R850R voor iemand met korte achterpootjes? Of F650CS?

Ben je opzoek naar een andere motor en wil je een BMW R...RT kopen? Stel dan je vragen aan de huidige eigenaren.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Wullum
Type: R1250RT
Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: Lkr. HN

R850R voor iemand met korte achterpootjes? Of F650CS?

Ongelezen bericht door Wullum »

Wullum's Meisje is haar Yamaha Virago een beetje beu aan het worden. Vooral het onderuit zitten op zo'n choppergeval breekt haar op, gecombineerd met de wat vreemde geometrie van het stuur wat niet goed is voor de beginnende artrose in haar duim (ze moet met een brace rijden).

Ze zoekt nu eigenlijk iets waarop ze goed rechtop kan zitten en is toch wel gecharmeerd van de houding op een RT...
Ze is nu zelfs zover dat ze ook voor haarzelf naar een BMW wil gaan kijken...
Goh, hoe zou het komen ;-)
Ze wil alleen niet zo'n "Plastikbomber" als een RT welke ze ook nog veel te zwaar vindt (60kg meer dan haar Virago).
Er wordt nu met een schuin oog naar een R850R van rond bj.2000 gekeken, blijkt verrassend genoeg betaalbaar en is met enig gewurm wel in haar budget te krijgen.

Nadeel is wel dat ze met haar niet erg lange achterpootjes op een toch wel hoge BMW wat moeilijk bij de grond kan.
Ze heeft proefgezeten op mijn RT met het zadel in de laagste stand en kan dan net met haar tenen bij de grond. Niet echt een vertrouwenwekkende positie als je moet stoppen of de motor moet keren ofzo, zozeer dat ze het eigenlijk niet aandurft om een stuk te rijden, tot haar frustratie.
Grote vraag is dus, of dit ook voor een R geldt...

Een R850R is standaard rond 800mm hoog, nogal een verschil met de 715mm van een Virago.
Ik weet dat er BMW special equipment lage zadels zijn waarmee een R op 770mm uitkomt, maar op de R welke ze op het oog heeft zit een nèt opnieuw bekleed zadel, dus het is wat zonde om dat er gelijk weer af te kieperen... Optie is misschien om het met behoud van het nieuwe dek nog wat te laten verlagen en dan hopen dat het geen plankje wordt.

Nu is Meisje's budget dermate, dat een verlaging via bijvoorbeeld HyperPro eigenlijk geen optie is, hoewel dat natuurlijk het mooiste is. Ook vind ik dat met een bRommeR van pakweg 14 à 15 jaar oud eigelijk niet meer economisch verantwoord, je krijgt dat er nooit meer uit.

Zijn er nog opties welke ik over het hoofd zie, om een R te verlagen tot pakweg 75cm zadelhoogte, "on a shoestring budget"? Of heeft iemand nog ergens een verlagingssetje op de plank liggen te verstoffen?

Of, maar da's over een andere boeg, weet iemand een mooie niet-BMW "naked" cardan fiets van rond 75cm hoog met rechtophouding?
Ik kan niet echt een "dames" motor vinden welke aan die eisen voldoet.
Ze wil geen GS achtige en geen plastic kuip.
Ze heeft al eens op een Diversion gezeten, maar die was ook te hoog. De Honda waarop ze heeft gelest en welke goed paste was weer een kettingfiets...

BMW heeft echter de voorkeur... Een lage F800R zou op zich leuk zijn, maar heeft een ketting èn is veel te duur èn je zit erop te ver voorover (dat lukt niet vanwege die artroseduim dus). GT of ST heeft dan wel een riem, maar is verder ook veel te duur en te voorover. Een F650CS Carver vindt ze lelijk (ik ook eigenlijk) en is eigenlijk ook te voorover, al kun je dat verhelpen met stuurverhogers.

Lastig...
Laatst gewijzigd door Wullum op 27 aug 2014, 14:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
RobNIJ
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Nijmegen

Re: R850R voor iemand met korte achterpootjes?

Ongelezen bericht door RobNIJ »

Mijn vrouw is ook vrij klein en zij heeft bij de schoenmaker 2 cm onder de zolen van haar laarzen laten plakken
Houdhetrubberonder
Robbie uit Nijmegen
R1200RT 2006
(R1150RT 2004)
(R1100RT 1998)
(K1100LT 1996)
jpauwels
Bijz: Saphir Schwarz Metallic
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Riel

Ongelezen bericht door jpauwels »

Langs de andere kant, een setje verlagings veren voor een rt kost een paar honderd euro zal voor een r niet veel anders zijn), en je fiets wordt als ik het goed heb begrepen zo veel beter van, dat ik er de r niet voor zou laten staan. Informeer eens bij Kenny wat dat zou gaan kosten.
japachap
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Woonplaats of omgeving: Enschede

Ongelezen bericht door japachap »

Natuurlijk is de R de beste optie... ;)
... maar wat vind zij van een Yamaha TRX? Colleague van mij heeft een en ik ben verassed hoe laag de zadel blijkt.
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Wullum

bedankt voor de reacties gents!

Monster en TRX vallen niet in de belevingswereld ("Nee! Dat zijn racers!") en wil ze liever niet want kettingfietsen.

Net door verkopeRt van de R gemeld dat die fiets 76,5 cm hoog is, met zadel in de laagste stand?!?!?! Die moet dus wel verlaagd zijn, dan komt een R op 77 cm uit volgens de gegevens...
Komt steeds dichter bij _005
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Wullum

Re: R850R voor iemand met korte achterpootjes? Of F650CS?

Hm, zitten ons nu af te vragen of een BMW F650CS Scarver toch niet iets zou zijn voor mijn Lief...
Blijft een rare styling, maar is laag, licht en met riemaandrijving...
Als we er stuurverhogers en een hogere ruit op visualiseren...
Je rijdt dan wel op een niet-alledaagse fiets, maar tja...

Iemand hier met ervaring met de 1-cylinder BMW's van rond 2002?
Lees dat ze wat adem tekort kunnen komen, zeker op de snelweg, en dat de afwerking van het blok (lak kan er afvallen) hier en daar teleur kan stellen.

Probeer mijn Lief voor een R850R warm te praten, maar ze blijft die te plomp vinden en is bang voor een zware fiets (al heeft ze er niet eens mee proefgereden...)
Ton1959
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Het blok van de scarver is okay. De riemaandrijving is duur als hij aan vervanging toe is. De poelies gaan soms kapot . Persoonlijk vind ik ze niet echt mooi . Ik had de F650 Strada en het blok is zeer betrouwbaar. Balhoofdlagers sneuvelen vrij vlug doordat er goedkope lagers in zitten uit Bulgarije. Heel soms problemen met lekkende waterpompkeerringen en verder de normale dingen. Af en toe een voorvork keerring of spanningsregelaar. Belangrijk is om de accu op peil te houden omdat die redelijk warm word door de positie van de uitlaat vlakbij de accu. Vergeet je dat dan sneuvelt de spanningsregelaar. Let op olie in koelvloeistof reservoir of koelvloeistof in de olie. Als je dit ziet dan moet de waterpomp keerrringen van de pomp vernieuwd worden. Ik vond het Rotax blok zeer goed. Een verbruik van 1 op 25 is haalbaar. Het blok kan gemakkelijk 150000km halen.
Wullum

Dank je Ton!
Da's een gedegen analyse waar we wat mee kunnen!
Nu nog Lief laten proefrijden op beide...

Sent aan alle forumleden...
WernerB
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Woonplaats of omgeving: Tholen

Ongelezen bericht door WernerB »

Wullem, helaas lees ik je bericht nu pas! :cry:
Waarom proberen je lieftallige meissie een R in de maag te splitsen? Als ze dat niet ziet zitten, moet je 't gewoon niet willen! En gaat 't alleen om die kettingaandrijving? We leven toch in de 21e Eeuw en dan zijn kettingen toch geen beletsel meer? ;) Tuurlijk hebben ze wat onderhoud nodig, maar dat heeft een cardan ook en als de cardan aan gort is, liggen de kosten een stuk hoger dan bij een kettingset die vervangen moet worden. (Daar kan Werner over meepraten.... :evil: )
Dat een Virago niet zit, is een bekend fenomeen. De Diversion kan wat aan de hoge kant zijn, maar rijdt heerlijk en heeft een cardan. Ja, ik heb op beiden een stukje gereden en ook ik kon met mijn benen op de Diversion niet lekker aan de grond komen.

Ik kijk ook wel eens uit naar een F800 of zo, maar mijn beenlengte zit niet mee....
Dus blijf ik vooralsnog gewoon op mijn Honda 600 Hornet rijden. En elke keer als ik ermee thuiskom, heb ik die brede grijns op mijn gezicht! _004 Logisch, want het ding rijdt meesterlijk licht, is poepiesnel, ziet er gelikt uit nadat Werner hem wit heeft gespoten, is superbetrouwbaar, kost weinig in onderhoud, heeft een makkelijke zithoogte en heeft dus alles in huis wat motorrijden leuk maakt!
Voordeel van die Honda's is verder dat ze voor een schappelijke prijs te koop zijn met vaak weinig kilometers.
Dus, gun je meissie de motorpret en laat haar zelf een keuze maken!
Ik laat me door Werner ook niks opleggen; ik bepaal zelf wat ik leuk vind en die Hornet is voor mij een heerlijke motor. En...als ik door de Vlaketunnel rijd en even het gas open gooi, heb ik een grijns van oor tot oor!

Succes met je keuze en hartelijke groet van
ThereseB Big RT Smile
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
Wullum

Hoi Therèse,

Leuke reactie _004 dank je!
Maak je geen zorgen, Hedwig laat zich geen brommer aanpraten, die kiest ze ècht zelf, aan eigen mening schort het niet.
Kans dat er een R komt alleen omdat ik dat nodig meen te vinden is niet groot.
Het selectietraject is nog niet gelopen, ook Deauvilles enzo komen aan bod... Enige punt is dat ze echt rechtop moet kunnen zitten, haar pols kan geen voorovergebogen zithouding aan (ze moet met een polsbrace rijden). Een Hornet is dan te voorover, ook qua styling (zie haar uitspraak "nee, dat is een racer!")...
The quest goes on...
WernerB
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Woonplaats of omgeving: Tholen

Ongelezen bericht door WernerB »

Hoi Wullum,
Ook ik kan niet voorover zitten! Dat laten ook mijn polsen niet toe! Ik zit dan ook vrij rechtop. Mijn stuur staat iets naar me toe en Werner heeft bij LouisDld een heerlijk sportief toerschermpje gekocht die speciaal voor de Hornets gemaakt is! Heerlijk toeren is nu gemakkelijk uit te houden! En het staat meesterlijk op de Hornet!
Enne...mijn Hornet is wel een naked, maar zeker geen racer! ;)

Succes met jullie queeste naar een geschikte motor!
Overigens, een vriendin van mij rijdt een Deauville, maar ze vindt mijn Hornet veel gemakkelijker te rijden en de zithoogte van de Deauville is ook iets hoger.

Hartelijke groet,
ThereseB
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
bRoTher-L

Ongelezen bericht door bRoTher-L »

Hallo Wullum,

Mijn vrouw(tje) meet 158 cm en rijdt nu op een (fabrieks-) verlaagde 650 GS (2002) rond. De zithoogte bedraagt slechts 73 cm.
Welke 3 aanpassingen zijn er gedaan:
1. linksysteem aangepast (fabriek)
2. verlaagd zadel
3. voorvorkpoten iets laten zakken (kroonplaat)

Klein nadeel van deze aanpassingen is, is dat de grondspeling wat geringer wordt maar in de prakrijk leidt dat niet tot problemen.

Voor de GS heeft ze ook (verlaagde) Scarver gereden. Deze heeft een sportievere zithouding en dat corrigeer je niet met een stuuraanpassing. Met name de steps zijn een stuk verder naar achter geplaatst dan bij de GS.
Ze heeft zich nog nooit zo prettig/zeker gevoeld op een motor als op deze GS.

Ik zie 045 staan bij je woonplaats. Ik woon ook in Heerlen en nodig je graag uit om eens te komen kijken en/of proefzitten / -rijden.

groet,

Luc
Wullum

Hoi Luc,

dank je voor de info en uitnodiging!
Ik zal het doorgeven aan mijn Meisje, zij woont in 045.
Maar eerst even een weekje op verkansie!

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “R....RT kopen ja of nee?”