OPGELOST: Motor viel stil en start niet meer
Moderator: RT_Patrick
-
- Type: R1150RT
- Bijz: K75RT, R80RT, HONDA 500XL
- Land: Frankrijk
- Woonplaats of omgeving: Orne
OPGELOST: Motor viel stil en start niet meer
Mijn R1150RT viel tijdens het rijden stil en wilde daarna niet meer starten. Ik heb het volgende gedaan. Ten eerste werken op het dashboard alle lampjes normaal. Ik heb met een draadje de bezine gepeild, voldoende. Benzine pomp slaat aan als ik het contact aanzet. Ik heb de injectors er uitgehaald en ook daar zit brandstof. Er komt olie uit de linker kant maar ik denk dat ik teveel olie heb bij gevuld en dat die er tijdens het rijden werd uitgegooid. Het olie peilglas met een koude motor staat net boven halverwege met een koude motor. Ik heb geprobeerd een compressie test te doen maar het deel dat je in het bougie gat draait is te kort en ik kan het niet goed aandraaien. Ik heb alle bougies gecontroleerd en ze vonken. Als ik de motor probeer te starten dan loopt hij heel zwakjes op één cilinder voor zo`n tien seconden.
Graag hoor van jullie posting.php?mode=post&f=1#
Graag hoor van jullie posting.php?mode=post&f=1#
- mkoskamp
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Deventer
Re: Motor viel stil en start niet meer
Draait de startmotor wel?
Wilde gok: de Hall pulsgever defect.
Wilde gok: de Hall pulsgever defect.
-
Bedankt voor de reactie. Ja de start motor werkt, ook heb ik de accu aan de oplader gelegd dus dat kan het ook niet zijn.
- mkoskamp
- Type: R1200RT
- Woonplaats of omgeving: Deventer
-
Ja maar ik krijg vonken op al mijn vier bougies, dus dat kan het niet zijn.
- Baird
- 2024
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Hallgever is meestal maar niet exclusief een probleem van de 1100, ook de 1150 kan er sporadisch last van hebben.
Ik zou eens kijken naar de TPS, deze moet in bepaalde standen bepaalde voltages afgeven waar vervolgens de Motronic op reageert met ontstekingsmoment en brandstof inspuiting. Hier naast leveren ook andere sensoren hieraan een bijdrage.
Eerste test:
Doe de normale TPS afstelling zoals je doet nadat de accu los geweest of zekering 5 ( Motronic) er uit geweest is.
Helpt dat niet:
Tweede test: meet de spanningen die van de TPS afkomen, even zoeken/googelen hoe dit moeten zijn, ik heb ze even niet paraat, waarschijnlijk staan ze in de reparatiehandleiding.
Als dit in orde is moet ik opnieuw nadenken, als je iets moet verstellen heb je daarna kans dat hij het weer doet.
succes.
Ik zou eens kijken naar de TPS, deze moet in bepaalde standen bepaalde voltages afgeven waar vervolgens de Motronic op reageert met ontstekingsmoment en brandstof inspuiting. Hier naast leveren ook andere sensoren hieraan een bijdrage.
Eerste test:
Doe de normale TPS afstelling zoals je doet nadat de accu los geweest of zekering 5 ( Motronic) er uit geweest is.
Helpt dat niet:
Tweede test: meet de spanningen die van de TPS afkomen, even zoeken/googelen hoe dit moeten zijn, ik heb ze even niet paraat, waarschijnlijk staan ze in de reparatiehandleiding.
Als dit in orde is moet ik opnieuw nadenken, als je iets moet verstellen heb je daarna kans dat hij het weer doet.
succes.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
-
Bedankt. Ik heb de zekering (5) eruit gehaald en weer ingezet de throtje helemaal open gedaan, 2x. Maar dit hielp niet. Ik heb ook de injectors, links en rechts er uitgehaald om te zien of er bezine uit kwam. Beiden pulseerden brandstof bij het starten. Ik weet echte niet hoe sterk die stralen moeten zijn.
Morgen gaan we het volgende doen: http://advwisdom.hogranch.com/Wisdom/tps3.1.pdf.
Ik ehb ook gelezen dat erwel eens wat los of beschadigd kan zijn onder de tank. Gaan we ook naar kijken.
Morgen gaan we het volgende doen: http://advwisdom.hogranch.com/Wisdom/tps3.1.pdf.
Ik ehb ook gelezen dat erwel eens wat los of beschadigd kan zijn onder de tank. Gaan we ook naar kijken.
- Ton1959
- Bijz: R80
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
Je hebt maar enkele dingen nodig.
1 compressie
2 Een goede vonk en juiste ontsteking afstelling
3 Een brandbaar mengsel.
Ik was misschien in dit geval ook zeer nieuwsgierig naar de compressie. Soms buig ik een oude bougie ook wel eens een beetje open om te kijken of er nog steeds een vonk overspringt.
1 compressie
2 Een goede vonk en juiste ontsteking afstelling
3 Een brandbaar mengsel.
Ik was misschien in dit geval ook zeer nieuwsgierig naar de compressie. Soms buig ik een oude bougie ook wel eens een beetje open om te kijken of er nog steeds een vonk overspringt.
-
Stapje verder hoop ik. De spanning gecontroleerd van de TPS sensor. Ik kom op 0,01 volt. Vervolgens de twee Torx scroefjes los gedraaid en het gevalletje tegen de klok in gedraaid. Toen schommelde het tussen 0,30 en 0,17 V. Uit endelijk kwam hij bij 0,19 tot rust. Toch maar even geprobeerd te starten. En in deze positie starte hij wel en bleef door lopen maar zwakjes. Dus wat is de volgend stap? DE TPS sensor vervangen? En dat is dat BOSCH doosjes waar die vier pin steker in zit die met de twee Torx schroefjes vast zit op je inlaat.
Nog een vraagje. Als een "reset" doet van de Motronic moet dat met contact aan of uit?
Prettig weekeind aan ieder, hier in Normandie is het nog mooi rij weer :-)
Nog een vraagje. Als een "reset" doet van de Motronic moet dat met contact aan of uit?
Prettig weekeind aan ieder, hier in Normandie is het nog mooi rij weer :-)
-
De TPS gemeten. Die kwam uit op 0,14V, liep een beetje op als ik hem tegen de klok in draaide. Een tweede handde besteld bij Motorworks in Yorkshire op maandag, kwam woensdag binnen. Die er opgezet en goed op 0,36V afgesteld. Het viel me op dat de spanning nogal wisselde dus een betere verbinding gemaak met de stekker van de TPS. Accu los voor een paar minuten, toen weer vast , contact aan, drie keer het gas helemaal open gedraaid, maar lopen doet hij niet. DE oude TPS er op gezet die kon ik nu wel goed afstellen op 0,36V. IK heb liggen scharrelen met de de TPS en de choke. Na eneig tijd begon hij te lopen, wel slecht maar ik lukte het zelf om de toeren omhoog te krijgen.
Ik heb ook alle bougie vervangen en onder tank gekeken of er draadjes beschadigd waren, maar niks.
Ik wil wel een compressie test doen maar moet eers een verlengstuk voor mijn tester zien te vinden.
Heeft iemand nog suggesties?
Ik heb ook alle bougie vervangen en onder tank gekeken of er draadjes beschadigd waren, maar niks.
Ik wil wel een compressie test doen maar moet eers een verlengstuk voor mijn tester zien te vinden.
Heeft iemand nog suggesties?
-
IK heb hem, na lang zoeken gevonden. Het was het slangetje in de tank tussen de pomp en het benzine filter. Hij loopt weer als een trein :-), Ieder reen bedankt voor de hulp!
- Baird
- 2024
- Bijz: R1200GS LC
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
En wat was er nou mis met dat slangetje( los, gescheurd of wat) en hoe kwam het? Is iemand in de tank bezig geweest?daanbruijel schreef:IK heb hem, na lang zoeken gevonden. Het was het slangetje in de tank tussen de pomp en het benzine filter. Hij loopt weer als een trein :-), Ieder reen bedankt voor de hulp!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
-
Re: OPGELOST: Motor viel stil en start niet meer
IK heb vorig jaar de brandstof filter vervangen, toen heb ik niets gezien. Het was een scheurtje in de lengte richting van het slangetje. de datun op het slangetje was 2003 dus het han gewoon ouwe dag zijn.
Re: OPGELOST: Motor viel stil en start niet meer
Naar zoiets kleins kun je lang zoeken

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 8 Reacties
- 1948 Weergaves
-
Laatste bericht door ErikS
-
- 22 Reacties