+ | BMW R1200RT-LC (2016)
- han62
- Berichten: 378
- Lid geworden op: 16 nov 2008, 18:07
- Type: R1200RT
- Locatie: Budel
Re: Guillaume
Kun je daar eens een plaatje van maken en ev mailen want ik vind dat ook echt een probleem en zeker als je er samen op zit en je wilt in de gaten houden of je nog gevolgd wordt door je mede rijders dan moet je altijd je hoofd draaien om wat in de spiegel te kijken.Peter Cools schreef:Beste Guillaume,
Ook ik vond de originele spiegels te weinig zicht geven, en heb dus twee extra spiegels gemonteerd op 't stuur.
Voor velen niet zo mooi waarschijnlijk, maar mij bevalt het goed.
In februari heb ik een RMT cursus gedaan; ik kan het aanraden. Er valt aan rijstijl en -techniek altijd wel wat bij te spijkeren. Ik ga door met extra cursussen, om de paar jaar bijvoorbeeld, dat houd je scherp.
met vr gr
Han
R1200RT - Harley Heritage
http://i426.photobucket.com/albums/pp34 ... 0RT187.jpg[/IMG]
http://i426.photobucket.com/albums/pp34 ... 0RT187.jpg[/IMG]
Re: Guillaume
Wil ik graag, maar een plaatje is op het moment wat lastig.han62 schreef:Kun je daar eens een plaatje van maken en ev mailen want ik vind dat ook echt een probleem en zeker als je er samen op zit en je wilt in de gaten houden of je nog gevolgd wordt door je mede rijders dan moet je altijd je hoofd draaien om wat in de spiegel te kijken.Peter Cools schreef:Beste Guillaume,
Ook ik vond de originele spiegels te weinig zicht geven, en heb dus twee extra spiegels gemonteerd op 't stuur.
Voor velen niet zo mooi waarschijnlijk, maar mij bevalt het goed.
In februari heb ik een RMT cursus gedaan; ik kan het aanraden. Er valt aan rijstijl en -techniek altijd wel wat bij te spijkeren. Ik ga door met extra cursussen, om de paar jaar bijvoorbeeld, dat houd je scherp.
met vr gr
Han
In mijn handvaten zaten de gaten voor spiegels. Ik heb dus gewoon bij de BMW dealer, 'normale standaard' spiegels gekocht en die pasten er perfect in. Boutje aandraaien en klaar!
- han62
- Berichten: 378
- Lid geworden op: 16 nov 2008, 18:07
- Type: R1200RT
- Locatie: Budel
Re: Guillaume
Bedankt Peter,
Het is mij na lange tijd ook eindelijk gelukt om een paar plaatjes op het Forum te zetten. was het steeds van plan maar zag er tegen op. ik maak meestal foto's met mijn telefoon gewoon omdat ik die toch altijd bij me heb. en dat werkt prima.
Ik zal er eens een speigel opzetten en kijken hoe het het staat. wat een ander er van vindt mooi/lelijk vind ik dan minder belangrijk.
met vr gr
Han
Het is mij na lange tijd ook eindelijk gelukt om een paar plaatjes op het Forum te zetten. was het steeds van plan maar zag er tegen op. ik maak meestal foto's met mijn telefoon gewoon omdat ik die toch altijd bij me heb. en dat werkt prima.
Ik zal er eens een speigel opzetten en kijken hoe het het staat. wat een ander er van vindt mooi/lelijk vind ik dan minder belangrijk.
met vr gr
Han
R1200RT - Harley Heritage
http://i426.photobucket.com/albums/pp34 ... 0RT187.jpg[/IMG]
http://i426.photobucket.com/albums/pp34 ... 0RT187.jpg[/IMG]
Re: Guillaume
Han, bedankt voor de interessante tip. Heb hun (leuke) site bezocht, kon die informatie daar niet vinden. Wel o.a. over hun geslaagde Ardennen-driedaags. Zal hun in het weekend contacten.han62 schreef:Via Quispel Motoren in Deurne kun je ook een MRT opleiding volgen kost maar ca 50.00 bestaat uit een deel theorie een deel op afgesloten terrein en een deel in de praktijk op de weg.
Je kan ook met een klein groepje een instructeur huren kost dan 250.00 heb ik ook gedaan voor mijn vrouw mijn dochter en schoonzoon en ikzelf. je kan dan precies aangeven wat en waar je meer aandacht voor wilt.
Met vr gr
Han
Groet, Guillaume
Re: Guillaume
De mensen waar Han naar verwijst hebben een samenwerkingsverband met Timon (Quispel). Het zijn Charl van Eijk en Robert Roothaert. Je kunt meer informatie vinden op deze site.
Beide heren werken als opleiders bij de Koninklijke Marechaussee en hebben zo een schat aan ervaring opgebouwd. Ben van plan binnenkort een training bij ze te gaan doen, met als bijzonder kenmerk dat een van mijn maatjes bij Charl in de klas heeft gezeten... De verhalen die ik nu al heb gehoord...
Prijzen moet iedereen maar zelf naar informeren, ik weet niet exact wat ze tellen, maar het is alleszins schappelijker dan bij de KNMV, de ANWB of de LCVM (om er maar eens een paar te noemen).
Beide heren werken als opleiders bij de Koninklijke Marechaussee en hebben zo een schat aan ervaring opgebouwd. Ben van plan binnenkort een training bij ze te gaan doen, met als bijzonder kenmerk dat een van mijn maatjes bij Charl in de klas heeft gezeten... De verhalen die ik nu al heb gehoord...
Prijzen moet iedereen maar zelf naar informeren, ik weet niet exact wat ze tellen, maar het is alleszins schappelijker dan bij de KNMV, de ANWB of de LCVM (om er maar eens een paar te noemen).
Re: Guillaume
Peter, net als Han ben ik daar ook erg nieuwschierig naar. Zou dit dan alleen op de 1150 kunnen? Voor de 1200RT zie ik die mogelijkheid via het handvat nog niet. Wellicht is ook hier een oplossing en heeft een collega rijder dat op deze machine ook al gedaan. Ik blijf zoeken. Jij hebt het in ieder geval goed gefixt. Dank voor je info. Guillaume.Peter Cools schreef:Wil ik graag, maar een plaatje is op het moment wat lastig.han62 schreef:Kun je daar eens een plaatje van maken en ev mailen want ik vind dat ook echt een probleem en zeker als je er samen op zit en je wilt in de gaten houden of je nog gevolgd wordt door je mede rijders dan moet je altijd je hoofd draaien om wat in de spiegel te kijken.Peter Cools schreef:Beste Guillaume,
Ook ik vond de originele spiegels te weinig zicht geven, en heb dus twee extra spiegels gemonteerd op 't stuur.
Voor velen niet zo mooi waarschijnlijk, maar mij bevalt het goed.
In februari heb ik een RMT cursus gedaan; ik kan het aanraden. Er valt aan rijstijl en -techniek altijd wel wat bij te spijkeren. Ik ga door met extra cursussen, om de paar jaar bijvoorbeeld, dat houd je scherp.
met vr gr
Han
In mijn handvaten zaten de gaten voor spiegels. Ik heb dus gewoon bij de BMW dealer, 'normale standaard' spiegels gekocht en die pasten er perfect in. Boutje aandraaien en klaar!
Re: Guillaume
Dave, te gek deze snelle informatie. Dit vind ik zo fijn aan het Forum. Men wil graag informatie en kennis delen. Ook met een nieuweling als mij. Bedankt en veel rij plezier. Guillaume.Dave schreef:De mensen waar Han naar verwijst hebben een samenwerkingsverband met Timon (Quispel). Het zijn Charl van Eijk en Robert Roothaert. Je kunt meer informatie vinden op deze site.
Beide heren werken als opleiders bij de Koninklijke Marechaussee en hebben zo een schat aan ervaring opgebouwd. Ben van plan binnenkort een training bij ze te gaan doen, met als bijzonder kenmerk dat een van mijn maatjes bij Charl in de klas heeft gezeten... De verhalen die ik nu al heb gehoord...
Prijzen moet iedereen maar zelf naar informeren, ik weet niet exact wat ze tellen, maar het is alleszins schappelijker dan bij de KNMV, de ANWB of de LCVM (om er maar eens een paar te noemen).
Re: Guillaume
Hans. Inderdaad genieten, maar je 1100 (zijn eerdere voorloper) is ook al een mooie machine. Zelf heb ik al veel genoten van de voorpret. Folders opvragen, ergens gaan kijken, veel er over lezen. De techniek gaat maar voort. Proefrijden (beslist ergens doen) en wikken en wegen en. Komt bij jou ook vast nog wel. Succes en veel plezier. GuillaumeHansD schreef:Guillaume,
Welkom op het forum. Leuk om zo'n enthousiast verhaal te lezen over de ervaringen met je nieuwe RT.
Was voor mij ook goed om de ervaringen met een R1200RT eens te horen. (ik rijd zelf een R1100RT).
Ik zit namelijk stiekum aan een lease R1200RT te denken.....
Hans
- Ralph Romein
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 16 apr 2009, 16:50
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn
Re: Guillaume
Welkom Guillaume,
Goede keuze die 1200 RT
... en bovendien kunnen we 1200 RT rijders gebruiken op het forum.
Weet zeker dat de dealer je op weg kan helpen 8) en anders heb je het forum nog toch?
gr, Ralph
Goede keuze die 1200 RT

Weet zeker dat de dealer je op weg kan helpen 8) en anders heb je het forum nog toch?
gr, Ralph
Mvg, Ralph Romein


- EuropeRider
- Berichten: 255
- Lid geworden op: 10 jan 2009, 13:57
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: Sinds 2017 een GS1200LC e
- Land: Italie
- Woonplaats of omgeving: Umbrie
- Locatie: Umbria
- Contacteer:
Re: Guillaume
Leuke intro Guillaume en mooie fiets! Veel fijne kilometers samen gewenst!
Francois A. 'Navman' Dumas
writer, photographer, guide & gopher
The Man's Blog
.... and EuropeRides.com !!!
writer, photographer, guide & gopher
The Man's Blog
.... and EuropeRides.com !!!
- Wildripper
- Berichten: 487
- Lid geworden op: 15 dec 2008, 14:36
- Type: R1200RT
- Land: Tsss echt niet
- Woonplaats of omgeving: Westfriesland
- Locatie: Hoorn
- han62
- Berichten: 378
- Lid geworden op: 16 nov 2008, 18:07
- Type: R1200RT
- Locatie: Budel
Re: Guillaume


Hier een plaatje van mijn 1200RT met extra spiegel.
Ik heb een veel beter zicht. gewoon een standaard spiegel. Ik vervang deze volgende week wel voor het korte model zoals standaard op de Kserie met hoog stuur. dit model zit oa op de K met laag stuur.
rijdt voor mij veel ontspannender.
Wie het niet mooi vindt kijkt maar de andere kant op en wie het een oplossing vindt gewoon doen. zitten gewoon in de bestaande gaten.
R1200RT - Harley Heritage
http://i426.photobucket.com/albums/pp34 ... 0RT187.jpg[/IMG]
http://i426.photobucket.com/albums/pp34 ... 0RT187.jpg[/IMG]
- Willem Rietveld
- Berichten: 183
- Lid geworden op: 15 sep 2008, 21:34
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: 2014
- Land: Ned
- Woonplaats of omgeving: Almere
- Locatie: Almere
Re: Guillaume
Hallo Guillaume,
Heb je al eens gedacht aan de zogenaamde stuureindspiegels die je gewwon op je stuureind monteerd?
Kijk eens bij optitune.nl voor een ideetje.
groeten, Willem
Heb je al eens gedacht aan de zogenaamde stuureindspiegels die je gewwon op je stuureind monteerd?
Kijk eens bij optitune.nl voor een ideetje.
groeten, Willem
Keep on beeming
Honda CB72, Honda CB550K3, 28 jaar vier wielen, BMWR1100RT, BMWR1200RT, BMWR1200RT/LC
Honda CB72, Honda CB550K3, 28 jaar vier wielen, BMWR1100RT, BMWR1200RT, BMWR1200RT/LC
- han62
- Berichten: 378
- Lid geworden op: 16 nov 2008, 18:07
- Type: R1200RT
- Locatie: Budel
Re: Guillaume
Ik denk dat dit niet gewoon gaat ivm de stuurdempers. dat soort spiegels zitten meestal met een soort kleminrichting in het stuur en bovendien dan wordt de motor/stuur wel erg veel breder en je mist de stuurdempers. of begrijp ik je verkeerd.Willem Rietveld schreef:Hallo Guillaume,
Heb je al eens gedacht aan de zogenaamde stuureindspiegels die je gewwon op je stuureind monteerd?
Kijk eens bij optitune.nl voor een ideetje.
groeten, Willem
R1200RT - Harley Heritage
http://i426.photobucket.com/albums/pp34 ... 0RT187.jpg[/IMG]
http://i426.photobucket.com/albums/pp34 ... 0RT187.jpg[/IMG]
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!