Geel hesje Frankrijk

Over verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving in het verkeer.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
HenkvanR
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn

Geel hesje Frankrijk

Ongelezen bericht door HenkvanR »

Wie kan mij vertellen of het nu wel of niet verplicht is een geel hesje te dragen tijdens het motorrijden in Frankrijk?
Ik ga namelijk over een week of 6 naar Spanje met mijn dochter (binnendoor door Frankrijk) en heb al het hele forum afgestruind en gezocht maar kan geen duidelijk antwoord vinden.
p.s. misschien nog andere tips, ook voor Spanje zijn welkom.
Alvast bedankt.
[groet]
HenkvanR -1200-
Jekihero
Type: R1200RT
Bijz: Model 2011, full option
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Re: Geel hesje Frankrijk

Ongelezen bericht door Jekihero »

In Frankrijk is het verplicht minimaal 150 cm2 reflecterend materiaal op de motorkleding te hebben.
Een geel hesje is niet verplicht.

Ronald
Duiker
Type: R1100RT
Land: Frankrijk
Woonplaats of omgeving: Correze

Ongelezen bericht door Duiker »

Jekihero schreef:In Frankrijk is het verplicht minimaal 150 cm2 reflecterend materiaal op de motorkleding te hebben.
Een geel hesje is niet verplicht.

Ronald
Jammer dat heb je mis, dit was men van plan maar deze maatregel is niet door gegaan.
Geen reflectie materiaal of hesje is hier verplicht. -naughty-
Het is wel verstandig om een geel hesje aan te doen als motorrijder, dan zien ze je beter na de wijn die ze nuttigen tussen 12.00 en 14.00 uur.

Groeten, Fred.
Sit Mare Securum

In bezit van:
Harley Davidson FXLR 1990 340.900 KM
BMW R1100RT,1998 met 312.153 KM
Harley Davidson, Dyna Low Rider mei 2015 met 76033 KM
HenkvanR
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn

Ongelezen bericht door HenkvanR »

Duiker schreef:
Jammer dat heb je mis, dit was men van plan maar deze maatregel is niet door gegaan.
Geen reflectie materiaal of hesje is hier verplicht. -naughty-
Het is wel verstandig om een geel hesje aan te doen als motorrijder, dan zien ze je beter na de wijn die ze nuttigen tussen 12.00 en 14.00 uur.

Groeten, Fred.
Bedankt Fred, ik zie dat jij in Frankrijk woont dus beter kan niet. Als ik google op deze informatie zegt de één zus en de ander zo en weet je nog niet hoe het precies zit maar nu dus wel. Zelf heb ik een geel jack maar het gaat om de kleding van mijn dochter. En een hesje nemen we wel mee in de koffer voor nood en hopen het niet nodig te hebben.
Ik dacht dat het met de wijn al een stuk beter ging dan vroeger maar niet dus, ik ben al een tijd niet in Frankrijk geweest maar weet wel van vroeger dat het wijn gebruik heel gewoon was.
[groet]
HenkvanR -1200-
Duiker

HenkvanR schreef:
Bedankt Fred, ik zie dat jij in Frankrijk woont dus beter kan niet. Als ik google op deze informatie zegt de één zus en de ander zo en weet je nog niet hoe het precies zit maar nu dus wel. Zelf heb ik een geel jack maar het gaat om de kleding van mijn dochter. En een hesje nemen we wel mee in de koffer voor nood en hopen het niet nodig te hebben.
Ik dacht dat het met de wijn al een stuk beter ging dan vroeger maar niet dus, ik ben al een tijd niet in Frankrijk geweest maar weet wel van vroeger dat het wijn gebruik heel gewoon was.
De drank is hier bar en boos vind ik. De Fransen eten van 12.00 tot 14.00 uur dan is alles gesloten. Op de eettentjes na, men eet dan ook de hoofdmaaltijd.
Maar met de nodige drank, dus doe ik zoveel mogelijk rijdende zaken voor 14.00 uur, daarna merk je echt dat ze een slok op hebben.
Verledenweek had ik er nog een voor mij die de hele breedte van de weg nodig had. En let op marktdag, dan komen alle oudjes die een keer per week boodschappen doen van stal. Je herkent ze direct ze rijden in een zeer oude auto, midden op de weg als of ze helemaal alleen op de wereld zijn. Met de vreselijke snelheid van 50 kilometer per uur waar je 90 mag.

Prettige vakantie, Fred.
Sit Mare Securum

In bezit van:
scan
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Ongelezen bericht door scan »

Genoeg redenen om Frankrijk te mijden tijdens de vakantieweken.. en anders trouwens ook.
doov650

Ongelezen bericht door doov650 »

scan schreef:Genoeg redenen om Frankrijk te mijden tijdens de vakantieweken.. en anders trouwens ook.
Dan hoef je geen geel hesje te dragen en dan is het nog niet goed.
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Wat wel en wat niet in het buitenland >> http://dc10skyriders.nl/buitenland.html
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
aantzeetje
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Ongelezen bericht door aantzeetje »

haha, als "grensbewoner" B/F kennen we dit maar al te goed. Op zondag is het extra uitkijken. Heel de familie van klein tot stok oud op resto en dan al zwierend over de weg zo tussen 16:00 en 17:00 huiswaarts kerend. Ja en zondag ochtend hoef je ook niet uit te pakken want dan zit je met die... wielertoeristen die nog nooit van verkeersregels gehoord hebben. Gevolg: zondag blijven we thuis.
Duiker

Jos WRSM schreef:Wat wel en wat niet in het buitenland >> http://dc10skyriders.nl/buitenland.html
Ook hier staat weer een fabel tussen namelijk, "reflecterende helmstickers verplicht".
Het staat inderdaad in de wet maar werkelijk niemand heeft ze op zijn helm. Zelfs de Politie en de Gendarmes niet. -naughty-
Iedereen ziet de onzin van deze maatregel in. Volgens mij handhaaft de Politie hier niet op.
En hoor net van een Kolonel van de Gendarmerie dat dit ook niet gebeurd.
Wat wel verplicht is zo als bij auto's bij pech, "veiligheidsvest verplicht bij pech". De motor is gelijk gesteld aan een auto.

Groeten, Fred.
Sit Mare Securum

In bezit van:
wooter

Ongelezen bericht door wooter »

Je mag ook gewoon tussen de file rijden hoor.
Duiker

Ik weet niet wie die lijst heeft gemaakt maar wat Frankrijk aangaat is het broddelwerk.
Reservebril is hier niet verplicht of noodzakelijk. Tussen de file rijden mag inderdaad. Dan blijf je op je plek.
Maar tussen de file door rijden is absoluut verboden. Alleen op de wegen rond Parijs, moet je op de meest linkerbaan uiterst links houden
zodat de motoren je rechts kunnen inhalen.

Groeten, Fred.
Sit Mare Securum

In bezit van:
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Contacteer:

Een waslijstje met regels in het buitenland van de KNMV . .

http://www.knmv.nl/Veiligheid/Wet---Reg ... uitenland/

FRANKRIJK CITAAT:
(**) Bij slecht weer of bij rijden in de nacht is het dragen van reflecterende kleding verplicht. Op motorkleding moet reflectiemateriaal zijn aangebracht van min. 150 cm2. (**)

Bronnen: ANWB, Motoplus, Club Pan European en eigen (lees KNMV) onderzoek.
Jos WRSM
wooter

Duiker schreef:Maar tussen de file door rijden is absoluut verboden. Alleen op de wegen rond Parijs, moet je op de meest linkerbaan uiterst links houden
zodat de motoren je rechts kunnen inhalen.
???

Heb met 5 andere Franse motorrijders en scooterrijders buiten de Parijse pheripherique achter een politiewagen doorheen de file gereden, en die maakte zelfs plaats vrij voor ons :)
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Contacteer:

Het gaat er hier natuurlijk niet om hoe de individuele handhaver of de lokale koddebeier daar over denkt of er mee om gaat. Het gaat om de regelgeving. Een "verkeerde" diender zal je wel op de bon slingeren . . . :O

wooter schreef: Heb met 5 andere Franse motorrijders en scooterrijders buiten de Parijse pheripherique achter een politiewagen doorheen de file gereden, en die maakte zelfs plaats vrij voor ons :)
Jos WRSM
Duiker

Jos WRSM schreef:Een waslijstje met regels in het buitenland van de KNMV . .

http://www.knmv.nl/Veiligheid/Wet---Reg ... uitenland/

FRANKRIJK CITAAT:
(**) Bij slecht weer of bij rijden in de nacht is het dragen van reflecterende kleding verplicht. Op motorkleding moet reflectiemateriaal zijn aangebracht van min. 150 cm2. (**)

Bronnen: ANWB, Motoplus, Club Pan European en eigen (lees KNMV) onderzoek.
Dat was dus de wet die niet is doorgegaan.

Groeten, Fred
Sit Mare Securum

In bezit van:
on6bvk
Type: R1250RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Oudenburg
Contacteer:

Ongelezen bericht door on6bvk »

Duiker schreef:
Jos WRSM schreef:Wat wel en wat niet in het buitenland >> http://dc10skyriders.nl/buitenland.html
Ook hier staat weer een fabel tussen namelijk, "reflecterende helmstickers verplicht".
Het staat inderdaad in de wet maar werkelijk niemand heeft ze op zijn helm. Zelfs de Politie en de Gendarmes niet. -naughty-
Iedereen ziet de onzin van deze maatregel in. Volgens mij handhaaft de Politie hier niet op.
En hoor net van een Kolonel van de Gendarmerie dat dit ook niet gebeurd.
Wat wel verplicht is zo als bij auto's bij pech, "veiligheidsvest verplicht bij pech". De motor is gelijk gesteld aan een auto.

Groeten, Fred.
Ben onlangs in de Vogezen gaan rondrijden en Frankrijk binnenrijdend waren ik en mijn vrouw de enige motorrijders die een fluovest aan hadden.
Dan nagevraagd en het is inderdaad zo dat je de fluo moet bij hebben in geval van pech maar die niet moet aanhebben wanneer je rijdt.

Wat me wel opviel is dat iedereen die langs de weg werken uitvoerde een fluo aan had.
De fluo wordt veel gedragen in Frankrijk, uitgezonderd bij motorrijders :roll:
HansD
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

steefp schreef:Jammer dat het allemaal zo onduidelijk is, en in elk land anders.

In Nederland mag je volgens mij ook niet tussen de file door, maar wordt het gedoogd?
Zal in andere landen misschien niet anders zijn.
Bekend misverstand, dit is al lang geen gedoogbeleid meer.
wooter

Jos WRSM schreef:Het gaat er hier natuurlijk niet om hoe de individuele handhaver of de lokale koddebeier daar over denkt of er mee om gaat. Het gaat om de regelgeving. Een "verkeerde" diender zal je wel op de bon slingeren . . . :O

wooter schreef: Heb met 5 andere Franse motorrijders en scooterrijders buiten de Parijse pheripherique achter een politiewagen doorheen de file gereden, en die maakte zelfs plaats vrij voor ons :)
http://www.demotorsite.be/content/frank ... e-filteren

Filefilteren in FR is dus een beetje zoals het in België was: geen expliciet verbod, en geen optreden ertegen. Maar ook geen expliciete regels die het toelieten.

Als je in en nabij Parijs rijdt, zal je een eenzame niet-filefilterende motorrijder zijn...
Erteetje

Ongelezen bericht door Erteetje »

scan schreef:Genoeg redenen om Frankrijk te mijden tijdens de vakantieweken.. en anders trouwens ook.
In dat geval moet je bij woonplaats / omgeving niet zetten: everywhere

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving”