Pagina 1 van 1
Lekkage cardan
Geplaatst: 31 aug 2014, 16:35
door Arno Luierweert
Hallo BMW vrienden,
Het volgende mijn Cardanklok lekt olie is dit gemakkelijk op te lossen komt dit vaker voor.
Is dit zelf op te lossen?
Groet Arno
Re: cardan
Geplaatst: 31 aug 2014, 19:09
door Baird
Arno Luierweert schreef:Hallo BMW vrienden,
Het volgende mijn Cardanklok lekt olie is dit gemakkelijk op te lossen komt dit vaker voor.
Is dit zelf op te lossen.
Groet Arno
Met zo weinig informatie kom ik niet verder dan de volgende antwoorden en die zijn afhankelijk van je kennis, vaardigheden en de hoeveelheid gereedschap dat je tot je beschikking hebt.
Nee
Ja
Ja
Succes

Re: cardan
Geplaatst: 31 aug 2014, 23:26
door JeHo
Waar is olielekkage kroonwiel(uitgaande as ) of pignonas (ingaande as) of beide?
Je hebt sowieso speciaal gereedschap nodig.
Het kan zelfs een lekkage aan de de uitgaande as van de v-bak zijn.
m.v.g. Je Ho
Re: Lekkage cardan
Geplaatst: 01 sep 2014, 14:35
door Arno Luierweert
De cardan is lek bij de sok.
Er zat nog een klein beetje olie in de cardan, ( echt een klein beetje).
Ik hoop dat het lager nog heel is.
Wat voor speciaal gereedschap heb ik nodig, of weg brengen naar de BMW dealer.
Groet Arno
Re: Lekkage cardan
Geplaatst: 01 sep 2014, 15:28
door JOS WRSM
Bij jou is waarschijnlijk de cardan keerring lek , de keerring kost ongeveer 10 euro .
Werk is een uurtje of twee denk ik dus die kosten zijn afhankelijk van het uurloon van je monteur.
Wellicht bij de e.v. beurt laten herstellen als de lekkage minimaal is?
Re: Lekkage cardan
Geplaatst: 04 sep 2014, 17:14
door Arno Luierweert
Hallo BMW Vrienden,
Ben net even naar de BMW dealer geweest en gevraagd wat het gaat kosten voor een lekkende Cardan.
Nou de som is 280 Euro.
Plus enkele nieuwe onderdelen.
33 12 1 450 497
33 11 7 701 691
33 11 2 333 120
33 11 7 665 838
Nieuwe olie en 2,5 man uren.
Groet Arno
Die nog even wacht op iemand die mij kan helpen.
Re: Lekkage cardan
Geplaatst: 05 sep 2014, 15:53
door Baird
En nou nog hopen dat de tanden nog heel zijn vanwege het draaien met heel weinig olie!
Re: Lekkage cardan
Geplaatst: 05 sep 2014, 18:46
door Ton1959
Baird schreef:En nou nog hopen dat de tanden nog heel zijn vanwege het draaien met heel weinig olie!
Een beetje lekkage is gelukkig al snel zichtbaar. Maar je hebt een pb van mij Arno.
Re: Lekkage cardan
Geplaatst: 06 sep 2014, 20:43
door concours
Laat nog even weten voor de andere volgers, hoe je dit hebt opgelost.
Re: Lekkage cardan
Geplaatst: 16 sep 2014, 19:52
door Ton1959
Mijn cardan lekte ook en beide keerringen zijn vandaag vervangen bij Oscar Motorservice. En de bout waarom het naaldlager draait is ook vervangen vanwege slijtage. Wel leuk dat je kan kijken als hij bezig is. Ik kan er voorlopig weer tegen. Ik ben blij dat ik het niet bij de dealer liet doen als ik de kosten lees voor vervanging bij de dealer. De achterste keerring was ook niet meer zo fris dus heb ik ze meteen allebei laten doen. Ik heb daar zelf het gereedschap ook niet voor dus dan moet je het laten doen. En hij werkt zeer netjes moet ik zeggen.
Re: Lekkage cardan
Geplaatst: 16 sep 2014, 20:36
door mkoskamp
Ik heb ooit een lekke klok gehad op mijn 1100rs. Die is toen in de UK helemaal gedemonteerd, schoongemaakt en van een nieuwe pakking voorzien. De monteur drukte mij wel op het hart om hem te laten repareren. Er was wat inpitting te zien op de draaiende delen...
Ik heb toen een gebruikte klok laten monteren. Die kwam van een 1100gs. Voordeel was een iets langere eindoverbrenging en dus iets minder toeren.
Re: Lekkage cardan
Geplaatst: 16 sep 2014, 20:38
door Ton1959
Ik weet dat de cardan bij mij vrij goed moet zijn. Ik vind eigenlijk nooit geen gruis in de olie als ik deze ververs. Dus ik verwacht geen problemen met lagers of tandwielen.

Re: Lekkage cardan
Geplaatst: 16 sep 2014, 21:33
door Arno Luierweert
Hallo BMW vrienden.
Ik moet hem nog steeds laten maken.
Denk zo dat ik binnenkort ook een afspraak maak, dat stuk speciale gereedschap heb ik niet om de ring eraf te halen.
Maar zo zie je maar, dat de kering na gelang zijn leeftijd toch gaat lekken.
Toch wel snel 63000km bjr 97.
Of misschien wel eerder , het dus wel raadzaam om even het rubber los maken en kijken of je olie vind.
Groet Arno
Re: Lekkage cardan
Geplaatst: 16 sep 2014, 22:00
door Ton1959
De mijne heeft iets meer gelopen en is van 1999. Leeftijd speelt natuurlijk ook een rol voor oliekeerringen. Daar kom ik nu met mijn veel oudere Suzuki ook al achter. Ik moet zeggen dat ik toch tevreden ben met de BMW ben omdat hij nagenoeg probleemloos is. Het is geen karweitje voor thuis vind ik tenzij je het juiste gereedschap hebt. De tegenhouder voor de cardan voor het losdraaien van de pignon moer maak je nou ook niet eventjes. Dan het overige gereedschap nog dat je nodig hebt maakt het gewoon niet waard om er aan te gaan prutsen.
Re: Lekkage cardan
Geplaatst: 17 sep 2014, 22:20
door Arno Luierweert
Ton
Ik zal je raad opvolgen.
Bedankt voor je advies.
Groet Arno
Re: Lekkage cardan
Geplaatst: 17 okt 2014, 13:25
door Arno Luierweert
Hallo BMW Vrienden,
Ik heb mijn Cardan weg gebracht naar de BMW dealer, de kering was niet lek maar achter de ring kwam Cardan olie.
Ik heb de Cardan laten maken er zijn nieuwe keringen in gekomen en achter de moer zit nu vloeipakking dus dit is mooi op gelost.
De som kwam hoger uit, de cardan kan niet meer lekken en dat ging het om.
Tevens kreeg ik te horen dat mijn BMW r1100 rt Bjr 97 met 64000 km te weinig heeft gelopen en daarom deze rare olie lekkage vertoont.
Nu maar wachten wat de volgende lekkage wordt.
Groet Arno Luierweert
Re: Lekkage cardan
Geplaatst: 17 okt 2014, 16:19
door Lemoi
da's wel balen. Maar hopen dat het nu goed blijft.
Maar ik weet nog wel een 1100RT te koop met 170K km. Die heeft dan veel gelopen en zal dus geen last van olie lekkage krijgen?

Re: Lekkage cardan
Geplaatst: 17 okt 2014, 19:37
door Ton1959
Arno Luierweert schreef:Hallo BMW Vrienden,
Ik heb mijn Cardan weg gebracht naar de BMW dealer, de kering was niet lek maar achter de ring kwam Cardan olie.
Ik heb de Cardan laten maken er zijn nieuwe keringen in gekomen en achter de moet zit nu vloeipakking dus dit is mooi op gelost.
De som kwam hoger uit, de cardan kan niet meer lekken en dat ging het om.
Tevens kreeg ik te horen dat mijn BMW r1100 rt Bjr 97 met 64000 km te weinig heeft gelopen en daarom deze rare olie lekkage vertoont.
Nu maar wachten wat de volgende lekkage wordt.
Groet Arno Luierweert
Mooi dat het gedaan is. Jammer dat het bij jou motor zo duur moest zijn.
Re: Lekkage cardan
Geplaatst: 29 okt 2014, 17:59
door beamer charly
Ik heb in het verleden ook een lekkage aan de cardan gehad, alleen dit was bij een Moto Guzzi. Mij werd toen verteld dat als de motor op winterstaling staat de keerringen uitdrogen en dan als er weer gereden wordt beginnen te lekken. Op aanraden van de toenmalige monteur heb ik er Lec Wec in gedaan, dit om de keerringen soepel te houden.Hij zei dat de nieuwe keerringen vaak zo oud zijn als die er in zitten, omdat ze vaak lang in het rek liggen. Ik doe dit nu ook bij de beamer en heb nog geen lekkage gehad en hoop dit ook zo te houden. Ik weet hoe de meesten over toevoegingen denken, maar toch misschien een tip voor de winterstalling, en nee ik heb geen aandelen in het spul
Greetz Beamer Charly
Re: Lekkage cardan
Geplaatst: 29 okt 2014, 20:14
door Andrew
Arno Luierweert schreef:
Tevens kreeg ik te horen dat mijn BMW r1100 rt Bjr 97 met 64000 km te weinig heeft gelopen en daarom deze rare olie lekkage vertoont.
Nu maar wachten wat de volgende lekkage wordt.
Groet Arno Luierweert
Mijn

is ook van '97 en heeft slechts 42.000 km gelopen.
Denk dat ik er dan maar een lekbak onder ga zetten :lol:
Re: Lekkage cardan
Geplaatst: 30 okt 2014, 03:54
door Arno Luierweert
Andrew,
Dat is ook wat 42000 km en ook een lekkende Cardan klok, dan is deze ook verschijnlijk lek achter de moer en niet de kering.
De BMW dealer monteur vertelde mij ,dat dit voorkomt omdat de BMW te weinig km maakt.
Of is het toch een foutje van de BMW fabriek.
Met een fohn en inbus 12mm krijg je die 2 pluggen eruit, de onderdelen zijn niet duur, maar het uurloon van de monteur die maakt het duur.
Ik was 136 euro kwijt.
Groet Arno Luierweert
Re: Lekkage cardan
Geplaatst: 30 okt 2014, 09:06
door JDoubleOP
Dat zou me ook wel passen. Als die van mij aan vervanging toe is wil ik die langere overbrenging ook. Kun je me vertellen wat het toerental nu is bij 100 km/h?
bvd. Joop
mkoskamp schreef:Ik heb ooit een lekke klok gehad op mijn 1100rs. Die is toen in de UK helemaal gedemonteerd, schoongemaakt en van een nieuwe pakking voorzien. De monteur drukte mij wel op het hart om hem te laten repareren. Er was wat inpitting te zien op de draaiende delen...
Ik heb toen een gebruikte klok laten monteren. Die kwam van een 1100gs. Voordeel was een iets langere eindoverbrenging en dus iets minder toeren.
Re: Lekkage cardan
Geplaatst: 30 okt 2014, 09:26
door Ton1959
Ik denk dat keerringen gewoon kunnen gaan lekken maar met een oudere motor is dat te verwachten. Nadat ze vernieuwd zijn kunnen ze er weer jaren tegen. Als het rubber oud word dan worden ze minder flexibel. Is bij banden hetzelfde geval.
Re: Lekkage cardan
Geplaatst: 30 okt 2014, 12:16
door Baird
JDoubleOP schreef:Dat zou me ook wel passen. Als die van mij aan vervanging toe is wil ik die langere overbrenging ook. Kun je me vertellen wat het toerental nu is bij 100 km/h?
bvd. Joop
Kun je een sommetje van maken: de overbrengingsgegevens van de bak in de hoogste versnelling en van de cardan met elkaar vermenigvuldigen, dit doe je van beide combinaties (om het verschil te bepalen), het verschil-getal vermenigvuldig je met het toerental, dan heb je het verschi. Hier en daar nog een keer een inverse en de snelheden rollen er per 1000 rpm uit. Zal wel eens kijken of de gegevens kan vinden en het sommetje maken.

Re: Lekkage cardan
Geplaatst: 30 okt 2014, 17:16
door JDoubleOP
Achterwieloverbrengingsverhouding
RT 1:2.91
GS 1:3
Baird schreef:JDoubleOP schreef:Dat zou me ook wel passen. Als die van mij aan vervanging toe is wil ik die langere overbrenging ook. Kun je me vertellen wat het toerental nu is bij 100 km/h?
bvd. Joop
Kun je een sommetje van maken: de overbrengingsgegevens van de bak in de hoogste versnelling en van de cardan met elkaar vermenigvuldigen, dit doe je van beide combinaties (om het verschil te bepalen), het verschil-getal vermenigvuldig je met het toerental, dan heb je het verschi. Hier en daar nog een keer een inverse en de snelheden rollen er per 1000 rpm uit. Zal wel eens kijken of de gegevens kan vinden en het sommetje maken.

Re: Lekkage cardan
Geplaatst: 30 okt 2014, 19:36
door Baird
JDoubleOP schreef:Achterwieloverbrengingsverhouding
RT 1:2.91
GS 1:3
Baird schreef:JDoubleOP schreef:Dat zou me ook wel passen. Als die van mij aan vervanging toe is wil ik die langere overbrenging ook. Kun je me vertellen wat het toerental nu is bij 100 km/h?
bvd. Joop
Kun je een sommetje van maken: de overbrengingsgegevens van de bak in de hoogste versnelling en van de cardan met elkaar vermenigvuldigen, dit doe je van beide combinaties (om het verschil te bepalen), het verschil-getal vermenigvuldig je met het toerental, dan heb je het verschi. Hier en daar nog een keer een inverse en de snelheden rollen er per 1000 rpm uit. Zal wel eens kijken of de gegevens kan vinden en het sommetje maken.

Dan heeft de GS dus een kortere eindoverbrenging, gaat dus meer toeren maken bij de zelfde rijsnelheid.
Voor de R1100RS uit het voorbeeld scheelde het wel, die een 1:3,09 en ging naar :3, dus daar zat de winst voor hem!
Jij zou er een van de R1100S moeten gebruiken, die heeft 1:2,75. ( Uitgaande dat verder alles past want die heeft al de 6-bak van de latere series, dus ook de paralever etc, even goed uitzoeken dus!)
Re: Lekkage cardan
Geplaatst: 31 okt 2014, 17:08
door mkoskamp
Dan heeft de GS dus een kortere eindoverbrenging, gaat dus meer toeren maken bij de zelfde rijsnelheid.
Voor de R1100RS uit het voorbeeld scheelde het wel, die een 1:3,09 en ging naar :3, dus daar zat de winst voor hem!
Jij zou er een van de R1100S moeten gebruiken, die heeft 1:2,75. ( Uitgaande dat verder alles past want die heeft al de 6-bak van de latere series, dus ook de paralever etc, even goed uitzoeken dus!)
Dat hang van het bouwjaar af. Ik had een klok van een 1100gs met verhouding 31/11. De 1100rt heeft 32/11.
De eerste GS'en hadden 33/11. Kan je dus een 31/11 vinden heb je denk ik een prima klok voor de RT.
Je hebt dan wel een loos schroefgat waar op de GS een spatbord op gemonteerd zit.
Re: Lekkage cardan
Geplaatst: 31 okt 2014, 19:54
door Baird
mkoskamp schreef:
Dan heeft de GS dus een kortere eindoverbrenging, gaat dus meer toeren maken bij de zelfde rijsnelheid.
Voor de R1100RS uit het voorbeeld scheelde het wel, die een 1:3,09 en ging naar :3, dus daar zat de winst voor hem!
Jij zou er een van de R1100S moeten gebruiken, die heeft 1:2,75. ( Uitgaande dat verder alles past want die heeft al de 6-bak van de latere series, dus ook de paralever etc, even goed uitzoeken dus!)
Dat hang van het bouwjaar af. Ik had een klok van een 1100gs met verhouding 31/11. De 1100rt heeft 32/11.
De eerste GS'en hadden 33/11. Kan je dus een 31/11 vinden heb je denk ik een prima klok voor de RT.
Je hebt dan wel een loos schroefgat waar op de GS een spatbord op gemonteerd zit.
Omdat het over een R1100RT ging heb ik bij de 1100's gekeken en dan ga je dus de verkeerde kant op, van de 1150GS zou inderdaad ook kunnen heeft 31/11=2,82, is idem aan 1150RS/R/Rockster. De R1100S heeft een 32/12=2,75 en geeft dus de meest verandering.