Pagina 1 van 1

R1100S bedrading aanpassen

Geplaatst: 12 nov 2014, 10:31
door Desmond
Hoi, even voorstellen:
Als citroen 2CV liefhebber ben ik een projectje bezig om een BMW moto motor in de 2CV te plaatsen.
Niet om zot mee te doen, gewoon als uitdaging en leuk aan het stoplicht :-) Het mag uiterlijk niet zichtbaar zijn dat er innerlijk wat aangepast is.
Ik ben mij bewust van het koelingsprobleem, maar ga daar een grotere olikoeler voor in de plaats zetten.
Waarschijnlijk een kleine midlife crisis...
Graag had ik hulp van het forum om mijn BMW R1100S ('99) motor te doen draaien uitgebouwd uit de moto. (zonder versnellingsbak)
De motor hangt in een frame en ik wil deze doen draaien met de electronische regelingen zoals luchtsensor, uitlaatsensor...
Al de rest zoals zijstandaardcontact, verwarmde handvaten, ABS enzo moeten electrisch afgekoppeld worden.
Heeft iemand een schema'tje hoe ik dit zo kan aansluiten? Met juiste draadkleur zou fantastisch zijn.
Andere tips?
alvast bedankt

Re: R1100S bedrading aanpassen

Geplaatst: 12 nov 2014, 11:01
door Bert M
Ambitieus plan, Desmond! Ik kan alleen maar zeggen bezint eer gij begint. Als liefhebber van zowel de 2CV als van motorfietsen zou ik ze, geloof ik, allebei koesteren zoals ze zijn...

[groet]

Bert M

Re: R1100S bedrading aanpassen

Geplaatst: 12 nov 2014, 12:50
door HansD
Er zijn mensen die een boxerblok in een vliegtuigje hangen, misschien is daar info te krijgen.
Bijvoorbeeld:

http://www.homebuiltairplanes.com/forum ... plane.html

http://www.eaa.ca/experimenter/articles ... _boxer.asp

Re: R1100S bedrading aanpassen

Geplaatst: 12 nov 2014, 14:24
door Bert M
Er is overigens een Brit die zich met deze bijzondere conversies bezig houdt: Pete Sparrow. Maar hij doet wel iets meer dan alleen het blokje omzetten... Zie ook deze website: http://www.sparrowautomotive.co.uk/citroen2cvbmw.html

[groet]

Bert M

Re: R1100S bedrading aanpassen

Geplaatst: 12 nov 2014, 20:31
door Desmond
Hans, bedankt voor de links! goed leesvoer. Heb al een mail gestuurd naar een vliegtuigbouwer.

Bert, als 2CV liefhebber begrijp ik dat je het wat zot vindt. Misschien een troost als ik zeg dat deze BMW motor in een LNA 652cc gaat komen. (maar aangezien niemand deze auto nog kent heb ik er maar 2CV op gezet ;) ) Zelf heb ook enkele mooie 2CV tjes die ik nog origineel hou.
Ik heb in dit forum reeds goede electrische schema's gevonden.
Heb zelf de ABS en wat makkelijk herkenbaar electrisch spul afgekoppeld.
Maar wil graag niet elke vijf minuten naar de BMW dealer lopen met vragen. (wel af en toe eens en wil daar ook wel voor betalen, die mensen moeten ook eten)
Hopelijk vind ik een helpende hand dmv een goed schema van een forumliefhebber.
In ruil heb ik nog wel wat R1100S gerief, of een flesje van een goed jaar :-)

Re: R1100S bedrading aanpassen

Geplaatst: 12 nov 2014, 20:52
door japachap
Kijk ook bij de Brits Haynes Werkplaats Handleiding/Manual- er staat gekleurd bedraadingschemas achterin voor alle 1100/1150 modellen...

Re: R1100S bedrading aanpassen

Geplaatst: 12 nov 2014, 21:24
door Bert M
Ok, dat van die LNA is voor mij inderdaad een hele troost... In elk geval oprecht Succes gewenst, kerel!

[groet]

Bert M

Re: R1100S bedrading aanpassen

Geplaatst: 12 nov 2014, 23:31
door JOS WRSM
[media]gJIDZznaV28[/media]

Re: R1100S bedrading aanpassen

Geplaatst: 13 nov 2014, 00:46
door Baird
Ooit een 2CV gezien waar het blok van een BX ingebouwd was, was toch redelijk vlot weg bij de stoplichtsprint. En op een beurs in Essen een Ford Transit met Cosworth F1 en een Hewland bak, dus jouw 2CV met BMW boxer wekt de nieuwsgierigheid op. Krijg je dan nog allerlei keuringen voor toelating op de weg en de verzekering?

Re: R1100S bedrading aanpassen

Geplaatst: 13 nov 2014, 22:29
door JOS WRSM
Je hebt een PB . ..
Desmond schreef:Hoi, even voorstellen:
Als citroen 2CV liefhebber ben ik een projectje bezig om een BMW moto motor in de 2CV te plaatsen.
Niet om zot mee te doen, gewoon als uitdaging en leuk aan het stoplicht :-) Het mag uiterlijk niet zichtbaar zijn dat er innerlijk wat aangepast is.
Ik ben mij bewust van het koelingsprobleem, maar ga daar een grotere olikoeler voor in de plaats zetten.
Waarschijnlijk een kleine midlife crisis...
Graag had ik hulp van het forum om mijn BMW R1100S ('99) motor te doen draaien uitgebouwd uit de moto. (zonder versnellingsbak)
De motor hangt in een frame en ik wil deze doen draaien met de electronische regelingen zoals luchtsensor, uitlaatsensor...
Al de rest zoals zijstandaardcontact, verwarmde handvaten, ABS enzo moeten electrisch afgekoppeld worden.
Heeft iemand een schema'tje hoe ik dit zo kan aansluiten? Met juiste draadkleur zou fantastisch zijn.
Andere tips?
alvast bedankt

Re: R1100S bedrading aanpassen

Geplaatst: 13 nov 2014, 23:00
door Desmond
mooie reacties, bedankt daarvoor.
Ik heb een gekleurd draadschema, maar raak er nog niet helemaal uit wat ik moet over houden om de motor te laten draaien met de ECU en lamba/luchtsensors.
Bijvoorbeeld: de zijsteun schakelaar heb ik niet nodig, maar knip ik die gewoon af, of is dit een "fail safe" circuit en moet die constant stroom hebben??
Ook voor de benzine relais-meter met al die doorschakelingen weet ik het niet zo goed.
Wel weet ik dat ik op zoek moet naar een electrische benzinepomp die 3 bar levert ( info hier op het forum gevonden :-) )

De auto is reeds oldtimer gekeurd en moet dus niet meer naar de keuring. (al zou die wetgeving wel eens kunnen veranderen, maar dat zien we dan wel)
Vering, banden zijn al aangepast naar zwaarder vermogen, nu nog de aandrijving, chassis en de remmen (ferrodo).

Een kant en klaar schemaatje zal ik mss niet vinden, maar als iemand me al wat op weg kan helpen kom ik er wel. _004