Berekening verzekeringspremie all risk

Over verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving in het verkeer.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Gebruikersavatar
Eric r1200rt
Berichten: 320
Lid geworden op: 02 dec 2012, 08:08
Type: R1200RT
Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Limburg

Berekening verzekeringspremie all risk

Ongelezen bericht door Eric r1200rt »

Ik ben bij verzekeruzelf en heb m'n RT all-risk verzekerd. In mijn optiek is (behoort) een verzekeringspremie gerelateerd te zijn aan het onderhavige risico (en een winstopslag). Nu is m'n RT weer bijna 2 jaar ouder, ergo, de dagwaarde (= risico) is gedaald. Heb een mailtje gestuurd met de vraag op welke wijze dit tot uitdrukking wordt gebracht in de premie. Antwoord: de premie is op nieuwwaarde gebaseerd, ergo er verandert niets.

Dit vind ik een vreemde gang van zaken, hoe kijken jullie hier tegen aan en zijn er opties om wel een premie te betalen die gerelateerd is aan het risico?

Groet,
Eric.
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 754
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Berekening verzekeringspremie all risk

Ongelezen bericht door scan »

Daar ben ik ook al eens achteraan geweest met hetzelfde antwoord.
Erg maar dan ook heel erg frustrerend allemaal.
Gebruikersavatar
Michl
Berichten: 62
Lid geworden op: 24 feb 2009, 07:00
Type: R1200RT
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Berekening verzekeringspremie all risk

Ongelezen bericht door Michl »

... het niet erg indien je een aanschafwaardeverzekering hebt afgesloten. De ANWB / Unigarant biedt zoiets aan.

Groeten,
Seisi
Afbeelding
doov650

Re: Berekening verzekeringspremie all risk

Ongelezen bericht door doov650 »

Eric r1200rt schreef:Ik ben bij verzekeruzelf en heb m'n RT all-risk verzekerd. In mijn optiek is (behoort) een verzekeringspremie gerelateerd te zijn aan het onderhavige risico (en een winstopslag). Nu is m'n RT weer bijna 2 jaar ouder, ergo, de dagwaarde (= risico) is gedaald. Heb een mailtje gestuurd met de vraag op welke wijze dit tot uitdrukking wordt gebracht in de premie. Antwoord: de premie is op nieuwwaarde gebaseerd, ergo er verandert niets.

Dit vind ik een vreemde gang van zaken, hoe kijken jullie hier tegen aan en zijn er opties om wel een premie te betalen die gerelateerd is aan het risico?

Groet,
Eric.
Als je nu schade hebt, dan krijg je toch ook een nieuwe kuip, koplamp, uitlaat of wat dan ook?
Dus is het risico wel zo veel gedaald als jij veronderstelt?

Als je graag een degressieve premie zou willen betalen, dan zou de premie voor de eerste 2 jaren wel hoger zijn geweest dan dat je nu betaald heb. Toch?
Gebruikersavatar
zadkine
Berichten: 149
Lid geworden op: 02 jan 2013, 12:51
Type: R1100RT
Bijz: Antraciet
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Twente
Locatie: Twente

Re: Berekening verzekeringspremie all risk

Ongelezen bericht door zadkine »

De wat uitgebreidere uitleg die ik ooit gehad heb...

Alleen de totalloss waarde wordt lager. Reparatie kosten (het grootste deel van de casco schades) worden met het stijgen van de leeftijd van een vervoermiddel eerder hoger dan lager. Bv door moeizamer aan vervangende onderdelen kunnen komen dus langer vervangend vervoer moeten betalen, door slijtage breken net wat meer verbindingspunten af bij een ouder vervoermiddel en/of verbingspunten zitten vastgeroest waardoor bij reparatie extra werk verricht moet worden.

En natuurlijk kan je alleen minicasco of wa te verzekeren.Daarbij kan je wel een dagwaarde opgeven.

ps Is je motor in uitstekende staat, ver boven gemiddeld tov andere motoren van dezelfde leeftijd, dan is het aan te bevelen om jaarlijks je notor te laten taxeren. Een verz. maatschappij is gebonden aan een dergelijke taxatie waarde, zeker als dat de verz. mij is van een (schuldige) tegenpartij.
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 450
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1300GS ASO + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Berekening verzekeringspremie all risk

Ongelezen bericht door MofkaP »

Nu is een motor al snel total loss.
Dat is als het totale reparatiebedrag hoger ligt dan de dagwaarde op dat moment.
Er wordt nooit meer uitgekeerd dan de dagwaarde, dat heet economisch total loss.
De berekende dagwaarde (afschrijving) is per verzekeringsmaatschappij verschillend.
Er zijn wel verzekeraars die een (casco of beperkt casco) verzekering en bijbehorende premie aanbieden op basis van de dagwaarde (of zoals Zadkine zegt taxatiewaarde) en niet op basis van de nieuwwaarde.

Bij het afsluiten dien je zeker te letten op de kleine lettertjes.
Is er een nachtclausule? Kun je met je motor nog wel op vakantie?
Hoe luidt de slotclausule? Moet je als je na het tanken afrekent, de motor ook aan de ketting leggen? Helaas een praktijkvoorbeeld, toen de betreffende motorrijder terugkwam na het afrekenen was de motor weg. Uit videobeelden bleek dat hij de motor niet volgens de voorwaarden met een extra slot op slot had gezet.
Moet de motor aan een aard- of nagelvast voorwerp zijn vastgemaakt? In de meeste APV’s is dat verboden voor gemeentelijke eigendommen zoals lantaarnpalen, brugleuningen, verkeersborden en bomen.
Is een alarm verplicht? De goedkeuring voor een alarm is maar beperkte tijd geldig, daarna moet herkeuring plaatshebben en wordt een nieuw certificaat afgegeven.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving”