Verhoogde ruit voor R1200RT ('05) Nedplex of toch Ztechnik

Alles over windbescherming en aerodynamica.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
MrRoughwood

Verhoogde ruit voor R1200RT ('05) Nedplex of toch Ztechnik

Ongelezen bericht door MrRoughwood »

Hallo BMW-goeroes,

Heb inmiddels al heel wat afgegoogled en derhalve veel interessante bmwrtforum artikelen gelezen over het ruiten fenomeen. Alle ervaringen zijn persoonlijk en afhankelijk van de individuele rijder. De ene is laaiend enthousiast over merk X en de ander vindt het juist weer minder. Bij het doorlezen van de artikelen zie ik toch heel vaak Nedplex en Ztechnik Vstream. Het mooiste is een proefrit, zodat je het zelf kan ervaren. Nedplex kan je proefrijden in terneuzen (retourtje is voor mij zo'n 650 km) en MDI (is retour zo'n 400 km), beide vind ik net even te gek.
  • BMW R1200RT, van 2005
  • buddy in hoogste stand
  • mijn lengte is ongeveer 183 cm
  • huidige standaardruit, is 62,5 hoog en 60 cm breed
  • qua windvang heb ik nergens last van, het zou puur gaan om het gebulder om de helm (Arai)
Prijstechnisch heb ik een lichte voorkeur voor de Nedplex en dan vermoed ik de Nedplex 68 cm RESIST, waarbij ik begrepen heb dat door de flipup het zicht (door de bovenrand) vertekent.
Mocht iemand nog een aanvullende tip/hint of misschien zelfs een 68 cm 'in de aanbieding' hebben (in het noorden des lands?) dan houd ik mij aanbevolen.

GeGroet, MrRougwood
Inspector Gadget

Re: Verhoogde ruit voor R1200RT ('05) Nedplex of toch Ztechn

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ja. windschermen zijn heel erg persoonlijk, zonder uitzondering.

Ikzelf kan vooralsnog maar niet wennen aan de vertekening die ontstaat door de flipup van mijn NedPlex, maar wellicht is dat gewenning na verloop van tijd.
Qua windafscherming is het voor mij wel een redelijke kandidaat.

De ZTechnik vStream in zowel de reguliere- alsook in de XTall formaat gaf mij persoonlijk vrij weinig comfort, vreemd genoeg. _001

Uiteindelijk heb ik langere tijd met de Wunderlich Marathon rondgereden die mij redelijk goed bevalt.
Recentelijk mijn windscherm-familie kunnen uitbreiden met weer een ander merk (& model) windscherm, maar daar moet ik nog mee gaan rijden.

Bij de 1100RT was het heel wat gemakkelijker om het comfort te vinden, dat was hands-down bij mij de ZTechnik vStream, zondermeer.
Bij de 1200RT lijkt dat voor mij heel wat lastiger om een vergelijkbaar comfort te vinden. :$

PS: Een mogelijk betaalbaar(der) alternatief is een opzet-ruitje van Wunderlich, Touratech, Puig of MRA.

Niet jou mogelijke keuzes nog lastiger willen makende. ;)

Een ander "alternatief" is een 1200RT van modeljaar 2010, daar is de neus dusdanig herontworpen en verbeterd, dat het mij opvalt dat dergelijke berijders vaak melden prima comfort hebben met de OEM ruit. (!)

Je kunt overigens wel de "juiste" windschermhoogte proberen (!) te "berekenen";
http://www.nationalcycle.com/WhyBuy/chapter3.html
&
http://www.calsci.com/motorcycleinfo/Fa ... tml#Height

Echter, het is geen exacte wetenschap, dat zou zaken heel wat gemakkelijker maken. :lol:
MrRoughwood

Hallo Mister Gadget,

Wederom dank voor uw snelle en uitgebreide reactie!
U heeft het er maar druk mee -top-

De optie van modeljaar 2010 vind ik wel leuk maar is voor mij niet realiseerbaar Big RT Smile

We puzzelen verder. Groet'n MrRoughwood
Eric r1200rt
Type: R1200RT
Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Limburg

Ongelezen bericht door Eric r1200rt »

Ik ben ca. 186 cm en ben uiteindelijk via 68 cm nedplex bij de 72 cm nedplex uitgekomen ....

Eric.
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Wellicht ten overvloede: lees vooral ook even ons kuipruiten draadje: HELPT EEN VERHOOGDE KUIPRUIT NU WEL OF NIET? >>
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Jekihero
Bijz: Model 2011, full option
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Ongelezen bericht door Jekihero »

Wat ik mij dan afvraag, was het gebulder op de PAN 1300 dan beduidend minder?

In het late voorjaar kocht ik (opnieuw) een 68 cm Nedplex die nu weer ligt te verstoffen.
Je mag er mee proefrijden als je wilt.

Ronald
WernerB
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Woonplaats of omgeving: Tholen

Ongelezen bericht door WernerB »

Ben 1.94 m en met zadel in laagste! stand op mijn 1200rt, zeer in mijn sas met een Nedplex 68 cm met flip-up. Met de vertekening is te leven. Je kijkt er immers net overheen en niet doorheen! Daarbij komt als voordeel dat de Nedplex minder last heeft van zijwind/vrachtwagens.
De door mij eerder gebruikte Z-techniek ruiten, bevielen matig. Het gebulder bleef terwijl de zijwindgevoeligheid toenam met daarbij onrust in het stuur. Andere ZTechnik gebruikers zijn weer laaiend enthousiast!
Het voordeel van de ZTechnik ruiten: passagier had het prima naar haar zin en de ZTechnik ruiten zien er mooi uit.
Givi ruit met Flip-up ging bij mij direct via de zij-uitgang af. Geen positief resultaat.
Vooralsnog blijf ik bij de Nedplex 68 cm. Waarom dan niet de 72 cm-versie? Die vind ik (persoonlijk) weer net te groot! ;) het oog wil immers ook wat.......

Een ding blijft echter overeind: uitproberen, want het is geen wet van Meden en Perzen dat een ruit die bij de een prima voldoet, dat ook bij jou doet! Het blijft een persoonlijke kwestie!
Plus: hoe groter de ruit, des te windgevoeliger!

Succes!
Laatst gewijzigd door WernerB op 12 aug 2014, 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
Jos1200rt
Type: R1250RT
Bijz: Vstream ruit, BMW topcase, Navigator 6, Metzler
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Hoogland

Ongelezen bericht door Jos1200rt »

Ik ben zelf 1.91 en heb de hoge Nedplex. Mijn ervaring is dat je een proefscherm van Nedplex kan proberen. een telefoontje naar Terneuzen kan wat dat betreft geen kwaad en is het proberen zeker waard.
Succes.
[groet] Jos
Drive carefully, alleen n kat heeft meerdere levens.
WernerB
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Woonplaats of omgeving: Tholen

Ongelezen bericht door WernerB »

Nog 1 tip voordat je besluit om een GROTE ruit aan te schaffen: de krachten die met een grote ruit uitgeoefend worden op de ruitsteunen, zijn aanzienlijk! Een versterkt frame, zoals Nedplex op de markt brengt, is dan bijna een verplichte aanschaf!
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
MrRoughwood

Heren, Heren, Heren, hartelijke dank, wat een tips en input! Echt super dank!

@Ronald, ja het gebulder was op de Pan voor zover ik mij kan herinnneren beduidend minder, maar die ruit was volgens mij ook iets hoger en bewoog in ieder geval minder dan de standaard BMW ruit.
@Ronald, dank voor het proefrij aanbod!, m'n ouders wonen in noord-holland (sterker nog kom er zelf ook vandaag), in welk deel van N-H woon je ongeveer?

Ja kan mij zeker voorstellen dat de 72 cm ruit een gigantisch portie wind te verwerken krijgt en dat dat zeker gevolgen kan hebben voor het schermframe. Zeker hier in het 'winderige' noorden....

Kortom.... to be continued!

Groet'n, MrRoughwood
Jekihero
Bijz: Model 2011, full option
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Ongelezen bericht door Jekihero »

Je hebt een PB.

Ronald
Inspector Gadget

Let wel op:
Die NedPlex/BMW (= modeljaar 2010) versterkte plastic frame heeft wel tot gevolg dat sommige niet-OEM ruiten niet "zomaar" meer zullen passen.
Sommige niet-OEM ruiten, bedoelt voor modeljaar 2009 (en ouder), zijn soms plat(ter) op dat punt.
De oplossing is met een Dremel op dat punt die NedPlex/BMW wat afvlakken.

Om het ruitmechanisme nog verder te verstevigen, kan je er ook voor kiezen de zwakke BMW-armpjes te vervangen door aftermarket-oplossingen.

Naast het recente draadje door Jos WRSM aangehaald over de zin en onzin van een verhoogde ruit, kan je ook heel veel meningen vinden op de "eigen" windschermen-rubriek;
viewforum.php?f=36
ad-bmwtje
Type: R1250RT
Woonplaats of omgeving: Someren eind

Ongelezen bericht door ad-bmwtje »

Hoi

Ik heb twee weken geleden in terneuzen proef gereden met de bijde ruiten (68-72 cm)

Ben zelf 1.80 lang heb een comfort zadel op mijn r1200rt en de68 cm ruit is voor mij groot genoeg. -top- :D

Heb ook met de vstream ruiten gereden maar die vind ik veel te breed,dan voel je helemaal geen wind meer.
En dat kijk je altijd door de ruit aan de zij kant,vind ik zelf niet zo prettig.

Groeten Ad
MrRoughwood

Hoi Ad,
Dank voor de ervaringen. Hoop binnenkort een proefrit te gaan doen met een Nedplex van 68 cm.....
Ben erg benieuwd.
Groet'n, Jan
MrRoughwood

Sinds vandaag eigenaar van een Nedplex 68cm, met dank aan forum lid Jekihero! _004

Jekihero had al spontaan aangeboden dat ik eventueel met zijn ruit een proefrit mocht maken. Dus vandaag op de brommeRT vanuit het noorden 140 km naar Noord-Holland, met het laatste stukje een 'klein' wolkbreukje.
Ontvangst was al super hartelijk, bakkie koffie stond al klaar, de BMW's bewonderd, lekker 'klessebesse'. Daarna de ruit overgezet en proefrijden maar. Dat verliep positief en de ruit mocht ik overnemen.
De oude ruit netjes in handdoeken en een vuilniszak ingepakt en met bagagenetje achter op de buddy vastgezet. En na nog een bakkie en-route weer terug naar het hoge Noorden met een iets hoger en bredere ruit.
Hieronder de eerste ervaringen:
  • scherm ziet er gewoon strak en kwalitatief mooi uit en past heel mooi bij de looks van de RT
  • het nedplex scherm is boven iets hoger (en met een gebogen flip-up) en ietsje breder
  • de vertekening is er inderdaad, maar dat heeft de originele (bij de gebogen uiteinden) ook en stoorde mij niet, want ik kijk er over heen. Bij filerijden of in de bebouwde kom laat ik hem soms ietsie zakken.
  • met Jekihero ook over staan bomen, dat de stroomlijning van de ruit meestal alleen optimaal werkt bij een keurige wind 'op de kop'... helaas hebben we in Nederland ook andere 'winden' :oops: en is het effect van de Nedplex dus ook wel eens wisselend.
  • met 140 kon ik lekker met viziertje open rijden, en hoor je dat RT blokkie nog mooier roffelen
  • sowieso hoor ik meer motorgeluid en dus minder wind gebulder.
  • denk dat ik volgende keer nog wel eens met m'n buddy in de onderste stand ga rijden, om te kijken wat dan de effecten zijn
  • op basis van het 1e ritje, denk ik dat ik nog wel veel plezier van de Nedplex ga hebben.
Allen dank voor de inbreng !

Groeten, MrRoughwood.
Inspector Gadget

Graag gedaan! _004
Hopelijk heb je er veel plezier & comfort aan.

Inderdaad qua looks is het heel wat esthetischer versus diverse andere merken lappen aan plastic.

Desondanks heb ik mijn NedPlex in de verkoop gedaan, maar dat is voor een ieder natuurlijk heel persoonlijk.
Misschien dat ik iemand anders er een beter plezier mee kan doen. _001
viewtopic.php?f=7&t=9472

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Kuip & Ruiten”