Kriskras Europa

Vertel over je motorritten en -vakanties.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
aartjw
Type: R1200RT
Bijz: BMW Navigator VI
Land: NL
Woonplaats of omgeving: R'dam

Kriskras Europa

Ongelezen bericht door aartjw »

Nooit gedacht dat het er nog eens van zou komen, maar dit jaar was het dan toch zover: vijf (!) weken op de motor kriskras door Europa, vrijwel in m'n eentje. Afgelopen vrijdag weer thuisgekomen en ik kan terugkijken op een meer dan geslaagde vakantie. Begonnen in Kaiserslautern (familiebezoek) en van daaruit naar Beieren voor een lang weekend met collega's. Vanuit Beieren de oversteek gemaakt naar Normandië Afbeelding waar ik een midweek met mijn motorclubje alle D-day hoogtepunten zou ontdekken. Was enorm indrukwekkend, maar ook een supergezellige week. Toch was het goed om weer alleen verder te reizen. Vanuit Normandië via Le Mans en door de Morvan richting Zuid-Frankrijk waar ik het idee had om over de Col de la Bonette (de hoogst berijdbare bergpas van Europa) Italië in te rijden. Helaas gooide het weer roet in het eten: de Bonette was dicht... dan maar een andere route, over de snelweg. Die bleek op een zeker punt afgesloten te zijn, en de omleiding stond op z'n typisch Frans aangegeven: niet. Uiteindelijk met zwaar bepakte motor over de Col de Cenis gekomen in beroerde omstandigheden: koud (5 graden), regen, en in de afdaling dikke mist (lees: de wolken) met soms minder dan tien meter zicht. Dat was niet echt fijn. Maar eenmaal in Italië bleek dat het allemaal nog erger kon... Bij Turijn heb ik een enorme wolkbreuk gehad. Stoppen had geen zin, er viel nergens te schuilen. Op een zeker moment zag ik in een vluchthaven twee auto's die bijna tot hun wielassen in het water stonden. Nou was dat wel op een laag punt van de weg, maar het geeft wel aan hoeveel water er viel.
Uiteindelijk onder Milaan door bij het zuidelijke puntje van het Garda-meer terechtgekomen en daar in een hotelletje overnacht. De volgende dag door naar Vilpiano in de Italiaanse Dolomieten en daar ben ik tenslotte 8 dagen zoet geweest. Natuurlijk de Stelvio en de Pordoi overgestoken, maar ook de Gampenpas, Jaufenpas, Penserjoch, Mendolapas, Passo di Giau, Karerpas, Fedaiapas en de Falzaregopas. En dat bijna allemaal onder perfecte omstandigheden. Alleen op de Stelvio sneeuwde het lichtjes Afbeelding en op de Pordoi regende het.
Waren er ook minpuntjes? Jazeker: de Garmin stuurde me soms de vreemdste weggetjes in, tot zelfs een zandpad in een bos. Ook stuurde hij me naar winkels op plaatsen die daar helemaal niet waren. Voor de rest een fantastische vakantie gehad. Totaal ruim 7300 km gereden en daarbij bijna alle weertypen gehad: van sneeuw op de Stelvio tot een hittegolf.
Nu rest alleen nog de verwerking van alle foto's (bijna 700!) en filmpjes. Dat is een mooi winterprojectje :D
Geschiedenis:
Honda CB550FourK (1978-1980)
BMW R100RT (1980-1988)
BMW R1100RT (2000-2011)
BMW R1200RT (2011-)
Inspector Gadget

Re: Kriskras Europa

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Al met al een heel avontuur zo te lezen, je zult het niet snel meer vergeten. _004
Blij dat het allemaal veilig verlopen is, ondanks het rare weer.

Hoe ging het trekken van die aanhanger met RT, vooral met die schotel achterop? (flauw grapje n.a.v. de foto, sorry)

Maar alle gekheid op een stokje, je nam alle benodigdheden mee in de topkoffer en zijkoffers? _001
Ik heb er geen ervaringen mee, vandaar dat ik het ff vraag.

Zoiets heb ik ook nog voor "..ooit" op mijn bucket-lijst staan. _005

Zo, en nu weer met frisse tegenzin aan de arbeid. ;)

Welkom terug! -top-
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Indrukwekkend en mooi verslag en met plezier gelezen, bedankt voor het delen . . . . _004
Heb je nog opnamen met je cam gemaakt?
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
aartjw

@Rob: de meeste spullen zaten in de zijkoffers en topkoffer. Maar ik had ook een hoop weggooi-kleding bij me, dus in de loop van de vakantie werd alles wel wat lichter. Sommige grote zaken (stoel, slaapmatje, tent) in een waterdichte roltas op de plaats van de duopassagier (die kan dus niet mee :$ ) en in de tanktas voor een iets betere gewichtsverdeling toilettas, fotoapparatuur en wegenkaarten. Ik had het allemaal wel aardig verdeeld, maar merkte toch wel - zeker bij bergop rijden met volle bepakking (op de Col de Cenis) - dat 'ie aardig wat gewicht op de achterkant had hangen. Een volgende keer denk ik dat ik de topkoffer vervang door een roltas, dat scheelt al heel wat gewicht.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
@Jos: ik heb totaal ongeveer zes uur film en dat wil ik terugbrengen naar 10 á 15 minuten. Maar dat is een mooi projectje voor in de winter; kan ik op m'n gemak nog een keer van alles genieten _005
Geschiedenis:
BMW R100RT (1980-1988)
BMW R1100RT (2000-2011)
BMW R1200RT (2011-)
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Dank voor de uitgebreide toelichting & je ervaringen! -top-
HansD
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Indrukwekkende reis en mooi verslag. Bedankt!
Hoe heb je het met eten/koken en overnachtingen gedaan? Zelf gekookt en altijd in de tent geslapen, of ook hotels gepakt?
aartjw

Indrukwekkend was het zeker!
Ik had één gaspitje bij me en een reservetankje. Mijn vakantiebudget was dermate ruim dat ik eigenlijk 's avonds niet hoefde te koken. Als ik een camping nam, probeerde ik er wel een met een restaurant of zo uit te zoeken. Dat is me één keer niet gelukt en die avond heb ik wel zelf gekookt, zij het eenvoudig. Een blik ravioli bij de plaatselijke supermarkt met een beker verse yoghurt voor de gezondheid :$
Maar ik heb ook regelmatig in een hotel(letje) overnacht, vooral op de dagen dat ik slecht weer had. En dat is me ook wel goed bevallen, al is het duurder dan een camping. Maar daar heb je dan ook weer meer comfort voor én 's ochtends droge spullen. Dat is ook wel heel fijn!
Alleen in Vilpiano (in Italië) heb ik constant op de camping gestaan. Daar ben ik nu al een paar keer geweest en die camping bevalt me heel goed: ligt mooi centraal t.o.v. alle passen, heeft een zwembad en een goed en betaalbaar restaurant. En het mooiste: er zijn slechts dertig plaatsen! Heerlijk rustig!
Geschiedenis:
BMW R100RT (1980-1988)
BMW R1100RT (2000-2011)
BMW R1200RT (2011-)
JDoubleOP
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

T'is dat ik een gezin heb, maar anders zou ik het ook doen.......dat avontuurlijke zit er bij mij ook in. Heerlijk cruisen door EU. _004 Mooi man.
Laatst gewijzigd door JDoubleOP op 21 jul 2014, 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.
blackers
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Ongelezen bericht door blackers »

JDoubleOP schreef:T'is dat een gezin heb, maar anders zou ik het ook doen
Kan een reden zijn ;)

[groet]
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
Adam
Type: R1150RT
Bijz: Mooi zadel
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Weerdinge
Contacteer:

Ongelezen bericht door Adam »

Leuk om te lezen _004 en knap dat je veel kilometers alleen heb gereden. Valt niet altijd mee maar je maakt vaak sneller kennis met vreemden. Grappig ook je foto's...is altijd een puzzel om je fiets goed te laden, wat moet wel/niet mee.

Voor herhaling vatbaar?

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Over motorritten en -vakanties”