Cruise control ontkoppelt bij kiezen lagere snelheid R1200RT
Moderator: RT_Patrick
- Jeroen1969
- Type: R1250RT
- Bijz: Spezial Option 719 Blue Planet
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Lage Vuursche
Cruise control ontkoppelt bij kiezen lagere snelheid R1200RT
Met plezier een paar dagen rond gereden op mijn pas verworven R1200RT. Pas na het lezen van de gebruiksaanwijzing begreep ik dat ik de ingestelde snelheid van de cruise control kan aanpassen: kleine knopje van je af=sneller, naar je toe=langzamer. Sneller instellen werkt, langzamer instellen "ontkoppelt" de Cruise Control. Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn en of er wat aan te doen valt?
Voorheen: 1981 Yamaha Maxim 550, 2001 R1150RS, 2010 R1200RT, 2015 R1200RS, 2017 R1200RS. Spätzi = 2019 R1250RT, ja ze heeft een naam, nee ik schaam me nix.
Re: Cruise control ontkoppelt bij kiezen lagere snelheid R12
Kan een schakelaar- of sensor-probleem zijn.
Er zitten aardig wat veiligheden in de snelheidsregeling van de 1200RT ingebouwd om te voorkomen dat je als bestuurder "need to hang on for dear life" als er iets mis zou gaan met de snelheidsregeling.
Je kunt uitproberen of de "veilige zelf-test" werkt; (ik heb geen 2010 model dus ik kan het zelf niet uittesten maar procedure werkt wel op de pre-2010 modellen)
viewtopic.php?f=45&t=6997
Hiermee zullen alle belangrijke aspecten zoals sensoren, schakelaars en indicators mee getest.
Maar je kunt ook de motor laten uitlezen, wellicht dat er iets in het storingsgeheugen staat.
Ik gok op een ABS sensor die wat vervuilt is.
Er zitten aardig wat veiligheden in de snelheidsregeling van de 1200RT ingebouwd om te voorkomen dat je als bestuurder "need to hang on for dear life" als er iets mis zou gaan met de snelheidsregeling.

Je kunt uitproberen of de "veilige zelf-test" werkt; (ik heb geen 2010 model dus ik kan het zelf niet uittesten maar procedure werkt wel op de pre-2010 modellen)
viewtopic.php?f=45&t=6997
Hiermee zullen alle belangrijke aspecten zoals sensoren, schakelaars en indicators mee getest.
Maar je kunt ook de motor laten uitlezen, wellicht dat er iets in het storingsgeheugen staat.
Ik gok op een ABS sensor die wat vervuilt is.

-
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: N-Br
Dan houdt je het knopje ws te lang naar je toe gedrukt.
Korte tikjes naar je toe reduceert de snelheid. Steeds met 2km/h
Om de snelheid te verhogen maakt het niet uit; kort of lang, de snelheid wordt hoger.
Morgen weer een mooie dag om te proberen!
Korte tikjes naar je toe reduceert de snelheid. Steeds met 2km/h
Om de snelheid te verhogen maakt het niet uit; kort of lang, de snelheid wordt hoger.
Morgen weer een mooie dag om te proberen!
- Jeroen1969
Ik zit helaas nog tot donderdag in het buitenland. Dus proberen wordt pas donderdag. Kort tikje heb ik zeker geprobeerd, maar hij ontkoppelt toch. Wellicht dat ik het systeem onbedoeld ontregeld heb in mijn allereerste rit van Noordwijk naar Ede voor de aankoop keuring: ik had de gebruiksaanwijzing dus nog niet gelezen en nam aan dat van me af gelijk was aan "SET" en naar me toe aan "ontkoppel". Dat werkte dus niet, daarbij heb ik de knop wel een paar keertjes de ene en dan weer de andere kant op gehad. De volgende dag had ik wel de gebruiksaanwijzing gelezen, toen deed ie het keurig, sneller en ook langzamer. Maar nu dus de laatste twee ritten niet. Heel dramatisch is het uiteindelijk niet, naar me toe ontkoppeld de cruise control. Gas los, snelheid zakt af en zodra ik de juiste snelheid weer heb, hup er weer bij en als ik sneller wil, knopje weer van me af. Maar het zou mooi zijn als het weer werkt zoals het volgens de gebruiksaanwijzing hoort te gaan.. Ik hoop dan ook dat er iets van een "reset" bestaat. Gewoon toch maar het stappenplan van Inspector Gadget doorlopen en kijken of dat iets doet op mijn 2010 RT. Anders Kenny er naar laten kijken bij de 20k beurt.
Voorheen: 1981 Yamaha Maxim 550, 2001 R1150RS, 2010 R1200RT, 2015 R1200RS, 2017 R1200RS. Spätzi = 2019 R1250RT, ja ze heeft een naam, nee ik schaam me nix.
Als ie ontkoppelt terwijl je 'm trager wil maken, kan het ook aan het schakelaartje liggen. 2010 schakelaars zijn bagger en worden zelfs buiten garantietermijn door BMW vervangen bij defect. Bij je dealer dus eens even langsgaan.
-
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: N-Br
Was vandaag weer onderweg en dacht nog even aan dit draadje...
De enige manier waarop de CC zou moeten ontkoppelen bij beroering van de CC-knop is door deze in de OFF-stand te zetten.
Het knopje lang of kort naar je toe halen, als de CC geactiveerd is, heeft altijd het effect van langzamer gaan... bij mij althans...
Kort tikje; -2 km/h
Vasthouden; snelheidsvermindering tot loslaten.
De enige manier waarop de CC zou moeten ontkoppelen bij beroering van de CC-knop is door deze in de OFF-stand te zetten.
Het knopje lang of kort naar je toe halen, als de CC geactiveerd is, heeft altijd het effect van langzamer gaan... bij mij althans...
Kort tikje; -2 km/h
Vasthouden; snelheidsvermindering tot loslaten.
-
- Type: Overig R-serie
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Nijkerk
Een kleine opmerking van mijn kant, hoewel mijn RT iets ouder is heeft deze ook cruise-control.
Wat mij opvalt is dat als mijn rempedaal ook maar iets van een tikje meekrijgt, ook zijdelings schakel deze de cruise-control al uit.
Wellicht dat met dat je snelheids vermindering veroorzakt door de bediening, je ook zelf iets beweegt met bovengenoemd effect.
Dit is uiteraard erg makkelijk te checken door je voeten even bewust anders te plaatsen.
Succes, en mocht dit het niet zijn succes met verder zoeken.
Grtzzzz,
Han
Wat mij opvalt is dat als mijn rempedaal ook maar iets van een tikje meekrijgt, ook zijdelings schakel deze de cruise-control al uit.
Wellicht dat met dat je snelheids vermindering veroorzakt door de bediening, je ook zelf iets beweegt met bovengenoemd effect.
Dit is uiteraard erg makkelijk te checken door je voeten even bewust anders te plaatsen.
Succes, en mocht dit het niet zijn succes met verder zoeken.
Grtzzzz,
Han
- Jeroen1969
Vandaag bij de dealeRT geweest, Harry Meijer in Lijnden. Ongezien vanuit de werkplaats diagnose gesteld: knoppen vervangen middels coulance regeling. Dat vindt 30 september om 09:00 plaats. Wordt vervolgt....
- Michl
- Type: R1200RT
bij mij ook al gedaan.Jeroen1969 schreef:Vandaag bij de dealeRT geweest, Harry Meijer in Lijnden. Ongezien vanuit de werkplaats diagnose gesteld: knoppen vervangen middels coulance regeling. Dat vindt 30 september om 09:00 plaats. Wordt vervolgt....
rt '2010, 9800km beide schakelgroepen vervangen tegen 0 €
bij Motorradhaus Schneider in Voerde.
Groeten
Michl

- Jeroen1969
Een gelukkig mens spreekt tot u. Knopperij Kostenlohs verangen, alles werkt weer! Gedaan bij Harry Meijer BV te Lijnden.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 63 Reacties
- 15103 Weergaves
-
Laatste bericht door AGVerheij
-
- 5 Reacties