Ook maar even dan...

Wij stellen het op prijs dat nieuwe forumleden zich hier even introduceren alvorens tot posten over te gaan.

Moderator: RT_Patrick

Kasper
Type: R1250RT
Bijz: Manhattan metallic (Style Elegance)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Noordhorn

Ook maar even dan...

Ongelezen bericht door Kasper »

Beste allemaal,

Ik lees al een tijdje mee op dit forum. Maar nu ik een R1200RT bezit wordt het tijd om mij voor te stellen.

U leest hier over een man, 1968, projectmanager in de ICT. Als middelbare scholier – begin jaren 80- ging ik tijdens een tussenuur wel eens langs bij BMW motordealer De Haan in Leek, om daar even door de ruiten te kijken naar RT’s. Stoere machines vond ik dat toen. Er is toen een zwak voor BMW ontstaan…

Motoren heb ik altijd interessante machines gevonden. Maar nooit serieus gedacht dat ik er zelf eentje zou willen bezitten. Als je ouder wordt komt vanzelf een keer een (midlife-) crisis voorbij en dan ga je eens wat beter nadenken over jezelf en de dingen die je doet. Als motorrijder ben ik dus een laat opstapper. De RT is mijn tweede motor fiets. Hiervoor reed ik ruim drie jaar een Kawasaki Versys 650 in Traveller uitvoering van het bouwjaar 2009. Een prima motor. Maar op lange tochten werd ik mij steeds bewuster van de rand in het zadel die voor mij toch net iets te ver naar voren bleek te zitten. Bovendien vond ik het windscherm veel turbulentie blijven geven, ondanks diverse pogingen om daar iets aan te doen. Dit waren de eerste prikkels waardoor ik oog ging krijgen voor iets anders.

Toen ik de Kawasaki kocht dacht ik nog dat als ik groot zou zijn, ik een BMW R1200GS zou willen. Stoer! Een GS leek met wat te zwaar en kostbaar om mee te beginnen. Het motorrijden is een blijvertje gebleken. Aanvankelijk verwachte ik veel korte ritjes te rijden en daarbij sporadisch lange ritten van bijvoorbeeld een dag te maken. Dat werd uiteindelijk andersom. Totaal ca 4kkm per jaar. Van ‘off road’ kwam niet veel terecht. Hierdoor gingen de gedachten gaandeweg uit naar een RT - ook stoer!-in plaats van een GS. Begin 2014 heb ik besloten hier werk van te maken. Het doel dat zich al snel vormde was een ‘biaritz-’blauwe uit 2009 met de optie cruisecontrol. Uiteindelijk vond ik eind augustus wat ik zocht. Na wat onderhandelen o.a. over herstel van wat pekelschade, inruilprijs en bij te betalen bedrag werd die RT dus mijne.

Wat valt er over te zeggen? Nederlandse motor, ruim 33kkm bij aanschaf, dealer onderhouden. Het enige wat er niet op zit is een radio/CD speler. Ik heb een Garmin Zumo 390LM gemonteerd. De tellerstand heb ik inmiddels met ongeveer 800km verhoogd. De machine voldoet aan de verwachtingen. Ik ben er tevreden over. Hoe zal het hem verder vergaan? Als het nieuw is, dan houd ik wel van poetsen. Maar als het nieuwe er af is wordt het meer ‘conserveren’, dus aantasting voorkomen terwijl het niet zo nodig hoeft te blinken.

Dit forum zit mijn inziens goed in elkaar. Er staat al veel geschreven. Ik verwacht daarom niet veel toe te kunnen voegen. Maar mocht ik iemand denken te kunnen helpen, dan zal ik het niet laten.

Tot lezens,

Kasper
EileRT
Erelid
Erelid
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Ook maar even dan...

Ongelezen bericht door EileRT »

Hallo Kasper,

icon_welcome en bedankt voor je introductie.

Vele plezierige kilometers toegewenst op je -1200- ! Big RT Smile

[groet] Eilert
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Nico4sen
2023
2023
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Welkom op dit gezellige en informatieve forum. Weer een laatbloeier erbij :) je bent niet de enige ;)
basplehn
Type: R1200RT/LC
Bijz: Tourscherm, Topkoffer en NAV V
Woonplaats of omgeving: Heesch

Ongelezen bericht door basplehn »

icon_welcome Kasper en leuk zo'n introductie te mogen lezen.

[groet]
Bas
BMW K1200GT (2003) Graugrun Metallic
BMW R1200RT LC (2014) Kalistograu Metallic Matt
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Welkom!

Leuk je introductie te lezen. _004

Van de GS naar de RT is niet zo heel vaak dat ik dat verneem.
Andersom lees ik veel vaker & voor sommige dus een -kwijling- :lol: ;)

Schroom niet om ook jou mening te delen.
Of een vraag te stellen.
Dat is ook een bijdrage aan het forum natuurlijk.
Het is een levend document bestaande uit ontelbare pagina's. ;)
Ton1959
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Welkom,

Wat een leuk verhaal trouwens. Veel plezier met je Rt.
Bert M
Erelid
Erelid
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Ongelezen bericht door Bert M »

Bedankt voor de leuke introductie _004 Herkenbaar, dat laatbloeier-verhaal... Ben er zelf ook zo een... Je hebt in ieder geval een mooie brommeRT aan geschaft en daar wensen we je veel veilige en plezierige kilometers mee!

icon_welcome

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
EL SCORPIO
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Welkom op dit gezellige forum en heel veel plezier met je RT.
Erteetje

Ongelezen bericht door Erteetje »

Ik ken nog meer laatbloeiers en die zijn vaak niet meer van de motor af te slaan. Ik zou dus zeggen leef je uit en geniet ervan. :D _004 _004 _004

icon_welcome
Luc
Jeroen1969
Bijz: Spezial Option 719 Blue Planet
Woonplaats of omgeving: Lage Vuursche

Ongelezen bericht door Jeroen1969 »

Over laatbloeiers: ik was 42 toen ik mijn A haalde. Eerst een Yamaha Maxim 550 gereden, toen een R1150RS. Sinds de RS rij ik nog zo'n 2.000 km per jaar met de auto, de overige 18.000 km doe ik op 2 wielen. Dus inderdaad ben ik zo'n laatbloeier die niet meer van zijn motor te slaan is... De RS is vorige maand ingewisseld voor een R1200RT en die heeft me al 2.000 km plezier en genot gegeven. Ik ben zeer benieuwd of die 4.000 km per jaar van jou ook omhoog gaat nu er zo'n heerlijke fiets tot je beschikking staat..... Doe binnenkort maar eens een update!
icon_welcome en geniet vooral van je -1200- _004

P.S. Biaritz blauw! Blitz!
Voorheen: 1981 Yamaha Maxim 550, 2001 R1150RS, 2010 R1200RT, 2015 R1200RS, 2017 R1200RS. Spätzi = 2019 R1250RT, ja ze heeft een naam, nee ik schaam me nix.
Kasper
Bijz: Manhattan metallic (Style Elegance)
Woonplaats of omgeving: Noordhorn

Ongelezen bericht door Kasper »

Allen,

Naar aanleiding van de opmerking van Jeroen hierbij een update. Inmiddels ben ik ruim 2kkm verder. Dit mede door een vierdaagse tocht naar en door de Harz.
Wat zijn mijn ervaringen met een op-en-top tour machine als de RT?

Gezien vanuit het referentie kader van een lichte all-road:

De RT rijdt zeer stabiel, ook met volle zijkoffers en een lege topkoffer. Maar dat wisten jullie al. Met mijn vorige motor probeerde ik het ‘slingerend groefje’ op de rechterbaan van een snelweg te vermijden omdat het een onprettig gevoel gaf als ik er over heen reed. Op de RT merk ik niets van dit groefje. Dat maakt het snelweg rijden relaxed. ‘Slingerend groefje’= waar de twee banen asfalt uit de asfalteermachine tegen elkaar aan liggen.

Rijdend door bochten op een nat wegdek heb ik meer vertrouwen op de RT dan op mijn vorige motor. Maar dat kan ook aan het verschil in banden liggen. Erg prettig vind ik het deelintegraal remsysteem. De remmen geven veel vertrouwen. Na een dag rijden voel ik mij een stuk minder vermoeid. Nergens last van.

De eerste versnelling is wat aan de lange kant. Ik moet opletten om voldoende gas te geven om met nog koude motor weg te komen. Het is wat lastiger gas doseren dan met mijn vorige motor. Ik had –gezien de behoorlijke cilinderinhoud en de bewegende massa van een 1200 boxer- beter verwacht. OK, je moet geen diesel gedrag verwachten, en natuurlijk kan het stationair toerental wat hoger ingesteld worden, maar het is juist zo fijn als ie stationair zo mooi rustig loopt… Ook had ik verwacht meer op het motorblok te kunnen remmen. De 2 cilinder 650CC paralleltwin van de Versys remde duidelijk sterker. Het is niet negatief, het is een verschil.

In deze prijsklasse had ik een verfijnder versnellingsbak verwacht. De 1 inschakelen gaat namelijk met een behoorlijke klak gepaard. Terug schakelen van 4>3 ging soms weerbarstig, iets wat mij tijdens de proefrit gek genoeg niet was opgevallen. Als ik het forum doorlees merkt ik dat er niets afwijkends aan de hand is. Inmiddels weet ik met de bak om te gaan. Mijn motormaat rijdt een Yamaha FJR1300 uit 2005 –zelfde prijsklasse-, en die versnellingsbak hoor ik nog harder klakken. Dus tja…

En om de vraag van Jeroen te beantwoorden: Ik verwacht niet meer kilometers te gaan rijden nu ik een RT heb. Maar dat heeft met beschikbare vrije tijd te maken.

Groet,
Kasper

NB – Voor en tijdens de trip naar de Harz heb ik ervaring opgedaan met ‘universal intercom’ communicatie tussen mijn Nolan Ncom BT3set en een Sena SMH5FM. Wat een gehaspel om dit werkend te krijgen. Maar als het dan werkt is het super om met elkaar te kunnen praten onderweg. Binnenkort zal ik elders op dit forum hierover wat opschrijven
Erteetje

Ongelezen bericht door Erteetje »

Kasper schreef:Allen,

Rijdend door bochten op een nat wegdek heb ik meer vertrouwen op de RT dan op mijn vorige motor. Maar dat kan ook aan het verschil in banden liggen. Erg prettig vind ik het deelintegraal remsysteem. De remmen geven veel vertrouwen. Na een dag rijden voel ik mij een stuk minder vermoeid. Nergens last van.
Dat denk ik dus ook. Toen ik op de RT van 2009 de origineel gemonteerde banden verving door de PR2 (destijds) leek het alsof ik qua rijeigenschappen en compleet nieuwe en veel stabieler aanvoelende motor had gekocht.
Mijn ervaring is dat banden HET verschil maken op een motor.

Luc
Franky
Type: R1150RT
Bijz: onze eerste BMW - witte richtingaanwijzers
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Franky »

Welkom, nog heel veel plezier en veilige kilometers gewenst ;)
Grts Franky

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Plaats reactie

Terug naar “Nieuw hier? Graag eerst even voorstellen”