Pagina 1 van 1

Contaktslot

Geplaatst: 22 aug 2014, 19:41
door koertdebruijn
Hallo, mijn naam is Koert de Bruijn en heb een aantal jaren een r 1200rt.
nu mijn vraag, als ik het kontakt aan zet duurt het even voordat het dashbord verlichting gaat branden
en dan hoor ik ook pas de injectie aanslaan en kan dan pas starten.

is dit een bekend euvel en wat is er aan te doen

ik hoor graag
groet Koert

Re: kontakt slot

Geplaatst: 22 aug 2014, 20:01
door Inspector Gadget
Welkom!

Dat is inderdaad normaal & hoort zo;
Je sleutel bevat een chip die door de startblokkering gecontroleerd wordt (via een ringantenne rondom je contactslot) waarna de startblokkering opgeheven wordt, de CAN-bus wakker wordt en de motor een selftest doorloopt zoals beschreven in de gebruikershandleiding.

Het kán zijn dat jou motor nog met een wat oudere software draait waarin mogelijkerwijs dit euvel wat langer duurt.
De enige die dat kan controleren en eventueel updaten is vooralsnog alleen de BMW dealeRT.

Re: kontakt slot

Geplaatst: 23 aug 2014, 13:57
door koertdebruijn
bedankt voor de tip, ga gelijk een afspraak maken
je hoort van me of dit zo is
gr
Koert

Re: kontakt slot

Geplaatst: 23 aug 2014, 14:19
door Inspector Gadget
Graag gedaan! _004
Hopelijk is er niets mis en kwestie van "gewenning".

Wir sind gespannt! ;)

Re: kontakt slot

Geplaatst: 03 sep 2014, 16:25
door koertdebruijn
Ik hoop ook dat er niets mis mee is
hij heeft het altijd normaal gedaan, sinds de laatste tijd doet hij het
maar we laten hem updaten
bedankt
groet
Koert

Re: kontakt slot

Geplaatst: 07 sep 2014, 00:14
door Inspector Gadget
Wat ik ook nog aan zat te denken als mogelijke andere oorzaken;

- Vervuiling van het contact zelf.
Daar zijn middeltjes voor om het contact schoon te maken. (contact-spray & daarna slot-olie)
Maar ik weet niet of dat zin heeft, want dan moet het daadwerkelijke contact goed bereikbaar zijn, en volgens mij is deze bij de 1200RT water- en vuil-dicht.

- Accu die wat te lage accuspanning gaf?
Heb je de mogelijkheid de accuspanning te meten. En dan met name zodra je het contact aan zet maar de motor nog niet gestart is.
Accuspanning mag niet lager dan (circa) 12,5 volt zijn, anders gaat de CAN-bus inderdaad mogelijk wat moeilijk doen.