R850R voor iemand met korte achterpootjes? Of F650CS?
Geplaatst: 04 aug 2014, 10:42
Wullum's Meisje is haar Yamaha Virago een beetje beu aan het worden. Vooral het onderuit zitten op zo'n choppergeval breekt haar op, gecombineerd met de wat vreemde geometrie van het stuur wat niet goed is voor de beginnende artrose in haar duim (ze moet met een brace rijden).
Ze zoekt nu eigenlijk iets waarop ze goed rechtop kan zitten en is toch wel gecharmeerd van de houding op een RT...
Ze is nu zelfs zover dat ze ook voor haarzelf naar een BMW wil gaan kijken...
Goh, hoe zou het komen ;-)
Ze wil alleen niet zo'n "Plastikbomber" als een RT welke ze ook nog veel te zwaar vindt (60kg meer dan haar Virago).
Er wordt nu met een schuin oog naar een R850R van rond bj.2000 gekeken, blijkt verrassend genoeg betaalbaar en is met enig gewurm wel in haar budget te krijgen.
Nadeel is wel dat ze met haar niet erg lange achterpootjes op een toch wel hoge BMW wat moeilijk bij de grond kan.
Ze heeft proefgezeten op mijn RT met het zadel in de laagste stand en kan dan net met haar tenen bij de grond. Niet echt een vertrouwenwekkende positie als je moet stoppen of de motor moet keren ofzo, zozeer dat ze het eigenlijk niet aandurft om een stuk te rijden, tot haar frustratie.
Grote vraag is dus, of dit ook voor een R geldt...
Een R850R is standaard rond 800mm hoog, nogal een verschil met de 715mm van een Virago.
Ik weet dat er BMW special equipment lage zadels zijn waarmee een R op 770mm uitkomt, maar op de R welke ze op het oog heeft zit een nèt opnieuw bekleed zadel, dus het is wat zonde om dat er gelijk weer af te kieperen... Optie is misschien om het met behoud van het nieuwe dek nog wat te laten verlagen en dan hopen dat het geen plankje wordt.
Nu is Meisje's budget dermate, dat een verlaging via bijvoorbeeld HyperPro eigenlijk geen optie is, hoewel dat natuurlijk het mooiste is. Ook vind ik dat met een bRommeR van pakweg 14 à 15 jaar oud eigelijk niet meer economisch verantwoord, je krijgt dat er nooit meer uit.
Zijn er nog opties welke ik over het hoofd zie, om een R te verlagen tot pakweg 75cm zadelhoogte, "on a shoestring budget"? Of heeft iemand nog ergens een verlagingssetje op de plank liggen te verstoffen?
Of, maar da's over een andere boeg, weet iemand een mooie niet-BMW "naked" cardan fiets van rond 75cm hoog met rechtophouding?
Ik kan niet echt een "dames" motor vinden welke aan die eisen voldoet.
Ze wil geen GS achtige en geen plastic kuip.
Ze heeft al eens op een Diversion gezeten, maar die was ook te hoog. De Honda waarop ze heeft gelest en welke goed paste was weer een kettingfiets...
BMW heeft echter de voorkeur... Een lage F800R zou op zich leuk zijn, maar heeft een ketting èn is veel te duur èn je zit erop te ver voorover (dat lukt niet vanwege die artroseduim dus). GT of ST heeft dan wel een riem, maar is verder ook veel te duur en te voorover. Een F650CS Carver vindt ze lelijk (ik ook eigenlijk) en is eigenlijk ook te voorover, al kun je dat verhelpen met stuurverhogers.
Lastig...
Ze zoekt nu eigenlijk iets waarop ze goed rechtop kan zitten en is toch wel gecharmeerd van de houding op een RT...
Ze is nu zelfs zover dat ze ook voor haarzelf naar een BMW wil gaan kijken...
Goh, hoe zou het komen ;-)
Ze wil alleen niet zo'n "Plastikbomber" als een RT welke ze ook nog veel te zwaar vindt (60kg meer dan haar Virago).
Er wordt nu met een schuin oog naar een R850R van rond bj.2000 gekeken, blijkt verrassend genoeg betaalbaar en is met enig gewurm wel in haar budget te krijgen.
Nadeel is wel dat ze met haar niet erg lange achterpootjes op een toch wel hoge BMW wat moeilijk bij de grond kan.
Ze heeft proefgezeten op mijn RT met het zadel in de laagste stand en kan dan net met haar tenen bij de grond. Niet echt een vertrouwenwekkende positie als je moet stoppen of de motor moet keren ofzo, zozeer dat ze het eigenlijk niet aandurft om een stuk te rijden, tot haar frustratie.
Grote vraag is dus, of dit ook voor een R geldt...
Een R850R is standaard rond 800mm hoog, nogal een verschil met de 715mm van een Virago.
Ik weet dat er BMW special equipment lage zadels zijn waarmee een R op 770mm uitkomt, maar op de R welke ze op het oog heeft zit een nèt opnieuw bekleed zadel, dus het is wat zonde om dat er gelijk weer af te kieperen... Optie is misschien om het met behoud van het nieuwe dek nog wat te laten verlagen en dan hopen dat het geen plankje wordt.
Nu is Meisje's budget dermate, dat een verlaging via bijvoorbeeld HyperPro eigenlijk geen optie is, hoewel dat natuurlijk het mooiste is. Ook vind ik dat met een bRommeR van pakweg 14 à 15 jaar oud eigelijk niet meer economisch verantwoord, je krijgt dat er nooit meer uit.
Zijn er nog opties welke ik over het hoofd zie, om een R te verlagen tot pakweg 75cm zadelhoogte, "on a shoestring budget"? Of heeft iemand nog ergens een verlagingssetje op de plank liggen te verstoffen?
Of, maar da's over een andere boeg, weet iemand een mooie niet-BMW "naked" cardan fiets van rond 75cm hoog met rechtophouding?
Ik kan niet echt een "dames" motor vinden welke aan die eisen voldoet.
Ze wil geen GS achtige en geen plastic kuip.
Ze heeft al eens op een Diversion gezeten, maar die was ook te hoog. De Honda waarop ze heeft gelest en welke goed paste was weer een kettingfiets...
BMW heeft echter de voorkeur... Een lage F800R zou op zich leuk zijn, maar heeft een ketting èn is veel te duur èn je zit erop te ver voorover (dat lukt niet vanwege die artroseduim dus). GT of ST heeft dan wel een riem, maar is verder ook veel te duur en te voorover. Een F650CS Carver vindt ze lelijk (ik ook eigenlijk) en is eigenlijk ook te voorover, al kun je dat verhelpen met stuurverhogers.
Lastig...