lampje vervangen koplamp
Moderator: RT_Patrick
lampje vervangen koplamp
mijn Xeon koplamp is doorgebrand. ik kan nergens vinden hoe ik dit moet vervangen. ik hoop dat ondanks de vakantie tijd iemand snel kan reageren. Alvast bedankt
Re: lampje vervangen koplamp
De xenon lamp zelf zit toch net als een H4 lamp gewoon in de koplamp-unit??
Dus ff langs de vorkpoten friemelen en de rubber bescherm "schotel" wegtrekken. Dan stekkers verwijderen, klemmetje loshalen en lamp uitnemen.
Heb zelf geen xenon verlichting, maar wat ik kan vinden over latere inbouw is dat de uiteindelijke lamp gewoon op de plek van een originele H4 lamp zit.
Hoop dat het lukt. Succes
Dus ff langs de vorkpoten friemelen en de rubber bescherm "schotel" wegtrekken. Dan stekkers verwijderen, klemmetje loshalen en lamp uitnemen.
Heb zelf geen xenon verlichting, maar wat ik kan vinden over latere inbouw is dat de uiteindelijke lamp gewoon op de plek van een originele H4 lamp zit.
Hoop dat het lukt. Succes
Re: lampje vervangen koplamp
O.k. fijn bedankt. Ik ga het vanmiddag proberen.Dus ff langs de vorkpoten friemelen en de rubber bescherm "schotel" wegtrekken. Dan stekkers verwijderen, klemmetje loshalen en lamp uitnemen.
- R1200RT-LE
- Berichten: 136
- Lid geworden op: 26 jul 2009, 18:44
- Type: R1200RT
- Bijz: Lifestyle Edition
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Betuwe
- Locatie: Betuwe
Re: lampje vervangen koplamp
Beste Wim,
Let op met het spelen met de Xenon lamp.
Bij het opstarten gaat er 10.000 tot 20.000 volt heel even naar de lamp.
De lamp gaat meestal niet kapot, omdat er GEEN gloeidraad in zit.
Maar het kan natuurlijk altijd.
Is je voorschakel apperaat defect dan krijg je paars licht, omdat het gas in de lamp niet ontsteekt(piek spanning werkt niet)
Is je lamp defect dan doet de lamp het niet .... zo simpel.
Natuurlijk kan er ook iets met je bedrading zijn na de lamp ... dan kan er een ontlading plaatsvinden op het frame, en dat vind de elecrtonica vaak niet zo leuk.
Dit is te zien door in het donker de lamp aan te zetten en te kijken naar vonk overslag (net als bij een ontsteking van een gasfornuis) naar het frame (massa).
Suc6 met de zoektocht !
Let op met het spelen met de Xenon lamp.
Bij het opstarten gaat er 10.000 tot 20.000 volt heel even naar de lamp.
De lamp gaat meestal niet kapot, omdat er GEEN gloeidraad in zit.
Maar het kan natuurlijk altijd.
Is je voorschakel apperaat defect dan krijg je paars licht, omdat het gas in de lamp niet ontsteekt(piek spanning werkt niet)
Is je lamp defect dan doet de lamp het niet .... zo simpel.
Natuurlijk kan er ook iets met je bedrading zijn na de lamp ... dan kan er een ontlading plaatsvinden op het frame, en dat vind de elecrtonica vaak niet zo leuk.
Dit is te zien door in het donker de lamp aan te zetten en te kijken naar vonk overslag (net als bij een ontsteking van een gasfornuis) naar het frame (massa).
Suc6 met de zoektocht !
-Yamaha 750 Virago - Yamaha 900 Diversion -
- BMW R1200C Montauk - BMW R1200RT Lifestyle Edition-
Schuberth C3 met SRC & Scala Rider G4 en een Zumo 660 boven de tellers
Re: lampje vervangen koplamp
Bovenstaande heb ik pas gelezen nadat ik de lamp voor een gewone lamp vervangen. Maar volgens mij heb je gelijk. Vorige week zaterdag tijdens het rijden ging mijn dsiplay (R850RT) stuk. Hij bleef die indicatie geven van dat moment te weten versnellingsindicator 5 de tijd op 11:15 en temp op bedrijfstemperatuur ook al zette ik het contact uit bleef deze info zichtbaar. Afgelopen week bij de knalpot een gebruikte display voor € 165.- (helft van de nieuwprijs maar toch duur vind ik). Vervolgens zag ik vanmorgen dat mijn koplamp stuk was. Na jou verhaal te hebben gelezen denk ik dat de lamp vorige week stuk is gegaan of de unit en dientengevolge het display stuk gegaan is.De vorige eigenaar had hem 10.000 km geleden gemonteerd. Voor de vervanging van het display moest ik het dashboard demonteren en kon ik gemakkelijk bij de lamp.Ik kreeg de rotlamp er niet uit van chagerijn heb ik de draad doorgeknipt en heb ik weer een gewone lamp gemonteerd. De unit en overige bedrading heb ik laten zitten wat ik ga er vanuit dat de unit zijn voeding kreeg uit de stekker die ik los heb gemaakt en op de standaard lamp heb gezet. O ja het display doet het weer. Afgelopen week kwam ik erachter hoe vaak ik hier op kijk voor temp. bij het begin van de rit maar met name naar de versnelingsindicator, duur..........maar zijn geld dubbel en dwars waard.De lamp gaat meestal niet kapot, omdat er GEEN gloeidraad in zit.
Maar het kan natuurlijk altijd.
Is je voorschakel apperaat defect dan krijg je paars licht, omdat het gas in de lamp niet ontsteekt(piek spanning werkt niet)
Is je lamp defect dan doet de lamp het niet .... zo simpel.
- R1200RT-LE
- Berichten: 136
- Lid geworden op: 26 jul 2009, 18:44
- Type: R1200RT
- Bijz: Lifestyle Edition
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Betuwe
- Locatie: Betuwe
Re: lampje vervangen koplamp
Vaak is het probleem de kabel naar de lamp toe, deze is van een soort silicone en het kan voorkomen dat deze poreus wordt en dan een overslag veroorzaakt.
Ik heb in de auto ook zoiets soortgelijks gehad, airco regelapperaat defect en een paar dagen later begon de xenon aan 1 zijde raar te doen. In het donker zag ik toen een overslag plaatsvinden naar het lamphuis.
Nadat ik de xenon weer uitgeboud had zag ik een heeeeel klein scheurtje in de mantel van de kabel zitten.
Zeker bij wat goedkopere setjes kan het zijn dat de kabel iets gaat uitdrogen oid, kijk maar naar oude verlengsnoeren.
Ik heb in dik jaar met de xenon in de auto gereden, en vind het zeker een aanrader .... maar als er electronica defect gaat dan heb je een veel groter probleem en dit gaat vaak flink in de papieren lopen, en dat voor een setje van 100 euries.
Ik heb in de auto ook zoiets soortgelijks gehad, airco regelapperaat defect en een paar dagen later begon de xenon aan 1 zijde raar te doen. In het donker zag ik toen een overslag plaatsvinden naar het lamphuis.
Nadat ik de xenon weer uitgeboud had zag ik een heeeeel klein scheurtje in de mantel van de kabel zitten.
Zeker bij wat goedkopere setjes kan het zijn dat de kabel iets gaat uitdrogen oid, kijk maar naar oude verlengsnoeren.
Ik heb in dik jaar met de xenon in de auto gereden, en vind het zeker een aanrader .... maar als er electronica defect gaat dan heb je een veel groter probleem en dit gaat vaak flink in de papieren lopen, en dat voor een setje van 100 euries.

-Yamaha 750 Virago - Yamaha 900 Diversion -
- BMW R1200C Montauk - BMW R1200RT Lifestyle Edition-
Schuberth C3 met SRC & Scala Rider G4 en een Zumo 660 boven de tellers
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 11 Reacties
- 787 Weergaves
-
Laatste bericht door Tieflaar
-
- 10 Reacties
- 4839 Weergaves
-
Laatste bericht door Eric r1200rt
-
- 7 Reacties
- 5926 Weergaves
-
Laatste bericht door Ruud Woudstra
-
- 2 Reacties
- 2698 Weergaves
-
Laatste bericht door Isaac