Pagina 1 van 1
RDC op R 1200 RT
Geplaatst: 11 aug 2014, 17:53
door Ruud Woudstra
Hallo,
Er is al veel geschreven over de bandenspanning en het BMW systeem hiervoor. Wat ik mij nu afvraag is, waar zitten de sensoren voor het RDC?? En hoe werken deze??
Vast wel iemand die zich hierin heeft verdiept, ik kon het al googlend niet vinden.
Alvast dank.
Grt, Ruud
Re: RDC op R 1200 RT
Geplaatst: 11 aug 2014, 18:47
door Ruud Woudstra
Opgelost..
Even een typefout gemaakt op google om te zoeken, er staat zelfs heel veel geschreven over het hoe en wat van de RDC optie. Zoek maar op google, BMW RDC SENSOR en er gaat een wereld aan info open.
Het enige wat ik nog niet heb kunnen vinden is de levensduur van de batterij in de sensorunit. Dus die vraag blijft nog even staan.
Grt, Ruud
Re: RDC op R 1200 RT
Geplaatst: 11 aug 2014, 18:55
door concours
De wielelektronica is in de diepbedvelgen gemonteerd. Ze vormen samen met het ventiel een compacte eenheid en worden als een schroefventiel in de velg gemonteerd. De wielelektronica bevat een druk-, temperatuur- en dwarsversnellingssensor, een batterij en een zendtrap. De wielelektronica wordt bij de eerste vulling van de band geactiveerd. De meetwaarden worden hetzij op verzoek of cyclisch (elke 3 seconden) via een zendtrap uit de band naar de RDC antenne gezonden. Deze cyclus wordt tijdelijk verkort als er een bepaalde drukverandering wordt gedetecteerd. Bij temperatuurwaarden hoger dan 120 °C in de band wordt de wielelektronica uitgeschakeld, bij afkoeling tot een temperatuur lager dan 110 °C weer ingeschakeld.
levensduur batterijen: circa 10 jaar.
http://bmw.startpagina.nl/prikbord/8877 ... -sensor-z4
Re: RDC op R 1200 RT
Geplaatst: 11 aug 2014, 21:27
door Ruud Woudstra
Bedankt voor de aanvullende informatie, verhaal is nu compleet.
Grt, Ruud