Over oude koeien en benzine's

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Welke benzine tank jij?

Altijd RON95
59
54%
Altijd RON98
16
15%
Altijd V-Power of soortgelijke
9
8%
Afwisselend bovenstaande soorten
20
18%
Anders (licht toe)
5
5%

Totaal aantal stemmen: 109

Jeroen1969
Type: R1250RT
Bijz: Spezial Option 719 Blue Planet
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Lage Vuursche

Over oude koeien en benzine's

Ongelezen bericht door Jeroen1969 »

Omdat ik pas onlangs mijn rentree in dit forum heb gemaakt kon ik helaas niet reageren in het eerdere onderwerp
"alleen 95 tanken". >>
Mooi filmpje in dat draadje waarbij een Engelse mevrouw het vermogen verschil tussen premium benzines en standaard benzines onderzocht. Daar bleek een (klein) verschil in te zitten. Volgens de duitse TNO (TüV) zijn de additieven van BP toch "Nicht um sonst". Ter lering ende Vermaeck hierbij een link: https://www.certipedia.com/secure_area/ ... ?locale=de.

In mijn RS tankte ik altijd (zo goed als altijd) BP Ultimate 98. Die Single Spark boxer liep er naar mijn smaak beduidend beter op. Steevast ongeveer 1:19.5 (net geen 1:20). Soms ben ik tijdens vakanties genoodzaakt iets anders te tankten omdat er zo gauw geen BP voorbij komt. Dan is de keuze V-Power. Los van het mooier lopen vindt ik de conclusies van TüV dat het een schonere motor, minder koolafzetting e.d. oplevert een belangrijke. Vast dat hier mensen zijn die dit rapport onmiddellijk en doeltreffend naar het rijk der fabelen weten te verwijzen. Ik ben zeer benieuwd naar de redenaties!

Voorlopig eerst maar eens 98 in de RT die ik over iets meer dan 12 uur eindelijk mag gaan bestijgen.

Groet,

Jeroen.
Voorheen: 1981 Yamaha Maxim 550, 2001 R1150RS, 2010 R1200RT, 2015 R1200RS, 2017 R1200RS. Spätzi = 2019 R1250RT, ja ze heeft een naam, nee ik schaam me nix.
Inspector Gadget

Re: Over oude koeien en benzine's

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Als jou motor daar lekker(der) op loopt moet je het gewoon doen.

Bij ons in de omgeving is dergelijke brandstof niet verkrijgbaar, de BP's worden inderdaad minder en minder, dus "mijn koffie is 95" van de TINQ (wat dus gewoon de tankwagen van een ander bekend merk komt afleveren)
En daar loopt mijn 1200RT vooralsnog prima op. _001

Er is inderdaad al veel geschreven op het forum over 95 versus 98.
Tja. :roll:
Jekihero
Type: R1200RT
Bijz: Model 2011, full option
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Ongelezen bericht door Jekihero »

Na zo ongeveer alle benzine merken te hebben geprobeerd en telkens zeer bewust het lopen van de boxer te ervaren kan ik e.e.a. beamen.

Voor mij is ook de eerste keus BP Ultimate 98. Op de voet gevolgd door AGIP 98 en de overige RON 98 benzine merken op weer korte afstand.
Het fijnste loopt de RT op de Duitse Shell V-power 100.
Ron 95 gebruik ik bij voorkeur niet, als er 98 is tank ik dat ook.
Geen wetenschappelijke basis dus maar op gevoel bepaald.

Ronald
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

For oilheads: Petrol is emotion.

Mijn R1150RT doet het prima op 95, als dat er niet is gaat er 98 in.

Over toevoegingen:
Heb na de vastloper op de vorige R1150RT destijds een nieuwe zuiger en cilinder geplaatst en concequent op BP Ultimate gereden, na nog eens 50k de boel weer eens uit elkaar gehaald: het zag er niet als op het filmpje van BP, diep triest wat ik aan trof aan troep op zuigers, kleppen, zuigerveren en in de cilinderkop. Sinds die tijd weer gewoon Makro 95 ( wat er dan ook in zit?) gereden. Voor de Toyota diesel: Tijdlang Tinq getankt totdat de verstuivers verstopt raakten, 3 flesje van injectorreiniger en daarna ook daar weer Makro diesel, stand 190.000km en still going very strong.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Lemoi
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Ongelezen bericht door Lemoi »

ik moet zeggen dat mijn 1100RT op de 98 en 100 toch net iets soepeler loopt . Ik rij gedurig op de duitsche snelweg en daar merk ik het toch wel als ik rond de 160, 170 Kmh rijdt. Bij de 120 kmh geloof ik niet dat ik het verschil zou merken. Dus in D rijdt ik 98 of 100 en in NL meestal V-power
Ton1959
Bijz: R80
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik tank altijd Vpower met de motor. Ik heb dit jaar een keer een brandstofsysteemreiniger gebruikt en daarvan merkte ik totaal niets. Voor mij is de conclusie dat Vpower de motor schoon genoeg houd. De motor loopt iets mooier en ik ben er tevreden mee.
Ik tank ook vaak Vpower met de auto al ga ik soms ook even naar de buren voor brandstof.
bmwalter
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
Land: nl
Woonplaats of omgeving: nijmegen

Ongelezen bericht door bmwalter »

Mijn -1200- loopt het lekkerst op de goedkoopste 98 van franse supermarkten. Kan ook komen omdat ik op dat soort momenten zo'n 350 km per dag over franse binnenwegen vakantie mag vieren....
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Zoveel mensen, zoveel meningen. Je zou kunnen zeggen 'ik houd me aan de voorschriften van BMW' en tank alleen RON98. Ik doe dat niet en tank altijd 95 en soms, echt heel soms, een tankje Ultimate als ik het idee heb dat het moet.
Dus maar ook weer een polletje gestart.
Jos WRSM
Zwiety
Land: Nld
Woonplaats of omgeving: A'foort

Ongelezen bericht door Zwiety »

Ik tank (bijna) altijd Ron98. Motor rijdt er soepeler door en pakt van onderuit lekkerder op. Vind ik dus.

Vraag: in Duitsland wordt bij de Aral ook ron102 verkocht. Ik heb deze nu in 2 VW's getest en ik vind dit super rijden. Zeer soepel en smeuïg karakter, meer koppel, loopt makkelijker richting (top)snelheden. En is toch zuiniger ( 2km per liter extra).
Iemand ervaring met deze brandstof in de RT?
Lemoi
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Ongelezen bericht door Lemoi »

heb wel eens in mijn R1100RT gehad. weet niet hoe goed dit te vergelijken is met een 1200RT. Maar voor mij valt deze in de groep van 98, en 100 (dat is wat ik dan met mijn motor ervaren heb, dus bij hogere snelheden rijd het net wat soepeler)
doov650

Ongelezen bericht door doov650 »

Ik tank ( afhankelijk van beschikbaarheid)

1.RON 100
2. RON 98
3.VPower of soortgelijk
4.RON 95

1. In Duitsland
2. Als het er is, maar deze benzine kom je minder en minder tegen in NL
3. Bij gebrek aan 2
4. Bij hoge uitzondering, maar soms is je tank leeg en biedt een onbemande pomp geen keuze.

5. E10 benzine tank ik met de Beemer echt nooit om maar te zwijgen over E85 wat je Duitsland nog wel eens tegenkomt ( en ik heb mensen met een Beemer hun tank er mee vol zien gooien hoor)
Laatst gewijzigd door doov650 op 12 sep 2014, 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.
GertH
Bijz: Naast deze ook nog een R1100RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Friesland

Ongelezen bericht door GertH »

Hier gaat er er 95 in van de TinQ. Hier zit geen bepaalde gedachte achter maar het is de pomp hier in het dorp. Ik rij 3 keer per week een woon werk rit van 330km per keer dus bijna 1000km per week. Dan is het wel makkelijk even de tank vol gooien en bij terug komst weer. Ik haal er bijna 1:20 op en vind dat wel goed. Wat ik wel redelijk vaak doe is een cleaner door de tank gooien.

Gert
strik
Type: R1100RT
Woonplaats of omgeving: Zwolle
Contacteer:

Ongelezen bericht door strik »

Rij ook gewoon 95 omdat de pomp om de hoek zit en ik veel op pad ben voor woonwerk verkeer.
Na 4000 km rij ik dan 1000 km op V-power en merk dan wel wanneer ik weer op 95 overga. Dat die iets zuiniger rijdt.
Met V-power lijkt ie iets mooier te lopen maar dat kan ook suggestie zijn.
Omdat beelden meer zeggen dan 1000 woorden. https://www.3xfilm.nl/motorcrossfilm-laten-maken
Hazeldonk
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Contacteer:

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

In Nederland tank ik al sinds 2005 ron95, in het buitenland daar in tegen altijd ron98 en wel om kosten te besparen in eigen land. Geen risico nemen in het buitenland, gebleken is dat de RT heel goed om kan gaan met ron95 maar in de bergen en zo moet hij toch hard werken en dan is een hoger octaan gewoon beter.

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
japachap
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Woonplaats of omgeving: Enschede

Ongelezen bericht door japachap »

Bijna altijd Ron95, maar als ik naar Duitsland ga, tank ik E10. Het is veel goedkoper daar dan beide de NL of de Duits 95 en mijn 1150 twinspark blijkt fijner te lopen met de spul. In NL is het veel te duur- maar de Duitsers hebben het gesubsidiseerd. Het ruikt zelfs vriendelijker bij de tankbeurt...
Ik krijg ook iets beter benzine gebruik met E10.
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

OEPS . . . zie net dat RON95 wordt geadviseerd voor mijn GS . . . :oops:
Jos WRSM schreef:Zoveel mensen, zoveel meningen. Je zou kunnen zeggen 'ik houd me aan de voorschriften van BMW' en tank alleen RON98. Ik doe dat niet en tank altijd 95 en soms, echt heel soms, een tankje Ultimate als ik het idee heb dat het moet.
Jos WRSM
Jeroen1969

In mijn handleiding staat te lezen dat 98 geadviseerd wordt en 95 kan wel, maar levert wat mindere prestaties op. Als ik het allemaal goed begrepen heb, dan past het elektrische motor management systeem het ontstekingstijdstip aan als het 95 detecteert. Klopt dit? En als dat klopt, gaat het elektrische motormanagement zichzelf terug aanpassen na een aantal keer 98 getankt te hebben of moet er iets gereset worden (bij de R1150RS kon je het motor management systeem resetten, was wel een gedoetje met pluggen loshalen en dan iets met koppeling paar keer in moeten knijpen, maar dan anders, ik heb die klok wel horen luiden, maar weet niet waar die klepel hangt)?

Voorlopig hou ik me aan het advies van BMW. De motor nam ik over met een gemiddeld verbruik van 5.6 liter/100 km (volgens de boordcomputer). Na de tweede 98 tankbeurt heb ik die gereset, nu 290 km verder staat ie op 4.9 liter/100 km. Zit van alles bij, binnen door over 80 kilometer wegen, door bebouwing met veelvuldig stoplichten en ook snelwegen. Pittig opgetrokken als het zo uit kwam. Max snelheid 150 km/u (wilde toch ff kijken hoe mijn nieuwe fiets zich dan houdt). Het zou mij dus niets verbazen dat ik iets zuiniger loop op 98.

Baal wel van het verhaal hierboven dat er toch afzetting werd gevonden bij het openschroeven....

Enfin, the continuing story....
Voorheen: 1981 Yamaha Maxim 550, 2001 R1150RS, 2010 R1200RT, 2015 R1200RS, 2017 R1200RS. Spätzi = 2019 R1250RT, ja ze heeft een naam, nee ik schaam me nix.
Ton1959

Bij het open schroeven van een motor vind je altijd een vuilafzetting op kleppen en zuiger en zuigerveren. En bij sommige is dat minder. Hangt ook weer van je gebruikte olie en rijstijl af. En natuurlijk ook waar en hoe de motor het meest gebruikt word. Dus bij constant rijden minder afzetting op kleppen. En hierbij spelen je klepseals (kleprubbers) ook een grote rol. Die worden steeds harder en sluiten steeds slechter af. En je kleppen krijgen wat meer speling in de geleiders. De brandstof kan dit niet allemaal oplossen hoor.
Jeroen1969

Vraagje tussendoor over benzine: volgens de gebruiksaanwijzing van mijn -1200- gaat er 25 liter effectief in en is er 4 liter reserve. Betekent dit dat, na 25 liter verstookt te hebben, het gele lampje net begint met branden ter indicatie dat er op reserve wordt gereden? In dat geval gaat het sparen van de FreeBees nl een stuk sneller. Om voor bonus FreeBees in aanmerking te komen moet je nl minimaal 20 liter tanken. Bij mijn RS betekende dat helemaal droog rijden.... Als ik het nu goed begrepen heb kan ik, nog voor ik aan de reserve begonnen ben, 20 liter bijtanken zonder dat ie overstroomd? Heb tot nu toe twee keer getankt bij 300 km op de dagteller (macht der gewoonte). Dat zou ik dus bij 400 km kunnen gaan doen (ik loop waarschijnlijk net niet 1:20)

Groet,

Jeroen
Inspector Gadget

OffTopic mode Aan:
Ik weet niet welke gebruiksaanwijzing jij leest en van welk bouwjaar jou 1200RT, maar volgens mijn Gebruikershandleiding heeft mijn 2007 1200RT een brandstofinhoud van 27 liter (nuttige tankinhoud) en een reservehoeveelheid van 4 liter of groter.
Er zijn al wat draadjes geschreven over de (on)betrouwbaarheid van de brandstofmeter van de 1200RT, dat gebeurt geheel via elektronische weg.
Zie zoekfunctie rechts bovenaan. ;)
Je kunt beter je dagteller aanhouden en dan 400 km voordat de noodzaak er is om de "koffie" in jou motor te gieten.
Je tank leegrijden is heel erg onverstandig en slecht voor je motor.
OffTopic mode Uit.
doov650

Ongelezen bericht door doov650 »

Vanaf bouwjaar 2010 is d tank verkleind naar 25 liter
Jeroen1969

Jos WRSM schreef:OEPS . . . zie net dat RON95 wordt geadviseerd voor mijn GS . . . :oops:
Jos WRSM schreef:Zoveel mensen, zoveel meningen. Je zou kunnen zeggen 'ik houd me aan de voorschriften van BMW' en tank alleen RON98. Ik doe dat niet en tank altijd 95 en soms, echt heel soms, een tankje Ultimate als ik het idee heb dat het moet.
Is jouw GS wellicht een Liquid Cooled variant?
Jeroen1969

doov650 schreef:Vanaf bouwjaar 2010 is d tank verkleind naar 25 liter
Stel ik heb hem helemaal leeg, dus ook de reserve tank, past er dan 29 liter in mijn 2010 RT of 25 liter? Ik vindt de gebruiksaanwijzing niet helemaal helder op dit punt. Ik vermoed nl 29 liter, dat zou dan betekenen dat er bij, 400 km op de dagteller, nog zo'n kleine 5 liter te verstoken valt voordat de reserve voorraad wordt aangesproken.

Gek genoeg is dat nl wel On Topic: de bonus FreeBees spaar je bij de Ultimate Variant namelijk 2 x zo snel. Per kwartaal wordt je beloond met je terugkomst met een steeds hoger percentage bonus FreeBees, bij gewone 95 tot max 100% extra, bij Ultimate tot 200% extra. De opgebouwde waarde kan je dan besteden bij, bijvoorbeeld, de Kijkshop voor een leuke gadget (bijvoorbeeld een Go Pro 3). Omdat de waarde van de bonus FreeBees harder oploopt bij het tanken van de Ultimate loopt dus ook de snelheid waarmee je je spaardoel bereikt op. Als je toch al van plan was om die Go Pro aan te schaffen, kan je dus stellen dat die FreeBees om te rekenen zijn naar geld. En dan wordt het prijsverschil tussen gewone 95 en Ultimate ineens veel kleiner. Voor mij een extra reden om BP Ultimate te tanken: het prijsverschil wordt op deze manier gerekend, zodanig klein dat Ultimate zelfs goedkoper zou kunnen blijken te zijn per kilometer. Immers, BMW schrijft in mijn handleiding dat mijn motor weliswaar prima loopt op RON 95, maar dat de performance en efficiency daar negatief door worden beïnvloed, lees, minder zuinig op RON 95 en minder vermogen.

Met mijn RS schoot het niet op, 0 bonus FreeBees per tankbeurt, met de RT zal het harder gaan: volgende tankbeurt krijg ik nl al 100% extra! (Lees: dubbele FreeBees). Op een tankbeurt van 20 liter is dat gauw 25 cent extra FreeBees waarde. Ik zeg, wie het kleine niet eert..... 2018 kan ik ongeveer die Go Pro halen bij de Kijkshop!
Inspector Gadget

GoPro bij de KijkShop ?
Volgens mij moet jij je inname van de Palmpjes wat beperken! (grapje!)
In mijn persoonlijke optiek is de Kijkshop zo'n beetje de "pedaalemmer" van de elektronicawinkels, daar gaan vaak de minder courante spullen heen. ;)
Maar, de wonderen zijn de wereld nog niet uit, dus wie weet als jij tegen die tijd genoeg Freebies gespaard hebt in 2018, de Kijkshop jou wel kan voorzien. _004 :lol:
Ik hoop overigens wel van harte natuurlijk dat je het wat sneller bij elkaar spaart.
(hoewel dat ook betekend dat jij al heel wat brandstofkosten gemaakt hebt, want uiteindelijk betaal jijzelf toch wel die GoPro natuurlijk!)

Terug on-topic;
Bij modeljaar 2010 is het totaal (ongeveer!) 25 liter, waarvan (ongeveer!) 4 liter de reserve-hoeveelheid is.
Dus circa 21 liter voordat de reserve hoeveelheid (en hopelijk ook de indicatie op je dashboard) aangesproken wordt.
Waarbij RON95 een geringe (!) beperkingen voor wat betreft prestaties en verbruik geeft, volgens Herrn BMW.

Je moet zelf met de rekenmachine aan de slag gaan of het wel zo gunstig voor jou is.
En wat jou gevoel met Ultimate, Super-Nucleair, ingestraalde of welke andere ultieme brandstof dan ook, jou geeft.
Want dat is onbetaalbaar natuurlijk. ;)
Oftewel priceless (pun intended)
Jeroen1969

De ultieme brandstof wordt natuurlijk gemaakt van het spul dat in die blikjes zit waar Popeye het zo lekker op doet. Maar mijn GoPro haal ik denk ik eerder bij de Kijkshop van mijn FreeBees dan dat ik Spinach 150 (bio) brandstof kan tanken..
Ik doe voorlopig een paar tankbeurten Ultimate, ga mijn heen en weertjes naar het werk de Cruise Control zo veel mogelijk gebruiken met steeds op dezelfde stukken dezelfde snelheid. Het gemiddelde verbruik van de BC noteren en vervolgens resetten. Dan een tank lang RON 95, zelfde snelheden/cruise control etc en dan bij 400 km eens kijken wat de BC over het gemiddelde verbruik zegt. Als daar het verschil uit rolt dat ik vermoed (0.6 liter meer RON 95 per 100 km) dan kan ik een Excel sheetje maken met een vergelijking bonus FreeBees opbouwen RON 95 vs extra bonus FreeBees opbouwen met Ultimate. Dat omcatten naar de geldwaarde en dan kan ik volgens mij een kilometerprijs (toegespitst uiteraard op de hoeveelheid kilometers die ik per kwartaal maak, uiteraard betaal ik de GoPro zelf maar de literprijs van noch de RON 95 noch de RON 98 wordt niet bij het afrekenen naar beneden bijgesteld als ik zeg "ik hoef vandaag geen FreeBees, doet u mij maar korting op de brandstof", dan moet ik nl naar de BP Express rijden waar je geen FreeBees krijgt) aan brandstof uitrekenen voor RON 95 en Ultimate 98. Wel een leuk project eigenlijk!
GertH
Bijz: Naast deze ook nog een R1100RT

Ongelezen bericht door GertH »

Neem je in je Excel sheet dan wel windkracht, windrichting en je eigen gewicht mee, anders klopt de uitkomst nog niet.
lijkt mij een hoop werk voor 0,6 liter :-D
moh_fan
Woonplaats of omgeving: N-Br

Ongelezen bericht door moh_fan »

E10
Gewoon, omdat het kan... en het beter is voor mijn portemonnee bij zo'n 2500 km/maand.
Het verbruik is prima en iets gunstiger dan Euro95.
Bij 50% 100 en 50% 120km/h, voornamelijk op cc, verbruikt mijn RT 4,55 l/100km.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
stefke
Woonplaats of omgeving: veluwe

Ongelezen bericht door stefke »

Ik tank meestal Euro 95 bij Firezone. Soms VPower tussendoor. Nu kwam ik laatst dit tegen (Competition 102, ook bij Firezone). Ik kon er op de site van Firezone niets over vinden. Weet iemand wat het is en of het goed is voor een 1100RT?
Afbeelding
Groet, Steven
Inspector Gadget

Via G00gle kan je meer vinden als je zoekt op "Competition 102".

Met een te laag octaangetal kan een motor van gaan pingelen en zelfs kapot gaan.
Een moderne motor (zoals de 1200-serie) heeft een beveiliging (door middel van pingelsensoren) en zal heel blijven, maar minder goed lopen bij een te laag octaangehalte. (gereduceerd vermogen, onder anderen)

Aangezien de meeste voertuigen nooit meer dan maximaal RON98 nodig hebben, is 102 tanken in mijn optiek onzin.
Dat heeft alleen bij racemotoren & high performance auto's pas echt nut.
Jeroen1969

Ik heb inmiddels de eerste extra bonus FreeBees binnen. Boord computer gaf aan dat ik gemiddeld 4.9 liter bij 100 km had verbruikt. Ik heb met dagteller op 416 km er 20,28 liter in weten te persen. Zit de boordcomputer er dus niet gek ver naast Big RT Smile . (416/20,28=4,88... Nauwkeurig hoor, die BC!)

Ben zeer tevreden, met mijn RS kwam ik net niet aan de 1:20, nu dus "ruim", inclusief een paar duoritten!
flyer
Land: Netherlands

Ongelezen bericht door flyer »

Ik tank altijd Euro95 bij de Firezone.
Heb wel eens wat andere merken geprobeerd maar voel geen verschil.
Baird
2024
2024

Iemand een zinnige opmerking over E10 en het verhaal over defecte afdichtingen in het brandstofsysteem van de R1150RT?
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx

ooit:
moh_fan
Woonplaats of omgeving: N-Br

Ongelezen bericht door moh_fan »

Bij de oudjes onder ons wellicht een probleem, de moderne RT's zouden E10 gewoon en zonder probleem slikken.
Ik tank het spul nu een dikke 2 maanden en bemerk geen verschil.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
Bert M
Erelid
Erelid
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Ongelezen bericht door Bert M »

moh_fan schreef:Bij de oudjes onder ons wellicht een probleem, de moderne RT's zouden E10 gewoon en zonder probleem slikken.
Ik tank het spul nu een dikke 2 maanden en bemerk geen verschil.
Het probleem is ook niet zo zeer of de motor er wel of niet op loopt... Het is meer of de leidingen en pakkingen van je brandstofsysteem niet oplossen door de hogere dosis ethanol. En dat je dat na twee maanden nog niet merkt, geloof ik direct.

[groet]

Bert M
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Ton1959

De brandstofslangen zullen zelfs zonder het gebruik van E10 slechter worden. Het gebruik van brandstofsysteemreinigers zal ook niet goed zijn voor bepaalde componenten in het brandstofsysteem. Alles is ook gevoelig voor veroudering. Net als de bestuurder overigens. Ethanol doet er alleen een schepje bovenop.
Jeroen1969

Mijn reactie is een beetje van "de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hang"t, maar hier en daar heb ik wat negatieve reacties gelezen over het gebruik van E10 in Beemer Boxers.. Enfin, ik hou het voorlopig bij de aanbevolen brandstof voor mijn -1200- , RON 98 (RON 95 is het minimum, vergelijkbaar met "BEST UIT DE TEST" (RON 98) en "BESTE KOOP" (RON 95) van de Consumentengids...). Aangezien dit in Nederland alleen bij meneer BP op grote schaal (lees: verspreid over het gansche land) beschikbaar is in de vorm van BP Ultimate, hoop ik dat de Dopes die BP er aan toe voegt mijn motor langer van veroudering in de brandstof leidingen zal besparen. De tijd zal het leren...

Voor wat betreft mijn meet experiment: tot op heden (ongeveer 2.000 km sinds de aanschaf) schommelt het verbruik steevast rond de 1:20. Ben er iets onder gedoken met een heen en weertje Groningen met mijn lieve echtgenote achterop en optimaal gebruik van Flitsmeister ( :roll: ). Afgezien daarvan blijft de BC zo 4.8 liter per 100 km tot 4.9 liter per 100 km aangeven. Met de wetenschap dat mijn motor het ontstekingstijdstip gaat veranderen als ik RON 95 ga gebruiken in het achterhoofd heb ik de nodige weerstand om 95 te gaan tanken... Ik zal dat pas doen als dat zo eens uitkomt (lees: ik moet tanken en er is even geen BP in de buurt). Dan reset ik het gemiddeld verbruik direct daarna en kan dan een meting over ongeveer 400 km doen.
siebke
Bijz: 2009, import (D)
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Ongelezen bericht door siebke »

Ik heb de afgelopen 5 jaar met de -1100- bij voorkeur in Dld getankt, en dan de E10. Ik kon geen merkbaar verschil met de Nl Euro95 ontdekken, behalve dan in mijn portemonnee. Ook in heuvelachtig gebied zoals de Eiffel, rond de Moezel of het Sauerland. Veel ritten met duo gemaakt en dan het liefst snelwegen vermijdend. Middels topics op dit Forum toch enkele keren achterelkaar V-power getankt. Shell is me dankbaar voor de extra inkomsten..... . Hier tankte ik, als het dan toch moet, bij Firezone.
Nu, met de R1200RT, was ik toch 'n beetje gereserveerd om E10 te gaan tanken, na het lezen van de gebruikershandleiding. Na de bovenstaande berichten gelezen te hebben zal er niet veel anders meer in gaan, tenzij de resultaten tegen gaan vallen.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Vorie
Woonplaats of omgeving: Genemuiden

Ongelezen bericht door Vorie »

Grappig hoor, zo'n discussie waarbij zoveel verschillende mensen zoveel verschillende meningen (en rijstijlen) hebben ;) . Ik kan me wel vinden in de argumenten van diegene die de duurdere types tanken, maar ook wel in die van de anderen.

Zelf tank ik altijd 95. Gewoon omdat dat bij de firezone om de hoek het goedkoopst (lees: minst duur) is. Voor de rest maakt het mij helemaal niets uit of ik nu een km meer of minder op een litertje kan rijden. Ik rijd toch altijd net zo lang tot ik het zat ben (en thuis nog wat eten wil krijgen :shock: ), dus kijk helemaal niet naar verbruik of hoever ik rijd.

Zou ik alleen woon - werk ermee rijden, dan dacht ik er misschien wel anders over....

Wat betreft de gevolgen voor de motor zelf: wat kan er mis gaan, als hij gewoon goed onderhouden wordt.... (of ben ik nu wat te kort door de bocht? 8)_ )
groeten, Coen
Chris Wils
Land: België
Woonplaats of omgeving: Gierle

Ongelezen bericht door Chris Wils »

Hallo.
Ik rij zelf altijd met ron 95,en in Frankrijk E10. De eerste keer toen ik E10 tankte,
(was met de Harley)vroeg de eigenaar van het benzinestation of het injectie was,
of carburator(het was injectie) want volgens hem mocht je geen E10 tanken,
want dat vreet de rubbers van de carburator op,dus met de RT ook 95,en in Frakrijk
E10. Bij lage oktaan gaat de motor pingelen,zelf ondervonden,in 1992,in Amerika,een
keer 91 oktaan getankt,met een R 100 GS,en toen was hij niet meer vooruit te krijgen,
en vooral bergop was het erg.Maar heeft het met de electronica te maken,dat wij hier
95 of 98 tanken?,want in Amerika is de Super 93 oktaan,en daar rijden toch ook BMW
motoren rond? Ik heb er ooit een Pontiac Sunroof auto gehuurd,en die reed op 87 oktaan,
en die ging behoorlijk vlot.Op het BMW treffen in 2003,in Birmingham Alabama,op het
circuit van Barber Motorsports,stond zelfs een benzinepomp met 120 oktaan,maar daar
mocht ik niet tanken,dat was enkel voor de racewagens,want volgens de pomp bediende
zou dat een gat on de zuiger geven na enkele km,met zo,n hoog oktaan gehalte.
Salu.
Chris.
Kees
Bijz: Origineel
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn

Ongelezen bericht door Kees »

Gewoon het advies van de fabrikant volgen is het beste.
Overigens wordt in discussies de verschillende termen octaangetal, E10 en ethanol etc. op een hoop gegooid.
De elektonica van onze motoren zorgt bij kleine verschillen dat het ontstekingstijdstip wordt aangepast.
Benzine met een hoger octaangetal tanken dan geadviseerd is in mijn optiek niet zinvol.
Het feit dat mensen een betere (hogere) prestatie waarnemen is naar mijn mening een "placebo effect"
Misschien niet algemeen bekend, maar onze "95" bevat ook ethanol en wel 5%. Eigenlijk E5 dus.
Met groet,
Kees
Ton1959

Kees schreef:Gewoon het advies van de fabrikant volgen is het beste.
Overigens wordt in discussies de verschillende termen octaangetal, E10 en ethanol etc. op een hoop gegooid.
De elektonica van onze motoren zorgt bij kleine verschillen dat het ontstekingstijdstip wordt aangepast.
Benzine met een hoger octaangetal tanken dan geadviseerd is in mijn optiek niet zinvol.
Het feit dat mensen een betere (hogere) prestatie waarnemen is naar mijn mening een "placebo effect"
Misschien niet algemeen bekend, maar onze "95" bevat ook ethanol en wel 5%. Eigenlijk E5 dus.
Met groet,
Kees
Het ontstekingstijdstip word aangepast aan de brandstof. En dat kan dus wel degelijk een effect hebben op de prestaties van de motor. Voor mijn gevoel loopt de motor beter op V power maar of de prestaties beter worden heb ik nooit getest bij mijn BMW. Mijn Enfieldje liep een stuk harder als ik de ontsteking afstelde op mijn methode.
Baird
2024
2024

Alleen als er een klopsensor ingebouwd en aangesloten is op de motronic wordt het ontstekingsmoment automatisch aangepast aan de gebruikte benzine, meen dat de r11X0 die niet hebben. Als je een motor bouwt voor een octaangetal van 87 zal die uitstekend functioneren en als je hem maar groot genoeg maakt prima prestaties leveren. Als je een motor ontwerpt voor een hoog octaangetal en daar benzine met een lagere octaangetal in gaat doen zal die ondanks de aanpassingen voor deze benzine nooit zijn ontwerpprestaties halen.

Over het gaten branden in zuigers bij gebruik van een zeer hoog octaangetal ben ik nooit iets tegen gekomen in de literatuur, het heeft te maken met klopvastheid en niet met verbrandingswaarde, ik vermoed dat er nog meer met die brandstof aan de hand was dan alleen octaangetal 120.
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx

ooit:
Jeroen1969

Tja, ik kan alleen nog maar toevoegen dat de ene 98 kennelijk de andere 98 niet is... Heb onlangs bij Tinq hun Super 98 getankt. Had het idee dat mij brandstof meter sneller naar beneden wandelde. Deed uiteraard gewoon precies dezelfde heen en weer riedel als ik met BP Ultimate 98 doe. BC gaf na 1 tank Tinq het gemiddeld verbruik van 5.2 liter per 100 km aan. Daar waar deze waarde met BP Ultimate 98 al een kilometer of 3.000 op 5.1 liter per 100 km stond (de eerste 800 km overigens 4.8 liter per 100 km, moest nog ff wennen aan de fiets, trok dus heel rustig op en reed eigenlijk niet veel harder dan 120 km/u, dat is de laatste paar weken dus anders...). Anderhalve tank BP Ultimate 98 staat de BC weer op 5.1 l/100 km... Maar het zal wel tussen mijn oren zitten :lol:
Ton1959

Ik heb het gevoel dat Vpower toch enigszins de motor beter zuiver houd dan een gewone standaard brandstof waardoor de kans op pingelen ook afneemt. Hoe meer vervuiling dat zich afzet op zuiger en cilinder hoe hoger de kans op pingelen en daardoor minder vermogen. En hoe zuiverder de motor hoe meer regelmatig hij loopt. Ik heb ook éen keer een brandstofsysteem reiniger gebruikt terwijl ik ook de Vpower al had en daar merkte ik verder niks van.
Mariecke
Bijz: 2005, Granit-grau, Topkoffer, Xenon
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Ongelezen bericht door Mariecke »

Ik probeer altijd Ron98 te tanken of de V-Power variant. Als het niet anders kan Ron95.

Ik heb de RT nu 5 weken en vind dat deze niet erg zuinig rijdt (1 op 16) waar ik 1 op 20/21 gewend was.

Hiervoor reed ik op een Bandit (die ik nog steeds heb) en daar moest ik onder de 7 graden echt Ron98 mee tanken anders was het dikke ellende. Dat is natuurlijk een heel andere motor (carburateurs en enorm veel last van carb-icing) maar het zegt wel iets over de brandstof.

(off-topic) kan iemand mij heel snel zeggen hoe ik het verbruik in de bc van de -1200- reset?? Heb het nog niet zelf opgezocht :oops: maar misschien heeft iemand het zo paraat _004 (off-topic uit)
BMW R 1200 RT (2005) 10/2014 -
Suzuki GSF 650 SA Bandit (2005) 05/2007 -
Honda NTV 650 Revere (1989) 06/2006 - 05/2007
Honda V45 Sabre (1988) 03/2006 - 06/2006

When nothing goes right, go left
Jeroen1969

Met je BC in het gemiddeld verbruik gezet de Info knop vast houden tot er horizontale streepjes verschijnen. Dat is de makkelijke methode. De lastigere methode gaat via het ontkoppelen van de accu....
Mariecke

Jeroen1969 schreef:Met je BC in het gemiddeld verbruik gezet de Info knop vast houden tot er horizontale streepjes verschijnen. Dat is de makkelijke methode. De lastigere methode gaat via het ontkoppelen van de accu....
Top, dank je wel! _004

Ga het zo gelijk proberen, dit weekend komt weer ruim 400 km bij :D

Jeroen1969

Inmiddels ben ik ook een flink aantal kilometers BP Ultimate 98 verder. Waar mijn verbruik de eerste 4.000 km redelijk constant op de 1:19-en-een-beetje (5.1 liter per 100 km) bleef plakken, is het de laatste weken naar mijn doen behoorlijk omhoog geschoten. De BC maar weer even gereset, kom ik op 5.4 liter per 100 km (1 op 18,5). Nu heb ik wel bijna 2 weken met de handvat verwarming op 2 gereden, dat vraagt meer stroom en dat zal dan ook ergens uit de benzine worden geperst. Het heeft ook wel pittig gewaaid. En ik had op een of andere gekke manier minder controle over mijn rechterpols... Zal na de kerst dat laatste eens proberen onder controle te krijgen en dan bezien of dat iets helpt.

Wat betreft Mariecke: ik weet niet of je ook al naar je bandenspanning hebt gekeken? Als die te laag is dan gaat het met je verbruik precies de andere kant op, die wordt dan te hoog.... En het rijdt rechtuit misschien wel lekkerder dan wat hardere banden, maar in de bocht is het verre van ideaal... 2.5 voor en 2.9 achter is een aardig richtgetal, kan je ook nog eens iemand achterop nemen. Bij mij wijst de bandendruk meter 2.4 voor en 2.9 achter aan, ben tot op heden nog te lui geweest om die 1 tiende voor er nog bij te pompen....
Ton1959

Jeroen1969 schreef:Inmiddels ben ik ook een flink aantal kilometers BP Ultimate 98 verder. Waar mijn verbruik de eerste 4.000 km redelijk constant op de 1:19-en-een-beetje (5.1 liter per 100 km) bleef plakken, is het de laatste weken naar mijn doen behoorlijk omhoog geschoten. De BC maar weer even gereset, kom ik op 5.4 liter per 100 km (1 op 18,5). Nu heb ik wel bijna 2 weken met de handvat verwarming op 2 gereden, dat vraagt meer stroom en dat zal dan ook ergens uit de benzine worden geperst. Het heeft ook wel pittig gewaaid. En ik had op een of andere gekke manier minder controle over mijn rechterpols... Zal na de kerst dat laatste eens proberen onder controle te krijgen en dan bezien of dat iets helpt.

Wat betreft Mariecke: ik weet niet of je ook al naar je bandenspanning hebt gekeken? Als die te laag is dan gaat het met je verbruik precies de andere kant op, die wordt dan te hoog.... En het rijdt rechtuit misschien wel lekkerder dan wat hardere banden, maar in de bocht is het verre van ideaal... 2.5 voor en 2.9 achter is een aardig richtgetal, kan je ook nog eens iemand achterop nemen. Bij mij wijst de bandendruk meter 2.4 voor en 2.9 achter aan, ben tot op heden nog te lui geweest om die 1 tiende voor er nog bij te pompen....
Het verbruik zal hoger worden als de temperatuur zakt.
Mariecke

Jeroen1969 schreef:Inmiddels ben ik ook een flink aantal kilometers BP Ultimate 98 verder. Waar mijn verbruik de eerste 4.000 km redelijk constant op de 1:19-en-een-beetje (5.1 liter per 100 km) bleef plakken, is het de laatste weken naar mijn doen behoorlijk omhoog geschoten. De BC maar weer even gereset, kom ik op 5.4 liter per 100 km (1 op 18,5). Nu heb ik wel bijna 2 weken met de handvat verwarming op 2 gereden, dat vraagt meer stroom en dat zal dan ook ergens uit de benzine worden geperst. Het heeft ook wel pittig gewaaid. En ik had op een of andere gekke manier minder controle over mijn rechterpols... Zal na de kerst dat laatste eens proberen onder controle te krijgen en dan bezien of dat iets helpt.

Ik heb mijn bc gereset en zag dat ik met 98 5.7/100 reed. Op zich niet slecht.
Vorige week de extra grote beurt bij Kenny, daarna gelijk bij de Tinq volgegooid met 95.
Tank is nu bijna leeg en bc geeft 6.4/100 aan!! Laatste blokje en nog geen 300km gereden!

Rij echt niet heel raar, altijd rustig in het begin zodat de motor goed op kan warmen en op de snelweg niet boven 140km/uur.
Schakel redelijk snel door, trek niet snel op enz...

Volgende week 98 van de BP tanken, hopelijk gaat het verbruik iets omlaag...

Vwb de bandenspanning, die is bij mij altijd 2.5 en 2.9.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”