Pagina 1 van 1

R1150RT Spijkerflap

Geplaatst: 10 sep 2014, 14:18
door Baird
Enige tijd geleden een item geweest hier op het forum: een spijkerflap die spijkers, schroeven en andere ongewenste metalen delen weg moet houden bij de achterband. Even opfrissen: de voorband wipt het ding op, het begint door de lucht te tollen en komt keurig haaks in je nieuwe achterband te staan. Rijkswaterstaat rijdt rond met dit soort flappen, voor de R1200 gewoon te koop maar dus niet voor de R1150RT. Destijds een oproep gedaan wie mij aan wat meteriaal kon helpen, mooie stukken NBR van Paul gekregen en vandaag maar eens aan het knutselen gegaan.

Er zijn twee lagen NBR gebruikt die halverwege aan elkaar gebout zijn zodat het wel een beetje in de rijwind kan buigen maar toch weer niet tè makkelijk. Het geheel is uiteraard het eerste prototype en dus is er meer gelet op functie dan vorm of een mooi uiterlijk. Als het allemaal een beetje van de juiste afmetingen blijkt te zijn dan gaan we wel eens verven en mooie rvs boutjes kopen, voor nu is st50 en 8.8 goed genoeg. _004

(off-topic: De aluminium plaat op de foto onder het carter zit er al een eeuwigheid onder om te zorgen dat de koelribben niet helemaal vol met troep komen te zitten, geen koelproblemen maar dat is een ander verhaal dan de spijkerflap)

to be continued ........................

Afbeelding

Re: R1150RT Spijkerflap

Geplaatst: 10 sep 2014, 14:42
door Wullum
Sehr schön! _004

Zo te zien een maatje groter en waarschijnlijk een maatje effectiever dan de Bibia fietsspatlap welke diverse medeforummers hebben gebruikt en welke bij mij hiervoor ook klaarligt.
Tegen het doorbuigen vanwege rijwind monteer ik er een stripje aluminium rechtop achter van 55mm.

Voordat ik gaatjes verkeer ga boren, wat is de hartophart afstand van de gaten voor de bouten welke in het blok gedraaid worden? Gelijk aan die voor een 1200, dus 126mm, zoals Nico4sen mij doorgaf?

Re: R1150RT Spijkerflap

Geplaatst: 10 sep 2014, 14:57
door Baird
Wullum schreef:Sehr schön! _004

Zo te zien een maatje groter en waarschijnlijk een maatje effectiever dan de Bibia fietsspatlap welke diverse medeforummers hebben gebruikt en welke bij mij hiervoor ook klaarligt.
Tegen het doorbuigen vanwege rijwind monteer ik er een stripje aluminium rechtop achter van 55mm.

Voordat ik gaatjes verkeer ga boren, wat is de hartophart afstand van de gaten voor de bouten welke in het blok gedraaid worden? Gelijk aan die voor een 1200, dus 126mm, zoals Nico4sen mij doorgaf?
Ik kwam inderdaad uit op 126 mm (en dan een beetje vijlen met de rattestaart), heb hier nog een overvloed aan 5mm NBR liggen, dus als je de fietsspatlap niet echt vetrouwd ...................
Heb trouwens 8mm studs gebruikt en die eerst met een M8 moer gefixeerd aan het blok, er moet een beetje afstand gemaakt worden tussen de onderkant van het blok en het hoeklijntje, loopt een beetje bol. Vervolgens het hoeklijntje weer met moeren op de studs vast gezet.

Heb wel even een tap door de gaten gehaald, vuil van 11 jaar schroeft niet lekker ..............

Re: R1150RT Spijkerflap

Geplaatst: 16 sep 2014, 12:40
door Baird
Vervolg:

Het was natuurlijk een beetje een gok wat de afmetingen moesten zijn van de flap. De breedte heb ik iets groter gemaakt dat de breedte van de voorband, de hoogte vanaf de grond stond hier vermeld op het Forum, ongeveer 5 cm.

De hoogte is na een weekend Twente perfect op de maat gekomen :D , de straat heeft dit voor mij gedaan, ofwel is die bij het maken niet relevant. Ik ga er nog een maken die een stuk breder is en ga daar dan ook een magneet op monteren om de lussen van de stoplichten wat te beïnvloeden.

Zo ziet hij er na 728km Twente uit, vergelijk eens met de vorige foto:

Afbeelding

Re: R1150RT Spijkerflap

Geplaatst: 16 sep 2014, 18:04
door Wullum
Baird schreef:
Zo ziet hij er na 728km Twente uit, vergelijk eens met de vorige foto:

Afbeelding
Mooi afgerond profieltje zo _004

Reed me vanmorgen nog een FJR van de KMAR voorbij, met ook zo'n mudflapdinges eronder...