Ook maar even dan...
Geplaatst: 05 okt 2014, 21:50
Beste allemaal,
Ik lees al een tijdje mee op dit forum. Maar nu ik een R1200RT bezit wordt het tijd om mij voor te stellen.
U leest hier over een man, 1968, projectmanager in de ICT. Als middelbare scholier – begin jaren 80- ging ik tijdens een tussenuur wel eens langs bij BMW motordealer De Haan in Leek, om daar even door de ruiten te kijken naar RT’s. Stoere machines vond ik dat toen. Er is toen een zwak voor BMW ontstaan…
Motoren heb ik altijd interessante machines gevonden. Maar nooit serieus gedacht dat ik er zelf eentje zou willen bezitten. Als je ouder wordt komt vanzelf een keer een (midlife-) crisis voorbij en dan ga je eens wat beter nadenken over jezelf en de dingen die je doet. Als motorrijder ben ik dus een laat opstapper. De RT is mijn tweede motor fiets. Hiervoor reed ik ruim drie jaar een Kawasaki Versys 650 in Traveller uitvoering van het bouwjaar 2009. Een prima motor. Maar op lange tochten werd ik mij steeds bewuster van de rand in het zadel die voor mij toch net iets te ver naar voren bleek te zitten. Bovendien vond ik het windscherm veel turbulentie blijven geven, ondanks diverse pogingen om daar iets aan te doen. Dit waren de eerste prikkels waardoor ik oog ging krijgen voor iets anders.
Toen ik de Kawasaki kocht dacht ik nog dat als ik groot zou zijn, ik een BMW R1200GS zou willen. Stoer! Een GS leek met wat te zwaar en kostbaar om mee te beginnen. Het motorrijden is een blijvertje gebleken. Aanvankelijk verwachte ik veel korte ritjes te rijden en daarbij sporadisch lange ritten van bijvoorbeeld een dag te maken. Dat werd uiteindelijk andersom. Totaal ca 4kkm per jaar. Van ‘off road’ kwam niet veel terecht. Hierdoor gingen de gedachten gaandeweg uit naar een RT - ook stoer!-in plaats van een GS. Begin 2014 heb ik besloten hier werk van te maken. Het doel dat zich al snel vormde was een ‘biaritz-’blauwe uit 2009 met de optie cruisecontrol. Uiteindelijk vond ik eind augustus wat ik zocht. Na wat onderhandelen o.a. over herstel van wat pekelschade, inruilprijs en bij te betalen bedrag werd die RT dus mijne.
Wat valt er over te zeggen? Nederlandse motor, ruim 33kkm bij aanschaf, dealer onderhouden. Het enige wat er niet op zit is een radio/CD speler. Ik heb een Garmin Zumo 390LM gemonteerd. De tellerstand heb ik inmiddels met ongeveer 800km verhoogd. De machine voldoet aan de verwachtingen. Ik ben er tevreden over. Hoe zal het hem verder vergaan? Als het nieuw is, dan houd ik wel van poetsen. Maar als het nieuwe er af is wordt het meer ‘conserveren’, dus aantasting voorkomen terwijl het niet zo nodig hoeft te blinken.
Dit forum zit mijn inziens goed in elkaar. Er staat al veel geschreven. Ik verwacht daarom niet veel toe te kunnen voegen. Maar mocht ik iemand denken te kunnen helpen, dan zal ik het niet laten.
Tot lezens,
Kasper
Ik lees al een tijdje mee op dit forum. Maar nu ik een R1200RT bezit wordt het tijd om mij voor te stellen.
U leest hier over een man, 1968, projectmanager in de ICT. Als middelbare scholier – begin jaren 80- ging ik tijdens een tussenuur wel eens langs bij BMW motordealer De Haan in Leek, om daar even door de ruiten te kijken naar RT’s. Stoere machines vond ik dat toen. Er is toen een zwak voor BMW ontstaan…
Motoren heb ik altijd interessante machines gevonden. Maar nooit serieus gedacht dat ik er zelf eentje zou willen bezitten. Als je ouder wordt komt vanzelf een keer een (midlife-) crisis voorbij en dan ga je eens wat beter nadenken over jezelf en de dingen die je doet. Als motorrijder ben ik dus een laat opstapper. De RT is mijn tweede motor fiets. Hiervoor reed ik ruim drie jaar een Kawasaki Versys 650 in Traveller uitvoering van het bouwjaar 2009. Een prima motor. Maar op lange tochten werd ik mij steeds bewuster van de rand in het zadel die voor mij toch net iets te ver naar voren bleek te zitten. Bovendien vond ik het windscherm veel turbulentie blijven geven, ondanks diverse pogingen om daar iets aan te doen. Dit waren de eerste prikkels waardoor ik oog ging krijgen voor iets anders.
Toen ik de Kawasaki kocht dacht ik nog dat als ik groot zou zijn, ik een BMW R1200GS zou willen. Stoer! Een GS leek met wat te zwaar en kostbaar om mee te beginnen. Het motorrijden is een blijvertje gebleken. Aanvankelijk verwachte ik veel korte ritjes te rijden en daarbij sporadisch lange ritten van bijvoorbeeld een dag te maken. Dat werd uiteindelijk andersom. Totaal ca 4kkm per jaar. Van ‘off road’ kwam niet veel terecht. Hierdoor gingen de gedachten gaandeweg uit naar een RT - ook stoer!-in plaats van een GS. Begin 2014 heb ik besloten hier werk van te maken. Het doel dat zich al snel vormde was een ‘biaritz-’blauwe uit 2009 met de optie cruisecontrol. Uiteindelijk vond ik eind augustus wat ik zocht. Na wat onderhandelen o.a. over herstel van wat pekelschade, inruilprijs en bij te betalen bedrag werd die RT dus mijne.
Wat valt er over te zeggen? Nederlandse motor, ruim 33kkm bij aanschaf, dealer onderhouden. Het enige wat er niet op zit is een radio/CD speler. Ik heb een Garmin Zumo 390LM gemonteerd. De tellerstand heb ik inmiddels met ongeveer 800km verhoogd. De machine voldoet aan de verwachtingen. Ik ben er tevreden over. Hoe zal het hem verder vergaan? Als het nieuw is, dan houd ik wel van poetsen. Maar als het nieuwe er af is wordt het meer ‘conserveren’, dus aantasting voorkomen terwijl het niet zo nodig hoeft te blinken.
Dit forum zit mijn inziens goed in elkaar. Er staat al veel geschreven. Ik verwacht daarom niet veel toe te kunnen voegen. Maar mocht ik iemand denken te kunnen helpen, dan zal ik het niet laten.
Tot lezens,
Kasper