Pagina 1 van 1
Motor delen
Geplaatst: 10 sep 2014, 16:08
door blackers
Neen, ik wil mijn RT niet delen met anderen, maar ik heb wel een ander plannetje.
Mijn beide zonen (waarvan één schoon) hebben net hun rijbewijs of zijn er mee bezig. Beiden hebben ook een bovenmatige belangstelling voor een R...GS. Maar ja jullie kennen dat wel; wil je een leuke GS rijden, dan moet je toch een paar centjes op tafel leggen.
Nu is ondergetekende ook wel gecharmeerd van een GS er bij en kwam op het idee om een nette gebruikte GS aan te schaffen en deze met zijn drieën te delen. D.w.z. het wordt mijn eigendom en ben daarmee verantwoordelijk voor onderhoud, belasting en verzekering. Zij gebruiken de motor en betalen mij daarvoor een vast bedrag van € 50 euro per maand. Hiervoor mogen zij op jaarbasis 6000 km rijden. Al wat ze meer rijden kost vervolgens 0,10 ct de kilometer. Rijden ze minder, dan krijgen ze dat deel terug. En uiteraard de benzine is ook voor hun rekening.
Ik denk zelf aan een periode van max. 5 jaar.
Voordeel voor hen is dat ze niet het volledige bedrag op tafel hoeven te leggen voor de aanschaf, de motor effectiever gebruikt gaat worden, en Pa er een speeltje bij heeft.
Maar er zijn ook nadelen. Hoe zit het bijvoorbeeld verzekeringstechnisch? Is het 'slecht' voor de motor als er meerdere berijders (met verschillende rijstijlen) zijn.
Ik 'nodig' een ieder uit om te reageren. Misschien zie andere voor- of nadelen over het hoofd
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Re: Motor delen
Geplaatst: 10 sep 2014, 16:32
door Inspector Gadget
Inderdaad, sommige verzekeringen kunnen lastig doen/zijn, zoek "in de kleine lettertjes" naar woorden zoals (hoofd)bestuurder, eigenaar, familie e.d.
Je mag onder bepaalde voorwaarden ook een andere bestuurder machtigen op jou motor te rijden, dat staat vaak aangegeven in de omvang van de dekking.
De verzekeringspremie wordt (ook) gebaseerd op de bestuurder (zoals leeftijd), soms ook hoe lang het betreffende rijbewijs in bezit is.
Ander punten wat mogelijk belangrijk kán zijn als je een motor gaat delen;
- Brandstof, lees, het elke keer aftanken.
Klinkt misschien niet zo belangrijk, maar kán een prettige samenwerking verstieren als je niet oppast.
- Kosten onderhoud & reparatie, eventueel pro rato.
Met meerdere bestuurders zullen er ook sneller meer kilometers, dus (wat) vaker/sneller de onderhoudsbeurten moeten gebeuren.
- Gezamenlijk overleg indien comfort-verhoging voor de 1 noodzakelijk is en voor de ander juist niet of als onwenselijk wordt geacht.
Denk hierbij aan windscherm, zadel, voetsteunverlaging of verhoging, verlagen of verhogen van de motor door andere vering.
De jeugd is tegenwoordig flink langer, en het kán zijn dat een ander familielid die ook de motor gaat gebruiken, bepaalde aanpassingen voor noodzakelijk zijn.
Re: Motor delen
Geplaatst: 10 sep 2014, 17:01
door zadkine
Zorg ook voor duidelijkheid wie wanneer rijdt.Oftewel een goede registratie bijhouden van wie wanneer de sleutel heeft.
Dit is van belang bij overtredingen (boetes) op kenteken, vooral bij zwaardere overtredingen.
Re: Motor delen
Geplaatst: 10 sep 2014, 20:05
door Eric r1200rt
Leuk een extra speeltje, je vroeg om een reaktie, dus ik ben zo vrij die dan ook te geven ...., waarom niet de motor tegen benzine kosten ter beschikking te stellen?
Eric.
Re: Motor delen
Geplaatst: 10 sep 2014, 20:20
door Ton1959
Volgens mij is het een deal waar je alleen spijt van gaat krijgen. Als jezelf iets betaald dan begint verantwoordelijkheid. Je bent op je eigen manier zuinig op je eigen investering. Okay als ik dan ook even uit ga naar mijn beginners tijd dan denk ik ook aan de volgende zaken.
Toen ik begon reed ik veel te hard ging zo hard mogelijk door de bocht en zo laat mogelijk op de rem. Het was geluk dat ik toen nooit viel. Maar ik begon met iets kleins waarmee foutjes eenvoudig te corrigeren waren. Ik vind persoonlijk een BMW GS geen beginners motor. Ik vind dan 500 cc voldoende. Ik deel zelfs de auto alleen met mijn vrouw en niet met de kinderen. Mijn motor deel ik met niemand om de simpele reden dat ik zelf heel zuinig ben en ik van de andere gebruiker hetzelfde wil eisen. En dat lukt nooit in praktijk. En als dan die motor in de prak zit dan moet je naar de verzekering en gaat uiteindelijk jou no claim percentage omlaag. En zelf bouwen ze ook niks op.
Re: Motor delen
Geplaatst: 10 sep 2014, 20:49
door Bert M
Ik heb een keer de fout gemaakt om een voertuig aan te schaffen voor iemand en deze op mijn naam uit te lenen en dat was vanwege zowel schade (vorstelijk no-claim verlies na 3 aanrijdingen in één jaar) als via CJIB geen succes. Sindsdien doe ik het anders: ik koop en betaal de hardware (auto en/of motorfiets) die direct op de andere naam gaat en mijn dierbare regelt zelf verzekering, wegenbelasting en brandstof. Onderhoud wil ik dan nog wel bij helpen, maar voor de rest is het 'eigen pakkie an'
Bert M
Re: Motor delen
Geplaatst: 10 sep 2014, 23:04
door blackers
Tot zover bedankt voor de reacties. Ik ben niet zo bang voor onbezonnen acties want beiden zijn al in de dertig. Tegen alleen benzinekosten werd geopperd. Da's een optie, maar de kosten mogen wel iets eerlijker verdeeld worden.
De verzekering wordt denk ik het grootste probleem. Via mij is de no-claim maximaal, maar indien zij regelmatige bestuurders worden zal dat wel anders zijn. Morgen maar 's de maatschappij bellen.
Wordt vervolgd
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Re: Motor delen
Geplaatst: 11 sep 2014, 13:50
door Lemoi
Ik voorzie nog een andere probleem. Al s het mooi weer is willen alle drie tegelijk rijden. Hoe los je dat goed op?
Re: Motor delen
Geplaatst: 11 sep 2014, 15:51
door zadkine
Ton1959 schreef:Volgens mij is het een deal waar je alleen spijt van gaat krijgen. Als jezelf iets betaald dan begint verantwoordelijkheid. Je bent op je eigen manier zuinig op je eigen investering. Okay als ik dan ook even uit ga naar mijn beginners tijd dan denk ik ook aan de volgende zaken.
Toen ik begon reed ik veel te hard ging zo hard mogelijk door de bocht en zo laat mogelijk op de rem. Het was geluk dat ik toen nooit viel. Maar ik begon met iets kleins waarmee foutjes eenvoudig te corrigeren waren. Ik vind persoonlijk een BMW GS geen beginners motor. Ik vind dan 500 cc voldoende. Ik deel zelfs de auto alleen met mijn vrouw en niet met de kinderen. Mijn motor deel ik met niemand om de simpele reden dat ik zelf heel zuinig ben en ik van de andere gebruiker hetzelfde wil eisen. En dat lukt nooit in praktijk. En als dan die motor in de prak zit dan moet je naar de verzekering en gaat uiteindelijk jou no claim percentage omlaag. En zelf bouwen ze ook niks op.
Ik vertrouw mijn bijna 23 jarige zoon volkomen achter het stuur. Kan zijn dat dat een uitzondering is... Inmiddels beschikt hij over een AM,A,BE rijbewijs en heeft regelmatig met zeer dure spullen gereden (zoals aanhanger slepen met de >1 miljoen euro kostende zonnewagen)
Regelmatig sleept ie ook zweef vliegtuigen van de UT zweefvliegclub (met oa mijn wagen). Als het je eigen investering en werk is wat je sleept ben je automatisch voorzichtig.
Wel heeft ie, vanaf halen rijbewijs, in het begin veel gereden met mij ernaast. En ook voldoende aantal km om wat ervaring op te doen.
Re: Motor delen
Geplaatst: 11 sep 2014, 16:44
door beckysmile
Ook ik ben "eigenaar" cq "verzekeringnemer" van de auto's van mijn kinderen, terwijl ikzelf en mijn eega daar zelden of nooit in rijden. Bij beiden is wel in de polis aangegeven dat de kinderen hoofdbestuurder zijn. De premie is daardoor wel hoger, maar nog steeds fors lager, dan wanneer ze zelfstandig moeten verzekeren. Inderdaad bouw je daardoor niet direct no-claimkorting op, maar ook dit blijkt te omzeilen, je kunt nl. vragen om een verklaring van schadevrije jaren, hetgeen de kinderen weer ten goede komt als ze zelf hun voertuig gaan verzekeren, zeker als dat bij dezelfde maatschappij gebeurt.
Ik heb met de kinderen de afspraak dat tot hun 23e e.e.a. via mij geregeld wordt (weet ik ook zeker dat er verzekeringspremie betaald wordt), waarbij ze zelf een deel van de verzekeringspremie en de houderschapsbelasting aan mij betalen, en uiteraard zelf opdraaien voor benzine en onderhoud. Dat deel laten we dan afhankelijk zijn van hun inkomen, is voor een student met bijbaan toch anders als voor iemand met een fulltime baan. CJIB is uiteraard zeker voor hun eigen rekening.
Dit loopt nu 5 jaar zo, tot ons aller tevredenheid, ieder neemt zijn verantwoording, of wordt erop aangesproken, als dat niet gebeurt. Alle voertuigen zien er netjes uit, en worden goed onderhouden, al dan niet met hulp van pa, bij het zelf plegen van onderhoud, en over financiën heeft zich nog niemand beklaagt.
Het ziet ernaar uit dat er een fiets bij gaat komen, voor de jeugd die wil gaan motorrijden, en daar gaat gewoon hetzelfde mee gebeuren, pa wordt eigenaar en verzekeringnemer, en de verzekering wordt netjes afgestemd op de jongste bestuurder. De betreffende fiets wordt ook qua vermogen afgestemd op de jongste, een Yamaha FZ600S is met 70 kW m.i. ook niet echt een beginnersmotor, terwijl dat met 35 kW best mogelijk is, zonder dat er na 2 jaar naar een andere motor gezocht gaat worden.
Ik zou zeggen, informeer bij je verzekering naar de mogelijkheden, en met goede onderlinge afspraken en een ritregistratie moet je dit gewoon goed kunnen uitvoeren.
Succes.
Aad
Re: Motor delen
Geplaatst: 18 sep 2014, 15:35
door blackers
Inmiddels al weer wat wijzer.
Mijn verzekering handelt schade veroorzaakt door derden (dus in dit geval door (schoon)-zonen/beiden in de dertig ) af al ware ik de veroorzaker. Een verlaging van de No claim-korting komt dus voor mijn rekening. De korting is overigens maximaal omdat de verzekering van de RT ook maximaal is.
Wordt vervolgd
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Re: Motor delen
Geplaatst: 18 sep 2014, 16:27
door JOS WRSM
Als het verzekeringstechnisch geen beletselen vind ik het een prima en leuk plan . . . .
blackers schreef:Inmiddels al weer wat wijzer.
Mijn verzekering handelt schade veroorzaakt door derden (dus in dit geval door (schoon)-zonen/beiden in de dertig ) af al ware ik de veroorzaker. Een verlaging van de No claim-korting komt dus voor mijn rekening. De korting is overigens maximaal omdat de verzekering van de RT ook maximaal is.
Wordt vervolgd
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Re: Motor delen
Geplaatst: 18 sep 2014, 16:32
door doov650
Ik zou de GS graag voor augustus 2015 reserveren. Zeg maar op welke rekening ik 50 eu moet overmaken.
Re: Motor delen
Geplaatst: 18 sep 2014, 19:05
door HansD
Brilliant plan om voor jezelf een Gs te justificeren.
10 ct per km lijkt me niet erg veel, weet niet of je daar mee uitkomt. Maar dat kun je natuurlijk altijd na een jaartje evalueren, en evt. bijstellen. Kan niet wachten tot mijn zoon zijn volledige A rijbewijs heeft. Ik zal vast nadenken wat hij dan voor motor nodig heeft
