De eerste kilometers op de RT LC

Laat hier je R1200RT maar zien . . . .

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Erteetje

De eerste kilometers op de RT LC

Ongelezen bericht door Erteetje »

Gisteren, net nu mijn vakantie begonnen is, heb ik mijn R1200RT LC opgehaald
Cylinder bescherming en Navigator V keurig geinstalleerd. De hele papierwinkel die bij de overdracht hoort afgehandeld, netjes uitleg gekregen over vanalles en nog wat. Daarna nog even pinnen (detail :D ) en toen kon de echte fun beginnen.

Eerst van Maastricht Aachen airport waar de dealer woont, naar huis gereden (tussen 10 en 15 km). Bij opstappen moest ik natuurlijk even wennen aan koppeling en gasrespons. De eerste meters gingen dus iets onwennig maar dat gaat heeeeeeel erg snel over en binnen een paar kilometer voelt het weer vertrouwd als een RT.

Thuis aangekomen gelijk alle apparatuur gekoppeld. IPhone aan de Navigator. Blackberry van het werk aan de Navigator. Nolan Ncom aan de Navigator. Dit ging allemaal snel en vlekkeloos. De binnentassen uit het 2009 model passen mooi in de koffers van de LC (zoals ik wel verwacht had)
Het kleine topkoffer van de "oude" motor staat nu bij de dealeRT om het contactslot aan te passen aan de nieuwe sleutel en het deksel in kleur te spuiten. Het grote nieuw te leveren topkoffer voor de LC vind ik te groot en als ik de RT ermee zie speelt mijn Goldwing fobie op :D :D Maar dat is natuurlijk weer iets persoonlijks waar niet iedereen het mee eens zal zijn.

Maar goed, nadat alle apparatuur functioneel was heb ik de RT de garage uit gerold en gingen de eerste kilometers van start.

INDRUKWEKKEND !!!
Wat een enorm verschil met de vorige RT die ik overigens ook al heerlijk vond rijden. Soepel, vertrouwd en zeker ook sneller. De bevestiging van het windscherm is sterk verbeterd tov het 2009 model. Minder trillingen. Het dashboard is super mooi. De menu's zijn zo simpel en gemakkelijk te vinden dat het echt niet nodig is om boekjes vooraf te gaan zitten doorspitten. Heel logisch opgebouwd.
De versnellingsbak is natuurlijk weer zoals we van BMW gewend zijn. KLAK KLAK KLAK maar de klappen zijn wel allemaal zonder probleem raak. (was ook al zo bij de 2009 RT die ik inruilde)

Kortom ik heb geen minpunt kunnen ontdekken tot nu toe. Ik verwacht heel erg snel terug te zijn bij de dealer voor de 1000 km controle _004 _004
Het is genieten!!!

Luc

O ja, de foto's volgen. (iedereen hier weet waarschijnlijk toch al hoe het ding eruit ziet :D :D :D )
Laatst gewijzigd door Erteetje op 23 dec 2014, 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
HansD
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: De eerste kilomters op de RT LC

Ongelezen bericht door HansD »

Gefeliciteerd met je nieuwe machine en veel plezier ermee. Gaat wel lukken, denk ik.
RTheo
Type: R1200RT
Bijz: 2014 LC
Woonplaats of omgeving: Rosmalen

Ongelezen bericht door RTheo »

Altijd leuk om te lezen. En wij worden er helemaal niet hebberig van :geek:
doov650

Ongelezen bericht door doov650 »

Mooi man.
Wat die koffer betreft: ben het helemaal met je eens. De grote vind ik ook geen gezicht. Bij mij er voor de derde keer de kleine achterop te staan.

Veel plezier!
Franky
Type: R1150RT
Bijz: onze eerste BMW - witte richtingaanwijzers
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Franky »

Gefeliciteerd, heel veel succes en veilige kilometers gewenst ;)
Grts Franky
Nico4sen
2023
2023
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Mooi verhaal, fantastische machine en idd ook ik word hier niet hebberig van... ;) ( :$ )
basplehn
Bijz: Tourscherm, Topkoffer en NAV V
Woonplaats of omgeving: Heesch

Ongelezen bericht door basplehn »

Proficiat Luc en dat jij er heel veel plezier mee mag hebben. _004

Gr Bas
BMW K1200GT (2003) Graugrun Metallic
BMW R1200RT LC (2014) Kalistograu Metallic Matt
beckysmile

Ongelezen bericht door beckysmile »

Luc, fijn te horen dat je nieuwe motor zo goed bevalt, ik zie je wel eens er mee rijden in de buurt.
En idd, helemaaaaaal niet hebberig :mrgreen:
Erteetje

beckysmile schreef:Luc, fijn te horen dat je nieuwe motor zo goed bevalt, ik zie je wel eens er mee rijden in de buurt.
En idd, helemaaaaaal niet hebberig :mrgreen:
Zou zomaar eens kunnen gebeuren. Mijn ouders wonen nog steeds in Heerlen :D :D
Ben er zelf ook geboren en getogen maar woon er nu al 29 jaar niet meer.

Luc
Marcel 1200rt
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: K1600GT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: heerlen

Ongelezen bericht door Marcel 1200rt »

Hoi Luc,

Eindelijk, je hebt hem. _004 Veel plezier ermee.

Heb je al vooootooooz?
Toen: Zündapp GTS50, KS50, Zündapp Super Combinette 515 ('63), Z650, Bol d'Or 750, Z1000R, ZZR1100, R1150RT, R1200RT, R1150GS, Honda XL600R, Suzuki M1800R, R1200RT
Nu: K1600GT
hv121456

Ongelezen bericht door hv121456 »

Welkom bij de "club" en veel veilige kilometers met deze geweldige machine.
blackers
Type: Ik heb geen motor (meer)
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Ongelezen bericht door blackers »

Gefeliciteerd en veel plezier en veilige km's toegewenst

[groet]
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
Erteetje

Marcel 1200rt schreef:Hoi Luc,

Eindelijk, je hebt hem. _004 Veel plezier ermee.

Heb je al vooootooooz?
Nog niet. Ik wacht nog ff tot het topkoffer ook gereed is en dan volgen de plaatjes _004

Luc
Erteetje

Vandaag de eerste 500 km vol gemaakt. Ik ben nog steeds onder de indruk van de rijeigenschappen van de nieuwe R1200RT LC.

Gebruik gemaakt van de cruise control op de snelweg. Het werkt zoals het hoort te werken maar op de een of andere manier voelt het toch vreemd om de cruise control op een motor te gebruiken. Wellicht is het even wennen en prettig om de rechter hand ook eens even te kunnen ontlasten op lange snelwegritten. (die ik dus met deze RT nog niet gemaakt heb)

De Hillstart control werkt prima. Stil staan en even de handrem (stevig) inknijpen en de motor staat vast als een huis. Bij optrekken knippert een geel driehoekje in het display en kun je gewoon wegrijden. Erg handig moet ik zeggen!!

Ik ben nog aan het inrijden waarbij wordt geadviseerd om niet meer dan 5000 toeren te maken. Vanuit lage toeren jaagt de RT ervandoor zonder sputteren als je het gas open draait. Ik ga op dit moment niet hoger in toeren dan 5000 maar neem aan dat van 5 tot 9000 toeren verder ook vloeiend zonder vermogensdip gaat. De LC is toch wel duidelijk sneller dan de luchtgekoelde voorganger. Het lijkt allemaal net wat soepeler van de plek te komen.
Als ik naar de actieradius kijk die de motor aangeeft zou ik met een volle tank om en nabij 500 kilometer kunnen rijden. Dit is wat ok ook gewend was met de 2009 RT. Ik ben benieuwd wat het gemiddelde verbruik van de RT zal zijn.

Ik blijf erg onder de indruk van het gemak waarmee je het menu door bladert en ook aanpast. De opbouw is gewoon enorm logisch en ook tijdens het rijden is een aanpassing snel gedaan.

De handvatverwarming is wat mij betreft voldoende maar lijkt wel minder warm te worden dan mijn vorige RT. Zadelverwarming heb ik nog niet getest.

Het windscherm voldoet goed met mijn lengte van 1.76 mtr. Ik hoef het scherm niet in de hoogste stand te zetten om goed beschermt te zijn tegen rijwind.

Als ik niet een week naar het buitenland zou gaan, zou ik binnen een week al terug zijn bij de dealer voor de 1000 km beurt :D :D :D _004

Luc
basplehn
Bijz: Tourscherm, Topkoffer en NAV V
Woonplaats of omgeving: Heesch

Ongelezen bericht door basplehn »

Erteetje schreef:Vandaag de eerste 500 km vol gemaakt. Ik ben nog steeds onder de indruk van de rijeigenschappen van de nieuwe R1200RT LC.

Gebruik gemaakt van de cruise control op de snelweg. Het werkt zoals het hoort te werken maar op de een of andere manier voelt het toch vreemd om de cruise control op een motor te gebruiken. Wellicht is het even wennen en prettig om de rechter hand ook eens even te kunnen ontlasten op lange snelwegritten. (die ik dus met deze RT nog niet gemaakt heb)

De Hillstart control werkt prima. Stil staan en even de handrem (stevig) inknijpen en de motor staat vast als een huis. Bij optrekken knippert een geel driehoekje in het display en kun je gewoon wegrijden. Erg handig moet ik zeggen!!

Ik ben nog aan het inrijden waarbij wordt geadviseerd om niet meer dan 5000 toeren te maken. Vanuit lage toeren jaagt de RT ervandoor zonder sputteren als je het gas open draait. Ik ga op dit moment niet hoger in toeren dan 5000 maar neem aan dat van 5 tot 9000 toeren verder ook vloeiend zonder vermogensdip gaat. De LC is toch wel duidelijk sneller dan de luchtgekoelde voorganger. Het lijkt allemaal net wat soepeler van de plek te komen.
Als ik naar de actieradius kijk die de motor aangeeft zou ik met een volle tank om en nabij 500 kilometer kunnen rijden. Dit is wat ok ook gewend was met de 2009 RT. Ik ben benieuwd wat het gemiddelde verbruik van de RT zal zijn.

Ik blijf erg onder de indruk van het gemak waarmee je het menu door bladert en ook aanpast. De opbouw is gewoon enorm logisch en ook tijdens het rijden is een aanpassing snel gedaan.

De handvatverwarming is wat mij betreft voldoende maar lijkt wel minder warm te worden dan mijn vorige RT. Zadelverwarming heb ik nog niet getest.

Het windscherm voldoet goed met mijn lengte van 1.76 mtr. Ik hoef het scherm niet in de hoogste stand te zetten om goed beschermt te zijn tegen rijwind.

Als ik niet een week naar het buitenland zou gaan, zou ik binnen een week al terug zijn bij de dealer voor de 1000 km beurt :D :D :D _004

Luc
Beste Luc,

Nogmaals veel rijplezier!
Twee weken geleden was ik weer toevallig :mrgreen: in de eifel.
Die ochtend bij 10 graden en met mijn doorwaaibroek- en handschoenen aan, zette ik zowel de handvat als zadelverwarming aan. Bij beide had ik snel het vermogen moeten reduceren want het was gewoon te heet en het voelde niet prettig. Tot dat ik het koudefront gepasseerd was had ik beide verwarmingselementen op stand twee staan en was voor mij perfect.

Gr Bas
BMW K1200GT (2003) Graugrun Metallic
BMW R1200RT LC (2014) Kalistograu Metallic Matt
Erteetje

basplehn schreef:Beste Luc,

Nogmaals veel rijplezier!
Twee weken geleden was ik weer toevallig :mrgreen: in de eifel.
Die ochtend bij 10 graden en met mijn doorwaaibroek- en handschoenen aan, zette ik zowel de handvat als zadelverwarming aan. Bij beide had ik snel het vermogen moeten reduceren want het was gewoon te heet en het voelde niet prettig. Tot dat ik het koudefront gepasseerd was had ik beide verwarmingselementen op stand twee staan en was voor mij perfect.

Gr Bas

Hoi Bas,

Dat klinkt hoopvol _004
Wellicht was de buitentemperatuur te hoog toen ik de zadelverwarming getest heb.

Ik heb nu net de 1000 km bereikt en de afspraak gemaakt voor de controlebeurt _004

Luc
doov650

Wat een geweldige fiets zeg. In vrijwel alles beter dan het vorige model.
Hij stuurt nog strakker en makkelijker. Vrijdag gehaadl en ik zou morgen al voor de 1000 beurt kunen gaan.
Gisteren een rondje Ardennen gedaan.
De vering is stugger dan het vorige model. De soft stand is beduidend straffer dan de comfortstand van voorheen.
Hard is spijkerhard en flink stugger dan sport op de 2010 RT.
1 eigenschap is heel veel minder dan bij de voorloper. Je hebt nagenoeg geen bergruimte. Het dashboardkastje is net groot genoeg voor een schijfremslot. Meer past er niet in. Onder het zadel ook geen ruimte. Bij de vorige kon ik daar een dikke ketting kwijt. En nog wat rotzooi.
En de uitlaat vind ik niet mooi. Te groot naar mijn zin. Sound is dan wel weer ok, er zit in ieder geval een lekkere brom in plaats van het naaimachinegeluid van weleer. Maar voor de looks, zou ik toch wat anders willen.
doov650

De schakelassistent werkt geheel naar tevredenheid. Je moet even uitpielen wanneer het optimaal werkt bij zowel op als neer schakelen, maar dat heb je zo onder de knie.
Ook de hill start control is een welkome aanvulling. Je kunt nu je goede been aan de grond houden als je heuvel op stil staat.
De centrale vergrendeling vind ik een zinloze optie. De meeste kilometers rij ik sowieso zonder zijkoffers, dus daar heb ik het niet voor nodig. Zoals gezegd, in het dashkastje kun je niets opbergen en kan je dus net zo goed niet op slot doen.
In tegenstelling tot de vorige RT heb ik het zadel in de hoogste stand staan. De lage stand is nu voor mij te laag ( ik ben 1.81)
Vrouwlief zit als duo beter uit de wind, hoor ik net. Dat rechtvaardig het leeghalen van de spaarpot definitief!
timo
Land: Nederlands
Woonplaats of omgeving: goirle

Ongelezen bericht door timo »

Ik vind het wel vreemd dat Bmw het dashboard kastje heeft laten vervallen, zeker bij een toermotor is het wel fijn dat er ruimte is b.v. voor landkaarten,
zouden ze dit uit kosten overweging weggelaten hebben? dat lijkt me dan geen verstandige zet en niet goed nagedacht over de wensen van de klant. zo hebben ze dat ook gedaan met hun richting aanwijzer schakelaar.
doov650

timo schreef:Ik vind het wel vreemd dat Bmw het dashboard kastje heeft laten vervallen, zeker bij een toermotor is het wel fijn dat er ruimte is b.v. voor landkaarten,
zouden ze dit uit kosten overweging weggelaten hebben? dat lijkt me dan geen verstandige zet en niet goed nagedacht over de wensen van de klant. zo hebben ze dat ook gedaan met hun richting aanwijzer schakelaar.
De radiateur zit in de weg, dus is er geen ruimte in de kuip om een diepere dashkast te maken.
Dus dat begrijp ik wel. Maar de ontbrekende ruimte onder het zadel kan ik niet duiden.
HansD
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

doov650 schreef:De centrale vergrendeling vind ik een zinloze optie. De meeste kilometers rij ik sowieso zonder zijkoffers, dus daar heb ik het niet voor nodig. Zoals gezegd, in het dashkastje kun je niets opbergen en kan je dus net zo goed niet op slot doen.
Voor toertochtjes heb ik de bmw r1200rt tanktas erbij gekocht. Die bevalt prima. Niet alleen kunnen daar alle spulletjes in die ik bij een langere stop mee neem (navigatie, kaart, geld, etc.) maar ook kun je er bij langere snelwegritten heerlijk op steunen :)
De overige spullen sluit ik dan af met de centrale vergrendeling (zijkoffers en topkoffer). Het "dashboardkastje" gebruik ik niet: te klein en te eigenaardig van vorm.
doov650

Tanktas vind ik niet zo fijn om mee te rijden. Had hem bij de vorige ook, maar eigenlijk nooit gebruikt.
Ik ga eens op zoek naar zo´n klein tanktasje dat je op een ring op de benzinedop vastzet.
timo

Jammer dat bmw dat rekje op de tank wegelaten heeft. was makkelijk om iets even op te leggen zonder de tank te beschadigen. en dan kon je daar je klein tanktasje aan vast zetten.
timo

doov650 schreef:
timo schreef:Ik vind het wel vreemd dat Bmw het dashboard kastje heeft laten vervallen, zeker bij een toermotor is het wel fijn dat er ruimte is b.v. voor landkaarten,
De radiateur zit in de weg, dus is er geen ruimte in de kuip om een diepere dashkast te maken.
Dus dat begrijp ik wel. Maar de ontbrekende ruimte onder het zadel kan ik niet duiden.

Daar moeten ze in de ontwerpfase rekening mee houden, en niet denken van de klant pikt dat wel.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Showen die R1200RT”