Pagina 1 van 1
Vering 2013 R1200RT
Geplaatst: 01 okt 2014, 22:18
door Beamer63
Beste mede RT' ers,
Ik heb in november 2013 na een viertal GS' N een nieuwe R1200RT in 90 jarige jubileum uitvoering aangeschaft omdat ik eens wat anders wilde.
De motor bevalt prima echter ik begin me steeds meer te ergeren aan de ESA vering die deze motor heeft.
Recentelijk 3 dagen in Luxemburg en Duitsland gereden over de wat minder goede wegen, en welke stand ik ook probeerde,
Ik heb geen stand gevonden die ik echt comfortabel vond.I
Ik kreeg de 3e dag zelfs last van mijn rug door de " tikken " die de vering steeds doorgaf.
Met mijn GS ' N ( weliswaar langere veerwegen) heb ik hier nooit last van gehad.
Ik heb bij deze GS' N altijd gekozen voor de comfort stand ( behalve als het heel hard ging ) en de stand : " 1 helmpje + koffertje ".
Is dit een typische RT kwaal ?
Hoor graag van jullie.
Vr. Groet Peter
Re: Vering 2013 R1200RT
Geplaatst: 01 okt 2014, 22:24
door ruudRTlc
Komt mij absoluut vreemd voor (RT-2012). De RT-lc schijnt wel iets "minder comfortabel" (harder dan 2012) te zijn. Dat idee had ik zelf ook al tijdens de proefrit, maar lijkt mij niet storend... :roll:
Re: Vering 2013 R1200RT
Geplaatst: 02 okt 2014, 19:10
door Eric r1200rt
Mag toch Niet zo zijn, ik rijd zelf met zelde instelling (2006 bouwjaar) en dat is lekker comfortabel. Kan zijn dat je ESA defect is, ik had onder garantie een nieuw achterveerelement en die bleek na ca. 2 weken defect! Dealer wilde het in eerste instantie niet geloven, maar moest het uiteindelijk toegeven (let op: diagnose apparatuur gaf geen storing, functioneel deed ie het toch echt niet .....).
Advies: ga naar J&J Suspension voor een deskundig advies.
Groet,
Eric.
Re: Vering 2013 R1200RT
Geplaatst: 02 okt 2014, 20:31
door Tourist64
Bij mij maakt het verschil tussen comfort en sport behoorlijk veel uit. Op hobbelwegen in de Ardennen en Eifel zet ik 'm op comfort en zeker bij normale snelheden is dit voor mij comfortabel genoeg.
Maar het tikken in de rug herken ik wel, dat komt bij mij doordat ik niet genoeg rechtop blijf zitten. Tijdens lange ritten zak ik onderuit en rijd ik met een te bolle rug, op mooie gladde asfalt wegen is dat niet zo'n probleem, maar op hobbelige wegen komen de klappen des te harder op je rug.
Rob
Re: Vering 2013 R1200RT
Geplaatst: 02 okt 2014, 21:41
door HansD
Eric r1200rt schreef:
Advies: ga naar J&J Suspension voor een deskundig advies.
Groet,
Eric.
+1
Goede tip, deskundige mensen. Ik denk ook dat je Esa kapot is.
Re: Vering 2013 R1200RT
Geplaatst: 03 okt 2014, 11:49
door scan
Dat probleem herken ik maar al te goed. Met andere woorden ik heb daar ook last van.
In mijn optiek is de vering als volgt in te stellen;
comfort=hard,
normaal=extra hard,
sport=knetterhard.
Heb al met de specialisten (hierboven al genoemd) kontakt gehad en laat binnenkort de boel afstellen zoals ik het graag wil dat het zijn moet.
En, nee de stelmotoren werken allemaal. Dat is dus niet het probleem. Ik denk eerder aan het shimpakket dat niet al te slim samengesteld is om er een voor mij comfortabele motor van te maken.
Re: Vering 2013 R1200RT
Geplaatst: 03 okt 2014, 12:30
door HansD
scan schreef:Dat probleem herken ik maar al te goed. Met andere woorden ik heb daar ook last van.
In mijn optiek is de vering als volgt in te stellen;
comfort=hard,
normaal=extra hard,
sport=knetterhard.
Heb al met de specialisten (hierboven al genoemd) kontakt gehad en laat binnenkort de boel afstellen zoals ik het graag wil dat het zijn moet.
En, nee de stelmotoren werken allemaal. Dat is dus niet het probleem. Ik denk eerder aan het shimpakket dat niet al te slim samengesteld is om er een voor mij comfortabele motor van te maken.
Heb je dan een andere demper dan de rest van ons? Ik heb nooit problemen geahd op de 2009

Re: Vering 2013 R1200RT
Geplaatst: 04 okt 2014, 11:08
door scan
Nee de standaard af fabriek geleverde vering zit er onder.
Volgens ingewijden schijnen de 2010+ modellen uitgerust te zijn met andere dempers, ESA II, meen ik begrepen te hebben.
Met name de voorkant wordt erg onrustig (gaat stuiteren) tijdens het insturen van hairpins als je op niet al te best asfalt rijdt.