De nieuwe Rt aan de tand gevoeld

Vertel over je motorritten en -vakanties.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
HansD
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

De nieuwe Rt aan de tand gevoeld

Ongelezen bericht door HansD »

Nu de demper-perikelen eindelijk achter de rug zijn werd het hoog tijd om de nieuwe R1200RT eens echt aan de tand te voelen. Meteen bij teruggave van de Rt heb ik dan ook besloten om over te gaan op een van de meest complete bewustzijnsvernauwingen in de menselijke historie: de motor toertocht. Een week lang alle dagelijkse beslommeringen, zorgen, wereldnieuws, conflicten, sociale, economische , relationele, en noem-maar-op problemen totaal vergeten en alleen nog maar aandacht voor .... de volgende bocht.

Dit topic is een verslag van deze tocht. Per post zal ik verschillende aspecten van de tocht behandelen.
Laatst gewijzigd door HansD op 12 sep 2014, 23:49, 1 keer totaal gewijzigd.
HansD

Re: De nieuwe Rt aan de tand gevoeld

Doel was in principe Duitsland. Bij de toertocht gingen we niet over 1 nacht ijs:
Mee op reis gingen de nieuwe GS Lc, en de oude R1100RT.

De reis ging via de Ardennen, naar de Eifel, de Hunsruck in de Pfalz, het Taunus-gebergte in Hessen. Dan naar het Pfalzer wald, door naar de Vogezen, en dan oversteken naar het Zwarte woud. 6 verschillende gebergtes in 8 dagen, zowaar geen half werk.
strik
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zwolle
Contacteer:

Ongelezen bericht door strik »

Smullen. Ben benieuwd _004
Omdat beelden meer zeggen dan 1000 woorden. https://www.3xfilm.nl/motorcrossfilm-laten-maken
basplehn
Bijz: Tourscherm, Topkoffer en NAV V
Woonplaats of omgeving: Heesch

Ongelezen bericht door basplehn »

Beste Hans,

Ook ik ben benieuwd naar jouw bevindingen _004
De afgelopen week meerdere malen door Duitsland gereden (o.a. Eiffel)

Waar ik tot kort met mijn oude Baksteen K1200GT :lol: de L cilinders met hard werken bijhield, blijf ik nu zonder al te veel moeite en met name op K en L wegen de L cilinders voor :D

Met andere woorden de BMW R12000RT LC is voor mij de perfecte allrounder _004 met een mix van ontspannen kunnen touren, tot aan het slijten van de schaamranden!

Gr Bas
BMW K1200GT (2003) Graugrun Metallic
BMW R1200RT LC (2014) Kalistograu Metallic Matt
HansD

Eerst maar de motor:

Ik had tot nu toe ongeveer 3000 km gereden met de nieuwe -1200- LC, maar alleen in NL en voornamelijk snelweg. Nu werd het tijd om te kijken wat de motor kan in de bergen.

Vanaf Luxemburg werd de snelweg verlaten en begon het bij Vianden voor het eerst te slingeren. Heerlijk natuurlijk.
De ESA op "bagage", de demping op "Hard" en de Mode op "Dynamic"... laat maar komen die bochten.

Wat meteen opviel was dat de nieuwe RT meer vertrouwenwekkend aanvoelt, en dan met name aan de voorkant. Je gaat vanzelf wat platter dan voorheen, en daardoor gaat het ook wat harder. Mijn vriend op de GS LC was verbaasd dat ik hem voor het eerst bij kon houden! (lag het toch altijd aan de motor en niet aan mij :D ).
Welk aandeel de Continental Road Attacks 2 daarbij spelen, weet ik niet. Dat gaan we pas uitvinden als er weer Michelins gemonteerd worden.
Ook het omleggen van de machine, bijvoorbeeld van links naar rechts, gaat makkelijker dan bij de vorige RT (uit 2009). De nieuwe RT voelt daarbij lichter aan. Ik heb ook nog even op de nieuwe GS LC gereden, en dat is dan toch nog wel weer een heel stuk lichter dan de nieuwe RT. (nivo: "gooi-en-smijt-fiets").
Ik ben zeker geen sportieve rijder maar de nieuwe RT nodigt uit tot sportief rijden. Daarbij is de motor behoorlijk vergevingsgezind: ga je een keer wat te hard een bocht in, dan kun je wat bijremmen en corrigeren zonder dat de motor protesteert. Je gaat daar op een gegeven moment zelfs op rekenen.

De acceleratie in de bergen is werkelijk fenomenaal, en het blok wil graag toeren maken. Ik heb redelijk hoog in 2e en 3e versnelling gereden en dan kun je de meeste stukken op het gas controleren, zonder teveel te hoeven remmen. Vanzelfsprekend is dan de Akrapovic uitlaat goed te horen _005 (maak je geen zorgen, de db-killer zit er nog gewoon in).
Een werkelijk toegevoegde waarde is de Schakel-assist in de bergen. Zowel op- als neerschakelen kan zonder koppelen en gaat sneller dan met de hand. Even voor de bocht 1 of 2 versnellingen terug "klikken", en na de bocht opschakelen bij het uitacceleren gaan snel en probleemloos en maken het rijden in de bergen nog leuker.

De combinatie van wegligging, vermogen en schakel-assist zorgden voor een behoorlijk sportieve rijstijl. Het ging echt lekker, en na een paar dagen zelfs dusdanig hard dat het met toeren niet veel meer te maken had. Nieuw voor mij en heerlijk om te doen: volledig geconcentreerd van bocht naar bocht rijden, en verder niks.
Natuurlijk houd je dat niet de hele dag vol, en met wat minder gas ben je weer heerlijk rustig aan het toeren en zie je ook weer in welke prachtige omgeving je rijdt.

Het is juist die afwisseling tussen toeren en wat sportiever rijden, die leuk is, en waar de nieuwe RT uitermate geschikt voor is; zoals Bas al had opgemerkt. Helemaal mee eens, dus.
Laatst gewijzigd door HansD op 15 sep 2014, 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.
doov650

Ongelezen bericht door doov650 »

En bedankt he.
Het wachten op uitlevering wordt er niet makkelijker door hoor.
HansD

basplehn schreef:Waar ik tot kort met mijn oude Baksteen K1200GT :lol: de L cilinders met hard werken bijhield, blijf ik nu zonder al te veel moeite en met name op K en L wegen de L cilinders voor :D
Sorry, wat bedoel je met L cilinders? Ducatis?
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Leuk om te lezen, Hans. Er gaat dus weer een nieuwe RT-wereld voor je open. Plaats hier eens een foto van jou met je nieuwe RT . . . .
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
HansD

Op speciaal verzoek:
Afbeelding

Hier het bewijs dat we echt binnendoor gingen.
Afbeelding
basplehn
Bijz: Tourscherm, Topkoffer en NAV V
Woonplaats of omgeving: Heesch

Ongelezen bericht door basplehn »

HansD schreef:
basplehn schreef:Waar ik tot kort met mijn oude Baksteen K1200GT :lol: de L cilinders met hard werken bijhield, blijf ik nu zonder al te veel moeite en met name op K en L wegen de L cilinders voor :D
Sorry, wat bedoel je met L cilinders? Ducatis?
Ja klopt Hans :) excuses voor mijn afkortingen.
Tevens een _004 voor jouw verslag :) leuk om te lezen dat ook jij de R1200RT LC als een zeer prettige alrounder ervaar.

GR Bas
Laatst gewijzigd door basplehn op 15 sep 2014, 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW K1200GT (2003) Graugrun Metallic
BMW R1200RT LC (2014) Kalistograu Metallic Matt
blackers
Type: Ik heb geen motor (meer)
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Ongelezen bericht door blackers »

Fraai..................

'Schat?.......Geef ff een doekje, leg weer te kwijlen en te kwijlen en te kwijlen' (vrij naar Harrie Jekkers) ;)

[groet]
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
RTheo
Type: R1200RT
Bijz: 2014 LC
Woonplaats of omgeving: Rosmalen

Ongelezen bericht door RTheo »

Kijk, dat leest leuk en lekker weg. Als er iemand op drie kinderen wil passen kan ik misschien eens mee. Big RT Smile
Veel meer dan een beetje rundum hause zit er voorlopig niet in, maar ik geniet er ook van.

Mooi ding die lc. Vooral dat het frame zichtbaar is. NJoy!
HansD

Navigatie

Ik had flink wat routes voorbereid, maar aangezien de afspraak was dat we het weer zouden volgen ("we rijden naar de zon") wist ik niet precies waar we terecht zouden komen. Ik heb dankbaar gebruik gemaakt van de web site van forumlid Speek (waarvoor dank ! _004 ) en flink wat routes voor diverse duitse regios gedownload. Om onderweg nog een goede keuze te kunnen maken (welke routes zijn in de buurt?) heb ik screen prints gemaakt van de meeste routes op mijn Ipad. Zo kun je niet alleen beter zien hoe en waar de routes lopen, maar ook hoe de route heet op je Garmin.

Natuurlijk was ik van plan om alle routes na te lopen, en eigen routes te maken die gegarandeerdd leuk zouden zijn, maar door tijdgebrek (herkenbaar?) en de onzekerheid over de bestemming in relatie tot het weer is dat er niet van gekomen.

Al bij de eerste route (Luxemburg) ging het fout: na een half uur rijden werd de route maar niet leuk, en uit verdere controle van de route bleek dat dit niet zou veranderen: er werd voornamelijk over provinciale wegen gereden!

Ter plekke werd besloten van de geplande route af te wijken. Door uitzoomen op de Bmw Navi V werd een leuke kronkelende weg opgezocht en een waypoint gezocht dat daar naar toe leidde. Dit bleek makkelijker dan je denkt! Door de snelheid van de nieuwe Garmin zumo 590 / bmw navi V gaat dit snel en makkelijk.
We hebben dit nog vaker gedaan; en eigenlijk wordt afwijken van de route en afslaan vanaf provinciale wegen altijd beloond: zodra je de doorgaande wegen verlaat, wordt het bijna altijd meteen leuk. De kleine weggetjes kronkelen meer en bijkomend voordeel is dat je meestal dan op een rustiger weg terecht komt.

Misschien raad je de uitkomst al: we hebben vanaf dat moment geen geplande routes meer gereden!
Om goed te zien waar de leuke kronkelende weggetjes zijn, heb ik een detailkaart van de regio gekocht bij een benzinestation , schaal 1:200.000 of kleiner. (Dit kan ook wel met de navigatie, maar gaat toch beter en makkelijker met een ouderwetse kaart).
Aan de hand van de kaart hebben we telkens bepaald waar de leukste wegen zijn, en met behulp van "waar heen/ steden" op de Garmin stel je snel een nieuwe route in , die over die leuke weggetjes gaat. Dit blijkt verrassend goed te werken, en heeft eigenlijk nooit tot teleurstellingen geleid; integendeel: we waren bijzonder verrast door de fantastische kronkelige bergweggetjes die we zo hebben gereden.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Over motorritten en -vakanties”