"Over metalen ventielen..." Zeker mogelijk

Ervaringen met banden, velgen en grip.
Gesloten
Hamster
Type: R1150RT
Bijz: 2002 - 64dkm - Zumo660 - LED DRL - VStream Tall
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Twente

Ongelezen bericht door Hamster »

Het is prima mogelijk om (haakse) metalen ventielen, zoals die van http://www.wunderlich.de/shop/de/wunder ... -4078.html te monteren. Vorige week nog tezamen met nieuwe Angel GT's laten monteren op mijn eigen motor (Motor Oost - Rijssen).

De bmw-ventieldopjes heb ik maar over laten zetten. :-)

Ik zal er een foto van plaatsen binnenkort.
BMW R1150RT (2002) - Schuberth C3 - Zumo 660 - Scala Rider Q2 PRO - 60dkm - LED DRL - VStream Tall - Maxi Sound Twin - PC680
Hamster

Re: "Over metalen ventielen..." Zeker mogelijk

Bij deze...
Bijlagen
achterband (ventieldopje kennelijk vergeten over te zetten...) ;(
achterband (ventieldopje kennelijk vergeten over te zetten...) ;(
voorband ;)
voorband ;)
BMW R1150RT (2002) - Schuberth C3 - Zumo 660 - Scala Rider Q2 PRO - 60dkm - LED DRL - VStream Tall - Maxi Sound Twin - PC680
Wullum
Type: R1250RT
Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: Lkr. HN

Ongelezen bericht door Wullum »

Nu snap ik het niet meer _001
2jaar geleden van verschillende kanten bevestigd gekregen dat deze niet op mijn '98-er -850- zaliger zouden passen... Gietnaad in de velg enzo...
Òf iemand zat ernaast, òf de velgen van een -1150- zijn anders van constructie dan die van een -1100-
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Hamster

Zal wel één of andere handigheid zijn van de specifieke monteur. Volgens mij zijn de velgen hetzelfde (edit: schijnt niet zo te zijn, zie hieronder de post van "Baird"). Ook de achtervelg van mijn 1150RT heeft de veelbesproken lasnaad, waardoor het wellicht iets lastiger pas te maken is. Echter, ze zitten er toch echt en ondertussen, mede na een toerrit, toch weer zo'n 500km gereden met deze banden en ventielen. Geen probleem tot nu in ieder geval.
Laatst gewijzigd door Hamster op 07 mei 2014, 20:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Zie ook het andere courante draadje over metalen ventielen, de velgen van de de R1100RT zijn anders dan van een ander R1150RT. Bij de R1150RT zit er duidelijk een uitsparing in de naad waar de metalen ventielen prima geplaatst kunnen worden. Zie de foto's van mijn fiets.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
wil51
Type: R850RT
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Ongelezen bericht door wil51 »

Het blijft mij ook nog bezig houden. Ondanks dat de Jong Motoren aangaf dat de Garmin sensor zonder probleem op een kort rubber ventiel gemonteerd kan worden, zou ik toch liever een metalen ventiel hebben. Net gekeken en de naad op achterwiel heeft een uitsparing voor ventiel. Als leek zeg ik, dan daar kan toch een metalen ventiel op. Op voorwiel zit die uitsparing niet en zit het ventiel net naast de naad. Het rubberen ventiel gaat net een klein stukje over die naad heen. Sabra heeft ze vorig jaar bij forumlid Baird gemonteerd. Sabra beweert nu dat het niet kan. En op de gestuurde foto's van de door hun gemonteerde metalen ventielen op een R1150RT reageren ze niet meer.
Ik heb het 4 bedrijven gevraagd en alle zeggen dat metalen ventielen niet mogelijk zijn.
Baird
2024
2024

wil51 schreef:Het blijft mij ook nog bezig houden. Ondanks dat de Jong Motoren aangaf dat de Garmin sensor zonder probleem op een kort rubber ventiel gemonteerd kan worden, zou ik toch liever een metalen ventiel hebben. Net gekeken en de naad op achterwiel heeft een uitsparing voor ventiel. Als leek zeg ik, dan daar kan toch een metalen ventiel op. Op voorwiel zit die uitsparing niet en zit het ventiel net naast de naad. Het rubberen ventiel gaat net een klein stukje over die naad heen. Sabra heeft ze vorig jaar bij forumlid Baird gemonteerd. Sabra beweert nu dat het niet kan. En op de gestuurde foto's van de door hun gemonteerde metalen ventielen op een R1150RT reageren ze niet meer.
Ik heb het 4 bedrijven gevraagd en alle zeggen dat metalen ventielen niet mogelijk zijn.
zal er eens een mailtje aan wagen.
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx

ooit:
wil51

Kwam een filmpje tegen over het monteren van de Garmin sensors. Daar gaan ze op dezelfde ventielen die ik heb en volgens de Jong motoren geen probleem zou moeten zijn.

https://www.youtube.com/watch?v=CYxhooL ... e=youtu.be
Wullum
Type: R1250RT
Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: Lkr. HN

Ongelezen bericht door Wullum »

Gisteravond nog eens met Baird hierover gesproken en gekeken hoe dit op zijn bRommeRT zit.
Baird heeft weldegelijk metalen ventielen in zijn wielen (met bandenspanningssensoren erop geschroefd, maar dat verandert niks aan de ventielen an sich)

Baird's 1150 en die van mij (beide bj. 2003) stonden naast elkaar voor de vergelijking. De zijne met metalen ventielen, de mijne met de standaard rubberen.

Lijkt erop dat van de wielen van een 1150 (c.q. 850 2e generatie) de gietnaad/middenril bij de ventielgaten 2 à 3 mm is vlakgefreesd.
Als de standaard rubberen ventielen gemonteerd zijn vallen deze met een rubber manchetje daar nèt overheen zodat dit niet opvalt, maar dit is er weldegelijk.
Die paar mm zijn blijkbaar net genoeg voor metalen ventielen te kunnen monteren. In principe kan het dus.

Of dat ook voor haakse ventielen geldt blijft de vraag, die hebben een grotere "footprint", als bevestingen de foto's ban Hamster dat dit zou moeten kunnen.

Bij een 1100 (of 850 1e generatie) zal eea niet gaan, daar loopt de gietnaad verder door tot het ventielgat heb ik destijds bij mijn 850 1e generatie vastgesteld.
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
wil51

Bij voorwiel kan ik het inderdaad zien dat de gietnaad vlak is bij ventiel. Daar zit ventiel ook niet in het midden maar vlak naast de gietnaad. Achterwiel zit ventiel midden op de naad. Daar kan ik net niet zien of de naad vlak is. Ik heb een 850 uit 2003. Toch raar dat de banden leveranciers zo moeilijk doen over de metalen ventielen monteren.
Wat is de maat van het ventielgat? Voor het geval ik ze maar zelf ga bestellen en laten monteren.
Baird
2024
2024

Re:

wil51 schreef:Bij voorwiel kan ik het inderdaad zien dat de gietnaad vlak is bij ventiel. Daar zit ventiel ook niet in het midden maar vlak naast de gietnaad. Achterwiel zit ventiel midden op de naad. Daar kan ik net niet zien of de naad vlak is. Ik heb een 850 uit 2003. Toch raar dat de banden leveranciers zo moeilijk doen over de metalen ventielen monteren.
Wat is de maat van het ventielgat? Voor het geval ik ze maar zelf ga bestellen en laten monteren.
Gewoon je banden een keer bij SABRA kopen, kun je meteen de ventielen laten monteren. Kun je een prachtige toertocht van maken: Heemstede - Geldermalsen - Heemstede !
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx

ooit:
wil51

Re:

Maker film heeft film verwijdert omdat er geen metalen ventielen werden gebruikt wat volgens Garmin vereist is.

Thanks for pointing that out. You may have saved me from a tire deflation or a lot worse. There is a review on Amazon of a chap who installed them on a rubber valve and it shredded the valve and deflated the tyre.

I got hold of the manuals weeks before my devices arrived and read them all in advance so I must have forgotten the warnings which are the first thing in the manual. I'm normally really conscientious in that respect but I suppose we all get complacent sometimes.

Thanks again and best wishes.

The Netherlands had a great world cup run and I was cheering for them because I spent my youth in Holland. I'm Honourary Dutch.

Regards

Joby
wil51

Vandaag even wezen toeren en langs Motoport Hillegom geweest. (zijn nu trouwens geen BMW dealer meer) Haakse ventielen kunnen gemonteerd worden, maar volgens verkoper zijn dan de wielen uit balans als de sensor er op gezet wordt. Gewone metalen ventielen bestaan niet in de maat voor mijn velg. :$ (Die bestaan dus wel)
Verkoper gaf aan om ze maar op de rubber ventielen te laten zitten. Zo zie je maar weer, iedere verkoper heeft zo zijn mening.
HansD
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

wil51 schreef:volgens verkoper zijn dan de wielen uit balans als de sensor er op gezet wordt.
Duuh, wel opnieuw balanceren natuurlijk!
JDoubleOP
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

Voor de geinterresseerden dit 'haakse metalen ventiel' past NIET op een 1100RT al wordt dit wel beweerd door fa. Wunderlich. Zelf ondervonden en onderzocht. Forget it.

Good to know....fyi
gr. Joop
wil51

Ik heb de indruk dat veel mensen de haakse ventielen bij Wunderlich bestellen. Zijn die anders dan de haakse ventielen die bijna iedere bedrijf op voorraad heeft? Zijn er kwaliteiten verschillen?
En waar kan ik de rechte ventielen met de juiste maat 11,3 mm bestellen. Mijn voorkeur gaat toch uit naar recht ventiel. Nu meerdere malen mail gestuurd naar Sabra die de rechte ventielen heeft gemonteerd bij medeforum lid. maar sabra beantwoord mijn mail niet.
Als ik juiste ventiel heb, is er in mijn woonplaats een bedrijf dat de ventielen kan monteren.

update:
Is dat even toevallig. Sabra heeft vandaag gereageerd en ik kan de ventielen bij ze bestellen. -top-
wil51

Vandaag de motor kunnen ophalen. Duurde wel even omdat ik wegens aanval van spit de motor een week bij de garage moest blijven staan. :$
Monteur begreep niet waarom andere bedrijven aangaven dat het niet kon. De gietnaad is bij de ventiel gaten afgevlakt en metalen ventielen konden zonder enig probleem gemonteerd worden. _004

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Banden & Wielen”