Berekening verzekeringspremie all risk
Moderator: RT_Patrick
- Eric r1200rt
- Type: R1200RT
- Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Limburg
Berekening verzekeringspremie all risk
Ik ben bij verzekeruzelf en heb m'n RT all-risk verzekerd. In mijn optiek is (behoort) een verzekeringspremie gerelateerd te zijn aan het onderhavige risico (en een winstopslag). Nu is m'n RT weer bijna 2 jaar ouder, ergo, de dagwaarde (= risico) is gedaald. Heb een mailtje gestuurd met de vraag op welke wijze dit tot uitdrukking wordt gebracht in de premie. Antwoord: de premie is op nieuwwaarde gebaseerd, ergo er verandert niets.
Dit vind ik een vreemde gang van zaken, hoe kijken jullie hier tegen aan en zijn er opties om wel een premie te betalen die gerelateerd is aan het risico?
Groet,
Eric.
Dit vind ik een vreemde gang van zaken, hoe kijken jullie hier tegen aan en zijn er opties om wel een premie te betalen die gerelateerd is aan het risico?
Groet,
Eric.
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
- scan
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Everywhere
Re: Berekening verzekeringspremie all risk
Daar ben ik ook al eens achteraan geweest met hetzelfde antwoord.
Erg maar dan ook heel erg frustrerend allemaal.
Erg maar dan ook heel erg frustrerend allemaal.
- Michl
... het niet erg indien je een aanschafwaardeverzekering hebt afgesloten. De ANWB / Unigarant biedt zoiets aan.
Groeten,
Seisi
Groeten,
Seisi

Als je nu schade hebt, dan krijg je toch ook een nieuwe kuip, koplamp, uitlaat of wat dan ook?Eric r1200rt schreef:Ik ben bij verzekeruzelf en heb m'n RT all-risk verzekerd. In mijn optiek is (behoort) een verzekeringspremie gerelateerd te zijn aan het onderhavige risico (en een winstopslag). Nu is m'n RT weer bijna 2 jaar ouder, ergo, de dagwaarde (= risico) is gedaald. Heb een mailtje gestuurd met de vraag op welke wijze dit tot uitdrukking wordt gebracht in de premie. Antwoord: de premie is op nieuwwaarde gebaseerd, ergo er verandert niets.
Groet,
Eric.
Dus is het risico wel zo veel gedaald als jij veronderstelt?
Als je graag een degressieve premie zou willen betalen, dan zou de premie voor de eerste 2 jaren wel hoger zijn geweest dan dat je nu betaald heb. Toch?
- zadkine
- Type: R1100RT
- Bijz: Antraciet
- Woonplaats of omgeving: Twente
De wat uitgebreidere uitleg die ik ooit gehad heb...
Alleen de totalloss waarde wordt lager. Reparatie kosten (het grootste deel van de casco schades) worden met het stijgen van de leeftijd van een vervoermiddel eerder hoger dan lager. Bv door moeizamer aan vervangende onderdelen kunnen komen dus langer vervangend vervoer moeten betalen, door slijtage breken net wat meer verbindingspunten af bij een ouder vervoermiddel en/of verbingspunten zitten vastgeroest waardoor bij reparatie extra werk verricht moet worden.
En natuurlijk kan je alleen minicasco of wa te verzekeren.Daarbij kan je wel een dagwaarde opgeven.
ps Is je motor in uitstekende staat, ver boven gemiddeld tov andere motoren van dezelfde leeftijd, dan is het aan te bevelen om jaarlijks je notor te laten taxeren. Een verz. maatschappij is gebonden aan een dergelijke taxatie waarde, zeker als dat de verz. mij is van een (schuldige) tegenpartij.
Alleen de totalloss waarde wordt lager. Reparatie kosten (het grootste deel van de casco schades) worden met het stijgen van de leeftijd van een vervoermiddel eerder hoger dan lager. Bv door moeizamer aan vervangende onderdelen kunnen komen dus langer vervangend vervoer moeten betalen, door slijtage breken net wat meer verbindingspunten af bij een ouder vervoermiddel en/of verbingspunten zitten vastgeroest waardoor bij reparatie extra werk verricht moet worden.
En natuurlijk kan je alleen minicasco of wa te verzekeren.Daarbij kan je wel een dagwaarde opgeven.
ps Is je motor in uitstekende staat, ver boven gemiddeld tov andere motoren van dezelfde leeftijd, dan is het aan te bevelen om jaarlijks je notor te laten taxeren. Een verz. maatschappij is gebonden aan een dergelijke taxatie waarde, zeker als dat de verz. mij is van een (schuldige) tegenpartij.
- MofkaP
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1300GS ASO + F850GS
- Woonplaats of omgeving: Amstelland
- Contacteer:
Nu is een motor al snel total loss.
Dat is als het totale reparatiebedrag hoger ligt dan de dagwaarde op dat moment.
Er wordt nooit meer uitgekeerd dan de dagwaarde, dat heet economisch total loss.
De berekende dagwaarde (afschrijving) is per verzekeringsmaatschappij verschillend.
Er zijn wel verzekeraars die een (casco of beperkt casco) verzekering en bijbehorende premie aanbieden op basis van de dagwaarde (of zoals Zadkine zegt taxatiewaarde) en niet op basis van de nieuwwaarde.
Bij het afsluiten dien je zeker te letten op de kleine lettertjes.
Is er een nachtclausule? Kun je met je motor nog wel op vakantie?
Hoe luidt de slotclausule? Moet je als je na het tanken afrekent, de motor ook aan de ketting leggen? Helaas een praktijkvoorbeeld, toen de betreffende motorrijder terugkwam na het afrekenen was de motor weg. Uit videobeelden bleek dat hij de motor niet volgens de voorwaarden met een extra slot op slot had gezet.
Moet de motor aan een aard- of nagelvast voorwerp zijn vastgemaakt? In de meeste APV’s is dat verboden voor gemeentelijke eigendommen zoals lantaarnpalen, brugleuningen, verkeersborden en bomen.
Is een alarm verplicht? De goedkeuring voor een alarm is maar beperkte tijd geldig, daarna moet herkeuring plaatshebben en wordt een nieuw certificaat afgegeven.
Dat is als het totale reparatiebedrag hoger ligt dan de dagwaarde op dat moment.
Er wordt nooit meer uitgekeerd dan de dagwaarde, dat heet economisch total loss.
De berekende dagwaarde (afschrijving) is per verzekeringsmaatschappij verschillend.
Er zijn wel verzekeraars die een (casco of beperkt casco) verzekering en bijbehorende premie aanbieden op basis van de dagwaarde (of zoals Zadkine zegt taxatiewaarde) en niet op basis van de nieuwwaarde.
Bij het afsluiten dien je zeker te letten op de kleine lettertjes.
Is er een nachtclausule? Kun je met je motor nog wel op vakantie?
Hoe luidt de slotclausule? Moet je als je na het tanken afrekent, de motor ook aan de ketting leggen? Helaas een praktijkvoorbeeld, toen de betreffende motorrijder terugkwam na het afrekenen was de motor weg. Uit videobeelden bleek dat hij de motor niet volgens de voorwaarden met een extra slot op slot had gezet.
Moet de motor aan een aard- of nagelvast voorwerp zijn vastgemaakt? In de meeste APV’s is dat verboden voor gemeentelijke eigendommen zoals lantaarnpalen, brugleuningen, verkeersborden en bomen.
Is een alarm verplicht? De goedkeuring voor een alarm is maar beperkte tijd geldig, daarna moet herkeuring plaatshebben en wordt een nieuw certificaat afgegeven.
Groetjes van MofkaP
Klik voor motorreisverslagen, verkeersquiz en foto's.
Klik voor motorreisverslagen, verkeersquiz en foto's.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht