Pagina 1 van 1

Anders dan een pure wegband

Geplaatst: 05 aug 2014, 23:00
door MofkaP
Zoals ik in een ander draadje al schreef was ik op zoek naar banden voor de -1150- waarmee ik ook op grind en gravel kon rijden.
Vrijwel alle banden voor de RT zijn pure wegbanden en daar is die motor in beginsel ook voor gemaakt.
Het probleem is dan dat je met wegbanden minder goed onverhard kunt rijden, vooral op een losse ondergrond.
Nou zijn dat niet de wegen die ik met de -1150- speciaal opzoek, maar in Scandinavië heb je soms geen andere keus.
Als je niet op alleen de hoofdwegen wil blijven dan kom je vaak op gravel of grindwegen terecht.
Ook bij wegopbrekingen en wegdekvernieuwing moet je vaak kilometerslang over gravel of grind rijden.

Semi offroad of allroad banden zijn er wel, maar niet in de juiste maten. Een achterband 170/60/17 is nog wel te krijgen, een voorband is lastiger.
Samen met Jos Smit (Haarlem) en continental customer service ben ik er uit gekomen.
De oplossing die we gevonden hebben heet Conti Trail Attack 2.
Die is er in de juiste achterbandmaat en ook in 120/70/17 voor het voorband.
Hoewel er door conti niet voor wordt geadverteerd (heeft iets te maken met Duitse TÜV wetgeving) kunnen die banden wel op de -1150- .
Alleen je snelheid dien je binnen de perken te houden, dat is in Scandinavië niet zo'n probleem.
De Road Attack 2 is een pure wegband. De Trail Attack 2 is bedoeld voor 80% weg en 20% semi-onverhard.
En dat is precies wat ik zocht.

Re: Anders dan een pure wegband

Geplaatst: 05 aug 2014, 23:15
door Baird
Ben dan zeer benieuwd naar je ervaringen in Scandinavië op het onverharde, staat ook op mijn lijstje. Met de auto reeds gedaan maar met de motor moet nog.

Re: Anders dan een pure wegband

Geplaatst: 06 aug 2014, 00:19
door Inspector Gadget
Een andere stofbijter/rijder, zijnde Mike Philippens, heeft wel eens wat geschreven over de Conti Trail Attack (niet de 2), zie zoekfunctie rechts-bovenin. zie: viewtopic.php?f=30&t=1143&p=11293&hilit ... ack#p11091
Was hij zeer tevreden over, en volgens mij is hij ook een echte avonturier, wat wegen & paden betreft. ;) _004

En Jos Smit waardeer ik altijd bijzonder voor hun inzet, kennis en het helpen van de klant, mijn ervaringen zijn daarin (ook) zeer positief.

Mooi dat er een oplossing gevonden is, daar gaat het om. -top-

Re: Anders dan een pure wegband

Geplaatst: 06 aug 2014, 08:14
door concours
Om dezelfde reden hen ik de Michelin Power Road Trail aangeschaft. Heerlijke stille band, die "plakt" aan de weg
http://www.testmotor.nl/2014/test-miche ... otorbanden

Re: Anders dan een pure wegband

Geplaatst: 06 aug 2014, 09:34
door HansD
Ik wist niet dat de Pilot Road 4 er in 3 uitvoeringen is: standaard, GT en Trail.
Bedankt voor de link naar de test.

Re: Anders dan een pure wegband

Geplaatst: 06 aug 2014, 12:45
door MofkaP
De PR4 krijgt goede kritieken.
Daar heb ik ook naar gekeken.

Alleen de trail is er niet in 120/70/17 of in 170/60/17 voor de -1150- .

De normale en de GT zijn pure 100% wegbanden.
Niet geschikt voor losse ondergrond, zoals grind en gravel.

Re: Anders dan een pure wegband

Geplaatst: 06 aug 2014, 16:37
door concours
De type aanduiding op de Pilot Road 4 heeft te maken welke maat voor welk type motor toepasbaar is. Ik heb niet kunnen ontdekken dat er qua compound samenstelling een verschil is tussen de PR4 GT of PR4 Trail. Je kunt dus voor jouw type BMW gewoon de MPR4 maat kiezen, welke beschikbaar is. De banden zijn universeel toepasbaar on road en voor licht off road rijden. Inmiddels wordt deze band ook als OEM band geleverd op de nieuwste R1200RT

Specs Michelin Pilot Road 4:
Een 17% kortere remweg dan de dichtste concurrent op nat wegdek en een nog korter remweg op gladde ondergrond dankzij de toepassing van nieuwe technologiën
20% langere levensduur dan de MICHELIN Pilot Road 3 band waardoor u langer met uw banden kunt rijden en uw rijkosten verminderd worden.
De nieuwe rubbersamenstelling op basis van silicium zorgt voor een uitstekende grip. Zelfs in moeilijke weersomstandigheden van - 5°C op droog wegdek en van 2°C tot 45°C op nat wegdek op verschillende wegtypes, zoals o.a. op witte wegmarkeringen en zebrapaden.

Evt, zijn deze banden hier uit voorraad leverbaar:
http://www.nh-motoren.nl/motorbanden/mi ... n.html?p=2

Re: Anders dan een pure wegband

Geplaatst: 06 aug 2014, 17:20
door MofkaP
concours schreef:Ik heb niet kunnen ontdekken dat er qua compound samenstelling een verschil is tussen de PR4 GT of PR4 Trail.
Als je klikt op de link van Inspector Gadget, dan zul je zien dat de compound van de Trail anders is dan die van de standaard en de GT.
Volgens Michelin zijn alle PR4 banden bedoeld voor 100% weggebruik.

Re: Anders dan een pure wegband

Geplaatst: 07 aug 2014, 09:19
door Wullum
MofkaP schreef:Volgens Michelin zijn alle PR4 banden bedoeld voor 100% weggebruik.
Ze heten niet voor niks Pilot ROAD tenslotte...

Re: Anders dan een pure wegband

Geplaatst: 07 aug 2014, 14:10
door Martin7007
Naast een verschil in compounddynamo is er ook een verschil in opbouw van de band. De GT is specifiek ontwikkeld voor de zwaardere motor. Hierdoor is er een verschil in het karkas van de band.
Als de trail als OEM band voor de GS en GSA geleverd zijn er niet direct problemen te verwachten als je deze hand onder een RT gebruikt tijdens een dergelijke trip over minder verharde wegen.
[groet]