Pagina 1 van 1

Koppeling R1200RT - LC

Geplaatst: 28 aug 2014, 22:06
door Guusvb
Vanmiddag wilde ik de motor de garage uitduwen met ingetrokken koppeling terwijl ik hem in de 1ste versnelling had staan. Dit lukte niet; alsof hij in de versnelling stond en de koppeling hem niet vrij zette.
De dealer adviseerde hem in de vrij te zetten en met ingeschakelde rem te starten. Dit was de 1ste keer dat hij dit hoorde bij deze BMW en verklaarde het dat de (natte) plaatkoppeling plakte!
Dat lukte. Maar toen ik hem (met de rem erop) in de 1 zette voelde ik een behoorlijke schok.

Wie heeft dit eerder gemerkt en wat zijn de condities waarom dit gebeurt?
Ik vind het niet prettig en hoop het te kunnen voorkomen.

Met vriendelijke motor groet,
Guus

Re: Koppeling R1200RT - LC

Geplaatst: 28 aug 2014, 22:15
door HansD
Heb ik nog geen last van gehad (4200 km op de teller)

Re: Koppeling R1200RT - LC

Geplaatst: 28 aug 2014, 22:21
door ciske
Klinkt als een koppeling die niet goed vrij komt.
En of het een droge of een natte koppeling is, met lopende of niet lopende motor, de koppeling moet vrij komen als je die bedient.

gr v Ciske

Re: Koppeling R1200RT - LC

Geplaatst: 28 aug 2014, 22:34
door HansD
Bij de Gs-LC was in het begin het probleem dat het inschakelen van de eerste versnelling met een schok gepaard ging. Ook schakelen ging soms niet lekker. Dit kwam bij de Gs door een iets te korte koppelingspen. Dit is de pen die door de holle as loopt waarop de koppeling zit. Misschien heb jij een RT-LC met dit probleem!

Re: Koppeling R1200RT - LC

Geplaatst: 28 aug 2014, 22:55
door Ton1959
Het kan zijn dat hij iets teveel vrije slag heeft. Maar natte plaatkoppelingen plakken en de ene motor heeft er meer last van dan de andere. Bij de meeste motoren met natte plaatkoppelingen zal als je de motor in de eerste versnelling zet en de koppeling intrekt het achterwiel toch draaien maar je kan het wiel met je hand gewoon tegen houden. Soms is het met de ene olie meer dan de andere.

Re: Koppeling R1200RT - LC

Geplaatst: 29 aug 2014, 13:54
door Guusvb
Bedankt voor de reacties.
Misschien heb ik te weinig info gegeven:
Ik heb inmiddels 6700 km op de teller en dit "plakken" deed zich voor na een rit van 530 km en 5 dagen stilstaan: mij lijken de geopperde oorzaken niet van toepassing.
Maar wat dan wel?
Vanmorgen geprobeerd op de middenbok: in de 1ste versnelling met ingetrokken koppeling krijg ik het achterwiel met de hand zéér moeilijk gedraaid. In de vrij gaat het goed met een licht schurend geluid.
Van de standaard af: In de 1ste versnelling met de koppeling ingetrokken, krijg ik hem wel verplaatst in tegenstelling tot gisteren. Het gaat wel moeilijker dan in de vrijstand.

In ieder geval heb ik nog geen verklaring en misschien is het wel over. ;)
Misschien kan iemand mijn test van vanmorgen eens doen en kijken of hij dezelfde bevindingen heeft.

Met vriendelijke forum groet,

Guus

Re: Koppeling R1200RT - LC

Geplaatst: 15 sep 2014, 19:35
door Erteetje
Guusvb schreef:Bedankt voor de reacties.
Misschien heb ik te weinig info gegeven:
Ik heb inmiddels 6700 km op de teller en dit "plakken" deed zich voor na een rit van 530 km en 5 dagen stilstaan: mij lijken de geopperde oorzaken niet van toepassing.
Maar wat dan wel?
Vanmorgen geprobeerd op de middenbok: in de 1ste versnelling met ingetrokken koppeling krijg ik het achterwiel met de hand zéér moeilijk gedraaid. In de vrij gaat het goed met een licht schurend geluid.
Van de standaard af: In de 1ste versnelling met de koppeling ingetrokken, krijg ik hem wel verplaatst in tegenstelling tot gisteren. Het gaat wel moeilijker dan in de vrijstand.

In ieder geval heb ik nog geen verklaring en misschien is het wel over. ;)
Misschien kan iemand mijn test van vanmorgen eens doen en kijken of hij dezelfde bevindingen heeft.

Met vriendelijke forum groet,

Guus
Hoe je het ook wend of keert, dit klinkt niet normaal en zou door je dealer serieus onderzocht moeten worden. Het klinkt inderdaad alsof de machine niet volledig ontkoppeld. Ik zou zelf balen van deze gewaarwording en zou het de dealer niet gemakkelijk maken en me zeker niet met een kluitje in het riet laten sturen.

Luc

Re: Koppeling R1200RT - LC

Geplaatst: 15 sep 2014, 20:13
door Ton1959
Klinkt nog steeds als een klevende koppeling door de olie.

Re: Koppeling R1200RT - LC

Geplaatst: 16 sep 2014, 17:31
door Jurgen
... of de koppeling komt niet geheel vrij en zou het aan de drukgroep kunnen liggen. Zou dan wel exemplarisch zijn, want behalve de 'klak' bij de eerste versnelling heb ik nergens last van.

Re: Koppeling R1200RT - LC

Geplaatst: 18 sep 2014, 10:17
door Habeve
Jurgen schreef:... of de koppeling komt niet geheel vrij en zou het aan de drukgroep kunnen liggen. Zou dan wel exemplarisch zijn, want behalve de 'klak' bij de eerste versnelling heb ik nergens last van.
"Drukgroep" bij een natte platen koppeling?

Re: Koppeling R1200RT - LC

Geplaatst: 21 sep 2014, 23:00
door Guusvb
Beste LC rijders, (b.v. Erteetje)
Fijn jullie reacties, maar kan iemand zijn LC eens in de 1ste versnelling zetten en kijken of je hem vooruit kunt duwen (met ingetrokken koppeling)?

We zijn inmiddels een paar weken verder en het is niet meer zo erg als toen ik de topic plaatste. In eerste instantie voel ik vrij veel weerstand maar daarna laat hij zich wel verplaatsen.
Ik begin te geloven dat dit niet ongewoon is voor een natte platen koppeling.
Erteetje schreef:
Hoe je het ook wend of keert, dit klinkt niet normaal en zou door je dealer serieus onderzocht moeten worden. Het klinkt inderdaad alsof de machine niet volledig ontkoppeld. Ik zou zelf balen van deze gewaarwording en zou het de dealer niet gemakkelijk maken en me zeker niet met een kluitje in het riet laten sturen.

Luc
Laat ff weten wat jou machine doet.

[groet] ,
Guus

Re: Koppeling R1200RT - LC

Geplaatst: 21 sep 2014, 23:05
door JOS WRSM
Heb je al eens geïnformeerd bij je dealer of bij BMW Motorrad NL ?
Guusvb schreef:Beste LC rijders, (b.v. Erteetje)
Fijn jullie reacties, maar kan iemand zijn LC eens in de 1ste versnelling zetten en kijken of je hem vooruit kunt duwen (met ingetrokken koppeling)?

We zijn inmiddels een paar weken verder en het is niet meer zo erg als toen ik de topic plaatste. In eerste instantie voel ik vrij veel weerstand maar daarna laat hij zich wel verplaatsen.
Ik begin te geloven dat dit niet ongewoon is voor een natte platen koppeling.
Erteetje schreef:
Hoe je het ook wend of keert, dit klinkt niet normaal en zou door je dealer serieus onderzocht moeten worden. Het klinkt inderdaad alsof de machine niet volledig ontkoppeld. Ik zou zelf balen van deze gewaarwording en zou het de dealer niet gemakkelijk maken en me zeker niet met een kluitje in het riet laten sturen.

Luc
Laat ff weten wat jou machine doet.

[groet] ,
Guus

Re: Koppeling R1200RT - LC

Geplaatst: 22 sep 2014, 12:15
door RTheo
Voor mij klinkt dit heel herkenbaar en normaal. Hoe het technisch werkt weet ik niet, maar ik heb zoveel motoren gehad die je eerst even naar voren moest duwen/bewegen met moter uit, eerste versn. en koppeling in. Dan plakte de koppeling niet zo en had je niet zo'n harde klap naar eerste versnelling. Wat ik ook vaak deed was starten in eerste met koppeling ingetrokken. Maar daarmee belast je startmotor extra vanwege dat kleven van die koppeling.

Hopelijk stelt deze ervaring wat gerust.

Re: Koppeling R1200RT - LC

Geplaatst: 22 sep 2014, 18:11
door Ton1959
Elke motor die ik tot nu toe had met een natte plaatkoppeling had dit effect. Sommige meer dan andere .En als ze warm zijn is het effect weg of veel minder omdat de olie dunner is.

Re: Koppeling R1200RT - LC

Geplaatst: 23 sep 2014, 20:38
door Erteetje
Ik heb de test zojuist voor je uitgevoerd en mijn bevinding is dat het in de eerste versnelling met ingetrokken koppeling iets zwaarder is de motor vooruit te duwen. Maar het is niet zo dat het gigantisch veel meer weerstand oplevert in de eerste versnelling. Het lijkt wel alsof ontkoppelen niet volledig is ondanks de ingetrokken koppeling. Als je de motor in de eerste versnelling met ingetrokken koppeling naar voor en achter beweegt hoor je ook iets wat ik omschrijf als een zachte bonk vanuit het blok / versnellingsbak.
Ik herken trouwens ook het hupje vooruit als ik bij het stoplicht vanuit de N naar de eerste versnelling schakel
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Ook merk ik dat de bak aanzienlijk beter schakelt als de motor nog koud dan als hij warm is. Laat zeggen na een kilometer of 50.

Re: Koppeling R1200RT - LC

Geplaatst: 23 sep 2014, 21:03
door HansD
Erteetje schreef:Ik heb de test zojuist voor je uitgevoerd en mijn bevinding is dat het in de eerste versnelling met ingetrokken koppeling iets zwaarder is de motor vooruit te duwen. Maar het is niet zo dat het gigantisch veel meer weerstand oplevert in de eerste versnelling. Het lijkt wel alsof ontkoppelen niet volledig is ondanks de ingetrokken koppeling. Als je de motor in de eerste versnelling met ingetrokken koppeling naar voor en achter beweegt hoor je ook iets wat ik omschrijf als een zachte bonk vanuit het blok / versnellingsbak.
Ik herken trouwens ook het hupje vooruit als ik bij het stoplicht vanuit de N naar de eerste versnelling schakel
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Ook merk ik dat de bak aanzienlijk beter schakelt als de motor nog koud dan als hij warm is. Laat zeggen na een kilometer of 50.
+1
Koppeling is koud licht voelbaar, maar niet hinderlijk.
Dus eigenlijk heb ik het genoemde probleem niet.

Re: Koppeling R1200RT - LC

Geplaatst: 25 sep 2014, 17:31
door Jurgen
Ik heb het vanmorgen nog even geprobeerd en ik heb nergens last van. Kan het zijn dat dealers met verschillende oliën afvullen? Dan zal het zo zijn dat de 'dikke' olie wat meer weerstand geeft dan de dunne olie. Zou wel het verschil kunnen verklaren tussen de verschillende motoren. Evenals natuurlijk de productietoleranties.

Re: Koppeling R1200RT - LC

Geplaatst: 25 sep 2014, 21:43
door Erteetje
Jurgen schreef:Ik heb het vanmorgen nog even geprobeerd en ik heb nergens last van. Kan het zijn dat dealers met verschillende oliën afvullen? Dan zal het zo zijn dat de 'dikke' olie wat meer weerstand geeft dan de dunne olie. Zou wel het verschil kunnen verklaren tussen de verschillende motoren. Evenals natuurlijk de productietoleranties.
Ik ga morgen toch nog bij de dealer langs en zal eens navragen met welk type olie zij de RT LC afvullen.

Re: Koppeling R1200RT - LC

Geplaatst: 26 sep 2014, 11:03
door Habeve
Erteetje schreef:
Jurgen schreef:Ik heb het vanmorgen nog even geprobeerd en ik heb nergens last van. Kan het zijn dat dealers met verschillende oliën afvullen? Dan zal het zo zijn dat de 'dikke' olie wat meer weerstand geeft dan de dunne olie. Zou wel het verschil kunnen verklaren tussen de verschillende motoren. Evenals natuurlijk de productietoleranties.
Ik ga morgen toch nog bij de dealer langs en zal eens navragen met welk type olie zij de RT LC afvullen.
BMW schrijft Castrol 5W-40 Racing voor. Dat heb ik er de eerste beurt ook in gekregen en heb ook 'last' van een plakkende koppeling.

Re: Koppeling R1200RT - LC

Geplaatst: 26 sep 2014, 16:37
door Guusvb
Habeve schreef:
BMW schrijft Castrol 5W-40 Racing voor. Dat heb ik er de eerste beurt ook in gekregen en heb ook 'last' van een plakkende koppeling.
En ik heb tijdens de 1000 km beurt Castrol Power RS 5W-40 (volgens de factuur) erin gekregen.